نکات خانه‌داری

ترفندهایی برای مرتب کردن کمد لباس

مرتب کردن کمد لباس

 

شما هم وقتی کمد لباستان را باز می‌کنید احساس می‌کنید آشفتگی می‌کنید؟ فکر می‌کنید لباس‌های زیادی دارید که نمی‌دانید چطور آن‌ها را چیدمان کنید؟ مرتب کردن کمد لباس و جدا کننده کشو راه‌حل این مشکلات است همچنین با این کار مطمئن خواهید شد تمامی لباس‌های موردعلاقه‌تان را به یک اندازه خواهید پوشید و لباس‌های قدیمی که دیگر نمی‌پوشید را دور خواهید ریخت.

مرتب کردن کمد لباس

  •  بررسی کنید کدام یک از لباس‌هایتان دیگر قابل پوشیدن نیست

مرتب کردن کمد لباس را با بیرون آوردن وسایلتان شروع کنید. همه لباس‌ها را تک تک بررسی و دسته‌بندی کنید تا آن دسته که دیگر نمی‌پوشید را جدا کنید. مثلا لباس‌هایی که دیگر اندازه شما نیستند، لباس‌هایی که دیگر مد روز نیستند، لباس‌هایی که لکه یا پارگی دارند و هر لباسی که به هر دلیلی مدت طولانی است که پوشیده نشده است. می‌توانید آن‌هایی را که وضعیت خوبی دارند به خیریه بدهید و باقی را دور بیاندازید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بعضی از مواقع شما یک لباس را تنها به خاطر ارزش معنوی آن نگه داشته‌اید و مدت‌ها است که آن را نپوشیده‌اید. سعی کنید برای این موارد کاربرد دیگری پیدا کنید، مثلا به عنوان پتو و روانداز. بدین ترتیب دیگر فضای کمد را اشغال نخواهند کرد.

اگر لباس غیررسمی و روزانه‌ای دارید که نزدیک به یک سال است از آن استفاده نکرده‌اید، زمان آن فرارسیده است که آن را دور بیاندازید. لباس‌های رسمی ممکن است دوره طولانی‌تری پوشیده نشوند.

 

 

بعضی از مواقع شما یک لباس را تنها به خاطر ارزش معنوی آن نگه داشته‌اید و مدتهاست که آن را نپوشیده‌اید. سعی کنید برای این موارد کاربرد دیگری پیدا کنید، مثلا به عنوان پتو و روانداز. بدین ترتیب دیگر فضای کمد را اشغال نخواهند کرد.

 

  • برای مرتب کردن کمد لباس آن‌ها را به تفکیک فصل مرتب کنید

حال که تنها لباس‌هایی را که می‌پوشید انتخاب کرده‌اید باید آن‌ها را بر اساس فصلی که پوشیده می‌شوند مرتب و دسته‌بندی کنید. می‌توانید لباس مناسب هر فصل را در کمد چیده و لباس‌های فصل گرم یا سرد را در کیسه در زیرزمین یا انباری نگهداری کنید و به موقع جای آن‌ها را باهم عوض کنید.

 

 

می‌توانید لباس‌های غیر فصل را در جعبه‌ای زیر تخت نگهداری کنید.
اگر امکان نگهداری لباس خارج از کمد را ندارید بهتر است لباس‌های گرم و سنگین زمستانی را در پایین‌ترین طبقه کمد نگهداری کنید.

  • برای مرتب کردن کمد لباس آن را به تفکیک نوع مرتب کنید

لباس‌هایتان را بر اساس کاربرد مرتب کنید. به طور معمول شما لباس‌زیر، لباس‌خواب، تی‌شرت و شلوار روزمره، تی‌شرت و شلوار رسمی، پیراهن، دامن، مانتو، ژاکت و پالتو دارید. بهتر است شلوارها و ژاکت و پالتوها جداگانه دسته‌بندی و نگهداری شوند.
می‌توانید لباس‌ها را در 4 کشو مرتب کنید. می‌توانید به ترتیب لباس‌زیر و خواب، تی‌شرت‌ها، شلوارها و در نهایت ژاکت‌ها را در هر طبقه قرار دهید. مانتو و پالتو را نیز از رخت‌آویز آویزان کنید.
بهتر است لباس‌های بافتی جدا نگهداری شوند تا هم بید زده نشوند و هم به دیگر لباس‌ها پرز ندهند.

  •  برای مرتب کردن کمد لباس آن را بر اساس قابلیت آن مرتب کنید

حال که هر دسته را جداگانه در کمد قرار داده‌اید باید انتخاب کنید هر لباس چگونه در کشو قرار گیرد. نظام‌های فکری متفاوتی در این خصوص وجود دارند، برخی ترجیح می‌دهند لباس را بر اساس قابلیت مرتب کنند و برخی بر اساس رنگ.

اگر دسته‌بندی و مرتب کردن کمد لباس بر اساس قابلیت را انتخاب کردید سعی کنید لباس‌ها را بر اساس دسته‌بندی رسمی و غیررسمی چیدمان کنید تا بتوانید هر چه سریع‌تر لباس مورد نظرتان را در کمد پیدا کنید. روش دیگر قرار دادن لباس‌هایی با جنس مشابه در کنار هم است.

 

 

 

بهتر است لباس‌های بافتی جدا نگهداری شوند تا هم بید زده نشوند و هم به دیگر لباس‌ها پرز ندهند.

 

مرتب کردن و دسته‌بندی کمد لباس بر اساس رنگ لباس‌ها جلوه زیباتری به کمد می‌دهد و شما را مشتاق می‌کند همیشه آن را مرتب نگه دارید.

  •  لباس‌ها را بر اساس این که چطور بهتر نگهداری می‌شوند، مرتب کنید

حال که همه لباس‌ها دسته‌بندی کرده‌اید باید تصمیم بگیرید هر دسته را در کدام کشو قرار دهید. معمولا برای مرتب کردن کمد لباس افراد لباس‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنند را در کشوهای بالایی قرار می‌دهند. لباس‌های سبک‌تر نیز در قسمت‌های بالایی قرار می‌گیرند تا فشار کمتری به طبقه‌ها وارد شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ممکن است بعضی از لباس‌ها به جای مخصوصی برای نگهداری احتیاج داشته باشند. مثلا قرار دادن سدر در کشو ژاکت‌ها برای جلوگیری از بیدزدگی ضروری است.
بعضی از لباس‌ها نیازمند آویزان شدن یا نگهداری در چمدان هستند. به عنوان مثال لباس‌های مجلسی یا لباس‌های ابریشمی را باید حتما آویزان کرد. لباس‌هایی که زود چروک می‌شوند باید آویزان شوند. ژاکت‌های گران‌قیمت باید در ساک‌های جداگانه نگهداری شوند تا در معرض بید نباشند.

لباس‌هایتان را قسمت‌بندی کنید

  • هر کشو را به چند بخش تقسیم کنید

فضای کشو برای قرار دادن انواع مختلف لباس، بزرگ است. هر کشو را به چند بخش دسته‌بندی و تقسیم کنید تا سریع‌تر لباس دلخواهتان را انتخاب کنید. برای کشوهای بزرگ تقسیم به سه مناسب است اما کشوهای کوچک‌تر را به دو قسمت دسته‌بندی و تقسیم کنید.

 

 

به عنوان مثال کشو بالا را به سه قسمت دسته‌بندی کنید. قسمت اول برای لباس‌ زیر‌های حجم‌دار، قسمت دوم خود به دو قسمت برای جوراب و پیژامه و قسمت سوم برای لباس‌زیر‌های کوچک اختصاص یابد.

  • از صندوقچه یا ساک پارچه‌ای استفاده کنید

می‌توانید از صندوقچه‌ها یا ساک‌های پارچه‌ای بدون در استفاده کنید تا کشو را به صورت فیزیکی تقسیم کنید. می‌توانید این ابزار نگه‌دارنده را در اندازه‌های مختلف خریداری کنید.
با این کار لباس‌ها را جدا و مرتب کرده‌اید ما هر زمان نیاز باشد می‌توانید بدون به هم ریختن کل کشو هر قسمت را مرتب کنید.

  • از جدا کننده کشو استفاده کنید

اگر می‌خواهید هم در استفاده از فضا و هم پول صرفه‌جویی کنید، می‌توانید به سادگی از جدا کننده کشو استفاده کنید. می‌توانید از جدا کننده کشو اقتصادی و به‌صرفه که شبیه به میله‌های پرده هستند استفاده کنید با این تفاوت که این جداکننده‌ها مسطح هستند و در هر سایز کشو قابل استفاده هستند. جدا کننده کشو در هر مغازه‌ای که وسایل مربوط به لباس مانند سبد رخت و میز اتو را می‌فروشند موجود هستند. همچنین می‌توانید خودتان از مقوا و فوم نیز جدا کننده کشو درست کنید.

راه دیگر استفاده از جداکننده‌ای است که در جعبه‌های کارتن وسایل خریداری شده مانند لیوان وجود دارند. این جعبه‌ها برای نگهداری جوراب، لباس‌زیر و وسایل کوچک مناسب هستند.

 

 

می‌توانید از جدا کننده کشو اقتصادی و به صرفه که شبیه به میله‌های پرده هستند استفاده کنید با این تفاوت که این جدا کننده کشو مسطح هستند و در هر سایز کشو قابل استفاده هستند.

 

  • برای مرتب کردن کمد لباس از نگه‌دارنده‌های کتاب استفاده کنید

یک راه ارزان و مناسب مرتب کردن کمد لباس استفاده از نگه‌دارنده‌های کتاب فلزی است. این وسایل با قیمت ارزان در مغازه‌های لوازم‌التحریر فروشی فروخته می‌شوند. آن را به صورت ایستاده در کشو قرار دهید و یک جدا کننده کشو داشته باشید.

مشکل این نگه‌دارنده‌ها این است که یک خط مستقیم ندارند و این موضوع برای لباس‌های کوچک مانند جوراب مناسب نیست. این ابزار برای لباس‌های رول شده، شلوارها و سوئیشرت مناسب‌ هستند.

  • برای مرتب کردن کمد لباس از لوازم دیگری که می‌توانند جایگزین جداکننده‌ها شوند، استفاده کنید

ابزار فراوان دیگری وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان جدا کننده کشو برای مرتب کردن کمد لباس استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از یک قفسه غذای ساده، ظرف نگه‌دارنده قرص برای اقلام کوچک مانند جواهرات، فنجان پودینگ یا ظرف یخ برای جواهرات و یا جوراب و جوراب‌شلواری استفاده کنید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

به دنبال ظروفی بگردید که برای نگهداری مواد به صورت جداگانه طراحی شده‌اند. اگر این وسیله در خارج از یک کمد کار کند، احتمالا در داخل آن نیز کاربرد خواهد داشت.

لباس‌ها را به‌صرفه نگهداری کنید

  •  از روش رول کردن لباس‌ها استفاده کنید

ممکن است هنگام بستن چمدان این نکته را شنیده باشید که بهتر است لباس‌ها را رول کنید. کمد شما نیز با چمدانتان هیچ فرقی ندارد. رول کردن فضای کمتری را اشغال می‌کند و اگر درست انجام شود از چروک و ایجاد خط روی پارچه نیز جلوگیری می‌کند. باید به آرامی و در عین حال محکم پارچه را رول کنید تا چروک نشود.

نکته مهم در رول کردن مربوط به لباس‌هایی است که به صورت طبیعی خط دارند، مانند شلوار که بهتر است به صورت سنتی تا شوند یا آویزان گردند.

  •  از مقوای تی‌شرت استفاده کنید

اگر لباس‌ها را تا می‌کنید بهتر است از یک مقوا برای این کار استفاده کنید. کارتن مقوایی که تی‌شرت یا شلوار را دوران بپیچید. مقوا را در مرکز و بالای لباس قرار دهید، دقیقا پایین یقه، آستین چپ را به سمت راست بکشید تا در لبه مقوا قرار گیرد، همین کار را برای آستین راست تکرار کنید و سپس قسمت پایینی را به سمت بالا تا کنید. برای شلوار آن را به نصف تا کنید و دور مقوا بپیچانید.

 

 

می‌توانید پس از تا کردن مقوا را بردارید اما اگر از مقوای ارزان‌قیمت استفاده کرده‌اید آن را برندارید چرا که مرتب کردن را ساده‌تر و آسان‌تر می‌کند و حتی امکان چیدمان عمودی را نیز به شما می‌دهد.

برای ساخت مقوای لباس از یک مقوای ضخیم به اندازه 15 تا 18 اینچ ببرید. باید مقوا را به همان اندازه و سبک مستطیلی فروشگاه ببرید.

  •  لباس‌ها را فقط مرتب نکنید، بلکه به آن‌ها چیدمان بدهید

وقتی لباس‌ها را در کشو قرار می‌دهید تنها به روش سنتی آن‌ها را مرتب نکنید؛ چرا که به راحتی بهم‌ریخته و چروک می‌شوند. پیدا کردن لباس مورد نظرتان نیز در این شرایط سخت است. به جای مرتب کردن چیدمان کنید. از رول کردن یا مقوا برای این کار استفاده کنید. در ذهن خودتان طبقه‌بندی داشته باشید.
می‌توانید از قفسه پرونده‌ها نیز در کشو استفاده کنید تا کمد مرتب‌تری داشته باشید.

  • لباس‌های زیر را مرتب بچینید

لباس‌های زیر به گونه‌ای چیدمان بدهید که کاسه هر لباس در بعدی قرار گیرد. با این کار هم کمد مرتب‌تری دارید و هم کیفیت لباس‌زیرتان بیشتر حفظ می‌شود و بیشتر شکل خودش را حفظ می‌کند.
می‌توانید همه را دنبال هم در یک خط قرار دهید و یا کاسه راست یک لباس را در کاسه چپ آن قرار دهید تا فضا کمتری استفاده شود. البته این کار برای حفظ کیفیت لباس مناسب نیست.

  •  از یک جایگزین برای نگهداری جوراب استفاده کنید

کشو جوراب‌ها جزو آن کشوهایی است که به سرعت به‌هم ریخته می‌شود. می‌توانید جوراب‌ها را گلوله کنید تا کمد مرتب‌تری داشته باشید اما برای حفظ کیفیت کش جوراب راه خوبی نیست تا کردن نیز راه خوبی نیست چون هنگام پیدا کردن جوراب موردعلاقه‌تان مجبور می‌شوید کل کشو را بهم بریزید. راه‌حل بهتر قرار ندادن جوراب‌ها در کشو است! به جای کشو از یک نظم‌دهنده کفش با جای مخصوص استفاده کنید. می‌توانید آن را در کمد، پشت در یا در حمام آویزان کنید. هر جوراب در یک جیب قرار می‌گیرد و دیگر پیدا کردن جواب مورد نظر اصلا کار سختی نخواهد بود.

راه‌حل دیگر استفاده از لیوان پودینگ یا نوشیدنی در کشو است. هر جوراب را در یک ظرف قرار دهید. این روش کمد را مرتب می‌کند اما فضای زیادی نیز اشغال می‌کند.

یک روش خوب برای چیدمان کفش‌هایتان انتخاب کنید

چیدمان کفش از اهمیت فراوانی برخوردار است. کفش‌ها جزو وسایل با ارزش ما هستند پس باید برای چیدمان آن‌ها برنامه دقیقی داشته باشیم.
اولین چیزی که به نظرتان می‌رسد چیدن کفش‌ها کف کمد است. این کار اشتباهی است چرا که زمانی که کمد نامرتب است و لباس‌ها روی زمین ریخته‌اند دیگر پیدا کردن کفش کار بسیار سختی است. کفش‌ها را از زمین جدا کند! به عنوان مثال از یک قفسه جدا استفاده کنید.

 

 

از نگهداری کفش در قفسه‌های سیمی خودداری کنید. این قفسه‌ها هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کاربردی مناسب نیستند. می‌توانید از قفسه‌های چوبی استفاده کنید.

کفش‌هایتان را بر اساس نوع و کاربرد دسته‌بندی کنید. کفش‌هایی که بیشتر از همه می‌پوشید را در دسترس قرار دهید و آن‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید را عقب‌تر بچینید. کفش‌ها را بر اساس نوع آن‌ها (ورزشی، روزمره، پاشنه‌بلند، بوت و …) مرتب کنید.

از استفاده از جعبه‌های کفش که داخل آن مشخص نیست خودداری کنید. هنگام پیدا کردن کفش مورد نظر مجبور خواهید شد همه جعبه‌ها را باز کنید.

جمع‌بندی:

  • مرتب کردن کمد لباس را با بیرون آوردن وسایلتان شروع کنید. همه لباس‌ها را تک تک بررسی کنید تا آن دسته که دیگر نمی‌پوشید را جدا کنید.
  • باید لباس‌ها را بر اساس فصلی که پوشیده می‌شوند مرتب کنید.
  • اگر مرتب‌سازی بر اساس قابلیت را انتخاب کردید سعی کنید لباس‌ها را بر اساس دسته‌بندی رسمی و غیررسمی چیدمان کنید تا بتوانید هر چه سریع‌تر لباس مورد نظرتان را در کمد پیدا کنید. روش دیگر قرار دادن لباس‌هایی با جنس مشابه در کنار هم است.
  • فضای کشو برای قرار دادن انواع مختلف لباس بزرگ است. با جدا کننده کشو هر کشو را به چند بخش تقسیم کنید تا سریع‌تر لباس دلخواهتان را انتخاب کنید.
  • ابزار فراوان دیگری وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان جدا کننده کشو استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از یک قفسه غذای ساده، ظرف نگه‌دارنده قرص برای اقلام کوچک مانند جواهرات، فنجان پودینگ یا ظرف یخ برای جواهرات و یا جوراب و جوراب‌شلواری استفاده کنید.
  • رول کردن لباس فضای کمتری را اشغال می‌کند و اگر درست انجام شود از چروک و ایجاد خط روی پارچه نیز جلوگیری می‌کند.
  • از استفاده از جعبه‌های کفش که داخل آن مشخص نیست خودداری کنید. هنگام پیدا کردن کفش مورد نظر مجبور خواهید شد همه جعبه‌ها را باز کنید.

 

مطالب مرتبط

اصول و مراحل طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل

  اگر بخواهیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و لوازمی که در آن قرار دارند را جاگذاری و چیدمان کنیم، شاید حداقل به 10 روش ممکن بتوان این چیدمان […]

نحوه صحیح بسته‌بندی لباس‌ها در فصل سرد

  یکی از دغدغه‌ها هنگام تغییر فصل، جمع کردن و بسته‌بندی لباس‌های فصل گذشته مانند لباس‌های زمستانی و تابستانی و جایگزین کردن لباس‌های مناسب فصل جدید است. یکی از صحنه‌هایی […]

ایده‌هایی برای چیدمان قاب عکس در خانه

  در سال‌های اخیر، توجه به طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر از قبل شده است و این توجه را حتی در انواع مختلف چیدمان قاب عکس نیز مشاهده می‌کنیم. قاب عکس‌هایی […]

نقشه استاندارد خانه چیست؟

  اگر تابه‌حال برای خرید به خانه‌های مختلف سر زده باشید حتما به این نتیجه رسیده‌اید که نقشه خانه در زیبایی و کارآمدی خانه نقش به‌سزایی دارد. اگر معیارهایی مانند […]

یک نظر در مورد “ترفندهایی برای مرتب کردن کمد لباس

  1. در این مقاله نکات کلیدی و مفیدی را اموزش دادید ممنونیم . از وبسایت ماهم بازدید کنید. بازار بزرگ مبل امام علی پی جی ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *