نکات خانه‌داری

راهکارهای مدیریت خانه برای زنان شاغل

مدیریت خانه برای زنان شاغل

 

زنان در دنیای امروز قوی، تحصیل‌کرده، خودکفا و مستقل هستند و پا به پای مردان کار می‌کنند. زنان شاغل مسئولیتی سنگین‌تر از مردان را به دوش می‌کشند چون وظیفه مدیریت خانه را نیز بر عهده دارند. اداره خانه شامل وظایفی همچون، خانه‌داری، رسیدگی به تکالیف فرزندان، آشپزی، انجام خرید منزل، رسیدگی به مشکلات و نیازهای روحی همسر و فرزندان است که هرکدام یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. اغلب تصور می‌شود که زنان شاغل برای رسیدگی به این چالش‌ها و ایجاد تعادل بین مسئولیت‌های شغل و خانه‌داری نیاز به انرژی زیادی دارند اما چنین نیست.

بااین که زنان شاغل به طور روزانه، چه در منزل به عنوان یک مادر و چه در محل کار به عنوان یک کارمند، با تقاضاهای مختلفی روبه‌رو هستند، آن‌ها برای مدیریت خانه باید به گونه‌ای اولویت‌بندی کنند که بتوانند هر یک از این تقاضاها را با مدیریت زمان و با بهترین عملکرد ممکن پاسخ دهند.

 

 

 

انجام هرچه بهتر مسئولیت‌های خانوادگی در کنار شاغل بودن، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. کلید اصلی، تمرکز بر روی یک برنامه سازماندهی‌شده، مدیریت زمان و یافتن تعادل مناسب بین مسئولیت‌های شغلی و خانوادگی است.


اگر شما جزو زنان شاغل هستید و وظیفه مدیریت خانه را نیز بر عهده دارید، باید برخی از نکات را در ذهن خود نگه‌دارید تا بتوانید به خوبی محیط خانه را مدیریت کنید.

زنان شاغل برنامه هفتگی و روزانه داشته باشید

به عنوان یکی از زنان شاغل برای تنظیم برنامه هفتگی در هر هفته ۲۰ دقیقه زمان بگذارید و برای تنظیم برنامه روزانه، کافی است هر روز ۱۰ دقیقه وقت بگذارید. در این برنامه سعی کنید، تقسیم کار کنید و کارها و وظایف را دسته‌بندی کنید، به این ترتیب که اگر خودروی شما نیاز به بنزین دارد، این کار را هنگام برگشت از محل کار یا خرید انجام دهید تا زمان ذخیره کنید. همچنین وظایف را اولویت‌بندی کنید، به طور مثال پختن شام را بر تلفنی صحبت کردن با دوستانتان در ارجحیت قرار دهید.

همیشه فهرستی از اقلام موردنیاز در منزل داشته باشید که همه را به صورت یکجا خرید کنید. برنامه‌ای را تنظیم کنید که انعطاف‌پذیر باشد چون ممکن است در طول روز اتفاقاتی بیفتند که در برنامه‌ریزی شما گنجانده نشده است، مثلا در ترافیک سنگین قرار بگیرید و دیر به منزل برسید. این نکته را حتما به یاد داشته باشید که در هنگام مدیریت زمان  فرصتی را برای خودتان و برای تجدید نیروهای از دست ‌رفته، چه از نظر ذهنی و چه از نظر فیزیکی، اختصاص دهید.

 

زنان شاغل

 

 

اهداف روزمره خود را تنظیم کنید. اگر این اهداف غیرقابل‌دسترس هستند، یک فهرست کاملا بی‌فایده تنظیم کرده‌اید. زنان شاغل ابرقهرمان نیستند و نباید سعی کنند که باشند. اهداف روزانه خود را به اندازه کافی واقع‌گرایانه کنید تا بتوانید آن‌ها را عملی کنید. از تقسیم کار بین اعضای خانواده برای مدیریت زمان و ذخیره آن بیشتر استفاده کنید.


زنان شاغل برنامه خود را بنویسید

تنها به یاد داشتن هر کاری که باید به طور روزانه‌ انجام شوند، بدون ثبت آن، تبدیل به چالش دیگری می‌شود که برای به یاد آوردن آن نیاز به زمان اضافه خواهید داشت. حتی قوی‌ترین و آماده‌ترین ذهن‌ها هم با وجود مشغله زیاد دچار فراموشی می‌شوند. استفاده از یک ابزار برنامه‌ریزی، یک نرم‌افزار کامپیوتری و یا برنامه موبایل و یا حتی یک دفترچه یادداشت، برای زنان شاغل جهت ثبت اهداف، وظایف، قرارها و تماس‌های خود ضروری است که به مدیریت زمان هم کمک بسیاری می‌کند.

زنان شاغل سعی کنید صبح زود از خواب بیدار شوید

روز خود را زودتر شروع کنید و در ذهن خود برای روز برنامه‌ریزی کنید و تقسیم کار کنید. زود بیدار شدن به شما فرصت کافی می‌دهد تا بتوانید افکارتان را تنظیم کنید و بین کار‌های روزمره در اداره و مدیریت خانه تعادل برقرار کنید. زود بیدار شدن به شما در این موارد کمک می‌کند:

  • ذهن شما بعد از یک استراحت مناسب، بیش از هر زمان دیگری برای برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی وظایف و مدیریت زمان آماده است.

 

زنان شاغل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • کار‌های داخلی منزل به طور معمول در صبح زود قبل از رفتن به محل کار بهتر انجام می‌شوند.
  • شما زمان بیشتری برای سپری کردن در کنار خانواده خواهید داشت.
  • شما می‌توانید صبح زودتر از خانه خارج شوید و در نتیجه ترافیک صبح‌گاهی را تجربه نکنید.

زنان شاغل بین کارهای خانه و اداره مرزبندی ایجاد کنید

در خانه، مشغله‌های کاری را کنار بگذارید. مدیریت زمان را به صورت بهینه انجام دهید و تمرکز خود را بر دستیابی به سه یا چهار هدف مهم برای هفته یا روز قرار دهید. ساعات کاری معقول انتخاب کنید و سخت کار کنید اما بدانید چه موقع باید به خانه بروید و وقتی به منزل رسیدید، تمام فکر خود را معطوف خانه‌داری و خانواده کنید. زمانی را صرف معاشرت با دوستان کنید چون ارتباطات باعث سرزندگی می‌شوند.

در محل کار به بعضی از درخواست‌های کاری از طرف همکارانتان که ممکن است برای انجام آن‌ها مجبور شوید زمانی را در منزل به آن‌ها اختصاص دهید، جواب رد بدهید. زنان شاغل که تعادل خوبی بین محیط کار و خانه دارند، در هر دو محیط رشد می‌کنند.

به دنبال عالی انجام دادن کارها نباشید

چیزی به عنوان عالی بودن در همه کارها وجود ندارد، بنابراین شما نمی‌توانید به آن دست یابید. در خانه‌داری و تمیز کردن منزل وسواس به خرج ندهید چون نتیجه‌ای جز خسته شدن مفرط نخواهد داشت. سعی کنید جای پرداختن به یک کار به طور طولانی‌مدت، زمان خود را بین چندین کار تقسیم کنید و همه آن‌ها را به نحوی که شما توانایی آن را دارید (نه عالی‌ترین روش) انجام دهید.

به این ترتیب شما توانسته‌اید در زمان کمتر، بازدهی بیشتری داشته باشید. به جای تلاش برای رسیدن به آرمان‌های نامشهود (مانند «مادر کامل بودن» یا داشتن «اندام عالی»)، از زمان خود برای رسیدن به اهداف اصولی (نه خیالی) بهره ببرید.

در طول روز با اعضای خانواده در ارتباط بمانید

حتی زمانی که در کنار خانواده نیستید، با کودکان خود در ارتباط باشید:

  • لالایی، شعر کودکانه یا یک کتاب قصه بخوانید و آن را ضبط کنید.
  • از خودتان و شریک زندگی‌تان عکس بگیرید تا کودکان بتوانند صورت‌های شما را ببینند.
  • در حین استراحت در محل کار، به کودک خود زنگ بزنید؛ شنیدن صدای او می‌تواند به شما در طول یک روز سخت کمک کند و او مطمئن می‌شود که شما نزدیک هستید.

اگر تاریخ تولد فرزند و یا همسرتان نزدیک است، یک کادو تهیه کنید و اگر فرصتی برای گرفتن جشن تولد ندارید، سعی کنید که صبح زود، قبل از این که سر کار بروید، هدیه را همراه با یک یادداشت زیبا به آن‌ها بدهید. شما به راحتی می‌توانید در کمترین زمان ممکن بهترین لحظات ممکن را برای خانواده خود ایجاد کنید. سعی کنید تمامی این لحظات را فیلم‌برداری کنید و آرشیوی از همه آن‌ها داشته باشید. تعطیلات کوتاه‌مدت آخر هفته را تبدیل به تعطیلات طولانی، سرگرم‌کننده و شاد کنید.

 

زنان شاغل

 

 

در طول روز در کنار خانواده باشید و شما برای این کار تنها به کمی خلاقیت و مدیریت زمان نیاز دارید. از هر فرصتی استفاده کنید که در کنار خانواده اوقات خوشی داشته باشید. این باعث می‌شود در لحظاتی که شما در منزل نیستید، فرزندانتان خاطرات خوبی که با شما داشته‌اند را به یاد آورند.


از مشارکت همسر و فرزندانتان در انجام کارهای خانه بهره ببرید

لازم نیست که خانه‌داری را به تنهایی انجام دهید بلکه می‌توانید در منزل از همسر و فرزندانتان برای انجام کارهای خانه کمک بگیرید و تقسیم کار کنید. شما باید سعی کنید مسئولیت‌هایی را به فرزندانتان بسپارید تا آن‌ها را برای ورود به زندگی آماده کنید و می‌توانید در انجام برخی از کارهای خانه از قدرت بدنی همسرتان استفاده کنید.

همچنین همسر خود را در انجام برخی از کارهای مربوط به کودکان سهیم کنید، به طور مثال از آن‌ها بخواهید زمانی که شما در حال آشپزی هستید، در انجام تکالیف به فرزندان کمک کنند.

 

زنان شاغل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


مسئولیت‌هایی که به اعضای خانواده محول می‌کنید را پیگیری کنید که به درستی انجام شوند، هیچ‌گاه نگویید «اشکال ندارد، خودم آن را انجام می‌دهم». شما با این کار همه را در مدیریت خانه سهیم می‌کنید و در صورت درست انجام نشدن یکی از کارها، هیچ‌کس شما را به تنهایی مقصر نمی‌‌داند.

از انجام کارهایی که باعث هدر رفتن زمان می‌شوند، اجتناب کنید

سعی کنید در زمانی که کودکان و همسرتان خواب هستند، ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی خود را چک کنید. از انجام چند کار با هم اجتناب کنید، به خصوص زمانی که وقت خود را با کودکان خود سپری می‌کنید. بسیاری از تبادلات ایمیلی، جستجوی عادی اینترنتی، چک کردن رسانه‌های اجتماعی و صحبت زیاد با تلفن از عوامل حواس‌پرتی هستند که میزان بهره‌وری زنان شاغل را در منزل کم‌تر می‌کنند.

 

زنان شاغل

 

 

از اینترنت دوری کنید. جستجو در وب زمان زیادی را از والدین و بچه‌ها می‌گیرد. یک وقفه کوتاه برای چک کردن رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به ساعت‌ها وقت تلف‌شده تبدیل شود. محدودیت‌هایی برای خود، همسر و فرزندانتان برای این کار تعیین کنید و بر روی عمل کردن به آن تأکید کنید.


فعالیت‌های خانوادگی ویژه تنظیم کنید

همیشه در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای فرزندان و همسرتان وقت بگذارید، این زمان را در طول هفته به طور یکنواخت تقسیم کنید به گونه‌ای که در تمام لحظات حضور مؤثر داشته باشید. چند نکته برای انجام این کار:

  • سعی کنید، وعده صبحانه و شام را در کنار خانواده باشید.
  • برنامه‌هایی را در طول هفته و یا آخر هفته برای در کنار خانواده بودن، تنظیم کنید.
  • انتظارات فرزندانتان را در تنظیم برنامه در بگنجانید و نیازهایشان را برطرف کنید.
  • زمانی که گردش خانوادگی دارید از صحبت کردن در مورد کار یا چک کردن گوشی خود خودداری کنید.
  • بر علایق کودکان خود مانند دوستان، کلاس‌ها و سرگرمی‌هایشان تمرکز کنید.

سعی نکنید که چند کار را با هم انجام دهید.

افراد زمانی که توجه خود را به کاری که انجام می‌دهند، متمرکز می‌کنند بهتر عمل می‌کنند. زمانی که در حال کار هستید، نگران پخت شام نباشید، زمانی که به فرزندتان در انجام تکالیف کمک می‌کنید، برای همسرتان فهرست خرید ارسال نکنید. خانه‌داری یکی از وظایفی است که نیاز به دقت و تمرکز دارد بنابراین سعی نکنید با انجام چند کار با یکدیگر، خود را گیج کنید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


بسیاری از زنان شاغل فکر می‌کنند که می‌توانند در زمان با انجام چند کار به طور هم‌زمان صرفه‌جویی کنند اما انجام چند کار فیزیکی در یک زمان مشکلات خود را به همراه دارد.

به عنوان مثال، سعی نکنید در حال اتو کردن لباس به کودکان خود کمک ‌کنید که لباس بپوشند. این کار باعث به خطر افتادن جان فرزندتان و یا سوختن لباستان می‌شود. با این حال اگر بخواهید، می‌توانید تنها یک کار فیزیکی را در یک زمان انجام دهید، از جمله یک تماس تلفنی با مادرتان هنگام اتو کردن، می‌تواند به شما در ذخیره کرده زمان کمک کند.

از شب قبل آماده باشید

برای مادران و زنان شاغل ، هر دقیقه صبح باارزش است. با آماده کردن برخی از موارد در شب قبل، شما به راحتی می‌توانید در روز بعد کارهای بیشتری انجام دهید. اتو کردن و آماده کردن لباس خود و فرزندان، آماده کردن وسایل موردنیاز برای صبحانه و ناهار و مرور مجدد برنامه روز بعد، قبل از رفتن به خواب می‌تواند به شما برای انجام سریع‌تر کارهای روز بعد کمک کند.

با کارفرما ارتباط مؤثر برقرار کنید

شما جزو زنان شاغل هستید ولی به عنوان یک مادر و همسر باید بتوانید مدیریت خانه را به خوبی انجام دهید. هرچقدر هم که شما برای این کار تلاش کنید، ایجاد بعضی شرایط ممکن است شما را هم در خانه و هم در محل کار تحت‌فشار قرار دهد. این شرایط عبارت‌اند از:

  • نیاز به مرخصی برای رسیدگی به وضعیت فرزندان در مدرسه.
  • بیماری‌های غیرمنتظره که فرزندان و یا همسر شما را درگیر می‌کنند.
  • دوران نزدیک به ماه‌های وضع حمل برای مادران باردار.
  • مأموریت‌های کاری که به شما و یا همسرتان محول می‌شود.

 

زنان شاغل

 

برای کنترل تمامی این شرایط شما نیاز به برقراری ارتباط مؤثر با کارفرما دارید. برای این کار شما می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • قبل از اینکه با کارفرما صحبت کنید، به جزئیات مکالمه فکر کنید و یک دور آن را در ذهن خود مرور کنید.
  • صادقانه صحبت کنید. مطمئن باشید آن‌ها وضعیت شما را درک می‌کنند.
  • در مورد جزئیات موضوعی که در ذهنتان دارید، سؤال بپرسید. به طور مثال در مورد مرخصی زایمان: «چه مدت می‌توانم به مرخصی بروم؟» و «میزان حقوق پرداختی در این دوره چقدر است؟». این کار باعث می‌شود که بعدها هیچ مشکلی برای شما به دلیل بدفهمی به وجود نیاید.
  • راه‌حل‌های جایگزین ارائه دهید مانند ساعت‌های کار اضافی در روزهایی که مشغله خانوادگی ندارید.

جمع‌بندی

زنان شاغل امروزه بیش از هر زمان دیگری در جامعه حضور دارند و در مقام‌های مدیریتی به خوبی درخشیده‌اند اما ممکن است در مدیریت خانه با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. آن‌ها برای حل این چالش‌ها نیاز به انجام چند کار ساده دارند:

  • برنامه‌ریزی و مدیریت زمان و انرژی
  • سپری کردن بیشترین زمان ممکن در کنار خانواده
  • تقسیم کار در بین اعضای خانواده
  • تنظیم فعالیت‌های ویژه خانوادگی
  • انجام ندادن چند کار فیزیکی به طور هم‌زمان
  • مرزبندی بین کارهای خانه و اداره
  • حضور داشتن در کنار فرزندان حتی هنگامی که در منزل نیستند.
  • برقراری ارتباط مؤثر با کارفرما برای مدیریت شرایط بحرانی

 

مطالب مرتبط

مدیریت هزینه‌های خانه با راه‌کارهایی کوچک

  پس از استقلال و زندگی در خوابگاه، خانه مجردی یا تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین مسائلی که توجه زوج‌ها را به خود جلب می‌کند مدیریت هزینه‌های خانواده است. مدیریت […]

چطور می‌توانیم یک خانه عاری از حیوانات موذی داشته باشیم؟

  هیچ چیز بیشتر از دیدن حیوانات موذی در خانه، آرامش ساکنین را به هم نمی‌زند! حشرات موذی که در گوشه و کنار خانه پنهان می‌شوند و به خصوص شب‌ها […]

10 مورد از مهم‌ترین ترفندهای خانه‌داری که باید یاد بگیرید!

  برای بسیاری از افراد تمیز و مرتب نگه داشتن خانه امری مهم و حیاتی است. در کنار آن امروزه با افزایش دغدغه‌های زندگی، مخصوصا در میان قشر جوان، خانه‌داری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *