آموزش و مشاوره مالی

شرایط ملک و سن ساختمان برای دریافت وام مسکن

دریافت وام و تسهیلات

 

همه ما می‌دانیم که عمر مفید یک سازه مدت زمان مشخص و محدودی دارد که با گذر از این زمان مشخص در زمره ساختمان قدیمی و کلنگی قرار گرفته و در کنار هزینه‌هایی که به بار می‌آورد اغلب خریداران معمولی هم به سراغ آن نمی‌آیند و به عبارت دیگر با افزایش سن بنا به خصوص در املاک استیجاری، تعمیرات و هزینه‌های جانبی آن هم بیشتر می‌شود. این مساله در بحث خرید و فروش و بازار املاک اهمیت بسیاری دارد به خصوص در بحث دریافت وام و تسهیلات بانکی این سن بنا است که تعیین کننده است شما می‌توانید از این تسهیلات بهره‌مند شوید یا خیر. بنابراین محاسبه سن ساختمان پیش از اقدام به هر خریدی برای خریداران بیشترین اهمیت را دارد.

 اما در این میان بهتر است بدانیم که ساختمان‌هایی که قدمت 30 سال به بالا را دارا هستند و شامل وام نیز نمی‌شوند، دارای مناسب‌ترین قیمت پیشنهادی در میان فایل‌های موجود در باراز مسکن هستند. محاسبه سن ساختمان کمک قابل توجهی به تصمیم‌گیری در مورد خرید خانه می‌کند، چرا که پس از گذشت دو دهه اول اغلب ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند در بخش تأسیسات و تجهیزات دچار فرسودگی شده و نیازمند بازسازی و صرف هزینه زیادی هستند.

در واقع ساختمان‌ها هم به ‌عنوان یک سازه و پروژه عمرانی از نظر کارکرد و با توجه به مصالح و مواد مصرفی که در آن استفاده شده است دارای سن مفیدی هستند که از نظر کارشناسانه از زمان تولد و شروع آن بنا آغاز می‌گردد، ازنظر فنی سن بنا با اخذ مجوز و شروع فعالیت اجرای پی ریزی یا فونداسیون آغاز می‌شود، که ازنظر فنی این سن را اصطلاحاً سن واقعی ساختمان می‌گوییم.

مبنای بانک‌ها برای ارائه وام و تسهیلات بانکی هم همین سن واقعی ساختمان است. پس اگر قصد خرید ملک یا ساختمانی را دارید که حتما می‌خواهید از وام و تسهیلات بانکی آن هم استفاده کنید با ما همراه شوید.

 

دریافت وام و تسهیلات

 

 

ساختمان‌ها هم به‌ عنوان یک سازه و پروژه عمرانی از نظر کارکرد و با توجه به مصالح و مواد مصرفی که در آن  استفاده شده است دارای سن مفیدی هستند که از نظر کارشناسانه از زمان تولد و شروع آن بنا آغاز می‌گردد، ازنظر فنی سن بنا با اخذ مجوز و شروع فعالیت اجرای پی ریزی یا فونداسیون آغاز می‌شود، که ازنظر فنی این سن را اصطلاحاً سن واقعی ساختمان می‌گوییم و مبنای بانک‌ها برای ارائه وام و تسهیلات بانکی هم همین سن واقعی ساختمان است.


محاسبه سن ساختمان به چه دلیلی اهمیت دارد؟

یکی از مسائل مهمی که در زمینه  خرید و فروش ملک اهمیت بسیاری داشته و در واقع ارزش واقعی آن ملک را مشخص می‌کند میزان سن بنا است زیرا این مورد یکی از آیتم‌هایی است که می‌تواند به خریدار کمک کند تا برای دریافت وام و تسهیلات اقدام کند.

از طرفی یکی از عوامل مهم در قیمت‌گذاری ساختمان هم سن بنا بوده و در واقع با محاسبه سن ساختمان قیمت گذاری آن بنا انجام می‌شود بنابراین در هنگام خرید و فروش ملک توجه بیشتری به سن بنا داشته باشید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در برخی از مناطق با بالا رفتن سن بنا قیمت گذاری ساختمان در ازای هر متر مربع افزایش می‌یابد این مساله عمدتا به دلیل بافت منطقه و حتی ارزش‌های اجتماعی یک محله خاص اتفاق می‌افتد و در مناطق دیگر این مساله کاملا بر عکس است و به عواملی همچون محله و محدوده شهری هم بستگی دارد.

در هنگام انجام معاملات ملکی یکی از مسائلی که محل بحث واقع می‌شود، محاسبه سن بنا است. در واقع محاسبه سن ساختمان در تصمیم‌گیری به خرید بسیار موثر است زیرا علاوه بر تاثیر بر روی قیمت در هر متر مربع به دریافت وام و تسهیلات مالی هم ارتباط دارد و در ایران برخی از ساختمان‌ها تا 12 سال و برخی تا 30 سال می‌توانند برای دریافت وام و تسهیلات بانکی اقدام کنند.

در واقع بانک‌ها تسهیلاتی را برای خرید مسکن به مشتریانشان در نظر گرفته‌اند که این تسهیلات دارای شرایط و قوانین خاصی برای متقاضیان آن‌ها است که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به مشخص بودن سن بنا اشاره کرد.

به همین دلیل هم دریافت وام و تسهیلات در هر بانکی با بانک دیگر متفاوت است برای مثال بانک مسکن وام و تسهیلات متفاوتی را در این زمینه برای ساختمان‌های با سن 15 سال، 25 سال و 30 سال ارائه می‌کند. پس برای خرید خانه خود اگر بر روی وام مسکن حساب باز کرده‌اید باید توجه خاصی به محاسبه سن ساختمان داشته باشید.

 

دریافت وام و تسهیلات

 

 

در برخی از مناطق با بالا رفتن سن بنا قیمت‌گذاری ساختمان در ازای هر متر مربع افزایش می‌یابد این مساله عمدتا به دلیل بافت منطقه و حتی ارزش‌های اجتماعی یک محله خاص اتفاق می‌افتد و در مناطق دیگر این مساله کاملا بر عکس است و به عواملی همچون محله و محدوده شهری هم بستگی دارد

 

اهمیت محاسبه سن ساختمان برای دریافت وام و تسهیلات چیست؟

اگر برای خرید خانه اقدام می‌کنید و به سن بنا توجهی ندارید هم شما و هم فروشنده خسارت مالی فراوانی را متحمل خواهید شد به همین دلیل هم باید در گام اول و برای پیشگیری از هر گونه مشکل احتمالی به بررسی تاریخ صدور پروانه ساخت اقدام کنید زیرا هنگامی که برای دریافت وام و تسهیلات بانکی به بانک مد نظرتان مراجعه کنید ملاک بانک در ارائه وام و تسهیلات مالی سنی است که صدور پروانه در آن صورت گرفته است. این تاریخ در گواهی‌ پایان کار قید شده است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برخی از وام و تسهیلات مالی بانک‌ها سن بنا را زیر 15، 20 و یا گاها زیر 35 سال تعیین کرده‌اند به همین دلیل قبل از آنکه هر سند یا مبایعه نامه‌ای را امضا کنید که برای شما تعهدآور خواهد بود گواهی پایان کار را بررسی کنید زیرا بدون توجه به این موضوع مشکلات زیادی برای شما پیش می‌آید از جمله اینکه مطابق با قرارداد نوشته شده، به عنوان ضرر و زیان باید مبلغی را به فروشنده بپردازید.

از طرف دیگر هم برخی از مشاورین املاک یا فروشندگان ملک علی رغم اطلاعی که از اهمیت سن بنا در قیمت نهایی معاملات و دریافت وام و تسهیلات بانکی دارند، از صحبت دقیق در مورد سن بنا خودداری می‌کنند که این کار آنها تخلف بوده و بعدها خریدار ملک را دچار مشکلات متعددی می‌کند.

 

دریافت وام و تسهیلات

 

 

برخی از وام و تسهیلات مالی بانک‌ها سن بنا را زیر 15، 20 و یا گاها زیر 35 سال تعیین کرده اند به همین دلیل قبل از آنکه هر سند یا مبایعه نامه‌ای را امضا کنید که برای شما تعهدآور خواهد بود گواهی پایان کار را بررسی کنید زیرا بدون توجه به این موضوع مشکلات زیادی برای شما پیش می‌آید از جمله اینکه مطابق با قرارداد نوشته شده، به عنوان ضرر و زیان باید مبلغی را به فروشنده بپردازید.


نحوه محاسبه سن ساختمان برای دریافت وام و تسهیلات

همانطور که اشاره کردیم محاسبه سن بنا عامل موثری در تعیین قیمت یک ملک است و طبیعتا ترجیح اغلب افراد این است که در بنایی نوساز سکونت داشته باشند اما اگر بودجه مالی محدودی داشته باشیم ناچار هستیم تا به دنبال بناهایی باشیم که با قدمت بالاتر، قیمت پایین‌تری هم دارند.

به همین دلیل هم در بازار مسکن بناهایی با قدمت 10 تا 15 ساله، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و در حالت کلی‌تر هم ۲۰ تا ۳۰ درصد از بناهای نوساز، ارزان‌تر هستند. به دنبال این مساله باید این نکته را بیاموزیم که محاسبه سن ساختمان از چند روش صورت می‌گیرد : سن واقعی ساختمان، سن بهره برداری ساختمان و سن سندی ساختمان که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

 

محاسبه سن ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • سن واقعی ساختمان

اغلب کارشناسان حوزه ساختمان معتقدند که سن واقعی یک ساختمان از هنگام پی‌ریزی اولیه و ریختن فونداسیون باید مد نظر قرار بگیرد که مبنای این سن بنا تاریخ صدور جواز و یا پروانه ساختمان است.

  • سن بهره برداری ساختمان

هنگامی که که انشعابات و سپس امکان سکونت برای ساکنان یک ملک فراهم می‌شود، قادر به تعیین سن بهره‌برداری ساختمان خواهیم بود که عمدتا مبنای این محاسبه‌ بر اساس تاریخ نصب کنتور صورت می‌گیرد که یکی از روش‌های تعیین سن بهره‌برداری بنا، با استفاده از قبض برق است که در قسمت مشخصات آن می‌توانیم با بررسی تاریخ نصب کنتور به زمان بهره‌برداری از بنا دست پیدا کنیم.

  • سن سندی ساختمان

هنگامی که اسناد پایان کار، صورت‌ مجلس تفکیکی و سند قطعی ملک صادر می‌شود، از آن زمان سن سندی را می‌توان مورد محاسبه قرار داد.

 

محاسبه سن ساختمان

 

 

محاسبه سن ساختمان از چند روش صورت می‌گیردکه می‌توان به سن واقعی ساختمان، سن بهره برداری ساختمان و سن سندی ساختمان اشاره کرد که به منظور دریافت وام و تسهیلات بانکی باید به سن واقعی ساختمان توجه داشته باشیم.


سن بنا چه تاثیری در دریافت وام و تسهیلات دارد؟

باید توجه داشته باشیم که سن واقعی ساختمان که همان تاریخ اخذ مجوز ساختمانی است عمدتا برای بانک‌ها و مؤسسات بانکی مورد قبول است و برای آن‌ها ارائه وام و تسهیلات مالی، منوط به داشتن شرایط سن بنا بر مبنای محاسبه سن واقعی ساختمان است.

به عبارت دیگر سن سندی و سن بهره‌ برداری ساختمان اغلب به منظور قیمت‌گذاری و اعلام آن به خریداران بوده و به همین منظور هم خریداران باید کپی پروانه ساختمانی را درخواست کرده و یا تاریخ آن را بررسی کنند تا اختلاف زیادی با تاریخ نصب انشعابات و یا تاریخ سند قطعی وجود نداشته باشد.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برای دریافت وام و تسهیلات مالی از بانک‌ها صرفا سال ساخت بنا اهمیت دارد که در پروانه ساخت قید شده و ماه و روز آن اهمیتی ندارد و شرایط وام ها هم متمایز از یکدیگر است برای مثال خانه اولی‌ها برای اقدام به خرید باید توجه داشته باشند که شرط سن بنا برای دریافت وام و تسهیلات 25 سال است.

به همین خاطر هم برای استفاده از تسهیلات صندوق یکم نباید بیش از 25 سال از تاریخ ساخت بنا گذشته باشد و برای استفاده از تسهیلات از محل اوراق مسکن نیز این شرط سنی 25 سال است. از سوی دیگر افراد برای خرید خانه‌های 25 تا 30 ساله هم می‌توانند برای اخذ تسهیلات اوراق مسکن تا سقف 320 میلیون تومان بصورت انفرادی و 640 میلیون تومان برای زوجین اقدام کنند.

شرایط سنی ساختمان برای دیگر تسهیلات مسکن:

  • حساب صندوق پس انداز مسکن: حداکثر قدمت ملک تا 30 سال ساخت باشد.
  • حساب پس انداز مسکن جوانان: برای سقف تسهیلات باید حداکثر سن ملک تا 25 سال باشد. برای ملک 25 تا 30 سال ساخت سقف تسهیلات به صورت انفرادی 320 میلیون تومان و برای زوجین 640 میلیون تومان است.
  • تسهیلات خرید مسکن بانک سامان: سن بنا حداکثر 25 سال قدمت داشته باشد.

بنابراین برای دریافت وام و تسهیلات بانکی یک راه ساده‌ای که برای متقاضیان خرید خانه هستند، وجود دارد و آن این موضوع است که با بررسی تاریخ صدور پروانه از روی مدارک ساختمانی که قصد خرید آن را دارند، قبل از تنظیم هرگونه معامله‌ای، موضوع را با شعب بانکی که قصد دریافت وام از آن را دارند در میان بگذارند و از اینکه ساختمان مشمول دریافت تسهیلات مالی مورد نظر آنها می‌شود یا خیر اطمینان حاصل کنند.

 

محاسبه سن ساختمان

 

 

سن واقعی ساختمان که همان تاریخ اخذ مجوز ساختمانی است عمدتا برای بانک‌ها و مؤسسات بانکی به منظور ارائه وام و تسهیلات بانکی مورد قبول است و برای آن‌ها ارائه این وام و تسهیلات مالی، منوط به داشتن شرایط سن بنا بر مبنای محاسبه سن واقعی ساختمان است.

 

جمع بندی

  • ساختمان‌ها به‌ عنوان یک سازه و پروژه عمرانی از نظر کارکرد و با توجه به مصالح و مواد مصرفی که در آن استفاده شده است دارای سن مفیدی هستند.
  • ازنظر فنی سن بنا با اخذ مجوز و شروع فعالیت اجرای پی‌ریزی یا فونداسیون آغاز شده که ازنظر فنی این سن را اصطلاحاً سن واقعی ساختمان می‌گوییم و مبنای بانک‌ها برای ارائه وام و تسهیلات بانکی هم همین سن واقعی ساختمان است.
  • علاوه بر تاثیر سن بنا بر روی قیمت ملک در هر متر مربع، دریافت وام و تسهیلات مالی هم از این موضوع تاثیر می‌پذیرد و به همین منظور در ایران برخی از ساختمان ها تا 12 سال و برخی تا 30 سال می‌توانند برای دریافت وام و تسهیلات بانکی اقدام کنند.
  • بانک‌ها تسهیلاتی را برای خرید مسکن از سوی مشتریانشان در نظر گرفته‌اند که این تسهیلات دارای شرایط و قوانین خاصی برای متقاضیان آنها است که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به مشخص بودن سن بنا اشاره کرد.
  • برخی از وام‌ها و تسهیلات مالی بانک‌ها سن بنا را به منظور دریافت وام و تسهیلات مالی زیر 25، 30 و یا گاها زیر 35 سال تعیین کرده‌اند به همین دلیل هم قبل از آنکه هر سند یا مبایعه نامه‌ای را امضا کنید که برای شما تعهدآور خواهد بود گواهی پایان کار را بررسی کرده و بخوانید زیرا بدون توجه به این موضوع مشکلات زیادی برای شما پیش خواهد آمد.
  • در بازار مسکن بناهایی با قدمت 10 تا 15 سال، از جایگاه ویژه‌ای برای خرید و فروش برخوردارند و در حالت کلی‌تر هم ۲۰ تا ۳۰ درصد از بناهای نوساز، ارزان‌تر هستند.
  • در برخی از مناطق با بالا رفتن سن بنا قیمت ساختمان در ازای هر متر مربع افزایش می‌یابد که این مساله عمدتا به دلیل بافت منطقه و حتی ارزش‌های اجتماعی یک محله خاص اتفاق افتاده و در مناطق دیگر این مساله کاملا بر عکس است و به عواملی همچون محله و محدوده شهری هم بستگی دارد.
  • سن واقعی ساختمان که همان تاریخ اخذ مجوز ساختمان است عمدتا برای بانک‌ها و مؤسسات بانکی مورد قبول است و برای این موسسات ارائه وام و تسهیلات مالی، منوط به داشتن شرایط سن بنا بر مبنای محاسبه سن واقعی ساختمان است.
  • یک راه ساده ای که برای متقاضیان خرید خانه هستند، وجود دارد این است که با بررسی تاریخ صدور پروانه از روی مدارک ساختمانی که قصد خرید آن را دارند، قبل از تنظیم هرگونه معامله‌ای، موضوع را با شعب بانکی که قصد دریافت وام از آن را دارند در میان بگذارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *