دکوراسیون داخلی

ایده‌های مهم و کاربردی برای دکوراسیون خلاقانه خانه

دکوراسیون خلاقانه خانه

 

امروزه،‌ دکوراسیون خلاقانه خانه شامل ایده خلاقانه دکوراسیون و طراحی خلاقانه خانه یکی از مهم­ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد. چرا که دکوراسیون خلاق خانه منجر به کاربردی‌­تر شدن فضاهای خانه و همچنین زیباتر شدن آن فضا شده و در نتیجه همین دکور خلاقانه خانه نیز در آرامش خود و دیگر اعضای خانواده تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

به طور منحنی دکور کنید

این نوع طراحی و دکوراسیون خلاقانه خانه که در سال ۲۰۲۰ نیز معروف شد،‌ ظهور مجدد شکل­‌های برش دار و گرد است که از طراحی خلاقانه خانه در دهه­‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی الهام گرفته است. اسباب و اثاثیه گرد و منحنی با پیچشی مدرنیزه شده به گونه‌­ای که خط و خطوط منحنی با یکدیگر تلفیق شده تا به برجسته کردن زیبایی فرم خانه بی‌افزاید. در چیدن وسایل و اثاثیه به منحنی چیدن آن‌ها مانند مبلمان و صندلی‌­ها به نوسان و عدم تقارن داشتن‌­شان دقت کنید.

دیدن مبلمان و صندلی با طراحی کج هنگام جستجو برای دکور خلاقانه خانه و طراحی خلاقانه خانه بسیار متداول است. چرا که طراحی آن‌ها به گونه‌­ای است که گویی از دورهم جمع شدن اعضای خانواده و مکالمه­‌های آن‌ها استقبال می­‌کند. اینگونه طراحی مواج،‌ دایره­ای و منحنی آن نرمی و لطافتی که شاید به دنبالش باشید را به شما خواهد داد.

چند منظوره کردن فضاها

با تجربه‌ای که خانواده‌­ها از کار و آموزش در خانه و از راه دور کسب کردند، یکی از عوامل دکور خلاقانه خانه چند منظوره کردن فضا­های خانه است. که بهترین مثال برای این چند منظوره کردن و دو برابر شدن فضا و کارکرد آن در آشپزخانه و اتاق (محل)‌ غذاخوری شمول پیدا می­‌کند.

آشپزخانه‌­ها به راحتی می­‌توانند یک میز غذاخوری و یک ایستگاه کاری باشند. به این ترتیب افراد خانواده قادر به پختن غذا، خوردن،‌جمع کردن و در عین حال کار کردن باشند. میز­های پیشخوان نیز می­‌توانند به طور ویژه برای فضاهای کوچک  یا خانه­‌های کوچ و نقلی بسیار مناسب باشند.

به عنوان یکی دیگر از ایده­‌های دکوراسیون خلاقانه خانه در چند منظوره کردن فضاها می­‌توان به ترکیب اتاق خواب کودک و اتاق بازی اشاره کرد. با برخی از طرح­‌های فضای مربوط به خانه، کودکان می­‌توانند در فضای ایمن بازی کنند و سپس به تخت خواب بروند همزمان نیز به اتاق­‌های دیگر خانه دسترسی داشته و یا شما نیز بتوانید سریعاً به آن‌ها سری بزنید.

اگر دوست دارید در هنگام آشپزی و یا کار کردن مراقب کودکان خود باشید، مناطق دیگری مثل یک گوشه اتاق نشیمن و یا فضای زیر پله‌ها را می‌توان به یک فضای راحت تبدیل کرد. برای افرادی که به ورزش نیاز دارند و نمی­‌توانند به باشگاه بروند،‌ یک ناحیه بلا استفاده در گاراژ یا زیرزمین برای وسایل مخصوص باشگاه مانند دمبل‌­ها و تردمیل مناسب است.

 

دکوراسیون خلاقانه خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

استفاده از کاغذ دیواری برای دیوار ها

یکی از ایده‌­های دکوراسیون خلاقانه خانه که هیچگاه قدیمی نمی‌­شود،‌ استفاده از کاغذ دیواری است. البته منظور استفاده از هر نوع کاغذ دیواری نیست بلکه انواعی که از دل سبک معاصر بیرون آمده و نمایی مدرن و جذاب به فضا و دکور خلاقانه خانه اضافه کرده.

طرح‌­هایی که با به کارگیری رنگ‌­های متضاد و در عین حال با طراوت و خیره کننده به درستی طراحی خلاقانه خانه را تکمیل کرده و سبک دکوراسیون اصلی را پوشش دهد.

با این ایده خلاقانه دکوراسیون شما می‌­توانید با استفاده از گل‌­های مختلف و یا طرح­­‌های دیگر با یک پس زمینه مشکی به اتاق ناهارخوری، اتاق خواب خود، سرویس بهداشتی و حمام و یا حتی ورودی اتاق‌­ها شخصیت­ بدهید و دکوراسیون خلاق خانه را تکمیل کنید.

استفاده از طراحی بیوفیلیک

طراحی بیوفیلیک از سری دکوراسیون خلاق خانه که به یکی از طراحی­‌های داخلی معروف در سال ۲۰۲۰ نیز شناخته شد،‌ عناصر طبیعی شامل اجسام،‌ نور و پوشش گیاهی را به محیط‌­های ساخت و دکور مدرن تبدیل می‌­کند. که البته به صورت مستقیم نیز بر سلامتی ما تاثیر مثبت می­‌گذارد.

تحقیقات نشان می­‌دهد که ترکیب عناصر مستقیم یا غیر مستقیم طبیعت در محیط ساخته شده، در کاهش استرس و تعادل سطوح فشار خون و ضربان قلب نقش بسزایی داشته است. علاوه بر این، طراحی بیوفیلیک بهره‌­وری، خلاقیت و نرخ رشد را نیز افزایش می­‌دهد و یک ایده خلاقه دکوراسیون داخلی خانه بشمار می‌­رود.

تجربه مستقیم از طبیعت:

  • استفاده از نور طبیعی
  • ضمیمه کردن فواره
  • استفاده از گیاهان خانگی و باغ­‌های خانگی

تجربه غیر مستقیم طبیعت:

  • استفاده از مواد طبیعی مانند سنگ، چوب و فلز
  • انتخاب رنگ‌هایی که از دل طبیعت بیرون می‌آیند
  • استفاده از تصاویر طبیعت

در جامعه‌­ای که ارتقا سطح تندرستی اهمیت بسیاری دارد، این نوع طراحی در زندگی روزمره بیش از پیش جا باز کرده و از سری ایده­‌های دکوراسیون خلاقانه خانه به حساب می‌­آید.

دکوراسیون لایه­‌ای متضاد

امروزه طراحی دکوراسیون از تطابق عناصری که ظاهر ظریف و خنثی‌­ای را ارائه می‌­دهند فاصله گرفته است. در عوض به طراحی کنتراست بالا در قالب و فرم رنگ­‌ها، مواد و سبک­‌های مختلف رو آورده است که از مهم­ترین ایده‌­های دکوراسیون خلاق خانه است.

به عنوان مثال اگر شما بخواهید آشپزخانه خود را به رنگی با تنالیته سفید  معرفی کنید، می­‌توانید با ترفند انتخاب وسایل و میز و صندلی با رنگ‌­های متضاد برای متعادل کردن آن استفاده کنید.

شما حتی می‌­توانید از طراحی‌­های متنوع که از ترکیب دکور­های قدیمی و جدید ساخته می­‌شوند استفاده کنید. در ابتدا با به سراغ دکوراسیون مدرن و معاصر در برخی از لوازم عتیقه و یا بالعکس بروید.

یک قطعه هنری مدرن را در اتاقی پر از لوازم جانبی قدیمی آویزان کنید و یا لامپ‌های مدرن را روی یک میز مبل قدیمی قرار دهید. تمایز بین ظاهر، جذابیت چشم­گیری ایجاد می‌­کند.

 

دکوراسیون خلاقانه خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ایده خلاقانه دکوراسیون برای دفتر کار خانگی

قطعا یکی از مهم­ترین ایده‌­های طراحی خلاقانه خانه­ امسال ایجاد یک دفتر خانگی است. با وجود افزایش کار از راه دور نیاز به ایجاد فضای کاری در خانه که سازنده و کاربردی باشد بسیار افزایش یافته است.

شما می‌­توانید با تعیین محل مناسب در گوشه‌ای از منزلتان به عنوان مثال قسمت‌های بلا استفاده مانند کنج‌ها و یا قسمتی از اتاق­‌ها به این امر دست پیدا کنید.

از آنجایی که اتاق کار باید فضایی آرام باشد تا تمرکز و انگیزه لازم را برای کسی که در حال انجام کار است ایجاد کند اتاقی را برای کار در نظر بگیرید که از فضای پر سر و صدای خانه دور باشد و کمترین مزاحمت برایتان ایجاد شود.

اما اگر برای انجام کارهایتان اتاق اختصاصی ندارید، بازهم به ایده چند منظوره کردن فضاهای خانه می‌­رسیم. نکته‌­ای که در مشخص کردن مرز فضاهای مختلف از وسایل گوناگون در این ایده خلاقانه دکوراسیون وجود دارد این است که از عناصر جداکننده به عنوان یک نقش دکوراتیو استفاده می‌شود که به دلنشینی و جذابیت مکان نیز علاوه بر کارکرد آن اضافه شود.

نحوه چیدمان کوسن و بالشتک‌های میل

تزئینات با بالشتک و کوسن‌ها یکی از ساده‌ترین ایده­‌های دکوراسیون خلاقانه خانه برای ایجاد تنوع محسوب می‌شود. کوسن‌ها با شکل‌­ها و اندازه­‌های مختلف، پارچه‌­های متفاوت و متنوع و ترکیب چیدمان آن­‌ها به همراه طرح‌­های جدید و همچنین بافت‌ها و رنگ‌ها، زمینه‌ای منحصر بفرد را به دکور خلاقانه خانه بخشیده و با ایجاد ترکیب بندی متعادل­ در اشکال و اندازه‌­ها موجب پویایی بیشتر و ارتقاء جذابیت بصری می‌­شود.­

دکور با آینه، دکوراسیون خلاق خانه

اضافه کردن آینه ورای کاربرد خود آن‌­ها به عنوان کمک به آراسته کردن و آماده کردن خود، به اتاق خواب، ورودی اتاق، اتاق‌نشیمن و یا به مکان­‌هایی که کمتر در دیدرس قرار دارند حیات و درخشش فوق‌­العاده ای می­‌بخشند.

آینه­‌ها تقریبا یک توانایی جادویی برای اتاق بزرگ­تر و روشن­تر بنظر می‌­رسند و می‌­توان از آن­‌ها برای توسعه جلوه­‌های بصری برای ایده خلاقانه دکوراسیون استفاده کرد.

بروز­ترین ایده‌­ها از دکوراسیون خلاقانه خانه نشان می‌­دهند تزیین دیوار­ها با آينه یک ضرورت کاربردی است. اگر چه همه چیز به اندازه، سبک، رنگ، شکل و نور طبیعی اتاق بستگی دارد اما از طریق قرارگیری استراتژیک آینه در یک جای درست می‌توانیم از تمام ویژگی‌های بصری یک خانه تا حداکثر امکان استفاده کنیم و دکوراسیون خلاق خانه را ارتقا دهیم.

چند نوع از ایده‌­های بکارگیری آینه در دکوراسیون خانه:

  • حقه‌های تصویری
  • ترکیب دایره‌­ای و گرد
  • دری که بر روی آن آینه سوار شود
  • آینه ورودی خانه یا اتاق

 

دکوراسیون خلاقانه خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تخت‌خواب‌های سایبان‌دار

در اتاق­‌خواب­‌ها که نمادی برای راحتی و آرامش و استراحت است،‌ داشتن تخت سایبان­‌دار نه تنها این آرامش را به خوبی منتقل می­‌کند بلکه حتی نشانه تجمل است.

تخت خواب­‌های سایبان­‌دار در هرسبکی چشم ­نواز و مجلل به نظر می­‌رسند. با این حال باید به اندازه و چارچوب تخت و اندازه اتاق توجه ویژه­‌ای کرد. تخت­‌های سایبان­‌دار چارچوب­‌ها و بدنه‌­های فلزی صیقل داده شده و یا بدنه‌­های اکریلیک می‌­توانند حس خوشایندی برای اتاق‌­ها ارائه دهند.

جداسازی اتاق‌ها در دکوراسیون خلاقانه خانه

چه در یک آپارتمان و خانه کوچک سکونت داشته باشید چه در یک خانه پنج خوابه، گاهی فضای شما آنطور که دوست دارید ساخته نشده است. اگر قادر به این نیستید که برای جداسازی اتاق‌­ها دیوارها اضافه کنید، پارتیشن‌­ها و جداکننده اتاق­‌ها یک گزینه مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند به شکستن فضا و اضافه کردن ترکیبی از سبک و دکور خاص و جذاب به یک اتاق و در نهایت به دکوراسیون خلاق خانه کمک کند.

پارتیشن‌­ها و جداکننده­‌های اتاق به اندازه تقسیم کننده‌­ها فضای منحصر بفرد و خاص مانند قفسه‌های بزرگ و دیواره‌های متحرک مفیدند.

پارتیشن­‌ها و جداکننده‌­های اتاق به شما این امکان را می‌دهند که اتاق‌خواب کوچک، اتاق نشیمن و فضاهای دیگر را با سلیقه شخصی خود بهینه‌سازی کنید. شما می‌توانید به راحتی چیدمان را تغییر دهید، حریم خصوصی بیشتری فراهم کنید، فضاهای قابل استفاده را به حداکثر برسانید و یا فقط یک تغییر منظره ایجاد کرده و دکور خلاقانه خانه خود را کامل کنید.

استفاده از گیاهان ساختمانی به عنوان پارتیشن‌­ها یک راه حل بسیار خلاقانه و چشمگیر و یک طراحی خلاقانه خانه برای مسئله تقسیم کردن یک  اتاق یا فضای خالی در خانه است. این گیاه‌­ها و پیچک‌­ها از طناب بالا می­‌روند تا یک جنگل کوچک سرپوشیده بسازند که فضا را نیز ایجاد کنند.

در این فضای اداری مدرن، هر دو گیاهان و مبلمان این منطقه را با فضای سبز رنگی که از پشت یک مبل کوتاه جدید ظهور کرده‌اند، تقسیم می‌کنند.

این جداکننده اتاق فوق‌العاده در واقع یک اتاق کامل را پنهان می‌کند. فقط کافی است آن را به دیوار بزنید و یک گوشه دنج و راحت برای خواندن ایجاد کنید. آن را تا کنید و بدون حواس‌پرتی به خواب بروید.

 

 

استفاده از چراغ‌­های نئونی در دکوراسیون خلاقانه خانه

از سری ایده‌­های دکور خلاقانه خانه می‌­توان به چراغ­‌های نئون اشاره کرد که به فضای داخلی ساده حس عجیب و جذابی می‌دهد و ارتباط خوبی با هر دکوراسیون خلاقانه خانه برقرار می­‌کنند.

این چراغ­‌ها حس زنده بودن، پویایی و گاهاً آرامش‌­بخش ایجاده کرده و سرگرم‌کننده و مد روزند. شما می‌توانید از لامپ‌های نئون در قسمت‌هایی از خانه خود استفاده کنید که ظاهری شیک و منحصر بفرد به آن اضافه کنند.

نورپردازی اتاق خواب‌

مکانی که در آن می­‌خوابید و استراحت می­‌کنید باید به نورپردازی خاصی مزیّن باشد که همزمان احساس آرامش و منحصر بفرد بودن و حتی سرزندگی به شما دست بدهد. چراغ­‌های نئون از سری طراحی خلاقانه خانه برای تبدیل اتاق خود به اتاقی با فضای نوآورانه و مرموزند.

نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن مکانی برای گذارندن وقت با خانواده،‌ خندیدن، دور هم جمع شدن و استراحت کردن است. پس اگر می­‌خواهید اتاق نشیمن شما تبدیل به فضایی بانشاط شود، چراغ‌­های نئون می­‌تواند به طراحی خلاقانه خانه کمک بسیار کند.

از طرفی دیگر در اتاق‌نشیمن همیشه جایی اضافی وجود دارد که بتوان چراغ­‌های نئونی را در آنجا قرار داده و یک فضای پویا با یک تابلو نئونی ایجاد کرد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌­بندی

همانطور که نتیجه گرفتیم دکور خلاقانه خانه در آرامش خود و دیگر اعضای خانواده تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. پس می­‌توان از سری ­ایده‌های دکوراسیون و طراحی خلاقانه خانه مانند چند منظوره کردن فضاها، استفاده از آینه، ایجاد دفتر کار خانگی، ‌نورپردازی چراغ­‌های نئونی و … ‌که در مقاله بالا به آن اشاره شد استفاده کرد و آن­‌ها را با سلایق شخصی خود ترکیب کرده تا بتوان به خوبی این آرامش، نشاط و پویایی و سرزندگی را لمس کرد. اولویت ایده خلاقانه دکوراسیون به سلیقه شما بستگی دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *