نکات خانه‌داری

برای حفظ انرژی گرمایی خانه در فصول سرد سال چه کنیم؟

حفظ انرژی گرمایی خانه

 

با آغاز فصل سرما حفظ انرژی گرمایی خانه تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها از مبلغ بالای قبض‌ گازشان شکایت دارند. عده‌ای هم می‌گویند هر کاری که می‌کنند با سیستم گرمایشی موجود که شومینه شوفاژ یا بخاری است خانه‌شان گرم نمی‌شود که نمی‌شود. ایراد کار کجاست؟ آیا راه حلی برای حفظ انرژی گرمایی خانه وجود دارد؟ آیا می‌توان با در نظر گرفتن تمهیداتی مصرف انرژی را کاهش و بهره‌وری آن را افزایش داد؟ در این مطلب می‌خواهیم این موضوع را با هم بررسی کنیم.

انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای حفظ انرژی گرمایی خانه

یکی از اصلی‌ترین عوامل در میزان مصرف انرژی نوع سیستم گرمایشی خانه است. هر خانواده باید با توجه به شرایط خانه و اقلیم آب و هوایی منطقه سیستم گرمایشی مناسبی را انتخاب کند.

برای مثال بخاری‌ گازی که از سیستم‌های گرمایشی قدیمی محسوب می‌شود بازدهی انرژی‌اش بسیار بالاست و اکثر گرمای تولیدی‌اش در خانه به مصرف می‌رسد. اما سیستمی مانند شومینه بازدهی بسیار پایینی دارد و بیشتر گرمای تولیدی‌اش از طریق دودکش بیرون رفته و نمی‌تواند چندان خانه‌تان را گرم کند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر خانه‌تان روی پیلوت و پارکینگ ساختمان طوری قرار گرفته که عملا زیرش خالی است حتما در فصل زمستان با مشکل گرم کردن خانه روبه‌رو هستید. در این خانه‌ها به علت عبور و مرور هوای سرد در زیر ساختمان هر کاری که بکنید کف خانه سرد می‌ماند و بیشتر کردن درجه بخاری یا شوفاژ نیز راهگشا نیست. در چنین خانه‌هایی باید به سیستم‌های گرمایش از کف روی بیاورید تا بتوانید با مصرف انرژی کمتر نتیجه‌ دلخواهتان را کسب کنید.

بنابراین اگر از مصرف بالای انرژی سیستم‌ گرمایشی خانه‌تان در زمستان شکایت دارید پیش از هر چیز بررسی کنید که آیا سیستم مورد استفاده‌تان مناسب خانه شما است یا نه.

 

 

انتخاب سیستم گرمایشی مناسب با موقعیت خانه و اقلیم آب و هوای منطقه می‌تواند در کاهش مصرف انرژی تأثیرگذار باشد.


استفاده بهینه از نور و انرژی خورشید برای حفظ انرژی گرمایی خانه

اگر خانه‌تان آفتاب‌گیر است در روزهایی که هوا آفتابی است پرده‌ها را کنار بزنید و از گرما و نور و انرژی خورشید نهایت استفاده را ببرید. استفاده بهینه از انرژی خورشید می‌تواند نقش موثری در کاهش مصرف انرژی شما داشته باشد. نور و انرژی خورشید هم خانه را گرم‌تر می‌کند، هم طراوت را به خانه می‌آورد و در کاهش افسردگی موثر است و هم باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق می‌شود.

 

 

نور و انرژی خورشید خاصیت ضدعفونی‌کننده هم دارد. با انرژی خورشید و تابش نور آن درون منزل میکروب‌های خانه نابود می‌شوند. علاوه بر این همان‌طور که می‌دانیم نور و انرژی خورشید ویتامین دی هم دارد که برای بدن ضروری است و اکثر افراد از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.
البته توجه کنید در روزهایی که هوا ابری است کنار زدن پرده‌ها اثر عکس دارد و مصرف انرژی‌تان را بالا می‌برد. به هر حال پرده‌ها مثل عایق عمل می‌کنند و گرما را درون خانه حبس می‌کنند. هرچه پرده‌ها کلفت‌تر باشند بیشتر عایق گرما هستند.

گرمای آشپزخانه

آشپزخانه محل آماده‌سازی غذاست و اکثر غذاها برای آماده شدن نیاز به پخته شدن دارند. شما باید از گرمای حاصل نهایت استفاده را ببرید. وقتی که در آشپزخانه مشغول به کارید می‌توانید درجه سیستم گرمایشی‌تان را کاهش دهید، زیرا فعالیت کنار اجاق گاز به خودی خود دمای بدن شما را بالا می‌برد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر از فر برای پخت و پز استفاده می‌کنید پس از اینکه کارتان تمام شد دستگاه را خاموش کنید و درش را باز بگذارید تا حین سرد شدن گرمای خود را به محیط خانه تزریق کند.

توجه به دودکش شومینه و کانال کولر برای حفظ انرژی گرمایی خانه

همان‌طور که گفتیم استفاده از شومینه برای گرم کردن خانه کاری غیرمنطقی است. با این حال این وسیله به خاطر ظاهر زیبایش در اکثر خانه‌های امروزی تعبیه شده است. اگر از شومینه خانه‌تان استفاده نمی‌کنید باید دودکش آن را از داخل مسدود کنید تا گرمای تولیدی در خانه هدر نرود. برای این کار عایق‌های پشمی، پشم شیشه‌ای و بالن‌های مخصوصی وجود دارد که می‌تواند دودکش شومینه را مسدود کند. البته حواستان باشد اگر خواستید روزی شومینه را روشن کنید حتما پیش از هر کاری این عایق‌ها را از دودکش خارج کنید.

کانال‌های کولر نیز یکی از منابع اصلی انتقال هوای سرد بیرون به داخل خانه هستند. با شروع فصل سرما حتما اطمینان حاصل کنید که دریچه‌های کولر بسته شده‌ باشند. برای اطمینان می‌توانید یک لایه پلاستیک جلوی دریچه‌ها بکشید.

 

 

اگر از شومینه استفاده نمی‌کنید مسیر دودکش آن را مسدود کنید تا گرمای تولید شده در خانه از این راه هدر نرود.


پنجره‌های دوجداره

استفاده از پنجره‌های دوجداره روشی مدرن برای است. این پنجره‌ها از دو یا سه لایه شیشه تشکیل شده‌اند که هر دو لایه را گاز یا هوا از هم جدا کرده است. بدین‌ترتیب گرما نمی‌تواند راحت از یک سمت به سمت دیگر پنجره منتقل شود. این پنجره‌ها علاوه بر عایق گرما، عایق صدا نیز هستند.

 

 

البته که تعویض پنجره‌های خانه کاری هزینه‌بر است، اما مطمئنا میزان صرفه‌جویی انرژی از این طریق در درازمدت می‌تواند هزینه اولیه بالای آن را جبران کند.

توجه به شوفاژها و رادیاتورها

اگر برای گرمایش خانه‌تان از شوفاژ استفاده می‌کنید حواستان باشد که اطراف شوفاژ را خلوت نگه دارید. اگر نزدیک شوفاژها وسایل بزرگ مانند مبلمان را قرار دهید به مرور زمان این وسایل گرمای تولیدی شوفاژ را به خود جذب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خانه به خوبی گرم شود.

روی شوفاژ هیچ وسیله‌ای قرار ندهید. اگر سقف خانه‌تان بلند است کمی بالاتر از شوفاژ قفسه‌ای نصب کنید تا گرمایی که دارد به سمت بالا می‌رود را دوباره به پایین براند. این ترفند به خصوص وقتی که شوفاژ زیر پنجره و پرده قرار داشته باشد بسیار در حفظ انرژی گرمایی خانه موثر است. زیرا گرمایی که از شوفاژ به پنجره یا پرده برسد عملا نقشی در گرم کردن خانه ایفا نمی‌کند.

 

 

برای جلوگیری از انتقال گرمای تولیدی شوفاژ از طریق دیوار به بیرون خانه می‌توانید پشت آن‌ها را با فویل آلومینیوم عایق‌بندی کنید. این ورقه‌ها گرمایی که دارد به سمت بیرون خانه می‌رود را به درون خانه منعکس می‌کنند و مصرف انرژی‌تان را کاهش می‌دهند. قیمتشان نیز پایین است و همه جا پیدا می‌شوند.

 

 

اطراف شوفاژ نباید وسایل بزرگ مانند مبلمان گذاشت، زیرا این وسایل گرما را جذب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خانه گرم شود.


درزهای ناقلا!

درزهای در و پنجره یکی از منافذ خروج گرما از خانه هستند. البته که استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌تواند خیال شما را تا حدودی راحت کند، اما حتما درزهای دیگری نیز در خانه‌تان پیدا می‌کنید که وقتی از کنارشان می‌گذرید می‌تواند تفاوت دمای هوا را احساس کنید. این درزها را به کمک درزگیرهای مخصوص یا تکه پارچه‌ای بلااستفاده بپوشانید.

استفاده از ترموستات یا تایمر

روشن گذاشتن سیستم گرمایشی خانه در تمام طول روز کار چندان منطقی‌ای نیست. از طرفی شب‌ها نمی‌توانید مرتب از خواب بیدار شوید و سیستم گرمایشی را روشن یا خاموش کنید. ترموستات یا تایمر می‌توانند به کمک شما بیایند و در کاهش هزینه مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری به شما یاری برسانند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


در تنظیم درجه ترموستات دقت کنید که درجه را زیادی بالا یا زیادی پایین تنظیم نکنید. برای خانه‌های مسکونی درجه ترموستات مناسب موتورخانه حدود 68 درجه سانتی‌گراد است.

اگر بخاری یا سیستم گرمایش هوشمند دارید نیز بهتر است که دمای قطع گرمایش را روی 20 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

گرم بپوشید

اکثر ایرانی‌ها عادت دارند که در فصل سرما درجه حرارت سیستم‌های گرمایشی را بالا ببرند و در خانه لباس‌های نازک و خنک بپوشند. گاهی اوقات آن‌قدر خانه را گرم می‌کنیم که از شدت گرما مجبور می‌شویم پنجره‌ها را باز کنیم. این‌ها عادات اشتباهی است که در نهایت به افزایش مصرف سوخت و افزایش هزینه منجر می‌شود.

 

 

 

سعی کنید به جای بالا بردن درجه حرارت خانه و پوشیدن لباس نازک، دمای خانه را معمولی نگه دارید و لباس کلفت بپوشید.


به جای گرم کردن بیش از حد خانه سعی کنید لباس‌های کلفت و زمستانی بپوشید. پوشیدن جوراب در خانه می‌تواند به گرم ماندن پاهایتان کمک کند و نیاز شما به بالا بردن درجه حرارت سیستم گرمایشی‌تان را کاهش دهد.

سرویس سیستم‌های گرمایشی

تمام وسایل بعد از مدتی کار کردن باید سرویس شوند تا ایراداتی که بر اثر استهلاک در آن‌ها به وجود آمده برطرف شود. سیستم‌های گرمایشی نیز از این مورد مستثنی نیستند. موتورخانه، بخاری، شوفاژ و رادیاتور، پکیج و سایر سیستم‌های گرمایشی را باید در ابتدای فصل سرما بررسی کرد تا اگر نیاز به تعمیر دارند به نیازشان رسیدگی شود.

سرویس سیستم‌های گرمایشی نقش موثری در کاهش مصرف انرژی و حفظ انرژی گرمایی خانه دارد. برای مثال اگر هوا داخل لوله‌های رادیاتور حبس شود بازدهی شوفاژ پایین می‌آید، اما با یک هواگیری ساده می‌توان این مشکل را حل کرد.

جمع‌بندی

  • حفظ انرژی گرمایی خانه یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در فصول سرد سال است.
  • انتخاب سیستم گرمایشی مناسب می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌وری مصرف انرژی داشته باشد.
  • استفاده بهینه از نور و انرژی خورشید می‌تواند در کاهش مصرف انرژی به شما کمک کند.
  • بستن دریچه کولر و مسدود کردن دودکش شومینه روش‌هایی برای حفظ انرژی گرمایی خانه محسوب می‌شوند.
  • پنجره‌های دوجداره علاوه بر عایق صدا، عایق گرما نیز هستند و می‌توانند میزان مصرف انرژی شما را کاهش دهند.
  • سرویس به موقع و مرتب سیستم‌های گرمایشی باعث می‌شود بازدهی این دستگاه‌ها افزایش پیدا کند.
  • باید عادت کنیم در زمستان به جای بالا بردن دمای خانه، لباس گرم‌تر بپوشیم.

 

مطالب مرتبط

گرمایش از کف چیست؟

  چند سالی است که گرم کردن خانه از طریق کف طرفداران زیادی پیدا کرده است. مزایای زیاد گرمایش از کف باعث شده خیلی از افراد و صاحبخانه‌ها ترجیح دهند […]

روش‌های گرم کردن خانه در صورت قطع گاز

  وقتی از فصل سرما حرف می‌زنیم، اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که به خاطرمان می‌آید چگونگی گرم کردن خانه در این فصل سرد است. با شروع فصل پاییز و سرد […]

برای جلوگیری از اتلاف گرما و انرژی گرمایی خانه چه کنیم؟

  با فرا رسیدن فصل سرما، حفظ انرژی گرمایی و در تعادل نگه داشتن درجه حرارت خانه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که با […]

کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب است؟

  با نزدیک شدن به فصول سرد سال تب خرید سیستم گرمایشی برای خانه بالا می‌گیرد. سالیانه درصد بالایی از هزینه‌های انرژی مصرفی خانوار صرف گرمایش خانه می‌شود، به همین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *