نکات خانه‌داری

ترفندهایی برای مهمانی دادن در خانه کوچک

مهمانی در خانه کوچک

 

مهمانی دادن و برگزاری دورهمی‌های دوستانه از لذت‌ بخش‌ترین تفریحات است. هر کسی دوست دارد هر چند وقت یکبار با اعضای خانواده یا دوستانش وقت بگذراند و از آن‌ها در اتاق نشیمن خود پذیرایی کند. یکی از دلایلی که ممکن است شما را از مهمانی دادن منصرف کند کمبود جا و کوچک بودن خانه است.

در ادامه تکنیک‌هایی را برای استفاده از فضای بیشتر در منزل هنگام مهمانی معرفی می‌کنیم که با خواندن آن‌ها متوجه خواهید شد مهمانی در خانه کوچک نیز می‌تواند به بهترین شکل برگزار شود. پس خودتان را محدود نکنید و از وقت گذرانی با مهمانان خود لذت ببرید.

از جابه‌جا کردن وسایل خانه نترسید

اگر اتاقی دارید که می‌تواند کمی فضای خالی به شما بدهد بهتر است مقداری از لوازم اضافی اتاق نشیمن مانند میز و لوازم دکوری را به آن‌جا منتقل کنید. برای این‌کار می‌توانید از انباری خود نیز استفاده نمایید. جای دیگری که می‌تواند کمک کننده باشد کنج‌ها و گوشه‌های به ظاهر بدون‌استفاده در طراحی منزل است.

 

مهمانی در خانه کوچک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


در مواقع برگزاری مهمانی در خانه کوچک می‌توان لوازم اضافه را در آن‌ها قرار‌داد تا هم کمتر در معرض دید باشند و هم فضای خالی بیشتری برای پذیرایی داشته‌باشیم. راه دیگری که می‌توانید امتحان کنید جابه‌جا کردن لوازم به سمت کناره‌های دیوار است، اینگونه فضای بیشتری برای پذیرایی از مهمانان خود خواهید داشت. همچنین می‌توانید برخی از وسايل اضافی را در کمد‌ها و کابینت‌ها پنهان کنید.

در مهمانی در خانه کوچک حواستان به دمای اتاق باشد

یکی از مشکلاتی که ممکن است در برگزاری مهمانی در خانه کوچک برایتان درد سر ساز شود دما و اتمسفر خانه است. به دلیل کمبود جا و کوچک بودن فضا و زیاد بودن جمعیت باید حواستان به دما باشد. حتما یک ساعت قبل از رسیدن مهمانان شعله‌های اجاق گاز را خاموش و دستگاه تهویه مطبوع را روشن نمایید.

باز گذاشتن پنجره ها نیز می‌تواند به تازه شدن فضا کمک کند. چیزی که در برگزاری مهمانی از اهمیت زیادی برخوردار است راحتی و خوشحالی مهمانان است پس باید همه تلاش شما حفظ این آرامش و حس خوب باشد.

در مهمانی در خانه کوچک جای مخصوصی برای کفش‌ها، کیف‌ها و کت‌های مهمانان در نظر بگیرید

برای مهمانی در خانه کوچک بهتر است جای مخصوصی که دور از دید باشد را برای قرار دادن وسايل مهمان مانند لباس و کفش در نظر بگیرید چرا که همگی نیازمند فضا هستند و ما درگیر موضوع کمبود جا هستیم. می‌توانید از مهمانانتان بخواهید با کفش وارد منزل شوند تا دیگر نگران فضای اشغال شده توسط کفش‌ها و نحوه نگهداری آن نباشید.

 

مهمانی در خانه کوچک

 

 

از جابه‌جا کردن وسایل خانه نترسید، اگر اتاقی دارید که می‌تواند کمی فضای خالی به شما بدهد بهتر است مقداری از لوازم اضافی اتاق نشیمن مانند میز و لوازم دکوری را به آن‌جا منتقل کنید.


شما مهمانی برگزار کرده‌اید نه مراسم سخنرانی

یکی از نگرانی‌های رایج در برگزاری مهمانی در خانه کوچک کمبود صندلی برای نشستن است. اختصاص صندلی به هر نفر بسیار خوب است اما نه در فضای کم و خانه کوچک. فقط کافی است به یاد داشته باشید که شما یک مهمانی دوستانه در اتاق نشیمن خود برگزار کرده‌اید نه یک مراسم سخنرانی پس لازم نیست به ازای تک تک افراد صندلی وجود داشته باشد. مهمانان می‌توانند روی فرش بنشینند.

برای اینکه آن‌ها احساس راحتی بیشتری داشته باشند می‌توانید از بالشت‌ها و پاف‌ها نیز به عنوان نشیمن استفاده کنید. یک مهمانی صمیمی با نشستن روی زمین می‌تواند فضای دوستانه‌تری ایجاد کند.

در مهمانی در خانه کوچک از همه فضای خانه استفاده کنید

اینکه فقط خودتان را به اتاق نشیمن محدود کنید در برگزاری مهمانی در خانه کوچک کار منطقی نیست. شما باید از همه فضای موجود در خانه استفاده کنید. می‌توانید چند ظرف خوراکی را در آشپزخانه قرار دهید و چند صندلی را داخل آشپزخانه در کنار کانتر بچینید.

از فضای اتاق‌ها نیز برای گذاشتن وسايل اضافی یا وسايل مهمانان استفاده نمایید. اگر مهمانان از دوستان و اعضای نزدیک خانواده شما هستند می‌توانید حتی از فضای اتاق خواب نیز به مهمانی اختصاص دهید.

 در مهمانی در خانه کوچک ظروف پذیرایی را هوشمندانه انتخاب کنید

یکی از عناصری که می‌تواند نقش مهمی در استفاده بهینه از فضا داشته باشد ظروف پذیرایی است. ظرف‌های طبقاتی برای قرار دادن کیک و شیرینی و میوه و پنیر بسیار مناسب است. در واقع شما یک ظرف با یک سطح مقطع دارید اما چند طبقه که می‌توانید خوراکی‌های زیادی را در آن بچینید. با استفاده از این ظروف علاوه بر استفاده بهینه تر از فضای پذیرایی به مهمانان خود نیز انتخاب‌های بیشتری داده‌اید.

فقط باید توجه داشته باشید که این ظروف برای سرو مواد خوراکی که نیاز به برش دارند مناسب نیست. در کل در برگزاری مهمانی در خانه کوچک باید سعی کنید همه چیز را ساده برگزار نمایید. به عنوان مثال در بدو ورود مهمانان یک نوع نوشیدنی سرو کنید و از ظروف ساده و با تعداد کم استفاده نمایید. شما باید به بعد از مهمانی هم فکر کنید. تصور کنید با کوهی از ظرف‌های کثیف مواجه هستید و ماشین ظرفشویی هم ندارید!

 

 

 

اختصاص صندلی به هر نفر بسیار خوب است اما نه در فضای کم و خانه کوچک. فقط کافی است به یاد داشته باشید که شما یک مهمانی دوستانه در اتاق نشیمن خود برگزار کرده‌اید نه یک مراسم سخنرانی پس لازم نیست به ازای تک تک افراد صندلی وجود داشته باشد. مهمانان می‌توانند روی فرش بنشینند. برای اینکه آن‌ها احساس راحتی بیشتری داشته باشند می‌توانید از بالشت‌ها و پاف‌ها نیز به عنوان نشیمن استفاده کنید.


از لوازم دکوری مناسب استفاده کنید

لوازم دکوری و مخصوصا گل‌ها می‌توانند زیبایی خاصی به اتاق نشیمن بدهند و احساس بهتری در مهمانان ایجاد کنند اما باید توجه داشته باشید که شما با کمبود جا مواجه هستید. برای مهمانی‌در خانه کوچک نباید از یک گلدان بزرگ با گل‌های فراوان استفاده کرد. شما می‌توانید از یک گلدان باریک و بلند با شاخه‌های شکوفه استفاده کنید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر گلدان باریک انتخاب نمایید فضای خالی بیشتری روی میز برای دیگر ظروف باقی می‌ماند. همچنین وجود یک شی دکوری بزرگ می‌تواند جلوی صورت مهمانان را محو کند و دیگر مکالمه به راحتی انجام نشود. در کل باید سعی شما بر استفاده از فضای عمودی باشد نه افقی.

به چیدمان میز دقت کنید

وقتی شما برای برگزاری مهمانی در خانه کوچک برنامه‌ریزی می‌کنید حتما میزتان با انواع ظروف سرو و پذیرایی پر خواهد شد پس دیگر جایی برای قرار دادن لوازم دکوری وجود ندارد. اما مگر می‌شود به دکوراسیون و زیبایی اتاق نشیمن محل برگزاری مهمانی توجه نکرد؟

یکی از راه‌های حفظ فضا در مواجه با کمبود جا و حفظ زیبایی آویزان کردن وسايل دکوری است. در این روش شما در واقع از فضایی که نمی‌توان در پذیرایی استفاده کرد برای زیبایی بخشیدن به محیط مهمانی استفاده می‌کنید. در این زمینه ایده‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانند میز شام شما را دو چندان زیبا کنند.

سلف سرویس، شیک و بی دردسر

اغلب ممکن است در مهمانی‌ در خانه‌های کوچک نتوان میز را به تعداد مهمانان حاضر آماده کرد. یک راه حل فوق العاده برای رفع این مشکل سرو غذا به صورت سلف سرویس است. در این روش دیگر نه نیازی به چیدن میز است و نه نیازی به فضای فراوان برای چیدمان ظروف.

غذاها و ظروف در کنار هم می‌توانند روی میز یا کانتر چیده شوند و هرکس از خودش پذیرایی کند و هر کجا که دلش خواست بنشیند و غذایش را میل کند. با این ترفند شما دیگر مشکل کمبود جای نشستن سر میز را نخواهید داشت. علاوه بر آن این روش به شما کمک می‌کند فضای دوستانه‌تری نیز ایجاد کنید و مهمانان دیگر در غذا خوردن معذب نخواهند بود.

 

پذیرایی

 

 

درکل در برگزاری مهمانی در خانه کوچک باید سعی کنید همه چیز را ساده برگزار نمایید. به عنوان مثال در بدو ورود مهمانان یک نوع نوشیدنی سرو کنید و از ظروف ساده و با تعداد کم استفاده نمایید.


وسايل تاشو

انتخاب وسايل از اهمیت فراوانی در حفظ فضا در خانه‌های کوچک دارند. میز و صندلی‌های تاشو کمک بسیاری به برگزاری مهمانی در فضاهای کوچک می‌کنند. به عنوان مثال اگر یک میز تاشو داشته باشید هنگام پذیرایی می‌توانید از آن به عنوان میز وسط مبل استفاده نمایید و در هنگام سرو شام آن را به میز ناهارخوری تبدیل کنید.

انتخاب مبلمان‌های ال شکل نیز برای خانه‌های کوچک هوشمندانه است چرا که با چیدمان مناسب آن می‌توان از تمامی فضای منزل استفاده نمود. همچنین استفاده از کاناپه‌های بزرگ و مبل‌های ال به شما کمک می‌کند به دلیل ساختار نیمکت مانندشان تعداد افراد بیشتری را جای دهند و فضای کمتری به نسبت مبل و صندلی‌های کلاسیک اشغال کنند.

از نور غافل نشوید

حتی کوچک‌ترین خانه‌ها نیز فضاهای زیادی دارند. در ادامه به نکته‌ای اشاره می‌کنیم که بتوانید از این فضا‌ها به صورت بهینه استفاده نمایید. نور را به فضا وارد کنید، میزان تاثیر افزایش نور یا کنار زدن پرده‌ها را دست کم نگیرید. یک فضای پر‌نور همواره بزرگتر از یک فضای کم نور به نظر می‌رسد. علاوه بر آن افراد در فضای پر‌نور احساس تازگی و شادابی بیشتری خواهند داشت.

خلاق باشید

تمامی نکات یاد شده در قسمت‌های قبل در یک نکته با هم مشترک هستند، خلاقیت. شما بهتر از هر کسی خانه خودتان را می‌شناسید و از فضاهای آن با‌خبر هستید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


تنها با کمی خلاقیت و استفاده از ایده‌های نو در چیدمان و دکوراسیون می‌توانید فضای بیشتری به مهمانان خود اختصاص داده و پذیرایی باب میل خود را برگزار نمایید.

همه چیز به شما بستگی دارد

درست است که برگزاری مهمانی در خانه کوچک شما را با چالش‌هایی مواجه می‌کند اما در نهایت این خود شما هستید که روز خودتان را می‌سازید. اگر شما به عنوان یک میزبان تمام تلاش خود را صرف این کنید که به مهمانانتان خوش بگذرد و افراد احساس راحتی داشته باشند دیگر فضا و کمبود جا موضوع مهمی نخواهد بود و با رعایت نکات ساده بیان شده می‌توان آن را مدیریت کرد.

جمع بندی

  •  از جابه‌جا کردن وسايل خانه نترسید، راهی که می‌توانید امتحان کنید جابه‌جا کردن لوازم به سمت کناره‌های دیوار است، این گونه فضای بیشتری برای پذیرایی از مهمانان خود خواهید داشت.
  • حتما یک ساعت قبل از رسیدن مهمانان شعله‌های اجاق گاز را خاموش و دستگاه تهویه مطبوع را روشن نمایید.
  • بهتر هست یک جای مخصوص که دور از دید باشد را برای قرار دادن وسايل مهمان مانند لباس و کفش در نظر بگیرید
  • شما یک مهمانی دوستانه در اتاق نشیمن خود برگزار کرده‌اید نه یک مراسم سخنرانی پس لازم نیست به ازای تک تک افراد صندلی وجود داشته باشد. مهمانان می‌توانند روی فرش بنشینند.
  • اینکه فقط خودتان را به اتاق نشیمن محدود کنید در برگزاری مهمانی در خانه کوچک کار منطقی نیست. شما باید از همه فضای موجود در خانه استفاده کنید.
  • ظروف پذیرایی را هوشمندانه انتخاب کنید. یکی از عناصری که می‌تواند نقش مهمی در استفاده بهینه از فضا داشته باشد ظروف پذیرایی است.
  • اغلب ممکن است در مهمانی‌های برگزار شده در خانه‌های کوچک نتوان میز را به تعداد مهمانان حاضر آماده کرد. یک راه حل فوق العاده برای رفع این مشکل سرو غذا به صورت سلف سرویس است.
  • انتخاب وسايل از اهمیت فراوانی در حفظ فضا در خانه‌های کوچک دارند. میز و صندلی‌های تاشو کمک بسیاری به برگزاری مهمانی در فضاهای کوچک می‌کنند.
  • نور را به فضا وارد کنید، میزان تاثیر افزایش نور یا کنار زدن پرده‌ها را دست کم نگیرید. یک فضای پر‌نور همواره بزرگتر از یک فضای کم نور به نظر می‌رسد.
  • اگر شما به عنوان یک میزبان تمام تلاش خود را صرف این کنید که به مهمانانتان خوش بگذرد و افراد احساس راحتی داشته باشند دیگر فضا و کمبود جا موضوع مهمی نخواهد بود و با رعایت نکات ساده بیان شده می‌توان آن را مدیریت کرد.

 

مطالب مرتبط

اصول و مراحل طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل

  اگر بخواهیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و لوازمی که در آن قرار دارند را جاگذاری و چیدمان کنیم، شاید حداقل به 10 روش ممکن بتوان این چیدمان […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی خانه

  طراحی دکوراسیون در هر دوره‌ای از تاریخ، سبک‌ها و روش‌های خاصی داشته است. در هر سبک از وسایل و المان‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود اما استفاده از برخی عناصر در […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

روش‌های خلاقانه استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

  استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل، سال‌ها است که یک روش متداول برای زیباتر کردن فضای داخلی خانه است که این روزها هم طرفداران بیشتری دارد چرا که […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *