خرید و فروش خانه

اگر جزو خانه اولی‌ها هستید، این مطلب را از دست ندهید

خرید خانه برای خانه اولی‌ها

 

تهیه مسکن به ویژه برای خانه اولی‌ها یکی از بزرگترین مشکلات مردم در این روزها است. ارزش ملک روز به روز بیشتر می‌شود و با توجه به نرخ بالای تورم، قدرت خرید مردم هر روز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر مبالغ رهن و اجاره نیز همواره رو به افزایش هستند. این شرایط مشکلات فراوانی را در سطح کشور ایجاد می‌کند که برای نمونه می‌توان به تأخیر در ازدواج جوانان اشاره کرد. مشکل تهیه مسکن بزرگترین مانع بر سر راه ازدواج جوانان است.

برای خرید خانه، به خصوص در شهرهای بزرگ، پس‌انداز قابل توجهی لازم است و داشتن چنین مبلغی، برای جوانانی که سابقه کار زیادی ندارند ممکن نیست. از این رو دولت و همچنین خانواده‌ها، همیشه به دنبال راه حلی برای رفع مشکل مسکن خانه اولی‌ها هستند. با هم به بررسی برخی از این راه حل‌ها می‌پردازیم.

 

 

 

واحدهای مسکونی زیادی در کشور وجود دارد که به دلیل قیمت بالا، مردم توانایی خرید آن‌ها را ندارند. دولت تدابیری برای خانه اولی‌ها اندیشیده و طرح‌هایی مانند وام مسکن یکم را ارائه داده است.

 

 وام مسکن خانه اولی‌ها

در ماه خرداد سال 1394 دولت طرحی را با عنوان صندوق پس‌انداز یکم راه‌اندازی کرد تا هم فرهنگ پس‌انداز را در بین خانواده‌ها رواج دهد و هم مشکل تهیه مسکن را برای خانه‌اولی‌ها حل کند. از آن زمان تا کنون این طرح در سراسر کشور در حال اجرا است و به برخی از مردم برای تهیه منزل یاری رسانده است. این وام را تمامی بانک‌های دولتی می‌توانند پرداخت کنند اما به علت تأمین نشدن اعتبارات، در حال حاضر بانک مسکن تمامی پرداخت‌ها را انجام می‌دهد.

با این حال استقبال از این طرح چندان چشمگیر نبوده است و همچنان در کشور شاهد واحدهای مسکونی خالی و خانواده‌های بدون مسکن هستیم.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

 

خانه اولی‌ها چه کسانی هستند؟

اصطلاح خانه اولی در زمان راه افتادن طرح وام مسکن یکم مطرح شد. اما باید بدانیم خانه اولی به چه کسانی گفته می‌شود.

  • افراد بالای 18 سال با درآمد مستقل یا زوجینی که تا کنون خانه‌ای خریداری نکرده باشند، خانه اولی نامیده می‌شوند.
  • اگر خانه‌ای خریده باشید اما برای خرید یا تعمیر آن از وام بانکی و تسهیلات دولتی (مانند طرح مسکن مهر) استفاده نکرده باشید، باز هم می‌توانید به عنوان خانه اولی برای دریافت وام مسکن یکم اقدام کنید.

 

 

شرایط وام مسکن خانه اولی‌ها

گفتیم که طرح وام مسکن یکم در راستای حل معضل مسکن در کشور راه‌اندازی شد. این طرح وام مسکن را با نرخ سود پایین و شرایط خاصی به خانه اولی‌ها پرداخت می‌کند. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • متقاضیان باید بالای 18 سال سن و درآمد مستقل داشته باشند.
  • متقاضیان نباید قبلا از وام یا تسهیلات دولتی برای تهیه مسکن استفاده کرده باشند.
  • افراد یا زوجین باید یک حساب پس‌انداز با سپرده‌ای به میزان نصف مبلغی که قصد دریافت آن را دارند، در بانک افتتاح کنند.
  • این مبلغ به مدت یک سال در حساب باقی می‌ماند.
  • در پایان و پس از بررسی مدارک و شرایط متقاضی، بانک به میزان مبلغ سپرده‌گذاری‌شده به افراد یا زوجین وام پرداخت می‌کند.
  • ارزش ملکی که خریداری می‌شود باید حداقل بیست درصد بیشتر از مبلغ وام باشد.
  • ملک نباید بیشتر 15 سال عمر داشته باشد.
  • سقف مبلغ وام در تهران 80 میلیون در شهرهای بزرگ 60 میلیون و در سایر شهرها 40 میلیون تومان است.
  • اگر از طریق وام مسکن زوجین اقدام کنید، این مبلغ به هر یک از زوجین به صورت جداگانه پرداخت می‌شود.

پس از طی مراحل لازم و در صورت تأیید مدارک، بانک وام را به شما پرداخت می‌کند. اقساط این وام 12 ساله است و می‌توانید آن را به صورت پلکانی پرداخت کنید. به این صورت که پس از سال اول مبلغ اقساط به تدریج افزایش می‌یابد. وام مسکن یکم با نرخ سود 9.5 درصد پرداخت می‌شود.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

شرایط دریافت وام مسکن زوجین چیست؟

 

 

 

وام مسکن خانه اولی‌ها، به افراد و زوجینی پرداخت می‌شود که بالای 18 سال سن و درآمد مستقل داشته باشند و تا کنون از تسهیلات دولتی خرید مسکن استفاده نکرده باشند.

 

مشکلات دریافت وام خانه اولی‌ها

نخستین مشکل در مورد دریافت این وام، تهیه مبلغ سپرده‌گذاری است. بانک به میزان دو برابر مبلغ سپرده به شما وام می‌دهد. این مبلغ باید یک سال در بانک بماند و سودی به آن تعلق نمی‌گیرد. سقف مبلغ وام پرداختی در تهران برای هر فرد 80 میلیون تومان است.

در مورد وام مسکن زوجین، این مبلغ 160 میلیون تومان خواهد بود. تهیه این مبلغ و سپرده‌گذاری آن به مدت یک سال، برای همه آسان نیست.

مشکل دیگر اثبات توان پرداخت اقساط به بانک است. در میان فهرست مدارک لازم برای درخواست وام مسکن یکم، اشاره‌ای به ضامن دولتی نشده است. با این حال گزارش شده است که برخی شعبه‌ها از متقاضیان ضامن دولتی و یا گواهی کسر از حقوق دریافت می‌کنند.

علت این مسئله سنجش قدرت پرداخت اقساط توسط متقاضی است و به تشخیص رئیس شعبه بستگی دارد. بنابراین اگر ضامن دولتی یا گواهی کسر از حقوق ندارید، یکی از معضلاتی که برای دریافت وام مسکن خانه اولی‌ها با آن مواجه می‌شوید، یافتن شعبه‌ای است که شما را واجد شرایط دریافت وام بداند.

در صورتی که از این مرحله رد شوید و در لیست واجدین شرایط قرار بگیرید، معضل بعدی شما یافتن خانه‌ای با قیمت مناسب خواهد بود. خانه‌ای که بیش از 15 سال از زمان ساخت آن نگذشته باشد، در محله خوبی قرار گرفته باشد و متراژ مناسبی داشته باشد.
سقف مبلغ وام مسکن یکم در تهران برای افراد 80 میلیون تومان و برای زوجین 160 میلیون تومان است که در صورت تکمیل شرایط و پس از یک سال سپرده‌گذاری به متقاضی پرداخت می‌شود.

شاید در سال‌های گذشته تهیه مسکن در تهران با این مبلغ ممکن بود اما با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها، خرید مسکن با تکیه بر وام، کار سختی به نظر می‌رسد.

متوسط قیمت مسکن در تهران 6.5 میلیون تومان برای هر متر مربع است و این یعنی برای خرید یک آپارتمان 50 متری باید مبلغی در حدود 325 میلیون تومان هزینه کنید. تقریبا دو برابر مبلغ وام دریافتی. بنابراین در صورتی که شخصا پس‌انداز قابل توجهی نداشته باشید، نمی‌توانید با تکیه بر وام مسکن یکم در محله‌های مناسب داخل تهران خانه بخرید.

در ماه‌های ابتدایی سال 97 دولت در راستای تشویق مردم برای استفاده از وام مسکن یکم، وعده داد که نرخ سود وام را کاهش خواهد داد. به این ترتیب که نرخ سود برای خانه‌هایی که در بافت‌های فرسوده قرار دارند شش درصد و برای مناطق دیگر هشت درصد خواهد بود. همچنین وعده‌هایی برای افزایش مبلغ وام نیز داده شده است که البته هنوز قطعی نشده‌اند.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

چگونه وام بانک مسکن را بگیریم؟

 

 

 

مبلغ وام مسکن یکم، ممکن است برای خرید خانه در شهرهای بزرگ کافی نباشد و متقاضیان باید در کنار این وام از پس‌انداز شخصی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند خانه‌ای مناسب تهیه کنند.

 

چگونه با استفاده از وام مسکن صاحب خانه شویم؟

با وجود مشکلاتی که مطرح شد، خرید خانه با استفاده از وام مسکن یکم، برای برخی افراد گزینه مناسبی است و با استفاده از برخی راهکارها، می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • در صورتی که مبلغ سپرده لازم را تهیه کردید و مدارک لازم را در اختیار بانک قرار دادید، به مدت یک سال تا هنگام دریافت وام فرصت خواهید داشت. از این فرصت باید برای پس‌انداز استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر مبلغ وام، مقدار بیشتری برای خرید خانه هزینه کنید.
  • در هنگام خرید، می‌توانید روی مبلغ رهن خانه نیز حساب کنید. البته در این صورت به مدت حداقل یک سال نمی‌توانید در خانه خود سکونت داشته باشید.
  • در صورت امکان می‌توانید از پس‌انداز خانواده برای خرید خانه استفاده کنید و پس از مدتی به تدریج این مبلغ را جایگزین کنید.
  • ممکن است خانه‌ای در محله‌ها و شهرک‌های اطراف تهران خریداری کنید. قیمت مسکن در این مناطق کمتر است و با کمی تحقیق و پرس‌وجو، می‌توانید منطقه مناسبی پیدا کنید. این شهرک‌ها با توجه به افزایش قیمت و محدودیت فضا در داخل شهر، رو به پیشرفت هستند و در صورتی که مشکل رفت و آمد نداشته باشید محل مناسبی برای زندگی محسوب می‌شوند.
  • افرادی که به دلیل شرایط شغلی یا دیگر مسائل، امکان زندگی در حاشیه شهر را ندارند، می‌توانند خانه‌ای در این مناطق بخرند و آن را اجاره دهند. مبلغ اجاره شما را در پرداخت اقساط یاری خواهد کرد و خانه‌ای که خریده‌اید یک سرمایه برای شما محسوب خواهد شد.

 

 جمع‌بندی

  • یکی از روش‌های خانه‌دار شدن، استفاده از تسهیلات و وام‌های بانکی است اما معمولا نرخ سود این وام‌ها متقاضیان را منصرف می‌کند.
  • وام مسکن یکم، یکی از راهکارهایی است که دولت برای خانه اولی‌ها اندیشیده است.
  • این وام نرخ سود کمی دارد و اقساط آن 12 ساله است.
  • اقساط این وام به صورت معمولی و پلکانی قابل پرداخت است.
  • سقف مبلغ وام به ترتیب در تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها 80، 60 و 40 میلیون تومان است.
  • نرخ سود وام برای خرید خانه در بافت‌های فرسوده، کمتر است.
  • در صورتی که قصد خرید خانه در تهران یا شهرهای بزرگ را داشته باشید، نمی‌توانید تنها به مبلغ وام تکیه کنید و باید شخصا مقداری پس‌انداز داشته باشید.
  • می‌توانید خانه‌ای را که خریداری می‌کنید به مدت یک سال رهن بدهید و از مبلغ رهن برای خرید خانه استفاده کنید.
  • خانه‌هایی در شهرک‌های تازه‌تأسیس و در حاشیه شهرهای بزرگ، گزینه‌های مناسبی برای خانه اولی‌ها محسوب می‌شوند.

مطالب مرتبط

شرایط دریافت وام بافت فرسوده شهری چیست؟

  بانک مسکن علاوه بر فعالیت‌های بانکی، سپرده‌گذاری و حساب‌های متفاوت بخشی از فعالیت خود را به بهبود ناکارآمدی‌های شهرداری و اعطای وام‌های مسکن و نوسازی اختصاص داده است. اعطای […]

وام مسکن جوانان بانک مسکن؛ شرایط و مدارک لازم

بانک مسکن یکی از بانک‌های پیشرو در ارائه خدمات و تسهیلات خرید مسکن است. این بانک که یکی از بنگاه‌های اقتصادی معتبر در بازار مسکن است، حسابی با عنوان حساب […]

خرید خانه وام دار و نکاتی که باید به آن توجه کرد

  دریافت وام مسکن برای خرید خانه جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما بسیاری از افراد به دلایلی نمی‌توانند وام مسکن بگیرند. همین موضوع باعث شده خرید خانه وام دار […]

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال 1403 (تمامی بانک‌ها)

امروزه مسکن تبدیل به یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌ پرسود برای بیشتر مردم شده است. از همین رو، خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند یک خانه‌ هر چند کوچک برای […]

محاسبه اقساط وام مسکن چگونه باید انجام شود؟

اگر شما هم می‌خواهید خانه بخرید و به دنبال گرفتن وام مسکن هستید این مقاله را از دست ندهید. وام مسکن را می‌توانید از بانک‌های مسکن، ملی و سامان بگیرید […]

25 نظر در مورد : “اگر جزو خانه اولی‌ها هستید، این مطلب را از دست ندهید

  1. خوش به حال اونایی که این طرح ها رو میزارن و تصویب میکنن اینقد وضعشون خوبه که گرمای نفسشون رو میشه قشنگ حس کرد کاش ما هم یه گوشه از وضیعیت اونا رو داشتیم تا اینجوزی بعد چهل سال سن بدون ماشین و سرمایه و بدون کار تو خونه های استیجاری پاسکاری نشیم اونم با سه تا بچه

  2. ای کاش میشد خانه دار شوم بازن بچه
    ما همه مثلآ مبلغی پرداخت میکنیم بعد قیمت زمین و مصالح ساختمانی تفاوت قیمت میگرن
    ولی من امیدوارم خوشبختی پشت پنجره خانه اولی ها است
    توکل به خدا

  3. سلام.من مالک اولیه مسکن مهر پردیس هستم.سند 5 برگی هم دارم.یعنی ضامن ببرم بانک واحد را تحویل میگیرم.ولی به دلایلی میخواهم بدون اینکه از وام مسکن مهر استفاده کنم واحد خود را بفروشم.آیا با این شرایط مشمول وام اولی یا زوجین میشوم.ممنون اکر راهنمایی کنید

  4. من پارسال يه پس انداز گذاشتم براي وام اولي والان وامم در اومده با پولي كه داريم از فروش طلا و ماشين و وام حتي نميتونيم يه خونه ٤٠ متري زير ١٥ سال بگيريم واقعا نميدونم چي كار كنم وام اوراق بگيرم يا اينكه تو دونقوز اباد يه خونه وام اولي بگيرم به نظرم اگر پارسال با ٣٠ درصد سود وام ميگيرفتم خيلي به نفعم بود تا اينكه الان پولم از ارزش افتاده و هيج كاري نميتونم بكنم

  5. سلام شرط یک سال پس انداز رو حذف کنین تا همه بتونن استفاده کنن.از طرفی بعد یکسال قیمتها دوبرابر میشه.همچنین همه نمیتونن این پول رو فراهم کنن

  6. سلام شرط پس انداز یک ساله رو حذف کنید چون یک سال بعد قیمتها دوبرابر میشه.همچنین تهیه پولش هم برا همه ممکن نیست

  7. ما اگ 40 میلون داشتیم میرفتیم تو روستا هم شده خونه میگرفتیم ک بعد 25 سال زندگی با 3تا بجه بزرگ تو دوتا اتاق زندگی نکنیم لااقل یه راه بذارید ک بتونیم خونه دار بشیم. اونم با این سختگیریهای بانکهاکه پوست ادمو میکنن. مقامهای محترم لطفا چاره ای اساسی کنید

  8. با همه شرایطی که شما گفتین بنظر خودتون میشه صاحب خانه شد… محاله محال باید دولت واقعا یه فکری به حال این مردم بکند

  9. سلام وقت بخیر من میخواستم از وام زوجین استفاده کنم ولی همسرم قبلا اوراق خریداری کرده آیا امکانش هست که فقط یکی از زوجین از وام مسکن با نرخ ۹.۵ درصد استفاده کنه ؟
    البته من از یکی از شعبه ها سوال کردم گفتن امکان نداره که بتونید از وام زوجین استفاده کنید طبق بخش نامه ولی در صورتی که توی سایت نوشته به یکی از زوجین تعلق میگیره کدوم مطلب صحت واقعی داره ؟

    1. سلام. من چونکه خودم این مورد رو مشکل داشتم از چندین جا از جمله بانک مسکن ( روابط با مشتریان) پرسیدم و گفتن فقط توی بافت فرسوده میتونین خریداری کنین.

  10. باعرض سلام وخسته نباشید .
    من حساب مسکن اولی دارم شهرستان. ۲۰ گذاشتم و ۴۰ قراره وام بدن. الان وقت وامم رسیده. میشه وام رو برا خرید زمین مسکونی بردارم؟؟؟ یا باید خونه باشه؟

  11. دریافت وام مسکن به این شکل اشتباه است
    من یه مثال ساده میزنم
    فکر کنید شما در بهترین حالت هستید و 160 میلیون داشتید و فروردین امسال سپرده کردید
    خوب باید اخر سال وامتون آماده باشه
    از خرداد امسال قیمت مسکن دو برابر شده
    همچنین ارزش پول شما یک سوم شده
    حلا چطور می خواید خانه دار بشید؟
    این اتفاق برای بنده افتاد
    با 160 ملیون شما می تونستید در مناطق حومه تهران خونه بخرید و لی الان باید با همین عدد خیلی دورتر از تهران خوتنه دار بشید
    وام مسکن زمانی خوب بود که ما اینقدر تورم نداشتیم

    11
    1. ما با وجودی که این وام را داریم اما نمی توانیم درتهران و حتی حوالی خانه با پارکینگ در منطقه درستی بگیریم.چقدر قیمتها افتضاح شده.

  12. بااین شرایط که توصیف کردین ، اشتباه محضه که از وام بانکی استفاده بشه .
    شما درین طرح نرخ تورم هرساله رو محاسبه نکردین . نرخ تورم بازار مسکن رو هم نادیده گرفتین اونم در شرایطی که امتییت شغلی در جامعه وجود نداره و مشگل بزرگ ارائه ضامن به بانک هست .
    در نهایت به این مطلب میرسیم که افزایش بی خانمانی خواهیم داشت و برای اکثر مردم خانه دار شدن رویائی بیش نخواهد بود .

  13. با سلام
    ممنون از پست خوب تون
    یه سوال:
    اگر من مبلغی رو در حساب بذارم . مثلا ده میلیون. آیا با گذشت یکسال ، سهمیه وام به بنده تعلق می گیرد؟
    یعنی پس از یکسال اگر خواستم پول را بردارم و ته حساب فقط اندکی باقی بماند ، سهم من از بین نمی رود؟
    و آیا اگر خواستم 60 میلیون وام را بگیرم ، می توانم ، با واریز 50 میلیون در حساب ، به سرعت وام را دریافت کنم؟
    باتشکر

    1
    3
    1. سلام
      برای افتتاح حساب مبلغی باید بعنوان خداقل موجودی به حسابتان واریز کنید.این مبلغ برای تهران ۱۳۵۰۰۰۰۰۰ ریال وبرای کلانشهرها ومراکز استانها ۱۰۵۰۰۰۰۰۰ ریال میباشد
      میزان وام مسکن به میانگین سپرده در بازهٔ یک ساله خواهدبود مثلا اگرشما ابتدا مبلغ ۲۰ میلیون به حساب خودواریز کنید و بخواهید مبلغ ۸۰ میلیون درتهران وام دریافت کنید باید مبالغ بیشتری به حسابتان واریز کنید تا میانگین یکسالهٔ شما به حدنصاب سقف وام برسد والا مبلغ وام شما کمتراز میزان سقف وام خواهد بود
      لازم به ذکراست چنانچه بعداز گذراندن دورهٔ یکسالهٔ انتظار وبه حدنصاب رسیدن مبلغ پس انداز،بخواهید پولتان راازخساب خارج کنید فقط کمتراز یک سال وقت خواهیدداشت تااز امتیاز وامتان استفاده کنید والا این امتیاز ازبین میرود و باید دوباره سپرده جذاری کنید
      اگربخواهید امتیاز وامتان ازبین نرود میتوانید حداقل مبلغ که دربالا ذکرشد را در حسابتان ذخیره کنید.مادامی که این مبلغ درحسابتان باقی باشد امتیاز وامتان پابرجا خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *