آموزش و مشاوره مالی

بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟

بیمه مسئولیت ساختمانی

 

بیمه مسئولیت ساختمانی که برخی آن را با عنوان بیمه ساختمان می‌شناسند؛ جهت جبران خسارت‌های ناشی از کار به خصوص به لحاظ جانی برای هر فردی که در عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی مشغول است یک امر واجب به شمار می‌رود.  برخی اتفاقات ناشی از عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی اجتناب ناپذیر بوده و به همین علت بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهتر است بدانید بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان یکی از انواع بیمه مسئولیت بدنی است. این نوع بیمه به دلیل قوانین موجود در جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگر اتفاقی برای کارگران موجود در عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی بیوفتد با توجه به قانون کشور ما مجازات بسیار سنگینی به استقبال کار فرما می‌رود. مخصوصاً اگر سازمان تامین اجتماعی متوجه این امر بشود که خسارات وارد شده و حوادث اتفاق افتاده در حین کار بوده است هزینه این خسارت را تمام و کمال از کار فرما دریافت کرده و به فرد آسیب دیده تقدیم خواهد کرد.

اگر تمایل دارید از بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان بیشتر بدانید توصیه ما به شما مطالعه ماده 66 قانون سازمان تامین اجتماعی است. ماده66 قانون سازمان تامین اجتماعی اهمیت بسیار بالای این نوع بیمه را برای شما شرح می‌دهد. این بیمه به دو صورت بیمه با نام و بیمه بی نام صادر می‌شود. بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان به آدرس محل ساخت صادر می‌شود که می‌تواند به صورت بی نام این امر انجام شود.

منظور از بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان بی نام عدم ارائه لیست اسامی کارگران مشغول به کار در آن عملیات ساختمانی است. این بیمه تمامی افرادی که مسئولیت یک بخش از این عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی را به عهده دارند را شامل می‌شود و فقط خود شخص بیمه گذار، کار فرمایان، مشاورین، ناظرین، مجریان و شرکا نمی‌توانند از این بیمه استفاده کنند. در تعیین نرخ این نوع بیمه عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند که در این مقاله آن‌ها را برای شما به صورت کامل شرح می‌دهیم.

 

 

بیمه مسئولیت ساختمانی یا همان بیمه ساختمان یک امر مهم برای کارفرمایان بوده و بهتر است از ابتدای کار اقدام به خریداری آن برای کارگران خود کنند. در ادامه شما را با مزایای این نوع بیمه، عوامل موثر در تعیین نرخ آن و … آشنا خواهیم کرد.


بیمه مسئولیت ساختمانی چیست و چرا اهمیت بسیار بالایی دارد؟

  • جالب است بدانید نام کامل و حقیقی بیمه ای که در ادامه می‌خواهیم در رابطه با آن به بحث بپردازیم، بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارگران ساختمانی است.
  • بیمه نامه مسئولیت ساختمانی با عنوان‌های دیگر از جمله بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارگران،بیمه مسئولیت ساختمانی، بیمه ساختمانی و بیمه حوادث ساختمانی شناخته می‌شود.
  • داشتن آرامش در قبال کاری که می‌کنیم یکی از عوامل مهم رفاه است که کارفرمایان محترم باید آن را در نظر داشته و اقدامات لازم جهت انجام آن را مبذول فرمایند.
  • یکی از مهم ترین بیمه‌هایی که میتوان در قبال ساختمان در حال ساخت انجام داد بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان است. این نوع بیمه یکی از زیر شاخه‌های بیمه کارفرما در قبال کارکنان خود است.
  • با در نظر گرفتن ماهیت بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان تمامی شرکت‌هایی که این نوع بیمه را ارائه می‌دهند سعی دارند تمامی حوادث و ریسک‌هایی که یک پروژه از آغاز تا پایان دارد را برای کارکنان آن عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی پوشش دهند.
  • در بیمه مسئولیت ساختمانی کارفرما یا بیمه گذار کارگران یا کارکنان خود را در قبال خسارت‌های جانی و مالی در تمامی مراحل عمیلات ساختمانی اعم از گود برداری، تخریب، ساخت و ساز تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند.
  • در پروژه‌های ساختمانی افراد مشغول کار و کارگران با ابزارهای نامناسب و خطرناک و همچنین شرایط کاری بسیار نا امن از لحاظ ارتفاع و ریسک طرف هستند. به همین دلیل تهدیدات بیشتری در انتظار کارگران ساختمانی است با توجه به قوانین کار و مجازات جمهوری اسلامی و طبق ماده 66 زمانی که خسارتی به کارگران وارد شود و کارفرما آن‌ها را بیمه نکرده باشد مجازات بسیار زیادی در انتظار کارفرما است. پس بهتر است بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان را برای کارگران خود انجام دهید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه ساختمان در زمره بیمه‌های مدنی کارفرما در قبال کارکنان ناشی از حوادث غیر منتظره قرار می‌گیرد. این نوع بیمه به صورت بیمه‌های اجباری بوده و کارفرما موظف است همه کارگران مشغول در عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی را به دو صورت با نام یا بی نام بیمه کند.
  • در صورتی که کارفرما کارگران را با نام بیمه کند باید یک لیست حاوی اسم و مشخصات کارگران خود به بیمه تحویل دهد ولی در بیمه نامه های بی نام بیمه نامه برای  کارفرما جهت  محل ساخت ساختمان صادر شده و فاقد هرگونه لیستی که نام افراد خاصی در آن باشد است.
  • در بیمه مسئولیت ساختمانی چنان چه بر اثر سهل انگاری، خطا، قصور، اشتباه مهندسین ناظر، غفلت، اشتباه محاسب ساختمانی یا کارگران ساختمان در محل ملکی که مورد بیمه قرار داده شده خسارت مالی یا جانی به کارگران، مالکان، اشخاص ثالث، امکال مجاور محل شما و حتی اتومبیل‌هایی که در نزدیکی محل ساخت شما پارک شده اند وارد شود توسط شرکت بیمه کننده خسارت به شما پرداخت می‌شود. مراحل احداث یک عملیات ساختمانی عبارت است از:
  1. تخریب بنا
  2. گودبرداری
  3. پی ریزی یا اجرای فونداسیون
  4. ساخت و نصب اسکلت ساختمان
  5. سفت کاری
  6. نازک کاری
  7. اجرای نمای ساختمان

ساخت یک ساختمان و عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی بخش‌هایی دارد که جزو پرخطرترین بخش‌ها است. این بخش‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی در قیمت بیمه نامه شما دارد. پر خطرترین بخش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. مرحله اول گود برداری
  2. مرحله دوم تخریب و اجرای فونداسیون
  3. مرحله سوم اجرای نما

 

 

بیمه مسئولیت ساختمانی نوعی بیمه مدنی است که کارفرما در قبال کارگران خود انجام می‌دهد. بهتر است این نوع بیمه را از مرحله اول ساخت ساختمان خود انجام داده تا از عواقب ناشی از خطرات ساختمانی در امان باشید.


اصطلاحات مهم در بیمه مسئولیت ساختمانی

بهتر است پیش از آن که کارگران یا کارمندان خود را بیمه کنید برخی از مهم ترین اصطلاحات مربوط به بیمه مسئولیت ساختمانی بدانید با ما همراه باشید تا تعدادی از مهم ترین اصطلاحات را برای شما شرح دهیم:

  • خسارت بدنی:  واژه خسارت بدنی به هرگونه خسارت و آسیب وارد شده به کارگران یا کارکنان یک پروژه عملیات عمرانی که منجر به جراحت، نقص عضو و فوت گردد می‌گویند.
  • نقص عضو: آسیب‌های وارد شده به کارکنان یا کارگران پروژه عملیات عمرانی که منتهی به فوت نمی‌شود ولی در یکی از عضو های بدن آن‌ها آسیب جدی و از کار افتادگی یا حذف آن عضو می‌شود که منجر به دریافت دیه است می‌گویند.
  • دیه خسارات بدنی و جانی که در دین مبین اسلام کسی که مقصر است موظف به پرداخت آن است و ابتدای هر سال شمسی میزان مبلغ آن مشخص شده و اعلام می‌گردد.
  • اشخاص ثالث: منظور از اشخاص ثالث کلیه افرادی است  که به هیچ عنوان و نوع خاصی  ارتباطی با کار موضوع بیمه ندارند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • اماکن وابسته: این واژه در اجرای یک پروژه ساختمانی اجزا و اماکن وابسته به اجرای پروژه مانند: رستوران، اقامتگاه کارگران و …است.
  • قاعده نسبی حق بیمه: در صورت ارائه سهوی اطلاعات نادرست از جمله تعداد کارکنان در هنگام وقوع حادثه و پرداخت خسارت، خسارت نسبت به تعیین ریسک واقعی متناسب به حق بیمه‌ایی که باید پرداخت می‌شده است به حق بیمه حاضر پرداخت می‌شود.
  • محدوده مورد بیمه :محل مورد بیمه و تمامی اماکنی که با توجه به نوع کار جزیی از کارگاه در محوطه مورد بیمه محسوب می‌شود.
  • پیمانکاران فرعی: منظور از این واژه عواملی است که  در اجرا و پیشبرد یک پروژه که به جز کارفرما و پیمانکاران اصلی وجود دارند و اجرای بخش یا بخش هایی از پروژه را به طور خاص در دست گرفته اند.

 

 

پیش از آن که تصمیم بر انجام بیمه مسئولیت ساختمانی کنید بهتر است با لغات و اصطلاحات مربوط به آن را به صورت شفاف و جامع آشنا باشید. در غیر این صورت ممکن است از برخی از پوشش‌های آن بهره مند نشوید.


تفاوت بیمه مسئولیت ساختمان با بیمه حوادث ساختمانی

  • به طور کل در میان عام مردم از بیمه مسئولیت ساختمانی به نام و عنوان بیمه حوادث ساختمانی به صورت یکسان یاد می‌شود. در حالی که این دو مقوله، مقوله‌های جدا از هم هستند.
  • بهتر است بدانید یک بیمه نامه حوادث انفرادی موجود است که به صورت فردی انجام می‌شود نه گروهی. اما اگر کارفرمای شما بخواهد مسئولیت خود را در قبال کارکنان یا کارگران به صورت کامل پوشش بدهد باید بیمه مسئولیت ساختمانی را انتخاب کند تا از تمامی خدمات به صورت کامل بهره ببرد.

مواردی که مشمول استفاده از بیمه مسئولیت ساختمانی نمی‌شود چیست؟

برخی خسارت‌هایی که وارد می‌شود شامل بیمه نامه نمی‌شود و بیمه گذار حق اعتراض و مطالبات در خصوص این موراد را ندارد. پس توصیه می‌شود پیش از انجام بیمه حتما این موارد را با دقت مطالعه کنید. خسارت‌هایی که مشمول پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه کننده نمی‌شود عبارت است از:

  • خسارت هایی که به بیمه گذار، شرکاء و مجریان، ناظرین، مشاورین، کارکنان بیمه گذار، همسر، پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد و اجداد تحت تکفل بیمه گذار وارد می‌شود.
  • خسارت‌های ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عواملی از این قبیل  نیز شامل بیمه نمی‌شود.
  • خسارت‌های ناشی از عدم رعایت قوانین و نظامات دولتی

 

 

  • خسارت‌هایی که منشاء آن خارج از اختیار بیمه گذار باشد. که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
    زلزله، سیل، رانش زمین، مگر آن که عمل انجام شده توسط بیمه گذار عامل ایجاد و یا تشدید کننده خطر باشد و قانوناً او مسئول این حادثه شناخته شود. در این موارد تعهد بیمه گر محدود به میزان مسئولیت بیمه گذار در ایجاد و یا تشدید خسارت خواهد بود.
  • ترک‌های سطحی که بر اثر انجام عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی توسط بیمه گذار در ساختمان‌های مجاور ایجاد شود ولی به استحکام ساختمان مجاور هیچ لطمه ای وارد ننماید در تعهد بیمه گر جهت جبران خسارت نیست.

 

 

خسارت هایی که به بیمه گذار، شرکاء و مجریان، ناظرین، مشاورین، کارکنان بیمه گذار، همسر، پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد و اجداد تحت تکفل بیمه گذار وارد می‌شود و خسارت‌های ناشی از جنگ، انقلاب، شورش و اعتصاب شامل پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه کننده نمی‌شود.


چه عواملی بر تعیین نرخ بیمه تاثیر می‌گذارد؟

همان طور که می‌دانید در تعیین نرخ هر بیمه نامه ای برخی عوامل تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت دارند. حال در این بخش شما را با عواملی موثر در تعیین نرخ بیمه مسئولیت ساختمانی یا بیمه مسئولیت سازندگان بنا آشنا می‌کنیم ما این عوامل را به سه بخش تقسیم کرده ایم.

بخش اول: موارد مربوط به پروژه و محل کار

  • متراژ بنای در حال ساخت شما که این متراژ با توجه به جواز ساخت شما است.
  • نوع فعالیت ساختمانی شما  در تعیین نرخ بیمه مسئولیت ساختمانی و در نهایت در  هزینه بیمه مسئولیت ساختمانی موثر است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • مرحله‌ایی که پروژه ساختمانی شما در آن است. مانند: تخریب، گودبرداری، فونداسیون، اسکلت سازه ( بتن یا فلز )، نازک کاری، سفت کاری، اجرای نما و … هر یک از این مراحل در تعیین درجه ریسک پروژه ساختمانی شما موثر بوده و به همین دلیل با تعیین نرخ بیمه شما رابطه مستقیم دارد.
  • نوع اسکلت ساختمان در حال ساخت شما بسیار موثر است زیرا میزان ریسک در اسکلت بتونی کمتر از میزان ریسک در  اسکلت فلزی است.

 

بخش دوم: مدت بیمه مسئولیت ساختمانی

آن طور که در شرکت‌های بیمه کننده رایج است بیمه نامه  به مدت ۳۶۵ روز صادر می‌گردد. مدت زمان  بیمه یکی از عوامل مهم و موثردر تعیین ریسک و نرخ بیمه است. در صورتی که کارفرما مدت زمان کمتر از ۳۶۵ روز را درخواست کند ما این واقعه را مبنی بر این که ریسک در روزهایی که مشخص شده است بیشتر است می‌گذاریم. بنابر این نتیجه می‌گیریم مدت زمان بیمه در تعیین ریسک و درنهایت در تعیین نرخ بیمه مسئولیت ساختمانی تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

 

مدت زمان بیمه در تعیین ریسک و درنهایت در تعیین نرخ بیمه مسئولیت اجتماعی تاثیر بسیار زیادی دارد.


نتیجه گیری:

همان طور که بالاتر در این مقاله برایتان شرح دادیم بیمه مسئولیت ساختمانی شامل پرداخت خسارت جانی یا مالی در قبال حوادث به وجود آمده برای کارکنان یا کارگران می‌باشد. در این مقاله در رابطه با موارد زیر برای شما مطالبی را شرح دادیم:

  • چه عواملی بر تعیین نرخ بیمه تاثیر می‌گذارد؟
  • اصطلاحات مهم در بیمه مسئولیت ساختمانی
  • مواردی که مشمول استفاده از بیمه مسئولیت ساختمانی نمی‌شود چیست؟
  • بیمه مسئولیت ساختمانی چیست و چرا اهمیت بسیار بالایی دارد؟
  • تفاوت بیمه مسئولیت ساختمان با بیمه حوادث ساختمانی

مدت زمان این بیمه، متراژ محل بیمه شده، مرحله در حال اجرا هنگام بیمه، نوع اسکلت و نوع فعالیت ساختمانی عواملی است که بر تعیین نرخ بیمه نامه تاثیر بسیار زیادی دارد. بهتر است پیش از خرید این نوع بیمه برای عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی خود با برخی اصطلاحات مربوط به این بیمه آشنا باشید و سپس اقدام به خرید آن کنید.
طبق ماده 66 قانون تامین اجتماعی در صورتی که کارفرما کارکنان یا کارگران خود را بیمه مسئولیت ساختمانی نکرده باشد و خسارتی به آن ها وارد شود کارفرما به اشد مجازات رسیده و سازمان تامین اجتماعی خسارت را از اون دریافت و به خسارت دیده شدگان پرداخت می‌کند. پس توصیه ما به شما این است در ابتدای شروع عملیات ساختمانی و عملیات عمرانی محل ملک مورد نظر خود را بیمه کنید. شرکت‌هایی چون بیمه ایران، بیمه دانا، بیمه تایم و بیمه کلیک این بیمه را ارائه می‌دهند.

 

مطالب مرتبط

بیمه مسئولیت حوادث آسانسور چیست؟

  با افزایش رشد عمودی ساختمان‌ها و آسمان خراش‌ها در سال‌های گذشته استفاده از آسانسور در سراسر جهان بیشتر شده است. حوادث آسانسور باعث شده بیمه مسئولیت حوادث آسانسور بیشتر […]

از بیمه سیل چه می‌دانید؟

  از آنجا که ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده کمتر کسی به فکر بیمه سیل می‌افتد و برای آن اقدام می‌کند. در صورتی که بروز سیل اخیر […]

مسئولیت حقوقی مالک و کارفرما در ساخت و ساز چیست؟

  مراحل بسیاری در ساخته شدن یک ساختمان طی می‌شوند، مهم‌ترین مرحله، مرحله ساخت‌وساز است. روزانه ساختمان های زیادی ساخته می‌شوند و گزارش‌هایی مبنی بر خسارت‌های ناشی از برخی اشتباهات […]

با اصطلاحات بیمه‌ای و بیمه‌گر آشنا شوید

  پیش از هر چیز لازم است بدانید که بیمه یکی از انواع کالاهای اجتماعی است که به استناد نظر کارشناسان صنعت بیمه،کشورهای جهان سوم کمتر از کشورهای پیشرفته به […]

از بیمه زلزله ساختمان چه می دانید؟

  در چند سال اخیر زلزله‌های زیادی در کشور ما رخ داده و خسارت‌های جبران ناپذیر شدیدی برای هم وطنان ما به جا گذاشته است. زلزله یکی از انواع حوادث […]

2 نظر در مورد : “بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟

  1. سلام و درود
    من از پروانه ساختمانم 6 سال میگذره و تمدید نکردم پایان کار هم نگرفتم الان میخواستم نما کنم آیا با بیمه مسولیت میشه کارگران رو بیمه کرد یا باید اول پروانه ساختمون رو تمدید کرد و بعد کارگران رو بیمه کرد؟
    شرکت های بیمه الان بیمه میکنند و پول رو هم میگرند ولی شنیدم اگه خسارت وارد شد بدلیل عدم وجود پروانه ساختمان معتبر تو اون تاریخ امکان پرداخت خسارت وجود نداره
    آیا این درسته یا نه؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    9
    12
    1. آقا بیمه مسئولیت ساختمان یه دروغ هست چون چیزی به کارگر پرداخت نمیکنن چون اول باید رابطه کارگر و کارفرما ثابت بشه
      حالا کارگر کیه کسی که روز مزد بیاد کار کنه کدوم استاد کاری روز مزد کار می‌کنه همه قراردادی کار میکنن
      و وقتی قرار داد ببندند و کار کنن اگر خدایی نکرده اتفاقی بیافتد ایشون طبق تعریف کارگر نیستن و پیمانکاران
      و بیمه مسئولیت ساختمان در قبال پیمانکاران تعهدی ندارن

      11
      4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *