بازار جهانی مسکن

شرایط خرید خانه در استانبول

 

یکی از راه‌های گرفتن اقامت در کشور ترکیه سرمایه‌گذاری یا خرید خانه در کشور ترکیه است. کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که به علت داشتن مرز زمینی با ایران، نیاز به ویزا نداشتن و نزدیکی فرهنگ آن به فرهنگ ایران، رفت و آمد ایرانیان به آن زیاد است.

همین موارد باعث شده تا خرید خانه در ترکیه، به یکی از اهداف ایرانی‌ها تبدیل شود. این کشور توریستی با مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای مناسب یکی از بهترین کشورها برای گرفتن اقامت است و یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای گرفتن اقامت خرید خانه در این کشور است.

بسیاری از شهرهای تفریحی و توریستی در ترکیه، قیمت‌های مناسبی برای خرید خانه ارائه می‌کنند و همین امر خرید خانه را در کشور ترکیه برای ایرانیان امکان‌پذیر کرده است. در شهرهای مختلف مانند آنتالیا ویلاهای بسیاری با معماری اروپایی موجود است که قابل خریداری برای ایرانیان است.

این شهر ساحلی با آب و هوای بسیار خوب یکی از گزینه‌های مناسب برای انتخاب و اقدام خرید خانه در ترکیه است. اما خرید خانه در استانبول یک اقدام مثبت و بسیار مناسب است. استانبول به عنوان توریستی‌ترین شهر ترکیه، با آب و هوایی چهار فصل بهترین مکان برای خرید خانه در این کشور است.

 

 

 

یکی از راه‌های دریافت اقامت ترکیه ، خرید خانه در یکی از شهرهای ترکیه است. استانبول یکی از مناسب‌ترین شهرها در کشور ترکیه برای خرید خانه و گرفتن اقامت دائم و پاسپورت ترکیه‌ای است.

 

قوانین خرید خانه در استانبول

راهنمای قوانین خرید ملک در ترکیه توسط وزارت کشور و امور خارجه این کشور تنظیم شده است. در صورتی که هر فرد به زبان انگلیسی یا ترکی مسلط باشد می‌تواند این قوانین را به زبان اصلی مطالعه کند. اما باید توجه داشت این قوانین به عنوان سند رسمی معتبر نیست و تنها جنبه قانونی و قراردادی آن مد نظر است.

طبق تبصره 35 قانون املاک و اراضی که در سال 2012 تصویب شده است، خرید و تملک اراضی برای تمام اتباع خارجی در کشور ترکیه مانعی ندارد. برای کسب هر گونه اطلاعات تکمیلی تماس با کنسولگری و سفارت ترکیه امکان‌پذیر است.

همچنین می‌توان با سازمان ثبت و نقشه‌برداری اراضی در ترکیه تماس گرفت و تمام مشخصات سند و ملک را با ایشان چک کرد. بر اساس این قانون تمام شهروندان خارجی می‌توانند هر نوع ملکی اعم از تجاری، مسکونی یا ویلایی را با کسب استعلام از مراجع مربوطه خریداری نماید.

شهروندان خارجی که اقدام به خرید و ساخت ملک می‌کنند، باید طی دو سال اقدام به شروع ساخت پروژه نمایند. علاوه بر آن نیاز است تا پروژه مربوطه در طی این دو سال به وزارتخانه مربوطه در کشور ترکیه معرفی گردد. پروژه‌های تجاری نیاز به طی کردن مراحل اداری دارد و باید اقدامات لازم پیش از ساخت و انجام پروژه صورت گیرد.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

 

 

طبق تبصره 35 قانون املاک و اراضی که در سال 2012 تصویب شده است، خرید و تملک اراضی برای تمام اتباع خارجی در کشور ترکیه مانعی ندارد.

 

شرایط و محدودیت‌های خرید ملک در ترکیه

هر فرد خارجی می‌تواند تا مرز 30 هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری کند. شهروندان خارجی حق تملک و یا اجاره زمین‌هایی که در مناطق نظامی و امنیتی واقع شده باشد را ندارند. همچنین قرارداد خرید ملک در ترکیه بر اساس شرایط زیر برای ملک‌های مسکونی و تجاری می‌تواند باطل شود:

  • اگر ملک مورد معامله باعث نقض یا شکسته شدن قوانین کشور ترکیه شده باشد.
  • عدم تایید ملک یا معامله از سوی وزارتخانه و ارگان‌های امنیتی باعث لغو قراداد می‌شود.
  • پایان یافتن مهلت قانونی برای شروع پروژه ها می‌تواند موجب باطل شدن مالکیت فرد شود.
  • عدم پایان کار طبق برنامه ارائه شده به وزارتخانه

 

 

 

شرایط خرید ملک‌های تجاری در ترکیه برای اجرای پروژه‌های تجاری دارای قوانین خاص است و عمل نکردن به این قوانین، نقض یا شکستن قوانین کشور ترکیه، می‌تواند موجب باطل شدن معامله شود.

 

فرآیند خرید خانه در استانبول

افرادی که تمایل به خرید ملک در ترکیه دارند باید تابعیت یکی از کشورهای مجاز به خرید اراضی را دارا باشند. اتباع ایرانی جزو افراد مجاز به خرید ملک در ترکیه هستند.

مالک یا وکیل قانونی او باید درخواست خود را مبنی بر ارائه اقدامات مقدماتی انتقال سند و انجام امور اداری پیش از انجام معامله و عقد هرگونه قرارداد به وزارتخانه مربوطه ارائه دهد. در صورت عدم ارائه درخواست در زمان تعیین شده انتقال سند و عقد قرارداد نیز با تاخیر مواجه خواهد شد.

 

 

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه به مدارک زیر نیاز دارید:

  • سند ملک مورد نظر و تمامی اطلاعات اعم از محل قرارگیری ملک، آدرس آن، مختصات زمین و تاییدیه سازمان ثبت اسناد در مورد احراض مالکیت ملک
  • مدارک مالک اعم از کارت ملی، پاسپورت و شناسنامنه با ارائه ترجمه رسمی به زبان ترکی
  • پرداخت عوارض شهرداری برای خرید ملک مورد نظر
  • دو قطعه عکس 6*4 از فروشنده و مالک
  • دو نفر شاهد عادل برای انجام معامله
  • حضور وکیل طرفین، اصل و کپی وکالت‌نامه همراه با ترجمه رسمی و تایید وزارت خارجه و دادگستری کشور صادر کننده
  • حضور مترجم همزمان در صورت آشنا نبودن به زبان ترکی

 

 

 

هنگام خرید آپارتمان در استانبول، فروشنده و خریدار باید مدارک مورد نیاز را به همراه تاییدیه سازمان ثبت اسناد برای احراض مالکیت ملک، محل قرارگیری ملک، آدرس و مختصات زمین را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهند. از دیگر مدارک مورد نیاز برای انجام معامله داشتن مدارک شخصی نظیر کارت ملی و شناسنامه است.

 

قیمت آپارتمان در استانبول

استانبول یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است و همین امر باعث شده تا فرصت‌های شغلی بسیاری در این شهر برای افراد وجود داشته باشد. هزینه‌های زندگی در استانبول نیز بسیار پایین است و قیمت آپارتمان در استانبول برای خانه‌ها با متراژ مختلف در زیر قابل مشاهده است:

  • آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر 1،739.32 لیر
  • آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز 973.79 لیر
  • آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر 3،251.48 لیر
  • آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز 1،839.89 لیر
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 8،749.26 لیر
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز 4،010،15 لیر

استانبول جزو معدود کشورهای مسلمان‌نشین است که می‌توان در آن آزادانه زندگی کرد. قوانین اجتماعی آسان و عدم فشار جامعه بر روی دین و مذهب افراد باعث شده تا بیشترین تقاضا برای خرید آپارتمان در استانبول از طرف ساکنین کشورهای مسلمان باشد.
طی چند سال گذشته اتباع خارجی از کشورهای ایران، عراق، امارات متحده عربی و قطر بیشترین خرید خانه در استانبول را داشته‌اند. ارزان بودن قیمت آپارتمان در استانبول نیز یکی از موارد مهم برای اقدام خرید خانه در استانبول است.

قیمت ملک در ترکیه بر اساس شهرهای مختلف، منطقه‌بندی و امکانات ارائه شده در هر شهر متفاوت است. برای مثال در شهر استانبول مناطق مختلفی برای خرید خانه وجود دارد که با توجه به شرایط و موقعیت هر منطقه قیمت آن تعیین می‌شود.

قیمت آپارتمان در استانبول برای منطقه‌هایی که به بازارهای اصلی، مراکز خرید و مراکز تفریحی هستند دارای قیمت متفاوتی است. همچنین در خصوص منطقه‌های مسکونی که به دریا نزدیک هستند نیز قیمت آپارتمان در استانبول با بخش‌های مسکونی دیگر تفاوت دارد. قیمت آپارتمان در استانبول از رقمی در حدود 120 میلیون تومان شروع می‌شود.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

 

 

استانبول جزو معدود کشورهای مسلمان‌نشین است که می‌توان در آن آزادانه زندگی کرد. قوانین اجتماعی آسان و عدم فشار جامعه بر روی دین و مذهب افراد باعث شده تا بیشترین تقاضا برای خرید آپارتمان در استانبول از طرف ساکنین کشورهای مسلمان باشد.

 

خرید خانه در استانبول با امکانات ویژه

برای خرید خانه در استانبول با امکانات ویژه به عنوان مثال داشتن استخر و چشم‌انداز زیبا رو به دریا و… باید هزینه بیشتری بپردازید، اما این رقم بسیار ارزان‌تر از خرید خانه‌ای با همین امکانات در ایران است. قیمت آپارتمان در استانبول دارای این شرایط بسیار ارزان است.

بیشتر مجتمع‌های مسکونی که امنیت و رفاه بیشتری برای ساکنین در نظر می‌گیرند برای خرید آپارتمان در استانبول موجود هستند. این نوع از آپارتمان‌ها در بخش‌ها و منطقه‌های مختلف استانبول قابل معامله هستند و برای خرید خانه‌ در استانبول با این شرایط رقمی در حدود 200 میلیون به بالا باید هزینه شود.

 

خرید آپاراتمان در استانبول و اجاره آن

بسیاری از افراد تمایل دارند تا سرمایه‌گذاری خود را در کشورهای خارجی و خصوصا کشورهای توریستی انجام دهند. استانبول یکی از بهترین موقعیت‌ها برای چنین اقدامی را دارد. مراجعه توریست‌ها در همه فصول به شهر استانبول باعث شده تا اجاره دادن خانه در این شهر بسیار رواج پیدا کند.

امکانات تحصیلی خوبی که در این شهر برای افراد با تابعیت‌های مختلف ایجاد شده نیز بر این امر تاثیر گذاشته و قشر دانشجوی بسیاری در ترکیه مایل به اجاره آپارتمان هستند. کیفیت زندگی تحصیلی در استانبول و همچنین تلاش دولت برای ارائه سرویس‌های مختلف و ایجاد رفاه اجتماعی، استانبول را به یکی از شهرهای مناسب برای تحصیل تبدیل کرده است.

این امر باعث می‌شود تا اگر فردی اقدام به خرید خانه در استانبول کند و قصد زندگی در آن را نداشته باشد، بتواند به راحتی ملک خود را اجاره دهد و از مزایای آن بهره‌مند شود.

 

 

 

خرید خانه در استانبول با هدف اجاره دادن آن تنها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری موفق باشد و این کار منجر به دریافت اقامت دائم و پاسپورت ترکیه برای فرد نخواهد شد.

 

اجاره آپارتمان در استانبول با هر بودجه‌ای امکان‌پذیر است و قشر دانشجو و توریست‌ها به راحتی می‌توانند برای مدتی خانه اجاره کنند. برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند قیمت اجاره خانه در شهرهای حاشیه ترکیه ارزان‌تر است، استانبول به دلیل وجود مجتمع‌های مسکونی بسیاری که توسط شرکت‌های مختلف اداره می‌شوند قیمت‌های مناسب‌تری برای خرید آپارتمان در استانبول دارد.

این راه ممکن است راه پر سودی به نظر برسد اما باید توجه داشت که خرید خانه تنها موجب گرفتن اقامت دائم ترکیه و گرفتن پاسپورت ترکیه‌ای نمی‌شود. برای دریافت اقامت ترکیه باید فرد بر اساس شرایط قانونی و مدت زمان تعیین‌شده توسط قانون در کشور ترکیه حضور داشته باشد.

در نتیجه خرید خانه در استانبول با هدف اجاره دادن آن تنها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری موفق باشد و این کار منجر به دریافت اقامت دائم و پاسپورت ترکیه برای فرد نخواهد شد.

 

 

اقامت ترکیه با خرید خانه در استانبول

افراد ایرانی می‌توانند به مدت 90 روز بدون ویزا در کشور ترکیه حضور داشته باشند. پس اگر فردی قصد خرید خانه تنها برای مسافرت‌های توریستی را دارد باید بداند این پرداخت هزینه اضافی برای خرید خانه در استانبول لزومی ندارد.

اما برای گرفتن اقامت ترکیه یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها خرید خانه در استانبول یا خرید آپارتمان در شهر‌های دیگر ترکیه است.
هزینه اقامت ترکیه بر اساس پاسپورت افراد و تابعیت‌های مختلف متفاوت است، این هزینه بر اساس درخواست افراد نیز می‌تواند متفاوت باشد.

برای گرفتن اقامت ترکیه نیاز است تا هر فرد فرم‌های موجود در اداره مهاجرت را پر کند و سیستم اداره مهاجرت به صورت خودکار هزینه اقامت را محاسبه می‌کند. برای دارندگان پاسپورت ایرانی این مبلغ در حدود 80 دلار است و هزینه دریافت کارت نیز 63 لیر است.

 

 

تفاوت اقامت ترکیه از طریق اجاره یا خرید آپارتمان در استانبول

بنا بر قوانین جدید اداره مهاجرت ترکیه، به افرادی که اقدام به اجاره ملک در ترکیه می‌نمایند اقامت تعلق نمی‌گیرد و همچنین اقامت افرادی که با اجاره ملک اقدام به گرفتن اقامت کرده‌اند تمدید نمی‌شود. اما اقامت ترکیه با خرید خانه در استانبول ابتدا دو ساله و سپس برای سه سال قابل تمدید است.

پس از پایان 5 سال از زمان خرید خانه در استانبول، فرد می‌تواند برای دریافت اقامت دائم و گرفتن پاسپورت ترکیه درخواست خود را به اداره مهاجرت ارائه دهد.

برای افرادی که اقدام به خرید خانه در استانبول می‌کنند و اقامت آن‌ها برای دو سال ابتدایی وسپس سه سال ثانویه تمدید می‌شود، احتمال رد شدن درخواست برای گرفتن اقامت دائم وجود ندارد. تمامی افرادی که شرایط بالا را دارا باشند می‌توانند پس از 5 سال اقدام به گرفتن پاسپورت ترکیه نمایند.

بر اساس قوانین جدید اقامت در ترکیه از طریق خرید خانه در استانبول برای دوره اول از دو سال به سه سال افزایش یافته است. تنها شرط لازم این است که پاسپورت افراد باید برای مدت زمان 36 ماه که همان سه سال است، اعتبار داشته باشد.

بر اساس قوانین جدیدی که اداره مهاجرت ترکیه در سال 2018 اعلام کرده است، با خرید خانه یا املاک در ترکیه که ارزشی بالغ بر سیصد هزار دلار آمریکا داشته باشد، می‌توان پاسپورت و اقامت دائم ترکیه را ظرف سه ماه دریافت کرد.

همچنین از سال 2017 قانون ممنوعیت خروج از ترکیه در سال‌های اولیه پس از خرید آپارتمان در استانبول برای متقاضیان اقامت ترکیه با خرید خانه برداشته شده است.

 

 

بنا بر قوانین جدید اداره مهاجرت ترکیه، به افرادی که اقدام به اجاره ملک در ترکیه می‌نمایند اقامت تعلق نمی‌گیرد و همچنین اقامت افرادی که با اجاره ملک اقدام به گرفتن اقامت کرده‌اند تمدید نمی‌شود. اما اقامت ترکیه با خرید خانه در استانبول ابتدا دو ساله و سپس برای سه سال قابل تمدید است.

 

توصیه‌های لازم برای خرید خانه در استانبول

اقدام به خرید خانه در استانبول امری غیر ممکن نیست. اما نیاز است تا تمام جوانب هنگام معامله در نظر گرفته شود. یکی از مواردی که بهتر است در حین خرید خانه در استانبول رعایت شود، حضور فرد خریدار برای مدت کوتاهی در منطقه مورد نظر است.

از آنجا که بیشتر افراد تمایل به خرید آپارتمان در استانبول و گرفتن اقامت دائم ترکیه دارند، باید به این نکته دقت داشته باشند که حداقل 5 سال از زندگی خود را باید در آن منطقه بگذرانند. در نتیجه بهتر است پیش از خرید تجارب کافی در مورد زندگی در ترکیه داشته باشند.

پیش از انجام هرگونه معامله‌ای شرایط رفاهی منطقه و دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی باید بررسی شود. برای این کار افراد می‌توانند به جای صرف هزینه برای اقامت کوتاه مدت در هتل‌های آن منطقه، اقدام به اجاره خانه در منطقه مورد نظر کنند و در 90 روز زمان قانونی که برای دارندگان تابعیت ایرانی در نظر گرفته شده تمامی جوانب را بسنجند.

 

 

جمع‌بندی

  • یکی از راه‌های گرفتن اقامت در کشور ترکیه سرمایه‌گذاری یا خرید خانه در کشور ترکیه است.
  • بسیاری از شهرهای تفریحی و توریستی در ترکیه، قیمت‌های مناسبی برای خرید خانه ارائه می‌کنند.
  • طبق تبصره 35 قانون املاک و اراضی که در سال 2012 تصویب شده است، خرید و تملک اراضی برای تمام اتباع خارجی در کشور ترکیه مانعی ندارد.
  • هر فرد خارجی می‌تواند تا مرز 30 هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری کند.
  • خرید خانه در استانبول با هدف اجاره دادن آن تنها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری موفق باشد.
  • بنا بر قوانین جدید اداره مهاجرت ترکیه، به افرادی که اقدام به اجاره ملک در ترکیه می‌نمایند اقامت تعلق نمی‌گیرد.
  • بر اساس قوانین جدید، اقامت ترکیه از طریق خرید خانه در استانبول در یک دوره 5 ساله امکان‌پذیر است.
  • با خرید خانه یا املاک در ترکیه که ارزشی بالغ بر سیصد هزار دلار آمریکا داشته باشد، می‌توان پاسپورت و اقامت دائم ترکیه را ظرف سه ماه دریافت کرد.
  • وجود مجتمع‌های مسکونی بسیاری که توسط شرکت‌های مختلف اداره می‌شوند باعث شده تا قیمت‌های مناسبی برای خرید خانه در استانبول وجود داشته باشد.

 

5 نظر در مورد : “شرایط خرید خانه در استانبول

  1. لطفا ارزانترین شهرها استانها وحتی روستاها برای خرید ملک مسکونی یا اراضی کشاورزی معرفی بفرمایید300هزاردلار پول زیادی هست. درحد 400یا500میلیون تومن اگه معرفی کنیدهرجای ترکیه که باشه فرقی نداره ممنون میشم

  2. اطلاعات بسيار خوبى آراءه شده ولى اين سوال مطرح است كه براى گرفتن أقامت سه ساله محدوديتى وجود دارد ؟ يعنى با خريد يك آپارتمان مثلا بيست هزار يورويى در الاچاتى ميتوان أقامت سه ساله وسپس پنج ساله راگرفت؟

    1
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *