دکوراسیون داخلی

ایده‌هایی برای طراحی اتاق لباسشویی

طراحی اتاق لباسشویی

 

در دنیای امروز، خلاقیت و ترکیب آن با نیازهای انسان می­‌تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل مورد توجه انسان­‌ها باشد. یکی از خلاقیت­‌هایی که طراحان منزل در سال­‌های اخیر به کار برده‌­اند، اضافه کردن بخشی به نام لاندری روم یا اتاق لباسشویی است. در اغلب خانه‌­ها جای ماشین لباسشویی در آشپزخانه است اما امروزه، خانه‌­های مدرن و به ویژه آپارتمان­‌ها مجهز به اتاق رخت‌شویی هستند. به همین خاطر آشنایی با طراحی اتاق لباسشویی و لوازم اتاق لباسشویی خالی از لطف نیست.

به طور کلی شست و شوی لباس، خشک کردن آن، اتو کشیدن و امور مربوط به لباس برای اغلب افراد کاری خوشایند نیست. به همین علت اختصاص دادن بخشی از خانه برای این کارها می­‌تواند هم از پراکندگی این امور مربوط به هم در خانه، جلوگیری کند و هم آن را تبدیل به کاری خوشایند کند.

 

طراحی اتاق لباسشویی

 

 

اتاق لباسشویی مکانی است که هم می‌تواند صرفا برای شست و شوی لباس از آن استفاده کرد و هم مشترکا به عنوان مکان لباسشویی و اتاقی برای لباس‌ها در نظر گرفته شود.

 

در ادامه به ایده­‌هایی برای طراحی اتاق لباسشویی و استفاده­‌های مختلف از آن می‌­پردازیم.

لوازم اتاق لباسشویی چیست؟

شاید اولین سؤالی که به ذهن شما برسد این باشد که در یک اتاق لباسشویی، علاوه بر ماشین لباسشویی، چه چیزهای دیگری قرار می­‌گیرد؟ شما می­‌توانید در صورت استفاده از خشک‌کن جداگانه، آن را در این اتاق قرار دهید.

میز اتو، اتو، جالباسی‌­ها، بند رخت، لوازم شست و شوی مخصوص لباس مانند پودر رخت‌شویی و نرم­‌کننده لباس، قفسه­‌هایی برای قرار دادن لباس­‌ها و سایر لوازم و سبدهایی برای قرار دادن لباس‌­ها، دیگر لوازمی است که در اتاق لباسشویی قرار می­‌گیرند.

 

طراحی اتاق لباسشویی

 

کدام قسمت خانه برای اتاق لباسشویی مناسب است؟

این که اتاق لباسشویی خانه شما در کجا قرار بگیرد، بستگی به اولویت‌ها و سلیقه شما دارد. اگر اولویت شما دسترسی آسان و سریع به این مکان است، باید این اتاق را در محلی قرار دهید که بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

  • قرار گرفتن اتاق لباسشویی در کنار حمام و اتاق­‌های خواب یعنی همان مکان‌­هایی که در آن­ها لباس‌­های کثیف جمع‌­آوری می­‌شوند، دسترسی را برای شما آسان می­‌کند.
  • ممکن است اولویت شما این باشد که سر و صدای ناشی از ماشین لباسشویی و شست‌وشو شما را اذیت نکند، در این صورت اتاق لباسشویی را در کنار اتاق­‌های خواب و مطالعه قرار ندهید.

نکات مهم در طراحی اتاق لباسشویی

وقتی محل مناسب را برای اختصاص دادن به اتاق لباسشویی پیدا کردید و وسایل مود نیاز این اتاق تهیه شدند، باید به طراحی آن بپردازید. برای انجام این کار به نکات زیر توجه کنید:

 

استفاده از کف­پوش­‌های مناسب

علاوه بر توجه به مکان اتاق لباسشویی در منزل، باید به مواردی مانند کف‌پوش مناسب هم توجه کنید. شما در این اتاق زیاد با آب سروکار دارید. در نتیجه کف‌پوش این اتاق باید به گونه‌­ای باشد که در اثر رطوبت و برخورد زیاد با آب، دچار برجستگی و کنده شدن نشود. پس در انتخاب کف‌پوش این اتاق دقت بیشتری کنید و از کف‌پوش‌های ضد آب و ضد رطوبتی که استانداردهای لازم برای این اتاق را دارا هستند، استفاده کنید.

 

لاندری

 

انتخاب مکان مناسب برای نصب ماشین لباسشویی

مورد مهم دیگر جای ماشین لباسشویی است. ماشین لباسشویی عنصر اصلی اتاق لباسشویی است. بنابراین باید به جای ماشین لباسشویی توجه ویژه‌­ای کرد. ماشین لباسشویی باید به گونه‌­ای نصب شود که دسترسی به آن آسان باشد. فضای جلوی درب ماشین لباسشویی بهتر است به اندازه کافی خالی باشد.

ماشین لباسشویی باید در محلی قرار بگیرد که در صورت بروز مشکل­، بتوان به آسانی به پشت ماشین لباسشویی، یعنی جایی که لوله­‌ها و سیم‌­ها و… قرار می­‌گیرند، دسترسی پیدا کرد و در صورتی که مشکلی برای ماشین لباسشویی پیش بیاید، نیازی نباشد که کل اتاق به هم ریخته شود تا بتوان آن را تعمیر کرد.

 

ماشین لباسشویی

 

مخفی کردن لوازم در کمدها

بهتر است در طراحی این اتاق تا جایی که می­‌توانید از لوازم کم جا و دارای قابلیت پنهان شدن در قفسه‌­ها و دیوارها استفاده کنید. شرکت­های لوازم خانگی سعی کرده‌­اند ماشین‌­های لباسشویی ویژه‌­ای را طراحی کنند که قابلیت قرارگیری در قفسه­‌ها را داشته باشند و پس از استفاده به صورت کامل در قفسه‌­ها قرار بگیرند.

انواع مختلفی از میزهای اتو وجود دارد که اصولا تاشو هستند و به صورت­‌های مختلفی در دیوار و کمد جای می‌­گیرند که کمترین فضا را اشغال کنند.

 

 

قفسه‌بندی و طراحی کمدها برای اتاق لباسشویی بسیار مهم است. به وسیله آن می‌توانید استفاده بهینه‌ای از فضا داشته باشید و به محیط نظم ببخشید.

 

پنجره را فراموش نکنید!

نور کافی برای این اتاق را فراموش نکنید. بهتر است این اتاق حداقل یک پنجره داشته باشد تا نور طبیعی هم وارد آن شود. همچنین کار لباس به اندازه کافی خسته‌کننده است و بهتر است با نور کافی کمی از کسالت این کار بکاهید.

نقش سینک‌ها در طراحی اتاق لباسشویی

مورد دیگر نصب سینک در این محیط است شست­وشوی. سینک برای شست و شوی لبا‌س‌­های کوچک، لوازم این اتاق و شست‌وشوی دست‌­ها کاربرد دارد. شما می‌توانید با استفاده از تنوع سینک‌­های موجود در بازار، از این عنصر کاربردی به نحوه مناسبی برای زیباسازی اتاق لباسشویی خود استفاده کنید.

 

 

خنثی کردن صداها

مسئله دیگری که باید به آن توجه شود، خنثی کردن صداهای ناشی از استفاده از ماشین لباسشویی و شست­وشوی لباس است.

  • اگر با سر و صدای زیاد مشکل دارید سعی کنید از درب عایق صدا برای این اتاق استفاده کنید.
  • یکی از لوازم مهمی که برای خنثی کردن صداها، حرکات و لرزش­‌های ماشین لباسشویی به کار می‌­رود، صفحات ضد لرزش است. این صفحات در خنثی کردن صدا و لرزش­های ماشین لباسشویی بسیار مؤثر هستند.

انتخاب رنگ مناسب

درست است که انتخاب رنگ لوازم و دیوارها و کف اتاق­‌ها کاملا سلیقه‌ای است اما بهتر است به یاد داشته باشید که این اتاق­‌ها اغلب کوچک‌ترین بخش خانه هستند؛ بنابراین بهتر است از رنگ­‌های روشن در طراحی این بخش از خانه استفاده کنید.

 

توجه به پاکیزگی اتاق

به علت نگهداری لباس­‌های کثیف و آلوده در این اتاق، بهتر است به پاکیزگی و نظافت آن بیشتر توجه کنید.

  • بعد از هر شست­وشو، اتاق را با تمیزکننده‌­ها بشویید.
  • این کار هم بوی نامطبوع را از بین می‌­برد و هم از رشد باکتری­‌ها و میکروب­‌ها جلوگیری می­‌کند.
  • حتما در این اتاق از بوگیرها و خوشبوکننده‌­ها استفاده کنید.
  • این اتاق مکانی است که در آن لباس‌­های کثیف ممکن است برای مدتی بمانند. بنابراین ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کنند.
  • بهتر است لباس‌­های خود را هر چه سریع‌تر بشویید تا موجب آلودگی نشوند و تا آن زمانی که در این اتاق هستند بهتر است از یک خوشبوکننده استفاده کنید.
  • استفاده از خوشبوکننده­‌های فانتزی می­‌تواند به زیباسازی این اتاق کمک کند.

 

اتاق لباسشویی

 

ترکیب اتاق لباس و اتاق لباسشویی

اگر در منزل خود بخشی به عنوان اتاق لباس دارید، می­‌توانید آن را با اتاق لباسشویی ترکیب کنید! اتاق لباس بهترین مکانی است که می­‌تواند با اتاق لباسشویی ترکیب شود. یکی از مزیت­‌های این ترکیب، مشترک بودن آن‌­ها در استفاده از لباس است. همچنین شما می‌­توانید بعد از شست‌وشو و خشک شدن لباس‌­ها و اتو کردن لباس‌­ها، آن‌ها را سریع به کمدها انتقال دهید.

 

اتاق لباسشویی

 

اگر فضایی برای اختصاص دادن به اتاق لباسشویی ندارید بخوانید

اگر می­‌خواهید تمام امور مربوط به لباس را در یک جا کنار هم قرار دهید اما فضایی اختصاصی برای اتاق لباسشویی در منزل ندارید، می­‌توانید از بخش‌­هایی از خانه استفاده کنید که استفاده‌­ای از آن‌­ها نمی‌­شود. اگر فضای کمی دارید می­‌توانید با یک طراحی ساده و اصولی از آن فضا بهترین استفاده را ببرید.

برای مثال می‌­توانید از فضای زیر پله برای نصب ماشین لباسشویی، خشک‌کن، میز اتو و قرار دادن قفسه­ای کوچک برای لوازم شست‌وشو استفاده کنید. فضای مناسب دیگری که می­‌تواند به اتاق لباسشویی کوچکی تبدیل شود، گوشه‌­ها و نقاط قناس منزل هستند. با کمک یک طراح داخلی می­‌توانید از این مکان­‌ها بهترین استفاده را ببرید و با نصب دری یکسره به روی لوازم،  آن­ها را از دید پنهان کنید.

بخش دیگری که می‌­تواند تبدیل به اتاق لباسشویی شما شود، بخش رختکن حمام است. اگر رختکن بزرگی دارید می­‌توانید لوازم مربوط به اتاق رخت‌شویی را در آنجا قرار دهید. نقاط دیگری که می‌­توانید اتاق لباسشویی را در آن ایجاد کنید، بالکن و زیرزمین هستند.

اگر زیرزمین خانه شما بدون استفاده است می­‌توانید ماشین لباسشویی و لوازم مربوط به اتاق لباسشویی یعنی میز اتو، لوازم شست و شوی لباس و… را در آنجا قرار دهید و با طراحی ساده­‌ای، صاحب یک بخش جدید در خانه خود شوید. در آپارتمان­‌ها از بالکن به عنوان محلی برای بند رخت و خشک کردن لباس در هوای آزاد و به وسیله نور آفتاب استفاده می­‌شود.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 

اگر بالکن بزرگی دارید می‌­توانید با چیدمانی مناسب، آن را تبدیل به اتاق لباسشویی و لاندری خانه خود کنید و در عین حال بخشی را برای استفاده از نور آفتاب باز بگذارید.

 

جمع­‌بندی

لاندری یا اتاق لباسشویی بخشی مدرن در طراحی خانه‌­ها است، بنابراین اگر می­‌خواهید این اتاق را به منزل خود اضافه کنید بهتر است از طراحان داخلی خانه استفاده کنید و طراحی را برای این کار انتخاب کنید که از قبل سابقه طراحی این اتاق‌­ها را داشته باشد. با توجه به موارد ذکر شده، توجه به نکات زیر در طراحی اتاق لباسشویی لازم است:

  • توجه به جای ماشین لباسشویی
  • نور کافی برای اتاق
  • انتخاب رنگ مناسب
  • توجه به ضدآب بودن کف­پوش‌­ها و مصالح
  • استفاده از کمترین فضا
  • توجه به پاکیزگی اتاق
  • انتخاب مکان مناسب برای اتاق لباس­شویی

مطالب مرتبط

اصول و مراحل طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل

  اگر بخواهیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و لوازمی که در آن قرار دارند را جاگذاری و چیدمان کنیم، شاید حداقل به 10 روش ممکن بتوان این چیدمان […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی خانه

  طراحی دکوراسیون در هر دوره‌ای از تاریخ، سبک‌ها و روش‌های خاصی داشته است. در هر سبک از وسایل و المان‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود اما استفاده از برخی عناصر در […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

روش‌های خلاقانه استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

  استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل، سال‌ها است که یک روش متداول برای زیباتر کردن فضای داخلی خانه است که این روزها هم طرفداران بیشتری دارد چرا که […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *