آموزش و مشاوره مالی

شرایط دریافت وام مسکن زوجین چیست؟

وام مسکن زوجین

 

تأمین مسکن مهمترین دغدغه افرادی است که قصد ازدواج دارند و شاید بتوان گفت این مسئله یکی از بزرگترین موانع بر سر راه ازدواج جوانان محسوب می‌شود. با توجه به افزایش قیمت ارز و نوسانات بازار، وضعیت این روزها بدتر از قبل شده است. قیمت‌ها همیشه چند قدم از پس‌انداز زوج‌ها جلوتر هستند و برخی دهک‌های جامعه کم کم فکر خرید خانه و ازدواج را فراموش می‌کنند. در راستای رفع این مشکلات، دولت و بانک‌ها طرح‌ها و تسهیلاتی را در نظر می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به وام مسکن زوجین اشاره کرد.
جمعیت روزافزون جوانانی که به سن ازدواج رسیده‌اند و توانایی مالی این کار را ندارند، برای دولت و جامعه مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد از این رو طرح‌هایی مانند وام ازدواج و وام مسکن برای پیشگیری از این مشکلات ارائه شده‌اند.

وام‌ها و طرح‌های بانکی معمولا جزئیات پیچیده‌ای دارند. اگر شما ازدواج کرده‌اید و قصد خرید خانه و دریافت وام برای این کار را دارید، باید از شرایط وام مسکن زوجین آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید برای دریافت کردن وام یا صرف نظر کردن از آن تصمیم بگیرید.

در این مقاله به بررسی دقیق و جزئی طرح وام مسکن زوجین می‌پردازیم.

 

وام مسکن زوجین

 

 

وام مسکن زوجین یکی از طرح‌های دولت برای تأمین رفاه خانواده‌ها و تشویق جوانان به ازدواج است و با شرایط خاصی به زوج‌های که تا کنون از تسهیلات دولتی برای خرید خانه استفاده نکرده‌اند، اعطاء می‌شود.


انواع تسهیلات خرید مسکن برای زوجین

با وجود تبلیغات رسانه‌ای گسترده درباره وام مسکن زوجین و نرخ سود پایین و اقساط بلندمدت آن، این وام انواع مختلف، شرایط بازپرداخت و نرخ سودهای متفاوتی دارد که هر یک را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

شرایط وام مسکن زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم

از بسیاری جهات، این وام شرایطی مشابه وام مسکن یکم دارد. با این تفاوت که در طرح مربوط به زوجین مبلغ وام دریافتی دوبرابر می‌شود. این وام کمترین میزان سود را در بین طرح‌های مختلف وام مسکن دارد. سقف وام مسکن زوجین، با توجه به محل سکونت آن‌ها متفاوت خواهد بود.
در تهران هر یک از زوجین می‌توانند مبلغ 80 میلیون تومان و در مجموع 160 میلیون تومان وام دریافت کنند. در شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر، 120 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری 80 میلیون تومان وام مسکن به زوجین تعلق می‌گیرد. مدتی پیش خبرهایی از سوی دولت مبنی بر افزایش این وام به 200 میلیون تومان برای متقاضیان تهرانی پخش شد اما سایت بانک مسکن هنوز خبری از افزایش مبلغ وام اعلام نکرده است.
برای دریافت وام مسکن زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، داشتن شرایط زیر لازم است:

افتتاح حساب جهت بهره‌مندی از تسهیلات این وام در حال حاضر امکان پذیر نیست
و این وام فقط به کسانی که تا قبل از تاریخ 1399/09/08 افتتاح حساب کرده‌اند تعلق می‌گیرد.

  • زوجین باید مبلغ نصف وام دریافتی را به مدت یک سال در بانک سپرده‌گذاری کنند. مثلا متقاضیان تهرانی که قصد دریافت وام 160 میلیونی را دارند، باید مبلغ 80 میلیون سپرده‌گذاری کرده باشند.
  • به این ترتیب حداقل زمان انتظار برای دریافت وام، یک سال است.
  • زوجین باید خانه اولی باشند.
  • زوجین نباید قبلا از تسهیلات بانک مسکن و یا بانک‌های دیگر برای خرید، ساخت یا تعمیر مسکن و یا انتقال سهم‌الشرکه استفاده کرده باشند.
  • زوجین نباید از امکانات دولتی برای خرید خانه استفاده کرده باشند. این موضوع با استعلام فرم «ج» از وزارت راه و شهرسازی روشن خواهد شد.
  •  نرخ سود این وام: در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری ویژه وام اولی ها 8 درصد. در مناطق بافت فرسوده شهری ویژه غیر از وام اولی ها 8 درصد. در مناطق بافت فرسوده شهری ویژه وام اولی ها 6 درصد
  • اقساط وام به صورت ساده و پلکانی سالانه و دوره‌ای تعیین می‌شود.
  • وام باید حداکثر تا مدت 12 سال به صورت کامل تسویه شود.
 

 در همین رابطه بخوانید:


وام مسکن زوجین

 

 

وام مسکن زوجین از محل پس‌انداز مسکن یکم پایین‌ترین نرخ سود را در میان طرح‌های بانکی خرید مسکن دارد اما برای دریافت آن باید مبلغ نصف وام را به مدت یک سال سپرده‌گذاری کنید.

 

شرایط وام مسکن زوجین از محل اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن

روش دیگری که برای دریافت وام مسکن وجود دارد، خرید اوراق ممتاز یا اوراق تسه است. این اوراق در فرابورس خرید و فروش می‌شوند و با خرید آن‌ها، دیگر نیازی به انتظار یک ساله برای دریافت وام وجود ندارد. با این حال شرایط دریافت وام از محل اوراق ممتاز شرایط متفاوتی با وام مسکن زوجین دارد که این شرایط به شرح زیر هستند:

  • سقف وام مسکن زوجین برای متقاضیان تهرانی 800 میلیون تومان، متقاضیان در شهرهایی با جمعیت بالای 200 هزار نفر 640 میلیون تومان و برای متقاضیان در دیگر مناطق شهری 480 میلیون تومان است.
  • نرخ سود این وام 17.5 درصد است.
  • این وام تنها یک بار به متقاضیان پرداخت می‌شود ولی برای دریافت آن نیازی به زوج اولی بودن نیست.
  • هر برگ از این اوراق در حدود 500 هزار تومان قیمت دارد و در فرابورس خرید و فروش می‌شود.
  • هر متقاضی باید با توجه به شهر محل سکونت و میزان وام دریافتی خود تعداد مشخصی از این اوراق را تهیه کند.
  • با در نظر گرفتن سقف وام در تهران، متقاضیان دریافت این وام باید مبلغی در حدود 160 میلیون تومان برای خرید اوراق هزینه کنند.
  • به این ترتیب مبلغ خالص وام دریافتی متقاضیان تهرانی در حدود 640 میلیون تومان خواهد بود.
  • این وام حداکثر تا مدت 12 سال تسویه می‌شود.
  • مبلغ اقساط وام مسکن زوجین 1402 برای متقاضیان تهرانی در حدود یک میلیون هفتصد هزار تومان خواهد بود.
  • ملکی که برای دریافت وام به بانک معرفی می‌شود، باید طبق آیین نامه 2800 ساخته شده و استحکام بنای آن تأیید شده باشد.
  • عمر ساختمان باید کمتر از 20 سال باشد.
  • وام به بناهای خارج از محدوده شهری تعلق نمی‌گیرد.

وام مسکن زوجین

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وام جعاله

برای متقاضیانی که اوراق ممتاز دارند، امکان دریافت وام جعاله نیز وجود دارد.

  • اوراق مربوط به وام جعاله فرابورس خرید و فروش می‌شود.
  • وام جعاله تا سقف 160 میلیون تومان پرداخت می‌شود.
  • این وام باید در مدت پنج سال تسویه شود.
  • نرخ سود وام جعاله 18 درصد است.
  • برای دریافت این وام نیازی به سپرده‌گذاری نیست.
  • مبلغ اقساط ماهیانه این وام، در حدود 4 میلیون 500 هزار تومان است.

آیا زوج‌ها می‌توانند از دو نوع وام مسکن استفاده کنند؟

در برخی از موارد یکی از زوجین امتیاز وام پس‌انداز مسکن یکم را دارد و دیگری ندارد. در این شرایط می‌توانند از وام مسکن یکم به همراه وام اوراق ممتاز استفاده کنند.

به این ترتیب که یکی از زوجین بسته به محل زندگی، مبلغ 80، 60 یا 40 میلیون تومان وام با نرخ سود 8 درصد دریافت می‌کند و دیگری با خرید اوراق ممتاز مبلغ 400، 320 یا 240 میلیون تومان وام با نرخ سود 22.5 درصد دریافت می‌کند. در حقیقت در این روش بانک مسکن دو نوع وام را برای یک پلاک پرداخت می‌کند.

 

 

 

اوراق ممتاز یا اوراق تسه در فرابورس خرید و فروش می‌شوند و هم‌اکنون قیمتی در حدود 70 هزار تومان دارند. با خرید این اوراق دیگر نیازی به سپرده‌گذاری برای دریافت وام نیست اما نرخ سود وام با این اوراق 22.5 درصد است.

 

دریافت وام مسکن زوجین برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به تمامی شرایطی که گفته شد، مشاهده می‌کنید که دریافت وام مسکن زوجین برای همه زوج‌ها مناسب یا حتی امکان‌پذیر نیست. نوسانات قیمت و نرخ تورم نیز در این میان تأثیرگذار هستند. با رشد ناگهانی قیمت مسکن، این وام برای خرید خانه کافی نخواهد بود.

برای مثال یک زوج تهرانی را در نظر بگیرید که قصد دریافت وام مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم دارند. در مرحله اول این زوج باید مبلغ 80 میلیون تومان پس‌انداز داشته باشند و آن را برای مدت یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند. در این مدت به این مبلغ سودی تعلق نمی‌گیرد. پس از یک سال و در صورت دریافت سقف وام مسکن، به کل سرمایه این زوج برای خرید خانه در حدود 340 میلیون تومان خواهد بود. این مبلغ حتی برای خرید یک آپارتمان کوچک در بسیاری از مناطق تهران کافی نیست.

چالش بعدی، اقساط ماهیانه این وام است. برای زوج‌های تهرانی که سقف وام را دریافت کرده‌اند، این اقساط مبلغی بیشتر از یک میلیون و ششصد هزار ریال خواهد بود. اقساط ممکن است به صورت پلکانی افزایش داشته باشند. پرداخت ماهیانه این مبلغ برای مدت 12 سال، برای بسیاری از خانوارها سخت یا غیر ممکن است.

 

 

 

به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها، بسیاری افراد حتی با دریافت سقف وام مسکن زوجین نیز قادر به خرید خانه، به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران نیستند. به همین دلیل بسیاری افراد از دریافت وام انصراف می‌دهند.


در صورتی که وام از طریق اوراق ممتاز دریافت شود مبلغ سود بیشتر و مبلغ وام کمتر خواهد بود. این نوع وام برای افرادی مناسب است که از قبل پس‌انداز قابل توجهی داشته باشند. سقف وام مسکن از طریق اوراق ممتاز برای زوج‌های تهرانی‌ 800 میلیون تومان است که با در نظر گرفتن مبلغی که باید برای خرید اوراق صرف شود، مبلغ خالص دریافتی در حدود 740 میلیون تومان خواهد بود. مشاهده می‌کنید که این مبلغ به هیچ وجه برای خرید خانه در تهران کافی نیست.

نکته دیگری که زوج‌ها باید به آن توجه کنند توانایی در پرداخت قسط‌ها است. با توجه به متوسط درآمد خانوار در تهران و میزان هزینه‌های زندگی در این شهر، پرداخت ماهیانه اقساط وام بانکی برای بسیاری افراد سخت خواهد بود. پرداخت نکردن اقساط و یا به تعویق افتادن آن‌ها عواقب بسیاری دارد که بدترین آن‌ها مصادره منزل است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


 

 

 در همین رابطه بخوانید:


جمع‌بندی

با توجه به تمامی نکاتی که گفته شد، زوج‌هایی که قصد خرید خانه از طریق دریافت وام مسکن زوجین دارند باید به نکات زیر توجه کنند:

  • برای دریافت وام با نرخ سود 8 درصد باید مبلغی معادل نصف وام درخواستی را به مدت یک سال سپرده‌گذاری کنید.
  • سقف وام مسکن زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در تهران، شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و مناطق شهری دیگر به ترتیب 160، 120 و 80 میلیون تومان است.
  • وام مسکن زوجین که با خرید اوراق ممتاز یا اوراق تسه پرداخت می‌شود نیاز به سپرده‌گذاری ندارد و نرخ سودی معادل 22.5 درصد دارد.
  • زوج‌ها می‌توانند بسته به شرایط خود از یکی از انواع وام مسکن و یا از دو نوع سپرده‌گذاری و اوراق ممتاز به صورت توامان استفاده کنند.
  • کسانی که از طریق خرید اوراق ممتاز اقدام به دریافت وام می‌کنند، می‌توانند وام جعاله نیز دریافت کنند.
  • وام جعاله تا سقف 160 میلیون تومان، با نرخ سود 18 درصد و با اقساط پنج ساله پرداخت می‌شود.
  • وام مسکن زوجین در صورتی برای خرید خانه، حداقل در تهران، کافی خواهد بود که شخصا مقدار قابل توجهی پس‌انداز داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

خرید خانه وام دار و نکاتی که باید به آن توجه کرد

  دریافت وام مسکن برای خرید خانه جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما بسیاری از افراد به دلایلی نمی‌توانند وام مسکن بگیرند. همین موضوع باعث شده خرید خانه وام دار […]

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال ۱۴۰۲ (تمامی بانک‌ها)

امروزه مسکن تبدیل به یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌ پرسود برای بیشتر مردم شده است. از همین رو، خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند یک خانه‌ هر چند کوچک برای […]

آنچه باید از شرایط وام مسکن یکم بدانید

  خرید خانه برای اکثریت جامعه‌ اتفاقی نیست که هر روز اتفاق بیفتد. چه بسا بسیاری از مردم در طول عمرشان تنها یک بار بتوانند خانه بخرند و صاحب خانه […]

شرایط انتقال وام مسکن به شهرستان چیست؟

  خانه‌دار شدن دغدغه‌ی بسیاری از افراد است و استفاده از وام خرید مسکن راهی برای رسیدن به این هدف. شرایط وام مسکن را همه کمابیش می‌دانند اما کمتر کسی […]

چگونه برای دریافت وام لوازم خانگی اقدام کنیم؟

وام گرفتن به دلایل مختلف، از مسائلی است که ذهن افراد را به ویژه در شرایط اقتصادی حال حاضر به خود مشغول می‌کند. این امر به خصوص در مورد خرید […]

19 نظر در مورد : “شرایط دریافت وام مسکن زوجین چیست؟

  1. سلام
    مگه تسهیلات و قوانین مربوطه هم وحی منزل هست که تغییر نمیدین
    چرا وقتی زوج از تسهیلات استفاده کرده زوجه دیگه نمی تونه استفاده کنه یا مبلغ ناچیزی میتونه استفاده کنه تو این جامعه مرد سالار از حق تسهیلات زن با بهره پایین استفاده میشه و به نام مرد ثبت میشه زن هم سرش بی کلاه می مونه وقتی همچین قانون هست باید مرد ملزم بشه که سند رو به اسم هر دو طرف ثبت کنه تا کی بی عدالتی در جامعه ای که نام علی را یدک میکشه

    1. سلام
      من وهمسرم با سپرده يك ساله دو تا وام ٦٠ميليونى گرفتيم البته هركدام خانه جداگانه خريديم
      خانه أولى پارسال با فروخته شد امسالم خانه دومى رو فروختيم اما وام نگه داشتيم آيا ميشه وام اوراق به اين وام اضافه كنيم تا چه مبلغى ميشه اضافه كرد لطفأ راهنمايى

  2. سلام و احترام
    من و همسرم سال 96 یک وام زوجین (یکم+جوانان) گرفتیم و در حال پرداخت اقساط هستیم
    آیا الان میتونیم یه وام زوجین با اوراق و جعاله بدون تسویه وام قبلی بگیریم؟
    لطفا اگر نمیشه راهنمایی بفرمایید چکار باید کنیم تا تامین مالی کنیم

    12
    11
  3. باسلام:1_اگ پول داشتیم که دنبال وام نبودیم 2_بعدشم داشته باشیمم برای چی باید1سال توبانک بخوابه که ارزش پول کم بشه3_بانک وامی که میخواد بده تورم لحظه ای روحساب میکنه؟ 4_کجای تهران الان خونه 160میلیونه؟5_بانک وام خریدمنزل رومیده یاخرید انباری؟

    58
    3
  4. با سلام خانه پدری که ارثیه همه خواهر و برادرهاس رو میخوام بخرم ، یک دنگ سهم خودمه ۵ دنگ بقیه رو میخوام از بقیه بخرم با وام مسکن زوجین مشکلی نداره ؟؟

    17
    2
  5. اطراف تهران چرا کمتر مگه غیر اینه که کسی که میره اطراف پولش کمتره به همون میزان تهران دوره انتظار دارن باید یسال پول و بذارن چرا بهشون وام کمتری داده میشه چون جمعیتش کمه مگه جمعیت اون شهر میخواد قسطارو بده یکم واسه قانونایی که میذارید فک کنید بد نیس

    17
    3
  6. باسلام آیا میشع با این وام زمین خرید ؟؟ اگ قدرت خرید خانه رو تا زمانی ک وام میدن نداشته باشیم

    8
    9
    1. سلام درصورتی ک نصف خونه ب نام یکی از زوجین بشه و نصف دیگرش ب نام فرد دیگری، آیا میتوان فقط برای یکی از زوجین وام گرفت؟

  7. سلام تو شرطی ک گفته باید یکسال پس انداز بشه از همون پول وام ؟؟یا قبلا باید سپرده داشته باشی

  8. سلام من شرایط انتظار برای وام اولی را ندارم
    حداکثر وامی که میتونم با همسرم بگیرم سقفش چقدره؟

    21
    5
    1. خیر تنها و تنها اوراق ب شما فروختا میشه و بعد از ان باید برای دریافت وام ضامن را به بانک معرفی کرد

      1
      1
  9. سلام
    میخواستم بدونم درسته که کسانی وام زوجین دریافت میکنن حتما باید مسکن خریداری شده رو سه دونگ سه دونگ به نام زوجین کنند

    31
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *