اخبار بازار مسکن

سرخط اخبار مسکن 6 بهمن 97 با کیلید

 

در این گزارش به مرور اتفاقات و اخبار بازار مسکن در تاریخ 06 بهمن 97 می‌پردازیم. گزارش امروز به رشد قیمت مسکن پایتخت و گران‌ترین خانه در آمریکا و افزایش حق مسکن برای اجاره و ترمز تورم ماهانه ملکی و روایت مرکز آمار از سه متغیر ملکی و بودجه پیش بینی شده برای بخش مسکن می‌پردازد.

رشد قیمت مسکن پایتخت در دی‌ماه نسبت به پارسال ۹۱ درصد است

گزارش تازه بانک مرکزی با تایید آمار وزارت راه وشهرسازی، رشد قیمت مسکن در شهر تهران در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته را ۹۰.۸ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، این بانک در گزارش تازه ای که درباره وضعیت بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده و به وضعیت این بازار در دی ماه امسال پرداخته است، اعلام کرده متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۷، ۹۸ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۹۰.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در دی‌ماه سال جاری به ۶.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد…

بیشتر بخوانید

رکورد خرید گران‌ترین خانه در آمریکا شکسته شد

یک میلیاردر آمریکایی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۳۸ میلیون دلار، رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال، کن گریفین، میلیاردر ۵۰ ساله آمریکایی و بنیان‌گذار صندوق پوشش ریسک ” سیتادل” که با ۹.۶ میلیارد دلار ثروت در رده صد و سی هشتم ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد، با خرید یک پنت هاوس در شهر نیویورک به ارزش ۲۳۸ میلیون دلار، رکورد خرید گران‌ترین خانه در آمریکا را به نام خود ثبت کرد.

این خانه که به مساحت ۲۴ هزار فوت مربع در منطقه ” سنترال پارک” نیویورک واقع شده است. دونا اولشن، مدیر مؤسسه ” اولشن رئالتی” در مصاحبه با بلومبرگ گفت: او خانه‌ای را خریده است که بهترین خانه در نیویورک محسوب می‌شود.

خبر خرید این خانه توسط گریفین تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا در گزارشی اعلام کرد گریفین با خرید خانه‌ای به ارزش ۱۲۲ میلیون دلار در شهر لندن، رکورد خرید گران‌ترین خانه توسط یک شهروند امریکایی در خارج از کشور را شکسته است. این خانه که نزدیک کاخ باکینگهام است زمانی محل اقامت شارل دوگل، رئیس جمهور اسبق فرانسه بوده است…

بیشتر بخوانید

افزایش حق مسکن برای اجاره چند سانتیمتر خانه کفاف می‌دهد؟

چند روز پیش رقم‌هایی از خانه‌های اجاره‌ای اکازیون و تخفیف خورده شمال تهران اعلام شد که نشان می‌داد مثلاً برای اجاره یک خانه ایده‌آل در خیابان زعفرانیه باید 500 میلیون تومان رهن و ماهانه نیز 40 میلیون تومان اجاره پرداخت! این عددها البته فوراً با واکنش تند طبقه متوسط و کارگر روبه‌رو شد.

به گزارش ایران، حالا حدود 15 میلیون کارگرحقوق بگیر (رسمی و غیررسمی) ، چشم انتظار افزایش 60 هزار تومانی حق مسکنی است که هنوز هم به تصویب هیأت وزیران نرسیده و در انتظار تأیید است! این 60 هزار تومان اگرچه چند درصد از حداقل حقوق یک میلیون و 112 هزار تومانی یک کارگر را پوشش می‌دهد، اما در شرایطی که حداقل مبلغ اجاره بها در پایتخت متری 2.5 و 3.5 میلیون تومان برآورد می‌شود، نمی‌تواند چندان گره‌گشا باشد! بازار اجاره‌ها بویژه در کلانشهرها، درحال حاضر از هیچ قاعده و استاندارد مشخصی پیروی نمی‌کند و تابع عرضه و تقاضا شده است! قیمت‌های نجومی البته مشتریان خاص خودشان را دارند، اما طبقه کارگر که در سال گذشته بیش از 37 درصد از حقوقش صرف هزینه مسکن می‌شد، در این شرایط سخت اقتصادی و تورم، دیگر نمی‌تواند از پس هزینه‌های مسکن برآید. درحالی که بنا به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، حق مسکن باید به اندازه 50درصد اجاره بهای یک خانوار 4نفره کارگری باشد! مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین آمارها، خط فقر در تهران را 2 میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرده است…

بیشتر بخوانید

کشف زمستانی در بازار مسکن؛ ترمز تورم ملکی در پایتخت چگونه عمل کرد؟

چهار عامل ترمز تورم ماهانه ملکی در پایتخت به‌عنوان عوامل «ثبات‌ساز» میانگین قیمت آپارتمان‌ها در شهر تهران شناسایی شد؛ بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بر پایه آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار معاملات خرید مسکن شهر تهران در دی ماه ۹۷ در حالی منجر به کشف دست‌کم چهار عامل هدایتگر تورم ماهانه در معاملات زمستانی خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی شده است که در میان این عوامل، نقش یک پارامتر پررنگ‌تر از سایر پارامترهای مطرح است.

به گزارش دنیای اقتصاد، تورم ملکی ماهانه شهر تهران در حالی در اولین ماه از فصل زمستان به کمترین میزان خود از اردیبهشت امسال تاکنون رسیده و با رشد ۵/ ۱ درصدی متوسط قیمت آپارتمان‌ها نسبت به میانگین قیمت مسکن در آذرماه به مرز صفر نزدیک شده است که در شهریور امسال نرخ رشد قیمت مسکن در مقایسه با یک ماه قبل-مرداد-به نقطه اوج خود –تورم ماهانه ۹ درصدی-رسید؛ این در حالی است که در دو ماه ابتدای پاییز ۹۷ تورم ماهانه ملکی در شهر تهران به ۶ درصد و در آذر به ۴ درصد کاهش یافت؛ چرخش مسیر تورم ماهانه مسکن شهر تهران که پاییز امسال آغاز شده بود و در آخرین ماه از این فصل به کمترین میزان خود رسیده بود در دی ماه-اولین ماه از فصل زمستان-ادامه یافت؛ به‌طوری که در حال حاضر قیمت واحدهای مسکونی در بازار معاملات مسکن پایتخت در آستانه ورود به فاز «ثبات» قرارگرفته است.

نتایج تازه‌ترین کشف زمستانی از بازار معاملات مسکن شهر تهران براساس داده‌های رسمی مربوط به تحولات بازار خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی نشان می‌دهد، دو گروه از ۴ عامل و هدایتگر ترمز تورم ماهانه ملکی در پایتخت مربوط به سمت «تقاضا» و دو گروه دیگر ناشی از وقوع دو رویداد یا دو رفتار از سمت «عرضه» واحدهای مسکونی است. مهم‌ترین هدایتگر ترمز تورم ماهانه ملکی شهر تهران در دی به استقبال خریداران زمستانی مسکن از خرید واحدهای مسکونی «غیرنوساز» با شدت «بیشتر» نسبت به سایر ماه‌های سپری شده از سال جاری برمی‌گردد.

پاییز امسال سهم معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی نوساز که از ابتدای سال روی منحنی کاهش قرار گرفته بود با افت محسوس‌تری مواجه شد و بررسی‌های اولیه از تغییرات بازار زمستانی واحدهای مسکونی نشان می‌دهد که سهم نوسازها از کل معاملات مسکن پایتخت بازهم کاهش یافته است؛ اثر کاهش حجم معاملات نوسازها بر وضعیت قیمتی بازار معاملات مسکن در شکل کاهش تورم ماهانه ملکی در شهر تهران بروز کرده است؛ طی ماه‌های اخیر همزمان با افت سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در بازار معاملات مسکن شهر تهران، در مقابل به سهم واحدهای مسکونی با عمر بنای بیشتر-عمدتا ۱۶ تا ۲۰سال-افزوده شد؛ از آنجا که هم‌اکنون قیمت فروش واحدهای مسکونی با عمربنای صفر تا ۵ سال حدود ۲۰ درصد از قیمت فروش واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال بیشتر است، همین اختلاف فاحش در وضعیت جهش قیمتی، وزن نوسازها از کل معاملات مسکن شهر تهران را از ۵۰ درصد در ابتدای سال به حدود ۴۰درصد کاهش داده است…

بیشتر بخوانید

روایت مرکز آمار از سه متغیر ملکی

مرکز آمار ایران با تهیه یک گزارش فصلی، اطلاعاتی از نرخ رشد مسکن،‌ زمین و اجاره‌بها در فصل پاییز را منتشر کرده است.
به گزارش اکوفارس، بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تحولات قیمتی زمین و ساختمان‌های مسکونی کلنگی در تهران، میانگین قیمت زمین در شهر تهران طی سه ماه پاییز امسال به یک میلیون و ۵۸ هزار تومان رسیده است که این رقم نسبت به فصل تابستان ۹/ ۲۴ درصد افزایش یافته است. قیمت زمین در معاملات ملکی انجام شده از طریق بنگاه‌های ملکی تهران نسبت به پاییز سال گذشته نیز با افزایش ۶/ ۹۰ درصدی همراه بوده است. بر اساس این گزارش میانگین مساحت زمین در معاملات ملکی مهر تا آذر امسال ۲۹۴ مترمربع بوده است. جزء دوم گزارش مرکز آمار ایران از بازار ملک، ناظر بر قیمت مسکنبوده است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی فصل پاییز، ۹ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان بوده که نسبت به فصل تابستان امسال ۶/ ۲۳ درصد و نسبت به پاییز سال گذشته ۸/ ۸۳ درصد افزایش داشته است.

به دنبال تغییر مسیر متقاضیان مسکن از جست‌وجوی آپارتمان‌های نوساز به قدیمی‌ساز تحت تاثیر تفاوت قیمتی محسوس این دو گروه سنی، میانگین عمر بنای آپارتمان‌های فروخته شده در پاییز امسال که قیمت مسکن در اوج بوده، ۱۱ سال اعلام شده است. همچنین متوسط مساحت آپارتمان‌های فروخته شده در تهران طی سه ماه اخیر، ۸۹ مترمربع بوده است. فقدان آپارتمان‌های کوچک و متوسط متراژ نیز عاملی برای مساحت حدود ۹۰ مترمربعی آپارتمان‌های معامله شده در پاییز به‌طور میانگین بوده است.

گزارش مرکز آمار از جزء سوم بازار مسکن یعنی بازار اجاره‌بهای آپارتمان مسکونی حاکی از نوسان جزئی قیمت در این بازار نسبت به فصل تابستان است. میانگین مبلغ اجاره‎‌بهای ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، ۳۳هزار و ۶۷۶تومان محاسبه شده است که این رقم نسبت به متوسط اجاره‌بها در تهران در فصل تابستان که ۳۳ هزار و ۱۷۶ تومان بوده، ۵/ ۱ درصد افزایش داشته است…

بیشتر بخوانید

بودجه پیش بینی شده برای بخش مسکن چگونه هزینه شود؟

کمیسیون تلفیق با سه مورد از چهار پیشنهاد دولت در مورد بودجه بخش مسکن موافقت کرده است، کارشناسان معتقدند منابع جدید باید با دقت کافی برای حل مشکلات و معضلات این بخش مهم اقتصاد کشور هزینه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در جلسه سه شنبه ۲۵ دی ماه خود با سه مورد از چهار پیشنهاد دولت در مورد بودجه بخش مسکن موافقت و یکی از بندهای اصلی در تأمین منابع مالی تکمیل مسکن مهر را رد کرد.

دولت در قالب بند «ب» تبصره ۸ لایحه بودجه ۹۸ تقدیمی به مجلس برای تکمیل پروژه های مسکن مهر و اجرای طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و مسکن اجتماعی و حمایتی، منابع زیر را پیش بینی کرده بود:

۱. ۵ هزار میلیارد تومان از محل اقساط بازگشتی مسکن مهر به سرمایه بانک عامل مسکن تبدیل شده و بانک مذکور از محل این سرمایه، تسهیلات لازم برای اهداف ذکر شده را پرداخت کند.

۲. وزارت راه و شهرسازی ۱.۵ هزار میلیارد تومان حاصل از محل فروش و تهاتر اراضی و املاک خود را در این موارد هزینه کند.

۳. زمینِ واحدهای مسکن مهر در صورت درخواست مالکان اعیانی واگذاری قطعی شده و منابع حاصل از آن صرف اجرای طرح های فوق شود.
۴. وزارت راه و شهرسازی طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تامین مالی، در زمین های متعلق به خود، طرح های جامع و تفصیلی اجرا و منابع حاصل از محل فروش عرصه و اعیان طرح های تکمیل شده را صرف اجرای طرح های فوق کند… ‏

بیشتر بخوانید

 

مطالب مرتبط

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (آبان 1402)

انتشار گزارش از تغییرات قیمت مسکن توسط دولت در همه جای دنیا امری رایج به حساب می آید. در ایران هم یکی از مراجع رسمی ارائه گزارش درباره تغییرات قیمت […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

محله ایران با بافت سنتی و اصیل

در معرفی محله ایران تهران باید بگوییم که پیدایش این محله، به زمان رضا شاه و حتی پیش از آن باز می‌گردد که در دوران رضاشاه به نام ایران تغییر […]

نرخ بازگشت سرمایه در ملک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  بازار مسکن، به عنوان بازاری نسبتا کم ریسک بین سایر بازار‌های مالی، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بوده است. افراد مختلف، با دلایل مختلف در این بازار […]

گزارش سامانه کیلید از بازار مسکن در سال 1400

  تیم دیتای کیلید با بررسی و آنالیز داده‌های مختلف بازار مسکن، گزارشی جامع در این حوزه برای سال 1400 ارائه کرده است. به تفسیر در مورد چند اسلاید مهم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *