نکات خانه‌داری

نکات ضروری برای نگهداری از لوازم خانه

نگهداری از لوازم برقی خانگی

 

امروزه در هر خانه‌ای وسایل‌ برقی فراوانی وجود دارد. یخچال، فریز، تلویزیون و ماشین لباسشویی تنها مثال‌های معدودی از این وسایل هستند. وسایل برقی برای راحت‌تر کردن زندگی انسان ساخته شده‌اند، اما قرار نیست که عمرِ بی‌نهایت داشته باشند و به همین علت بهتر است با رعایت روش‌های نگهداری از لوازم خانه به افزایش عمر آنها کمک کنیم.

هر وسیله‌ای بعد از مدتی استفاده خراب می‌شود یا بازدهی‌اش پایین می‌آید. این اصل تغییرناپذیر است. اما می‌توان با رعایت نکات نگهداری از لوازم خانه ، طول عمر این وسایل را بیشتر کرد. به هر حال اکثر وسایل برقی قیمت بالایی دارند و اگر خراب شوند برای خانواده هزینه‌تراشی می‌کنند. پس استفاده از راهکارهای نگهداری از لوازم خانه و هر کاری که بتواند طول عمر این وسایل را افزایش دهد از نظر اقتصادی به‌صرفه است.

در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که برای نگهداری از لوازم خانه چه کارهایی انجام دهید که هم بازدهی‌ بیشتری داشته باشند و هم دیرتر خراب شوند.

 

 

یخچال و فریزر

شاید کمتر خانه‌ای باشد که در آن یخچال و فریزر وجود نداشته باشد. این دو وسیله از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین وسایل برقی خانگی به حساب می‌آیند، پس باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت. پس به نکاتی که در ادامه می‌آید توجه کنید.

  • کویل‌ها لوله‌هایی هستند که به صورت پیچ‌در‌پیچ پشت یخچال و فریزر شما قرار دارند. وظیفه اصلی این لوله‌ها آن است که گرمای جذب شده از مواد غذایی داخل یخچال را به بیرون منتقل کنند. اگر این لوله‌ها کثیف شوند و گرد و خاک بگیرند عملیات انتقال گرما به خوبی انجام نمی‌شود و ممکن است حس کنید که یخچالتان خوب سرما تولید نمی‌کند. شاید هم باعث افزایش مصرف برق دستگاهتان شود. به هر حال کثیف‌بودن کویل‌ها یخچال یا فریزرتان را از حالت بهینه خارج کرده و عمرش را کم می‌کند. به همین دلیل باید سالی دوبار آن‌ها را تمیز کنید.

در تمیز کردن کویل‌ها دقت کنید. بهتر است برای آنکه آسیبی به آن‌ها نرسد از جاروبرقی یا یک برس تمیز استفاده کنید. برای تمیز کردن وسایل برقی هرگز از آب استفاده نکنید. برای اینکه خیالتان راحت شود بهتر است دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید و ببینید برای تمیز کردن کویل‌ها چه پیشنهادی داده است.

 

 

 

اگر کویل‌ها تمیز نباشند عملیات انتقال گرما به خوبی انجام نمی‌شود و یخچال یا فریزر خوب کار نمی‌کند.

 

  • درزگیر یا همان نوار دور در یخچال را هر چند وقت یک‌بار عوض کنید. این درزگیرها مانع از ورود هوای گرم به یخچال یا خروج هوای سرد از آن می‌شوند. برای همین اگر شل شوند یا پاره و سوراخ شوند هم به موتور یخچال فشار وارد می‌شود و هم مصرف برق دستگاه بالا می‌رود. بهتر است به محض فرسوده شدن این نوارها عوضشان کنید. قیمتشان بسیار کم است و تعویضشان هم آسان.
  • اجازه ندهید برفک‌ها یخچال یا فریزر شما را اشغال کنند! اگر یخچال یا فریزر شما آنقدر پیشرفته است که سیستم برفک آب‌کن خودکار دارد، جای نگرانی نیست. فقط کافیست محفظه‌‌ای را که محل جمع‌آوری آب برفک است هر چند وقت یک‌بار تمیز کنید.

اما اگر یخچال یا فریزرتان برفک‌ آب‌کن خودکار ندارد باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. برای این کار ابتدا موادغذایی را از یخچال خارج کنید و سپس دستگاه را از برق بکشید. اجازه دهید برفک‌ها به مرور آب شوند.

برای سرعت دادن به این فرآیند می‌توانید از سشوار و پنکه نیز استفاده کنید. پس از آب شدن تمام برفک‌ها داخل یخچال یا فریزر را کاملا خشک کنید و دوباره دستگاه را به برق بزنید. وقتی که دمای داخلی یخچال یا فریزر به عالت عادی رسید موادغذایی را دوباره به داخل آن برگردانید.

آب‌ کردن دستی برفک کار نسبتا خسته‌کننده‌ای است، اما با این کار هم مانع افزایش مصرف برق دستگاه می‌شوید و هم طول عمرش را زیاد می‌کنید. به هر حال نگهداری از لوازم خانه سختی‌های خاص خودش را هم دارد.

 

 

 

آب کردن برفک یخچال یا فریزر کار حوصله‌سربر و پردردسری است، اما در کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر دستگاه شما بسیار موثر است.

 

  • همیشه درجه دمای یخچال یا فریزرتان را متناسب با نیازتان تنظیم کنید. اگر مثلا موادی در یخچال دارید که لازم نیست در دمای خیلی پایین نگه‌داری شوند، بهتر است که درجه را روی متوسط تنظیم کنید. به هر حال هرچه دمای یخچال یا فریزرتان پایین‌تر باشد مصرف برق و فشار به موتور بیشتر است و عمر دستگاه کاهش می‌یابد.
  • موقعیت یخچال در میزان مصرف برق آن اهمیت بالایی دارد. یخچال حداقل باید بیست سانتی‌متر با دیوار پشتش فاصله داشته باشد که کویل‌ها بتوانند به راحتی وظیفه تبادل گرما را انجام دهند. درضمن از قرار دادن یخچال و فریزر در مجاورت دستگاه‌های گرمازا مثل اجاق گاز، آبگرمکن، شوفاژ یا تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید. همچنین حتما یخچال و فریزرتان را روی سطحی صاف و تراز قرار دهید.
  • سعی کنید مواد غذایی گرم را در یخچال یا فریزر نگذارید. با این کار فشار زیادی به موتور دستگاه وارد می‌شود و مصرف برقشان بالا می‌رود. اجازه دهید ماده غذایی در محیطِ آزادِ بیرون گرمایش را تا حدودی از دست بدهد و بعد آن را داخل یخچال بگذارید.

 

ماشین لباسشویی

گرچه هنوز شستن لباس با دست، به خصوص برای لباس‌های زیر، رواج دارد، اما ماشین لباسشویی جایش را بین خانواده‌های ایرانی باز کرده است. برای نگهداری از لوازم خانه و استفاده بهینه از این وسیله که به نوعی عصای دست خانم خانه محسوب می‌شود نکاتی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • لوله‌ها، شلنگ‌های لاستیکی و خرطومی مخصوص آب‌پاش ماشین لباسشویی را سالی یک بار بررسی کنید که پوسیده نشده باشند یا عیب و ایرادی پیدا نکرده باشند. چون اگر این لوله‌ها ایرادی پیدا کنند ممکن است به نشت آب یا ترکیدن لوله منجر شوند و خانه‌تان را آب بردارد.
  • هیچ‌وقت ماشین لباسشویی را تا خرخره پر نکنید. هر دستگاه دفترچه راهنمایی دارد که در آن ذکر شده باید تا چه حد دستگاه را پر کنید. در غیر این صورت هم مصرف برق دستگاه بالا می‌رود و هم به مرور باعث خرابی و فرسودگی آن می‌شود. ضمن اینکه اگر بیش از حد لباس داخل ماشین لباسشویی بریزید عملیات شستشو به‌خوبی صورت نمی‌گیرد.

 

 

 

نباید ماشین لباسشویی را کاملا پر کرد. این کار هم مصرف برق را بالا می‌برد، هم عمر دستگاه را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود لباس‌ها خوب شسته نشوند.

 

  • ماشین لباسشویی باید همسطح زمین و تراز باشد. چون این وسیله هنگام کار کردن تکان‌تکان می‌خورد و اگر تراز نباشد مطمئنا در دراز مدت باعث خرابی دستگاه می‌شود. همچنین تراز بودن ماشین لباسشویی باعث می‌شود سروصدای آن حین کار کردن نیز کمتر شود.
  • برای اینکه ببینید باید چه میزان پودر شوینده استفاده کنید به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی مراجعه کنید. اگر بیش از اندازه پودر بریزید میزان کف تولیدی زیاد می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد جرم در بدنه داخلی دستگاه شده و عملکرد آن را از حالت بهینه خارج کند. ضمن اینکه کف زیاد مصرف برق را بالا برده و فشار بیشتری به موتور وارد می‌کند. پس همیشه به میزانی که در دفترچه راهنما آمده از پودر شوینده استفاده کنید.
  • هر کار که بکنید باز هم پس‌مانده‌ شوینده‌ها داخل لباسشویی باقی می‌ماند. به همین دلیل بهتر است ماهی یک‌بار داخل ماشین لباسشویی را تمیز و جرم‌گیری کنید.

 

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی از جمله لوازمی است که حتی امروز هم به نوعی لوکس به حساب می‌آید. اما اگر تجربه کار با این وسیله را داشته باشید حتما می‌دانید که چقدر به‌درد‌بخور و کارراه‌انداز است. اما چه نکاتی را حین استفاده از این وسیله ارزشمند باید در نظر بگیریم؟

  • هر ماشین ظرفشویی ظرفیت خاصی دارد، اما برایش فرقی نمی‌کند که شما نصفه پرش کنید یا کامل. در هر صورت میزان آب و برق مصرفی یکسان است. بنابراین اگر می‌خواهید بازدهی کار را بالا ببرید و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید همیشه وقتی دستگاه را روشن کنید که ظرفیتش را کاملا پر کرده باشید. می‌توانید در طول روز ظروف کثیف را در ماشین قرار داده و در ساعات غیراوج مصرف آن را روشن کنید.

 

 

 

برخلاف ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی را کاملا پر کنید و هرگز نیمه‌خالی آن را روشن نکنید. چون باعث اتلاف آب و انرژی می‌شود.

 

  • قبل از اینکه بشقاب‌ها را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید حتما موادغذایی جامانده را از آن‌ها پاک کنید. البته لزومی نیست که بشقاب‌ها را قبل قرار دادن در ماشین ظرفشویی آب‌کشی کنید. برخلاف تصور عموم این کار ضرر دارد. چون اولا دقیقا کاری را انجام می‌دهید که ماشین ظرفشویی بعد از شما انجام می‌دهد و این یعنی مصرف بیهوده آب. ثانیا بعضی شوینده‌ها در فرمول‌شان ذراتی دارند که برای سابیدن ظروف کثیف طراحی شده‌اند. وقتی که شما بشقاب‌ها را آبکشی‌شده داخل دستگاه می‌گذارید این ذرات کف ظرف‌هایتان را خش می‌اندازند.
  • نظم و ترتیب را در چینش وسایل رعایت کنید. هر شرکت متناسب با محصول تولیدی خود شیوه‌ای خاص را برای جاسازی وسایل پیشنهاد می‌کند. سعی کنید به ترتیب پیشنهادی شرکت سازنده ظروف و وسایل را داخل ماشین ظرفشویی بچینید. در این صورت از نظر پاکیزگی بهترین نتیجه را می‌گیرید.
  • سعی کنید جز در مواقع واقعا ضروری سراغ دور تند دستگاه نروید. بهتر است برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق کمی صبور باشید و ظرف‌ها را با دور «کند» بشویید. در این صورت به موتور دستگاه هم فشار کمتری می‌آید و بیشتر عمر می‌کند. ضمن اینکه معمولا در دور کند شستشو نیز بهتر انجام می‌شود.
  • فیلترهای ماشین ظرفشویی را مرتب کنترل کنید. اگر می‌بینید که ظرف‌ها خوب شسته نمی‌شوند ممکن است به خاطر این باشد که فیلترها کثیف شده‌‌اند و باید تمیزکاری شوند.

 

تلویزیون

تلویزیون یکی از وسایل برقی پرکاربرد خانگی است که خانه‌ای را بدون آن شاید حتی نتوان تصور کرد. اما برای افزایش عمر این جعبه‌ جادویی چه باید کرد؟

  • موقعیت قرارگیری تلویزیون بسیار مهم است. دستگاه شما نباید در محلی قرار داشته باشد که در معرض جریان هوا باشد (مثلا کنار در یا پنجره). علاوه بر این نباید تلویزیون را در محدوده‌ای پوشیده قرار داد که هیچ تهویه‌ای ندارد. باید همیشه اطراف و پشت دستگاه فضایی برای گردش هوا وجود داشته باشد. درضمن گیرنده را در محیطی قرار دهید که در معرض رطوبت نباشد و از دستگاه‌های حرارتی و نور آفتاب فاصله داشته باشد.

 

 

 

تلویزیون باید فضایی برای تهویه هوا داشته باشد. در غیر این‌صورت دمای بالا می‌تواند به سخت‌افزار آن صدمه بزند.

 

  • برای تمیزکردن و گردگیری تلویزیون فقط از دستمال‌های مخصوص این کار استفاده کنید. ضمن اینکه برای این کار از هیچ آب یا مایع شوینده‌ای استفاده نکنید چون می‌تواند به نمایشگر تلویزیون آسیب برسانند.
  • با توجه به نوسانات بالای برق در برخی مناطق استفاده از محافظ برق برای تلویزیون (و هر وسیله برقی دیگر) ضروری به نظر می‌رسد.
  • صفحه‌نمایش تلویزیون‌های مدرن بسیار حساسند. مراقب باشید ضربه‌ای به نمایشگر وارد نشود و با دست آن را فشار ندهید. در غیر این‌صورت ممکن است پیکسلی از پیکسل‌های نمایشگر بسوزد که باعث افت کیفیت تصویر می‌شود.
  • به تلویزیون استراحت دهید. روشن بودن مداوم تلویزیون باعث کاهش عمر آن می‌شود. بنابراین اگر قصد تماشای برنامه خاصی را ندارید، تلویزیون را الکی برای خودش روشن نکنید.

 

 

جمع‌بندی

  • برای نگهداری از لوازم خانه نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌توان عمر وسایل را افزایش داده و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کند.
  • یخچال و فریزر از اصلی‌ترین وسایل هر آشپزخانه‌ای هستند. نباید اجازه دهید کویل‌های آن‌ها کثیف شود یا داخلشان از برفک پر شود.
  • ماشین لباسشویی را نباید بیش از مقداری که شرکت سازنده توصیه کرده پر کرد. ضمن اینکه در مورد میزان استفاده از مواد شوینده نیز باید به توصیه‌های سازنده عمل کرد.
  • برای صرفه‌جویی در مصرف برق . آب نباید ماشین ظرفشویی را در حالی روشن کرد که ظرفیتش هنوز پر نشده است. بهتر است در طول روز ظروف کثیف را داخل دستگاه گذاشته و وقتی پر شد در ساعات غیراوج مصرف آن را روشن کنید.
  • تلویزیون نباید در معرض آفتاب یا کنار دستگاه‌های حرارتی قرار داشته باشد. درضمن اطراف آن باید فضایی برای تهویه هوا وجود داشته باشد که عملیات خنک‌سازی آن با مشکلی روبه‌رو نشود.
  • در مورد نگهداری از لوازم خانه نکات فراوانی وجود دارد، اما به عنوان یک نکته کلی برای نگهداری از لوازم خانه سعی کنید همیشه دفترچه راهنمای هر وسیله‌ای را قبل از استفاده به‌دقت بخوانید و بر اساس آن عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *