آموزش و مشاوره مالی

از بیمه زلزله ساختمان چه می دانید؟

بیمه زلزله

 

در چند سال اخیر زلزله‌های زیادی در کشور ما رخ داده و خسارت‌های جبران ناپذیر شدیدی برای هم وطنان ما به جا گذاشته است. زلزله یکی از انواع حوادث غیر مترقبه و حوادث طبیعی است که به طور کاملاً ناگهانی رخ می‌دهد و باعث آسیب به جان و مال انسان می‌شود. حتی در مواردی که زلزله‌های شدیدی در کشور ما آمده است، شاهد فوت بسیاری از هم وطنان عزیز در زیر آوار بوده‌ایم. علاوه بر خسارت جانی خسارت مالی هم به دنبال دارد که با بیمه زلزله ساختمان قابل پیشگیری است.

افرادی که از حوادث طبیعی و حوادث غیر مترقبه مثل زلزله جان سالم به درمی‌برند شرایط زندگی بسیار سختی خواهند داشت. زیرا اسباب و اثاثیه و حتی منزل مسکونی خود را از دست داده‌اند. دولت‌ها معمولاً یک مقدار و مبلغ خاصی را به زلزله‌زدگان کمک می‌کند اما بهتر است شما منزل خود را با مال شخصی خود بیمه زلزله ساختمان کرده باشید.

جالب است بدانید بیمه زلزله ساختمان یکی از گزینه‌های بیمه آتش‌سوزی است. اگر منزل شما دارای بیمه آتش‌سوزی است حتماً برای بیمه زلزله ساختمان نیز اقدامات لازم را انجام دهید. البته باید به این نکات دقت داشته باشید که در صورت حوادث طبیعی و حوادث غیر مترقبه مثل بروز زلزله، بیمه کردن ساختمان فقط هزینه ساخت و ساز ملک شما را می‌دهد. بدین منظور که ارزش زمین یا واحد شما برایش مهم نبوده و فقط هزینه‌ای برای ساخت مجدد منزل شما را می‌پردازد.

پس فراموش نکنید جهت جبران خسارت‌های ناگهانی حوادث طبیعی و حوادث غیر مترقبه مانند زلزله و آتش سوزی بهتر است اقدام به بیمه کردن ساختمان کنید. دقت داشته باشید بیمه کردن ساختمان بسیار کارآمد و در لحظات خاص کمک بسیاری به شما خواهند کرد پس خانه خود را مجهز به انواع پوشش‌های بیمه منازل مسکونی کرده و با خیال راحت‌تر زندگی کنید. با ما همراه باشید تا همه‌چیز را رابطه با بیمه زلزله ساختمان برای شما شرح دهیم.

 

 

 

در کشور زلزله خیز ما یکی از بهترین و مطمئن‌ترین کارهایی که برای جبران خسارت ناشی از زمین لرزه باید انجام دهیم، بیمه کردن ساختمان محل کار یا سکونتمان در برابر حوادث طبیعی و حوادث غیر مترقبه مثل زلزله است. این مطلب را بخوانید تا در خصوص چگونگی بیمه کردن ساختمان در برابر زلزله و نوع پوشش دهی آن اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم.

 

بیمه زلزله ساختمان چیست و چگونه می‌توان آن را تهیه کرد؟

دقت داشته باشید بیمه زلزله ساختمان یک حالت خاص از بیمه آتش‌سوزی است. بهتر است شما را با مفهوم پوشش آشنا کنیم.

  • در واقع هر بیمه در بندهای قانونی خود دارای شرایط خاصی بوده و در صورت بروز حوادث طبیعی و حوادث غیر مترقبه مثل در آن شرایط مبلغی مشخص را پرداخت می‌کند.
  • به شرایطی که در بندهای قانونی بیمه قید می‌شود پوشش گفته می‌شود.
  • بیمه آتش سوزی دارای 2 نوع پوشش است. این دو نوع پوششی که بیمه آتش سوزی حمایت می‌کند عبارت است از پوشش اصلی و پوشش فرعی.

منظور از پوشش اصلی چیست؟

  • پوشش‌های اصلی پوشش‌هایی است که اجباری بوده و بیمه‌گذار باید آن‌ها را داشته باشد.
  • ازجمله پوشش‌های اصلی عبارت است از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار.

منظور از پوشش فرعی چیست؟

  • پوشش‌های فرعی در بیمه آتش سوزی شامل موارد بسیار زیادی است که به صورت اختیاری است و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را داشته باشید.
  • یکی از مهم‌ترین پوشش های فرعی بیمه زلزله ساختمان است. در واقع می‌توان به این نتیجه رسید که بیمه زلزله ساختمان یکی از پوشش‌های همان بیمه آتش سوزی است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • بهتر است بدانید بیمه زلزله ساختمان در برابر خسارت‌های مالی وارد شده بر واحد مسکونی شما و لوازمی که در آن موجود بوده است، جبران خسارت را انجام می‌دهد.
  • البته این به صورت اختیاری است و شما می‌توانید فقط یکی از این دو مورد را در برابر این حوادث طبیعی بیمه کنید.

 

 

بیمه زلزله ساختمان در حقیقت یکی از پوشش‌های فرعی بیمه آتش‌سوزی است. گرچه این بیمه اختیاری است اما یکی از بهترین روش‌ها برای جبران خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی و حوادث غیر مترقبه مثل زلزله محسوب می‌شود.

 

عواملی که بر نرخ بیمه زلزله ساختمان تأثیر گذار هستند کدم‌اند؟

همان‌طور که می‌دانید در بیمه زلزله ساختمان ویژگی‌های خانه شما قابل بیمه کردن بوده و حتی می‌توانید لوازم موجود در آن را بیمه کنید. این دو موردی که نام بردیم عواملی هستند که بر نرخ بیمه شما تأثیر گذار هستند. اما عواملی وجود دارد که بر نرخ بیمه تأثیر مستقیمی دارند. این عوامل عبارت است از:

  1. نوع سازه: نوع سازه می‌تواند آجری، بتنی و فلزی باشد. دقت داشته باشید نوع سازه شما تأثیر مستقیمی بر هزینه بیمه زلزله ساختمان شما دارد. بدیهی است که هرچه سازه ملک شما قیمت بالاتری داشته باشد، مبلغی که برای بیمه کردن ساختمان در برابر زلزله باید پرداخت کنید نیز بیشتر خواهد شد.
  2. متراژ ملک شما: یکی از مهم‌ترین عواملی که بر نرخ بیمه زلزله ساختمان شما تأثیر گذار است متراژ واحد مسکونی شما است.
  3. هزینه ساخت مجدد هر متر مربع از بنای شما: می‌توان هزینه ساخت مجدد هر متر مربع از واحد شما را یکی از مهم ترین پارامترهای مؤثر بر نرخ بیمه زلزله ساختمان بر شمرد. به طور میانگین هزینه ساخت هر متر مربع در ساختمان‌ها بین “یک‌میلیون تا یک‌میلیون و پانصد هزار تومان” است.
  4. ارزش لوازم موجود در واحد مسکونی شما: در صورتی که شما بخواهید و لازم بدانید لوازم موجود در منزل خود را بیمه کنید، ارزش لوازم موجود در واحد مسکونی شما یکی از پارامترهایی خواهد بود که بر نرخ بیمه زلزله ساختمان تأثیرگذار است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در آخر باید به این نکته دقت کنید که بر اساس وجود گسل‌ها و ساختار زمین‌شناسی در کشور ما ، شهرهای ایران از نظر احتمال وقوع زلزله به ۵ گروه مستقل دسته‌بندی‌شده‌اند، که این 5 گروه با عنوان 5منطقه نام برده می‌شود:

  • منطقه ۱ (حداقل میزان خطر را دارد): اصفهان ، اراک ، همدان ،…
  • منطقه ۲ : یزد ، شهرکرد، ابهر ، سوسنگرد ،…
  • منطقه ۳ : اهواز ، مشهد ، بوشهر ، فریمان ،…
  • منطقه ۴ : شیراز، زاهدان ، زنجان ، ایلام ، تبریز، گرگان ، رشت ، خرم آباد ، ساری، کیش،…
  • منطقه ۵ (حداکثر میزان خطر را دارا است): تهران ، قم ، قزوین ، کرمان ،…

بسیار واضح و معقول است که نرخ حق بیمه باید در شهر های پر خطر بیشتر از شهرهای کم خطر باشد.

 

 

دقت داشته باشید بیمه زلزله ساختمان که یکی از پوشش‌های بیمه آتش سوزی است فقط خسارت‌های مالی را متحمل می‌شود و هیچ گونه پرداختی بابت خسارت جانی نخواهد داشت.

 

یک نمونه از قیمت محاسبه شده برای بیمه زلزله ساختمان

در عکس زیر یک نمونه قیمت محاسبه شده برای این بیمه را مشاهده خواهید کرد.

بیمه زلزله ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همان‌طور که از جدول بالا معلوم است برای بیمه کردن ساختمان یک خانه متوسط هزینه بیمه زلزله ساختمان  100 هزار تومان الی 200 هزار تومان است. البته جدول بالا برای شرکت بیمیتو است که ظاهراً قیمت معقول و خوبی را برای بیمه کردن ساختمان ارائه داده است.

شرایط خاص بیمه زلزله ساختمان که نباید از آن چشم پوشی کرد

شرایط خاص بیمه زلزله‌ای که در ادامه بیان می‌شود مربوط به شرایط بیمه شرکت ایران است. بر اساس درخواست فرد بیمه‌گذار و با دقت بر ماده 13 شرایط عمومی بیمه‌نامه آتش سوزی، حوادث طبیعی هم چون زلزله و آتش فشان که به موجب بند 2 از ماده 31 شرایط عمومی بیمه نامه آتش سوزی از خطرات استثنا محسوب می‌شوند، به ترتیب زیر تحت پوشش قرار می‌گیرند:

  • خسارت هایی که به صورت مستقیم در اثر حوادث غیر مترقبه از جمله زمین لرزه به موردی که توسط بیمه گذار بیمه شده است وارد شود پرداخت خسارت انجام می‌شود. باید دقت داشته باشید خطراتی هم چون سرقت که ممکن است در شرایطی که حوادث طبیعی رخ می‌دهد، انجام شود تحت پوشش هیچ بیمه زلزله‌ای قرار نمی‌گیرد و هیچ شرکت بیمه‌ای این ریسک را نمی‌پذیرد.
  • خسارت هایی که در اثر فعالیت آتشفشان برای شما به وجود می‌آید طبق تبصره زیر پرداخت می‌شود:
    تبصره: خسارت مذکور در بند 1 و 2 که طی چهل و هشت ساعت متوالی (در زمان اعتبار بیمه‌نامه) اتفاق بیفتد یک حادثه شمرده می‌شود و شرکت بیمه کننده موظف به پرداخت خسارت است.
  • خسارت‌هایی که ناشی از رانش و حرکت زمین است مشمول شرایط پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه کننده نیست مگر آن‌که خطرات ذکر شده دارای پوشش بیمه‌ای باشد.
  • فرانشیز
  • در رابطه با غیر صنعتی و واحدهای مسکونی فرانشیز هر خسارت برابر یک درصد ارزش ملکی که بیمه‌شده است.
  • در رابطه با واحدهای صنعتی حداقل فرانشیز برابر 15 درصد از هر خسارت است.

 
بیمه زلزله ساختمان

 

 

کافی است با بیمه کردن ساختمان خود در برابر آتش‌سوزی طبق قانون و با پرداخت هزینه‌ای اندک ملک خود را در برابر زلزله و آتش فشان نیز بیمه کرده باشید.

 

رتبه شرکت‌ها در پرداخت خسارات مالی

 

شرکت بیمه رسیدگی به شکایات رضایت از مبلغ خسارت دریافتی سادگی و سهولت پرداخت خسارت
ایران ۱ ۲ ۲
آسیا ۳ ۳ ۱
البرز ۱۵ ۱۹ ۱۵
دانا ۲ ۴ ۳
معلم ۴ ۶ ۴
پارسیان ۱۰ ۸ ۵
رازی ۱۳ ۵ ۶
کارآفرین ۱۴ ۱۵ ۱۳
سینا ۱۱ ۹ ۸
ملت ۷ ۱۳ ۹
دی ۶ ۱۱ ۱۰
سامان ۱۲ ۱۸ ۱۴
نوین ۸ ۱۲ ۱۱
پاسارگاد ۵ ۱۴ ۷
میهن ۹ ۱۰ ۱۲
ما ۱۸ ۷ ۱۶
آرمان ۱۷ ۱۶ ۱۹
تعاون ۱۶ ۱ ۱۸
سرمد ۱۹ ۱۷ ۱۷

 
بیمه زلزله ساختمان

 

 

جدول بالا یک لیست جامع از میزان رضایت‌مندی مشتری‌ها از شرکت‌های بیمه‌ای در پرداخت خسارت است. نگاهی به این جدول به راحتی درمی‌یابید که بهترین شرکت‌ها برای آن‌که منزل شما را در برابر زلزله و آتش سوزی بیمه کنند، کدم‌اند؟

 

نتیجه گیری:

  • همان‌طور که در مقاله و بالاتر برایتان شرح دادیم بیمه زلزله ساختمان یکی از پوشش‌های خاص بیمه آتش سوزی است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که روی گسل واقع شده و شاهد زلزله و زمین‌لرزه‌های بسیار شدیدی در تاریخ آن بوده‌ایم. پس بهتر است جهت ایجاد آرامش و خیالی راحت برای خود و خانواده خود خانه، واحد صنعتی یا تجاری خود را تحت پوشش این بیمه ساختمان قرار دهیم.
  • همان‌طور که بالاتر در یک جدول به صورت کامل و جامع توضیح دادیم هزینه این بیمه برای ساختمان یک منزل متوسط بین صد هزار تومان الی دویست هزار تومان است. اما شما با همین مبلغ می‌توانید ملک خود و لوازم موجود در آن را در برابر حوادث غیر مترقبه مانند زلزله بیمه کنید.
  • گزارش زلزله‌های روی داده در سال 97 را می‌توانید از این لینک ببینید.
  • بیمه آتش سوزی دارای پوشش های بسیار متفاوتی است که در صورت پرداخت هزینه جداگانه می‌توانید از این پوشش‌ها استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها بیمه زلزله ساختمان است. البته باید دقت داشته باشید بیمه زلزله ساختمان فقط در برابر خسارت‌های مالی به شما مبلغی بابت جبران خسارت می‌پردازد و در مقابل خسارت جانی هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کند.
  • توجه داشته باشید اگر بخواهید لوازم موجود در منزل شما نیز از بیمه زلزله ساختمان برخوردار باشند باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. بهتر است ابتدا عوامل مؤثر در نرخ این بیمه  را بشناسید سپس اقدام برای بیمه انجام دهید.
  • عواملی که در نرخ بیمه زلزله ساختمان شما مؤثر است عبارت است از : ارزش لوازم موجود در واحد مسکونی شما، نوع سازه، هزینه ساخت مجدد هر متر مربع از بنای شما و متراژ ملک شما.
  • هزینه هر متر مربع از بنای شما به طور تقریبی برای همه افراد بین یک میلیون تومان و یک میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شده است.
  • در آخر باید به این نکته دقت کنید که بر اساس وجود گسل‌ها و ساختار زمین شناسی در کشور ما ، شهرهای ایران از نظر احتمال وقوع زلزله به ۵ گروه مستقل دسته بندی شده‌اند. بسیار واضح و معقول است که نرخ حق بیمه باید در شهرهای پر خطر بیشتر از شهرهای کم خطر باشد.

 

مطالب مرتبط

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله

  پس از از گذشت چند روز از وقوع زلزله میانه در استان آذربایجان شرقی دوباره بحث در مورد این حادثه طبیعی بیشتر شده است. یکی از موضاعاتی که بیشتر […]

بیمه مسئولیت حوادث آسانسور چیست؟

  با افزایش رشد عمودی ساختمان‌ها و آسمان خراش‌ها در سال‌های گذشته استفاده از آسانسور در سراسر جهان بیشتر شده است. حوادث آسانسور باعث شده بیمه مسئولیت حوادث آسانسور بیشتر […]

از بیمه سیل چه می‌دانید؟

  از آنجا که ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده کمتر کسی به فکر بیمه سیل می‌افتد و برای آن اقدام می‌کند. در صورتی که بروز سیل اخیر […]

بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟

  بیمه مسئولیت ساختمانی که برخی آن را با عنوان بیمه ساختمان می‌شناسند؛ جهت جبران خسارت‌های ناشی از کار به خصوص به لحاظ جانی برای هر فردی که در عملیات […]

با اصطلاحات بیمه‌ای و بیمه‌گر آشنا شوید

  پیش از هر چیز لازم است بدانید که بیمه یکی از انواع کالاهای اجتماعی است که به استناد نظر کارشناسان صنعت بیمه،کشورهای جهان سوم کمتر از کشورهای پیشرفته به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *