آپارتمان‌نشینی

ایده‌هایی برای نورپردازی خانه در فصول مختلف سال

نورپردازی خانه

 

یکی از راه‌هایی که به زیبایی دکوراسیون داخلی کمک می‌کند، استفاده از نورپردازی خانه است و مهم‌ترین عنصر نورپردازی منزل، استفاده از نورهای طبیعی مانند نور خورشید است که در فصل بهار و تابستان و پاییز و زمستان، جهت تابش و فروغ آن تغییر می‌کند. خانه‌هایی که رو به جهت شمالی ساخته می‌شوند؛ نمی‌توانند از نور مستقیم خورشید استفاده کنند و این در حالی است که پنجره‌های جنوبی همواره از نور طبیعی خورشید بهره مند می‌شوند.

بنابراین نورپردازی منزل نه تنها به زیبایی فضای خانه کمک می‌کند؛ بلکه بر روی حالات روانی افراد نیز موثر است. معمولا افراد در فضاهایی که از نور طبیعی خوبی برخوردار هستند، روحیه مثبت‌تری در مقایسه با خانه‌های محروم از نور طبیعی دارند. به همین دلیل هم نورپردازی خانه به خصوص با منشا طبیعی می‌تواند موجب ایجاد احساسات منفی و مثبت در ما شود. ما در این مقاله از کیلید به بررسی چگونگی نورپردازی خانه در فصول مختلف سال می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

نورپردازی خانه در بهار

بهار یکی از زیباترین فصل‌های است و در این فصل بهتر است برای دکوراسیون و نورپردازی منزل از طبیعت کمک بگیریم. در این فصل، نورپردازی بهتر به ورود حال و هوای بهاری به خانه شما کمک می‌کند. بهتر است در این زمان از تم سفید برای دکوراسیون خانه بیشتر استفاده شود تا با استفاده از این رنگ، نور طبیعی خورشید، بیشتر در خانه منعکس شود.

قسمت‌هایی مانند‌ اتاق نشیمن و پذیرایی، آشپرخانه، اتاق‌های خواب و غیره می‌توانند با کنار زدن پرده و استفاده از نور طبیعی و درخشش آن در رنگ سفید این فضاها، نوری یک دست را وارد خانه شما کنند که حال و هوای سال نو را نیز در کنار آن حس خواهید کرد.

بهتر است از حداکثر نور در فضای داخلی خانه خود استفاده کنید. برای نورپردازی منزل در فصل بهار بهتر است به سراغ رنگ‌های روشن و با تم بهاری بروید. استفاده از طرح‌های گلدار که حس و حال بهار را تزریق می‌کنند نیز برای استفاده در پرده‌ و آباژور گزینه مناسبی است.

 

نورپردازی خانه

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

نورپردازی خانه در تابستان

با توجه به گرمای زیاد در فصل تابستان شما باید تلاش کنید در عین اینکه خانه را خنک نگه می‌دارید، از روشنایی خورشید هم استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های خنثی در نورپردازی خانه در تابستان به ایجاد فضای خنک کمک می‌کند. از این رنگ‌های می‌توان حتی برای کف خانه نیز استفاده کرد. خاکستری و رنگ بژ نمونه‌ای از این رنگ‌ها هستند.

برای بهره مندی بیشتر از نور طبیعی در تابستان بهتر است از یک پرده حریر استفاده شود تا در کنار حس آرامش، از شدت نور خورشید نیز جلوگیری کند. استفاده از پرده حریر در کنار نورپردازی با رنگ‌های روشن بهترین گزینه برای نورپردازی خانه در تابستان است.

علاوه بر اینها، آینه نیز به انعکاس بیشتر نور در فصل تابستان کمک می‌کند و فضای خانه‌های کوچک را نیز بزرگتر نشان می‌دهد. آینه در فصل تابستان نباید روبروی پنجره باشد زیرا نور را به جای ایجاد روشنایی داخلی، به بیرون از پنجره هدایت می‌کند. استفاده از گیاهانی مانند بامبو که نیاز به نگهداری چندان سختی ندارند، در کنار پنجره‌ها نیز می‌تواند نور خورشید را در فصل تابستان با یک فیلتر سبز به داخل هدایت کند و حال و هوای خانه شما را نیز به طبیعت گره بزند.

عمدتا برای نورپردازی خانه در زمستان از نورهای زرد رنگ استفاده می‌شود تا حس گرما در خانه ایجاد شود، اما با گرم شدن هوا بهتر است به سراغ نورهای سفید بروید؛ زیرا این کار به خنک شدن فضای داخلی شما بیشتر کمک می‌کند.

 

نورپردازی خانه

 

 

استفاده از رنگ‌های خنثی در نورپردازی خانه در تابستان به ایجاد فضای خنک کمک می‌کند. از این رنگ‌های می‌توان حتی برای کف خانه نیز استفاده کرد.

 

نورپردازی خانه در پاییز

با سرد شدن هوا، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری را در فضای خانه سپری کنند و همین موضوع موجب دور شدن افراد از فضای طبیعی و بهره‌مندی محدود از نور خورشید می‌شود. پس باید توجه کرد نورپردازی خانه در پاییز بسیار مهم است. شما می‌توانید با ایجاد چند تغییر مختصر در نورپردازی منزل، از نور بیشتری در داخل آن استفاده کنید و روزمرگی را برای خود شیرین‌تر کنید.

خیلی از افراد با تغییر فصل دچار افسردگی می‌شوند که این موضوع عمدتا به دلیل تغییر در وضعیت تابش نور خورشید است و اینکه روزها در پاییز کوتاه‌تر و شب‌ها طولانی‌تر می‌شوند. ما در اینجا می‌توانیم از نوردرمانی با استفاده از نورپردازی خانه در پاییز، استفاده کنیم؛ به این صورت که برای مثال در خانه‌هایی با زاویه شرقی، استفاده از نورهای مصنوعی در ترکیب با نور خورشید، می‌تواند سایه روشن‌های زیبایی را خلق کند.

خانه‌هایی که رو به جهت غرب هستند نیز در ساعاتی از روز که می‌توانند باید پرده‌ها را کنار زده و از گرما و نور خورشید در هنگام عصر استفاده کنند. برای نورپردازی خانه در پاییز، استفاده از دیوارکوب در راهروها و فضاهایی که نور کمتری نیز دارند کمک می‌کند تا نور به طرف فضای پایینی به راحتی تابانده شود.

 

نورپردازی خانه

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

نورپردازی خانه در زمستان

این روزها بیشتر از پیش به فصل سرد زمستان نزدیک می‌شویم و در کنار گرمایی که باید در خانه ایجاد شود، نورپردازی منزل نیز در این فصل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نورپردازی خانه در زمستان باید به صورتی باشد که شما احساس راحتی و گرمای بیشتری کنید.

استفاده از رنگ‌های گرم قطعا محیط داخلی را گرم‌تر نمی‌کنند اما حس گرما را به ساکنان آن منتقل می کنند. رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، آجری، قهوه ای، خردلی و دیگر رنگ‌های گرم، به ایجاد فضایی گرم در فصل زمستان کمک می‌کنند.

استفاده از شمع نیز می‌تواند گزینه خوبی برای نورپردازی خانه در زمستان باشد. هر چند گرمای شمع زیاد نیست اما نور ایجاد شده توسط آن کمک می‌کند تا شما احساس کنید که در فضایی گرم قرار دارید. شمع‌ها به روشنایی و گرمای خانه شما کمک می‌کنند و این روزهای نیز برای دکوراسیون منزل طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

شومینه نیز یکی از گزینه‌های نورپردازی خانه در زمستان است. شومینه نقش موثری در گرم کردن فضای خانه دارد و در عین حال نور طبیعی و جذابی را به فضای داخلی دکوراسیون شما می‌دهند که بهتر است مبلمان نیز در نزدیکی آن چیده شود و شومینه به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته شود.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

علاوه بر این در فصل سرد سال باید تلاش کنیم تا ارتباط با فضای بیرونی نیز حفظ شود و برای این منظور استفاده از پنجره‌ها بهترین واسط میان شما و طبیعت و نور طبیعی خواهد بود. شما می‌توانید از آفتاب زمستانی، با یک چیدمان اصولی مبلمان در کنار پنجره‌ها بهره مند شوید. این کار آرامش زیادی را به فضای خانه شما تزریق می‌کند و همچنین بهره مندی خانه از نور طبیعی را بیشتر خواهد کرد.

وضعیت آب و هوا در فصل زمستان اغلب ابری و بارانی یا برفی است؛ برای همین برای دلبازتر شدن و روشن‌تر شدن خانه بهتر است به سراغ استفاده از آینه‌های بزرگ نیز بروید. استفاده از آینه‌ها با کمک بازتاب نور خورشید، فضای موجود را روشن‌تر و دلبازتر خواهد کرد.

در آخر می‌توانید نور فضاهای داخلی را با استفاده از لوسترهای بزرگ و پرنور بیشتر کنید. افزایش نور با استفاده از این روش به درخشان شدن فضای خانه شما و افزایش انرژی در آن کمک قابل توجهی می‌کند. بهتر است برای این کار به سراغ لامپ‌های کم مصرف بروید که در عین اینکه نور بیشتری به فضای شما می‌دهند، مصرف کمتری نیز دارند.

 

 

 

استفاده از رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، آجری، قهوه ای، خردلی و دیگر رنگ‌های گرم، به ایجاد فضایی گرم در فصل زمستان کمک می‌کنند.

 

جمع بندی

  • نورپردازی منزل نه تنها به زیبایی فضای خانه کمک می‌کند؛ بلکه بر روی حالات روانی افراد نیز موثر است.
  • معمولا افراد در فضاهایی که از نور طبیعی خوبی برخوردار هستند، روحیه مثبت‌تری در مقایسه با خانه‌های محروم از نور طبیعی دارند.
  • بهتر است در فصل بهار، از تم سفید برای دکوراسیون خانه بیشتر استفاده شود تا با استفاده از این رنگ، نور طبیعی خورشید، بیشتر در خانه منعکس شود.
  • با توجه به گرمای زیاد در فصل تابستان شما باید تلاش کنید در عین اینکه خانه را خنک نگه می‌دارید، از روشنایی خورشید هم استفاده کنید.
  • استفاده از پرده حریر در کنار نورپردازی با رنگ‌های روشن بهترین گزینه برای نورپردازی خانه در تابستان است.
  • عمدتا برای نورپردازی خانه در زمستان از نورهای زرد رنگ استفاده می‌شود تا حس گرما در خانه ایجاد شود، اما با گرم شدن هوا بهتر است به سراغ نورهای سفید بروید؛
  • رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، آجری، قهوه ای، خردلی و دیگر رنگ‌های گرم، به ایجاد فضایی گرم در فصل زمستان کمک می‌کنند.
  • نور ایجاد شده توسط شمع در فصول سرد، کمک می‌کند تا شما احساس کنید که در فضایی گرم قرار دارید.
  • شومینه نیز یکی از گزینه‌های نورپردازی خانه در زمستان است.
  • استفاده از آینه‌ها با کمک بازتاب نور خورشید، فضای موجود را روشن‌تر و دلبازتر خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *