فناوری اطلاعات در مسکن

تخمین هوشمند قیمت مسکن در وبسایت کیلید برای شهر تهران بروزرسانی شد

تخمین هوشمند قیمت مسکن

 

طی دو ماه گذشته برای بسیاری از دنبال کنندگان قیمت خانه‌های مسکونی این سوال پیش آمد که چرا تخمین هوشمند قیمت مسکن ارائه شده توسط وبسایت کیلید بروزرسانی نمی‌شود. در ادامه به بررسی این مشکل و راهکار ارائه شده برای آن پرداخته می‌شود.

تخمین هوشمند قیمت مسکن چیست؟

پیش از آنکه به بررسی مشکل بروزرسانی قیمت‌ها در سامانه کیلید بپردازیم، اجازه دهید توضیح مختصری در ارتباط با این محصول ارائه دهیم. 

تخمین هوشمند قیمت مسکن، در واقع ارائه قیمت املاک مسکونی توسط سیستم‌های هوش مصنوعی و بدون نیاز به مراجعه به مشاوران و تحلیل‌گران املاک است.

این امر به مالکان و متقاضیان املاک کمک می‌کند بدون مراجعه حضوری به آژانس‌های املاک دید خوبی نسبت به ملک خود یا ملک‌های مورد علاقه‌شان داشته باشند. به خصوص در حال حاضر که جوامع در حال مقابله با ویروس کرونا هستند.

سیستم‌های هوش مصنوعی برای ارائه قیمت‌های تخمینی نیازمند اطلاعات زیادی از خانه‌های مسکونی است. از جمله این اطلاعات می‌توان به موقعیت مکانی خانه‌ها، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن، معاملات انجام شده در این بازار، ویژگی‌های خانه‌ها مثل سال ساخت یا عمر بنا، متراژ، تعداد اتاق خواب، پارکینگ، کفپوش، نوع بنا و … اشاره کرد. 

در حال حاضر همچین محصولی تنها در چند کشور دنیا از جمله آمریکا، انگلستان، هلند و … ارائه می‌شود. سامانه کیلید نیز در سال ۹۶ برای اولین بار در ایران از این محصول رونمایی کرد.

چرا این قیمت‌ها در دو ماه گذشته به روز رسانی نشده است؟

همانطور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای ارائه تخمین هوشمند قیمت املاک، معاملات انجام شده در بازار مسکن است.

در حال حاضر داده‌های معاملات کد رهگیری دار املاک مسکونی در سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور (متعلق به وزارت صنعت،معدن و تجارت – اتاق اصناف ايران) ثبت می‌شوند و تاکنون به صورت مرتب توسط وزارت راه و شهر‌سازی انتشار داده می‌شد.

اما این وزارتخانه در چند ماه گذشته از انتشار این داده‌ها خودداری کرده است. این امر نیز باعث شده است سامانه کیلید قادر به بروزرسانی قیمت‌های تخمینی خود نباشد و در نتیجه تصمیم‌گیری برای افراد حاضر در بازار مسکن دشوارتر از قبل گردد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

راه حل مشکل چیست؟

از آنجایی که سامانه کیلید پیوسته در تلاش است راهی برای شفاف سازی بازار مسکن ایجاد نماید تا قدرت تصمیم‌گیری افراد در این بازار افزایش نماید، در طول این مدت به دنبال راه حلی برای این مشکل بود.

از این رو، دو دسته تغییرات کلی در سیستم ارزیابی هوشمند قیمت مسکن این سامانه ایجاد شده است که به اختصار به هر یک می‌پردازیم.

  1. در نسخه جدید سیستم ارزیابی هوشمند، برای مقابله با مشکل نبود داده‌های معاملات، از طیف وسیعی از سایر اطلاعات جایگزین از جمله شاخص‌های بانک مرکزی، وضعیت و تغییرات قیمت آگهی‌های املاک مسکونی سامانه کیلید و سایر سامانه‌های آنلاین املاک، ارتباط بین بازار عرضه و تقاضا و بازار معاملات در سال‌های اخیر، الگوریتم‌های پیشرفته سری‌های زمانی و … استفاده شده است.
  2. در این نسخه تغییرات بسیار زیادی در جهت بهبود عملکرد کلی ارزیابی قیمت انجام گرفته از جمله این که اطلاعات ورودی سیستم برای بررسی قیمت خانه بسیار زیاد‌تر شده، تعداد خانه‌های مشابهی که جهت بررسی قیمت یک خانه مورد نظر گرفته می‌شود افزایش یافته، بازه قیمتی ارائه شده توسط این سیستم با دقت بالاتری ارائه می‌شود و …

شایان ذکر است، نسخه‌ای که در زمان انتشار این مقاله در وبسایت کیلید قرار می‌گیرد تنها شامل تغییرات دسته اول است و تغییرات دسته دوم به مرور زمان و با انجام تست‌های نهایی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

چگونه می‌توان تخمین هوشمند قیمت مسکن مورد علاقه خود را ببینیم؟

هم اکنون قیمت‌های تخمینی با تاریخ بروزرسانی اول بهمن ماه ۱۳۹۹ در وبسایت کیلید در قسمت “قیمت خانه شما” موجود است. پیشنهاد ما این است که افراد ابتدا با استفاده از لینک قرار داده‌شده در این صفحه و یا از اینجا کدپستی دقیق ملک مورد نظر خود را پیدا کنند و سپس از طریق صفحه “قیمت خانه شما” تخمین قیمت ملک مورد نظرشان را مشاهده نمایند.

از اینکه نظرات خود را در مورد این محصول با ما در میان می‌گذارید پیشاپیش سپاسگزاریم.

 

مطالب مرتبط

تغییرات قیمت مسکن شهر تهران؛ مرکز آمار ایران (دی ماه 1402)

در تاریخ 24 بهمن ماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تغییرات قیمت آپارتمان شهر تهران در دی ماه سال 1402 منتشر را کرد. از این رو قصد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

پیش بینی آینده بازار مسکن تا پایان سال

در سال های اخیر بازار مسکن با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است. در پی افزایش قیمت ارز در زمستان سال گذشته قیمت خانه در بازار مسکن روند […]

گزارش تغییرات قیمت خانه در محله جردن

محله پر آوازه جردن در مجاورت خیابان ولیعصر با محوریت خیابان آفریقا که نام قدیمی آن جردن بوده است و در سال های اخیر به نلسون ماندلا باز هم تغییر […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *