طراحی فضای باز

طراحی فضای حیاط خانه با روش‌های مدرن

طراحی فضای حیاط خانه

 

با وارد شدن به فصل پاییز و خنکی هوا، اغلب خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا زمان بیشتری را در هوای پاییزی و بیرون از فضای خانه سپری کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه استفاده از فضای حیاط خانه است. دکوراسیون و طراحی فضای خانه بسیار پر اهمیت است. در این مقاله در مورد چگونگی چیدمان حیاط منزل ایرانی و حیاط سازی مطالبی گفته شده است

با کمی ایده پردازی و طراحی فضای حیاط خانه می‌توان آن را تبدیل به یک مکان فوق العاده و زیبا کرد که گذران وقت در آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

فضای حیاط یا باغ شما کوچک باشد یا بزرگ، اگر برای چیدمان حیاط خانه، برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشید، کار سختی نخواهد بود.

پس اگر می‌خواهید فضایی داشته باشید که نیازهای شما را برطرف کرده و اوقات مفرحی را در آن سپری کنید، بهتر است ابتدا نیازهای اساسی این فضا را مشخص کنید، از آن استفاده حداکثری داشته باشید، از یک سبک مشخص و مناسب پیروی کنید و برای آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

البته به یاد داشته باشید که برای طراحی حیاط منزل ایرانی، حتما نیاز نیست هزینه زیادی را صرف کنید و یا به متخصص و طراح مراجعه کنید بلکه با کمی کسب اطلاعات و ایده پردازی به راحتی خودتان از پس آن برخواهید آمد.

در این زمینه شما می‌توانید بسیاری از باغچه و گلدان‌ها را خودتان ساخته و تزئین کنید از گلدان‌های آویزی گرفته تا حوضچه و غیره. در ادامه به چند ایده جذاب در زمینه حیاط سازی منزل می‌پردازیم. پس با کیلید همراه شوید.

تعیین نیازهای اساسی در طراحی فضای حیاط خانه

برای چیدمان حیاط خانه، باید بدانیم که نمی‌توانیم همه آنچه را که برای داشتن یک فضای جذاب دوست داریم، پیاده کنیم، پس بهتر است کمی از ایده‌آل گرایی فاصله گرفته و کمی در فضای حیاط قدم بزنیم تا متوجه نیازهای اساسی حیاط شویم. شما باید به این فکر کنید که در این فضا چه وسیله اساسی مورد نیاز است و با اضافه کردن آن، آیا این نیاز مرتفع می‌شود؟

برای این کار هدف خودتان از استفاده از فضای بیرونی منزل را مشخص کنید و بررسی کنید که برای رسیدن به این هدف باید چه چیزهایی مهیا شود.

 

طراحی فضای حیاط خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اگر هدف شما تفریح در این فضا است، آیا فراهم کردن یک میز و صندلی ناهارخوری یا وسایل تفریحی مانند تاب و سرسره می‌تواند این نیاز را هموار بکند؟ پس بر اساس این گزینه‌ها کارهای و برنامه‌های حیاط سازی منزل را پیش ببرید.

تصمیم گرفتن در ارتباط با نیازهای اساسی چیدمان حیاط خانه، کمک می‌کند تا شما برنامه ریزی بهتری برای بودجه‌ای که در اختیار دارید، انجام دهید و یا حتی لوازم مورد نیاز خود را از مراکز ارزان‌تری تهیه کنید یا در بخش‌های دیگری صرفه جویی کنید.

خلاقیت در طراحی فضای حیاط خانه

اگر کمی فنی باشید می‌توانید با کمی خلاقیت و استفاده از ابزار و وسایل مناسب یک آبنمای کوچک درست کنید تا همه خانواده و مهمان‌های شما از دیدن و نشستن در کنار آن لذت ببرند. شما همچنین می‌توانید با استفاده از بسیاری از لوازمی که در خانه کاربردی ندارند گلدان و میز بسازید.

استفاده از گلدان‌های عمودی

اگر در باغچه خانه خود فضای زیادی برای قرار دادن گلدان‌های جدید ندارید می‌توانید از فضای عمودی که در اختیار دارید استفاده کنید و گلدان‌ها را به صورت چند طبقه قرار دهید.

این کار در دکوراسیون حیاط خانه کمک می‌کند تا گیاهان شما هم از نور خورشید بهره بیشتری ببرند و از فضای زیر آنها هم برای قرار دادن ابزار و لوازم باغبانی مانند بیلچه و آبپاش استفاده کنید.

این کار در طراحی حیاط منزل ایرانی که اغلب کوچک هستند کمک می‌کند تا فضای کمتری در زمین اشغال شده و همچنین گلدان‌های عمودی مانند حصاری، فضای داخل خانه و حیاط را از دید همسایه‌ها دور نگه داشته و به ایجاد حریم خصوصی کمک می‌کند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

شیوه‌های مدرن در طراحی فضای حیاط خانه

در روش‌های مدرن حیاط سازی منزل، شما باید بتوانید خانه را به حیاط مرتبط کنید. برای مثال استفاده از یک نوع مصالح ساختمانی در این زمینه می‌تواند واضح‌ترین راه برای ارتباط خانه و حیاط باشد که مرز میان این دو را از بین می‌برد. ساخت یک حوض کوچک در کنار پنجره ورودی به انعکاس تصویر خانه در آب کمک کرده و نور بیشتری را نیز منعکس می‌کند.

علاوه بر استفاده از مصالح یکسان، شما می‌توانید از مصالح یک رنگ اما با متریال متفاوت استفاده کنید. برای مثال کف پوش و دیوارپوش‌ها با وجود تفاوتی که در جنس خود دارند، می‌توانند با داشتن یک رنگ، حیاط و ساختمان خانه را به هم مرتبط سازند.

دید کلی در طراحی فضای حیاط خانه

شما باید بتوانید برای چیدمان حیاط خانه، علاوه بر طراحی منظره، به فکر راه‌ها، کفپوش‌ها و چیزهای دیگر نیز باشید. برای مثال علاوه بر آنکه به فضایی برای قرار دادن گل و گیاه فکر می‌کنید، به فضایی برای نشستن و استراحت خود نیز فکر کنید یا آنکه برای پیاده روی در آن برنامه ریزی کنید تا فضای منظم‌تری داشته باشید.

از فضاهای عمودی حیاط خود غافل نشوید، دیوارها و فنس‌ها به همان اندازه مهم هستند که زمین مهم است. برای تزئین این فضاها می‌توانید از درخت مو، گیاهان پیچی، چراغ‌های آویز، چراغ‌های دیواری، و یا حتی قاب عکس یا آینه بهره بگیرید.

همچنین می‌توانید برای آنکه حیاط شما بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد، آن را به فضاهای مختلف و شکل‌های مختلفی تقسیم کنید. برای مثال با استفاده از حاشیه‌های سنگی و یا آجری، مناظر و سنگ‌ فرش‌ها و فضای سبز را از هم تفکیک کنید تا کاربرد هر کدام مشخص شود.

استفاده از سقف در طراحی فضای حیاط خانه

در طراحی حیاط منزل ایرانی با توجه به محدودیت فضا می‌توانید، برای کاشت گیاهان بیشتر از سقف ایوان یا قسمت‌های سرپوشیده استفاده کنید و گلدان‌ها و سبدهای آویز خود را به آنها متصل کنید.

زمانی که حیاط خانه شما با سقف و دیوارهای سبز پوشانده شود، از نظر دیداری نیز بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید چرا که مشخص نیست که در کدام قسمت از حیاط فضای انتهایی قرار دارد.

 

 

 

شما باید بتوانید برای چیدمان حیاط خانه، علاوه بر طراحی منظره، به فکر راه‌ها، کفپوش‌ها و چیزهای دیگر نیز باشید.


استفاده از لوازم کوچک

اگر فضای کمی در اختیار دارید بهتر است به سراغ لوازم کوچک بروید. برای مثال استفاده از میز و صندلی‌های تاشو می‌تواند در هر زمانی که نیاز دارید دسترسی شما را به فضای بزرگتر فراهم کند.

یا آنکه از گلدان‌های کوچک یا تراریوم که نیازی به مراقبت چندانی نیز ندارند، استفاده کنید و در آنها سرخس، خزه، بنفشه آفریقایی و پپرومیا بکارید.

استفاده از آیینه یا گوی‌های آیینه‌ای، در حیاط به شما کمک می‌کند تا علاوه بر جذابیت بصری، با پخش نور طبیعی، فضای خود را بزرگ‌تر ببینید. همچنین بهتر است راه ورود نور به داخل حیاط را مسدود نکنید تا در کنار بزرگتر به نظر رسیدن، گیاهان شما نیز رشد بهتری داشته باشند.

استفاده از یک سبک ساده در طراحی فضای حیاط خانه

در حیاط سازی منزل بهتر است از یک طرح رنگی و تم کلی برای طراحی آن استفاده کنید. چرا که زمانی که شما تعداد زیادی وسیله متنوع با رنگ‌های متعدد داشته باشید به سرعت چشم شما خسته می‌شود و فضای حیاط و باغ شما خسته کننده و کسل کننده خواهد شد. استفاده از رنگ‌های خنثی با تزئینات محدود، کمک می‌کند تا حیاط شما فضایی آرامش بخش و زیبا داشته باشد.

ساخت آلاچیق در طراحی فضای حیاط خانه

آن دسته از افرادی که دوست دارند، دکوراسیون حیاط خانه آنها به یک محیط خاص تبدیل شود، می‌توانند از آلاچیق در آن استفاده کنند.

آلاچیق‌ها با ایجاد یک سایه دلچسب و استفاده از چند صندلی برای استراحت می‌توانند محیطی قابل استفاده برای لذت بردن از فضای خارجی خانه را فراهم کنند.

بهترین نوع آلاچیق، آلاچیق‌های چوبی هستند که در کمترین زمان نیز ساخته و نصب می‌شوند. برخی از انواع آلاچیق‌ها به دیوارهای خانه وصل شده و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کنند.

 

حیاط سازی منزل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

استفاده از چمن مصنوعی

در دکوراسیون حیاط خانه نیاز به بکارگیری ابزارهایی نیز دارید که همه این ابزارها صرفا طبیعی نیستند. برای مثال استفاده از چمن مصنوعی به شما کمک می‌کند تا همیشه فضایی زیبا و در عین حال سبز رنگ داشته باشید. البته طراوت این فضا به گلدان‌ها و درختان شما مربوط می‌شود.

استفاده از سایه‌بان و باران‌گیر در طراحی فضای حیاط خانه

اگر در مناطقی هستید که تابش شدید آفتاب به خصوص در زمان ظهر شما را اذیت می‌کند، بهتر است با نصب سایه‌بان چوبی از شدت تابش آفتاب کمتر کنید، این کار برای مناطق گرمسیری گزینه مناسب‌تری است. با توجه به آنکه سایه‌بان در معرض باد و باران قرار دارد حتما برای استفاده از آن در چیدمان حیاط خانه بهتر است از انواع مقاوم آن استفاده کنید.

 

حیاط سازی منزل

 

 

 زمانی که شما تعداد زیادی وسیله متنوع با رنگ‌های متعدد داشته باشید به سرعت چشم شما خسته می‌شود و فضای حیاط و باغ شما خسته کننده و کسل کننده خواهد شد پس به سراغ یک سبک و رنگ بروید.

 

جمع بندی

  • دکوراسیون و طراحی فضای خانه بسیار پر اهمیت است. در این مقاله در مورد چگونگی چیدمان حیاط منزل ایرانی و حیاط سازی مطالبی گفته شده است.
  • برای چیدمان حیاط خانه، باید بدانیم که نمی‌توانیم همه آنچه را که برای داشتن یک فضای جذاب دوست داریم، پیاده کنیم و باید برنامه داشته باشیم.
  • تصمیم گرفتن در ارتباط با نیازهای اساسی چیدمان حیاط خانه، کمک می‌کند تا شما برنامه ریزی بهتری برای بودجه‌ای که در اختیار دارید، انجام دهید.
  • اگر کمی فنی باشید می‌توانید با کمی خلاقیت و استفاده از ابزار و وسایل مناسب خودتان لوازم حیاط را بسازید.
  • اگر در باغچه خانه خود فضای زیادی برای قرار دادن گلدان‌های جدید ندارید می‌توانید از فضای عمودی که در اختیار دارید در چیدمان حیاط خانه استفاده کنید.
  • در روش‌های مدرن حیاط سازی منزل، شما باید بتوانید خانه را به حیاط مرتبط کنید.
  • شما باید بتوانید برای چیدمان حیاط خانه، علاوه بر طراحی منظره، به فکر راه‌ها، کفپوش‌ها و چیزهای دیگر نیز باشید.
  • در طراحی حیاط منزل ایرانی با توجه به محدودیت فضا می‌توانید، برای کاشت گیاهان بیشتر از سقف ایوان یا قسمت‌های سرپوشیده استفاده کنید.
  • اگر فضای کمی در اختیار دارید بهتر است به سراغ لوازم کوچک بروید.
  • در حیاط سازی منزل بهتر است از یک طرح رنگی و تم کلی برای طراحی و چیدمان حیاط خانه استفاده کنید.
  • آن دسته از افرادی که دوست دارند، دکوراسیون حیاط خانه آنها به یک محیط خاص تبدیل شود، می‌توانند از آلاچیق در آن استفاده کنند.
  • اگر در مناطقی هستید که تابش شدید آفتاب به خصوص در زمان ظهر شما را اذیت می‌کند، بهتر است با نصب سایه‌بان چوبی در چیدمان حیاط خانه از شدت تابش آفتاب کمتر کنید.
  • استفاده از چمن مصنوعی به شما کمک می‌کند تا همیشه فضایی زیبا و در عین حال سبز رنگ داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *