بازارچه ساختمان

راهنمای خرید انواع کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری

 

انواع کاغذ دیواری مختلف در دسترس عموم برای خرید قرار دارد. کاغذ دیواری سه بعدی و کاغذ دیواری پوستری از جدیدترین مدل‌های بازار هستند. کاغذ دیواری پذیرایی به تازگی مورد استقبال عموم قرار گرفته است. از طرف دیگر از قدیم‌الایام تاکنون کاغذ دیواری اتاق خواب با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف با سلیقه خریداران هم‌راستا بوده است.

اما با توجه به دکوراسیون و طراحی داخلی خانه، کدام مدل از کاغذ دیواری برای شما مناسب‌تر است؟ برای رسیدن به بهترین جواب ابتدا باید بودجه خود را مشخص کنید و سپس با برسی انواع کاغذ دیواری بهترین نوع را برای خود انتخاب کنید.

کاغذ دیواری از دیرباز در طراحی و دکوراسیون خانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است و با پیشرفت علم و تکنولوژی، این صنعت نیز متحول شده و تغییرات زیادی صورت گرفته است. کاغذ دیواری پذیرایی کم کم جای خود را پس از کاغذ دیواری اتاق خواب باز کرد. عناوین زیر در متن مورد بررسی قرار گرفته است:

  • انواع کاغذ دیواری
  • جنس و نحوه تولید این کاغذ دیواری‌ها
  • ویژگی‌های هر یک از این کاغذ دیواری‌ها

 

انواع کاغذ دیواری

در سال 1785 کریستوفر فیلیپ اوبرکمپ اولین ماشین چاپ رنگی برای شیت و کاغذ را اختراع کرد. پس از این اختراع، صنعت انواع کاغذ دیواری تکامل و توسعه یافت و به عنوان یکی از ضلع‌های طراحی و دکوراسیون داخلی شناخته شد. امروزه انواع کاغذ دیواری از نظر طرح، نوع و حالت برای استفاده در دسترس عموم قرار دارد. هر کدام از این مدل‌ها یک ویژگی خاصی را در خود جای داده‌اند و با توجه به این ویژگی‌ها تفاوت قیمتی نیز ایجاد شده است.

Lining Paper

این مدل از کاغذ دیواری جنبه دکوری ندارد و در روی آن خبری از چاپ رنگی نیست. از Lining Paper زمانی استفاده می‌شود که نیاز به سطحی آماده و صاف جهت رنگ کردن و کاغذ دیواری کردن است. این نوع کاغذ دیواری برای سقف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی Lining Paper بیشتر برای آماده سازی سطح دیوار جهت کارهای بعدی است.

 

انواع کاغذ دیواری

 

کاغذ دیواری‌های سنتی یکی از انواع کاغذ دیواری

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع از کاغذهای دیواری است. کاغذ دیواری‌های سنتی می‌تواند یک لایه یا دولایه باشد. مهمترین جزء تشکیل دهنده کاغذ دیواری‌های سنتی سلولز است. کاغذ دیواری‌های سنتی بسیار با محیط زیست سازگار است و به طور کلی به کاغذ دیواری اتاق خواب و کاغذ دیواری پذیرایی معروف است. کاغذ دیواری‌های سنتی بسیار مقرون بصرفه و در دسترس هستند؛ به حالتی که در اکثر مغازه‌های طراحی پیدا می‌شوند.

اما به هر حال یکی از ویژگی‌های منفی این مدل هنگامی نمود پیدا می‌کند که کاغذ دیواری‌های سنتی در معرض نور آفتاب باشند. نور آفتاب باعث از بین رفتن رنگ کاغذ دیواری می‌شود. از طرف دیگر کاغذ دیواری‌های سنتی قابل شستشو نیستند.

بعضی از کاغذ دیواری‌های سنتی در مقابل رطوبت مقاومت لازم را ندارند، در نتیجه امکان دارد هنگام نصب برای رنگ کاغذ دیواری‌های سنتی مشکلی ایجاد شود. بیشتر کاغذ دیواری‌های قدیمی شرکت ویلیام موریس و سندرسون از سلولز  تهیه شده‌اند.

 

انواع کاغذ دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاغذ دیواری‌های Vinyl (وینیل)

کاغذ دیواری‌های Vinyl طرفدارن بسیار زیادی را در سرتاسر جهان دارد. کاغذ دیواری‌های Vinyl از دو لایه تشکیل شده است. لایه زیرین کاغذ و فیبر است و روی آن از پلاستیک پوشیده شده است. مهم‌ترین نکته کاربردی کاغذ دیواری‌های Vinyl قابل شستشو بودن آن است. از دیگر ویژگی‌های مثبت آن می‌توان به مقاومت مناسب، قیمت به نسبت ارزان و بسیار بادوام بودن نام برد. این نکات باعث شده‌اند که آن‌ها نیز به عنوان کاغذ دیواری اتاق خواب و کاغذ دیواری پذیرایی مد نظر خریداران باشد.

نکته جالبی که در مورد کاغذ دیواری‌های Vinyl وجود دارد عمر این کاغذ دیواری است. اگر استفاده از آن ها درست و استاندارد باشد کاغذ دیواری‌های Vinyl حدود 10 تا 20 سال کارآیی مفید دارند. کاغذ دیواری‌های Vinyl در طرح‌ها و رنگ های مختلف قابل دسترس است و قابلیت چسبیدن به چوب، سنگ، بتن و … را دارند. اما از سمت دیگر کاغذ دیواری‌های Vinyl باعث می‌شوند دیوار به راحتی تبادل هوا با بیرون نداشته باشد.

البته بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به جنس کاغذ دیواری‌های Vinyl امکان دارد گازهای سمی از میان دیوار و کاغذ منتشر شود که زیاد برای فضای خواب و مکان‌هایی که فضای تهویه مطبوعی ندارند، مناسب نیست.

 

انواع کاغذ دیواری

 

کاغذ دیواری‌های برجسته یکی از انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌های برجسته از سلولز و فیبرهای کتان تشکیل شده است. این کاغذ دیواری طرفدران خاص خود را دارد. به کمک پالت‌های مخصوص طرحی به صورت مایع روی دیوار اعمال می‌شود. با توجه به ویژگی این کاغذ دیواری‌های برجسته به راحتی می‌توانید طرحی روی دیوار ایجاد کنید.

مخصوصا زمانی که دیوارتان خوردگی یا ترک برداشته است. کار با این کاغذ دیواری بسیار ساده است. ابتدا یک لایه از کاغذ دیواری بردارید و سپس با آب مخلوط کنید. با کمک گرفتن از پالت مخصوص آن را به دیوار بمالید. زمان خشک شدن این کاغذ دیواری‌های برجسته 24 ساعت است. با محیط زیست سازگار است و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

تبادل حرارتی بسیار کمی دارد و در عین حال عایق صدای بسیار مناسبی برای خانه به شمار می‌آید. خاصیت ضد الکتریسته ساکن دارد و از ترکیب مصالح طبیعی و غیرسمی تشکیل شده است. از همه مهم‌تر اجازه می‌دهد دیوار نفس بکشد و رطوبت موجود در فضای اتاق خواب را کنترل می‌کند. درز بین کاغذ دیواری را ندارد و بسیار شبیه به دیوار رنگ شده است.

شما می‌توانید طرح‌ها و نقاشی‌های خود روی دیوار و سقف را به روی این کاغذ دیواری اعمال کنید. اما کاغذ دیواری‌های برجسته روی دیگری نیز دارند. به راحتی توسط آب به انسجام این کاغذ دیواری آسیب وارد می‌شود.

 

انواع کاغذ دیواری

 

کاغذ دیواری‌های Non-Woven (بدون بافت)

کاغذ دیواری‌های بدون بافت در سال‌های اخیر محبوبیت فراوانی در سطح جهان پیدا کرده است. کاغذ دیواری‌های بدون بافت از مخلوط کردن رشته‌ها و فیبرهای طبیعی و مصنوعی پدید می‌آید. همچنین تبادل هوایی میان کاغذ دیواری و دیوار بسیار مناسب است. با توجه به این ویژگی شما می‌توانید کاغذ دیواری پذیرایی و کاغذ دیواری اتاق خواب را از این نوع انتخاب کنید.

همانگونه که اشاره شد کاغذ دیواری‌های بدون بافت در مقابل رطوبت مقاوم هستند و این موضوع باعث می‌شود در هنگام نصب یا جمع کردن پاره نشود. کاغذ دیواری‌های بدون بافت به عنوان مشتری پسندترین کاغذ دیواری در سطح بازار شناخته شده است.  همچنین با محیط زیست بسیار سازگار است. نصب کاغذ دیواری‌های بدون بافت بسیار سریع و آسان است. کاغذ دیواری‌های بدون بافت گسترش پیدا نمی‌کند، در نتیجه سایز و اندازه آن تغییر پیدا نمی‌کند.

همچنین از کاغذ دیواری‌های بدون بافت می‌توان به عنوان لایه زیرین نقاشی دیوار استفاده کرد. در هر حال کاغذ دیواری‌های بدون بافت بسیار گران و غیرقابل شستشو هستند.

 

انواع کاغذ دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس یکی از انواع کاغذ دیواری

همانگونه که از اسم آن مشخص است، کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس از رشته های بافته شده فایبر ساخته شده است. از به هم پیوند خوردن این رشته‌ها شکل اصلی کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس ساخته می‌شود. با توجه به شیوه‌ای که کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس ساخته می‌شود آن‌ها بسیار مقاوم هستند و باعث مقاومت روی هر دیوار یا سقفی می‌شوند.

تشکیل شدن از موادی غیرسمی نظیر کوارتز، جوش شیرین، آهک و دولومیت باعث سازگار بودن زیاد کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس با طبیعت شده است.

کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس در مقابل آتش مقاوم هستند و اگر روزی در معرض آتش قرار بگیرند در برابر گسترش شعله‌ها مقاومت می‌کنند. حتی می‌توان روی آن‌ها رنگ‌آمیزی خانه را انجام داد. اگر دیوار خانه شما ترک برداشته یا خوردگی دارد، کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس برای پوشش روی آن بسیار مناسب هستند. فابر گلاس بسیار کم وزن و مصالحی بسیار مقاوم است.

کاغذ دیواری پوستری

همانگونه که از اسم کاغذ دیواری پوستری مشخص است، از چسباندن طرحی به روی دیوار کاغذ دیوار پوستری شکل می‌گیرد. اما ساز و کار کاغذ دیواری پوستری چگونه است؟ ابتدا محلی که تصمیم دارید پوستر روی آن قرار بگیرد را مشخص کنید.

سپس ابعاد محلی که قرار است پوستر روی آن بنشیند را پیدا کنید. با توجه به ابعاد و اندازه طرح خود را ایجاد کرده و سپس به چاپ‌خانه‌های مشخص دهید. کاغذ دیواری پوستری با چسبی که در پشت خود دارند به روی دیوار می‌چسبند. کاغذ دیواری پوستری هم می‌تواند تمام دیوار را پوشش دهد، و هم می‌تواند جزئی از کل دیوار باشند. اینکه کاغذ دیواری پوستری قابل شستشو است یا خیر بستگی به جنس آن دارد.

 

سه‌بعدی

 

کاغذ دیواری سه بعدی یکی از انواع کاغذ دیواری

از جدیدترین‌های نسل‌های کاغذ دیواری، کاغذ دیواری سه بعدی است. به طور معمول کاغذ دیواری سه بعدی تمام فضای اتاق را می‌گیرد و حس خوبی را به بیننده منتقل می‌کند. در کاغذ دیواری سه بعدی طرح به گونه‌ای است که عمق در آن نمود پیدا می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود زیبایی محیط خانه دو چندان شود.

از کاغذ دیواری سه بعدی هم می‌توان روی سطوح دیوار استفاده کرد و هم سقف نیز محلی مناسب برای این نوع کاغذ دیواری است.

قیمت کاغذ دیواری سه بعدی کمی بالاتر از قیمت سایر کاغذ دیواری‌های یاد شده است. بیشتر آن‌ها قابل شستشو بوده و مقاومت خوبی در برابر آب و شستشو دارند.

 

سه‌بعدی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • انواع کاغذ دیواری مختلف در دسترس عموم برای خرید قرار دارد. کاغذ دیواری سه بعدی و کاغذ دیواری پوستری از جدیدترین مدل‌های بازار هستند.
  • کاغذ دیواری از دیرباز در طراحی و دکوراسیون خانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است و با پیشرفت علم و تکنولوژی، این صنعت نیز متحول شده و تغییرات زیادی صورت گرفته است.
  • در سال 1785 کریستوفر فیلیپ اوبرکمپ اولین ماشین چاپ رنگی برای شیت و کاغذ را اختراع کرد. پس از این اختراع، صنعت انواع کاغذ دیواری تکامل و توسعه یافت و به عنوان یکی از ضلع‌های طراحی و دکوراسیون داخلی شناخته شد.
  • از Lining Paper زمانی استفاده می‌شود که نیاز به سطحی آماده و صاف جهت رنگ کردن و کاغذ دیواری کردن است. این نوع کاغذ دیواری برای سقف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کاغذ دیواری‌های سنتی بسیار با محیط زیست سازگار است و به طور کلی به کاغذ دیواری اتاق خواب و کاغذ دیواری پذیرایی معروف است. کاغذ دیواری‌های سنتی بسیار مقرون بصرفه و در دسترس هستند.
  • کاغذ دیواری‌های Vinyl از دو لایه تشکیل شده است. لایه زیرین کاغذ و فیبر است و روی آن از پلاستیک پوشیده شده است. مهم‌ترین نکته کاربردی کاغذ دیواری‌های Vinyl قابل شستشو بودن آن است.
  • کاغذ دیواری‌های برجسته از سلولز و فیبرهای کتان تشکیل شده است. این کاغذ دیواری طرفدران خاص خود را دارد. به کمک پالت‌های مخصوص طرحی به صورت مایع روی دیوار اعمال می‌شود.
  • کاغذ دیواری‌های بدون بافت از مخلوط کردن رشته‌ها و فیبرهای طبیعی و مصنوعی پدید می‌آید. همچنین تبادل هوایی میان کاغذ دیواری و دیوار بسیار مناسب است.
  • کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس از رشته های بافته شده فایبر ساخته شده است. از به هم پیوند خوردن این رشته‌ها شکل اصلی کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس ساخته می‌شود.
  • به طور معمول کاغذ دیواری سه بعدی تمام فضای اتاق را می‌گیرد و حس خوبی را به بیننده منتقل می‌کند. در کاغذ دیواری سه بعدی طرح به گونه‌ای است که عمق در آن نمود پیدا می‌کند.

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

روش‌های خلاقانه استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

  استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل، سال‌ها است که یک روش متداول برای زیباتر کردن فضای داخلی خانه است که این روزها هم طرفداران بیشتری دارد چرا که […]

یک نظر در مورد “راهنمای خرید انواع کاغذ دیواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *