بازار مسکن تهران

میدان گمرک میدانی برای همه

میدان گمرک

 

بارها و بارها اسم میدان گمرک را شنیده‌اید. میدانی که اکه در اطراف خود مغازه‌هایی دارد که برای همه افراد مناسب است. اسم این میدان در حال حاضر رازی است که در زمان قدیم گمرک نام داشت. میدان گمرک در منطقه 11 شهرداری تهران قرار دارد. بورس دوچرخه و بورس موتور و تعمیرگاه موتور و بورس کفش و وسایل کوهنوردی را به راحتی می‌توانید در اطراف این میدان و منطقه یازده شهرداری تهران پیدا کنید.

هر ضلع میدان گمرک در یک محله در منطقه یازده شهرداری تهران قرار گرفته است و جالب است هر ضلع حدودا بورس یک وسیله است. میدان رازی بسیار شلوغ و متراکم است و روزانه جمعیت زیادی برای خریدهای خود به این میدان می‌آیند. خیابان کارگر و خیابان مولوی دو شریان اصلی این میدان هستند.

در این متن موارد زیر به طور کامل توضیح داده شده است:

  • توضیحی در مورد میدان گمرک
  • موقعیت این میدان
  • بافت مسکونی میدان رازی
  • دسترسی‌های میدان رازی
  • تاریخچه میدان گمرک
  • قیمت خانه در اطراف میدان رازی

 

میدان گمرک

 

پیدایش میدان گمرک در منطقه 11 شهرداری تهران

در بالا گفته شد که میدان گمرک در یکی از محلات قدیمی شهر تهران قرار دارد. این میدان در ابتدا دقیقا در غربی‌ترین نقطه تهران قرار داشت و یکی از دروازه‌های تهران قدیم به همین اسم در آنجا بنا شده بود. پس از اینکه شهر گسترش پیدا کرد، دروزاه گمرک تخریب شد و زمین‌های کشاورزی و باغات به قطعات مختلف تقسیم شدند.

علت نام‌گذاری این میدان به گمرک به زمان قدیم باز می‌گررد. از آنجایی که یکی از دروازه‌های ناصری شهر تهران این دروازه بود و افرادی که با خود اجناس مختلف جهت داد و ستاد وارد شهر می‌کردند موظف به پرداخت عوارض بودند، اسم گمرک روی این بخش از تهران گذاشته شد.

 

این میدان در کجای تهران قرار دارد؟

میدان گمرک یا رازی در جنوب شهر و منطقه یازده شهرداری تهران قرار دارد. همانگونه که در بالا اشاره شد هر کدام از ضلع‌های این میدان در یک محله قرار گرفته است.

ضلع شمال شرقی این میدان در محله قلمستان، ضلع جنوب شرق در محله آگاهی، ضلع جنوب غربی با محله عباسی و ضلع شمال غربی در محله مخصوص قرار دارد.

خیابان مولوی و خیابان کارگر و خیابان جوادیان و خیابان هلال احمر و خیابان رباط کریم مستقیما به این میدان می‌رسند.

 

 

منطقه یازده شهرداری تهران

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

بافت میدان گمرک در منطقه 11 شهرداری تهران

بیشتر بافت اطراف این میدان شهر تهران قدیمی و فرسوده است. البته شهرداری تهران طرح‌های تشویقی مختلفی برای این محدوده و منطقه از تهران در نظر گرفته است ولی صاحبان مشاغل و مالکان زمین‌های فرسوده ترجیح می‌دهند دست به ساختمان‌های خود نزنند و به همان ترتیب قبلی به فعالیت خود ادامه دهند.

 

دسترسی‌های میدان گمرک در منطقه 11 شهرداری تهران

پنج خیابان اصلی به این میدان می‌رسند. خیابان مولوی و خیابان کارگر و خیابان جوادیان و خیابان هلال احمر و خیابان رباط کریم این خیابان‌ها هستند. از طرف دیگر خیابان ولیعصر و شوش نیز به این میدان نزدیک هستند.

اتوبوس تندرو خط میدان آزادی – پایانه خاوران و اتوبوس تندرو خط راه‌آهن – تجریش در خیابان ولیعصر و در نزدیکی این میدان ایستگاه دارند. همچنین اتوبوس‌های عادی سایر خطوط نیز از میدان رازی عبور می‌کنند.

خط ۳ مترو آزادگان – قائم و خط 7 مترو میدان کتاب – بسیج از نزدیکی این میدان عبور می‌کنند. ایستگاه مترو مهدیه که در هر دو خط مشترک است در نزدیکی میدان گمرک ایستگاه دارند.

 

منطقه یازده شهرداری تهران

 

در اطراف میدان گمرک چه می‌گذرد؟

همانگونه که اشاره شد میدان گمرک بورس وسایل مختلف است. ابتدا از بورس دوچرخه شروع کنیم. بورس دوچرخه تهران سال‌ها است که در ضلع شمال شرقی میدان و در خیابان جوادیان قرار دارد. از هر مدل دوچرخه گرفته برای هر سنی شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، به خرید دوچرخه بپردازید. تعداد کمی تعمیرکار دوچرخه نیز در کنار بورس دوچرخه کار تعمیرات را انجام می‌دهد.

در خیابان هلال احمر تا حاشیه میدان گمرک بورس پتو سربازی و لباس سربازی و پوتین سربازی است. البته ادوات و لوازم نظامی دیگری هم در این محدوده یافت می‌شود. در نتیجه سربازهای زیادی گذرشان به میدان رازی می‌افتد. بیشتر اجناس این محدوده از پاکستان و افغانستان به ایران می‌آید و کیفیت قابل قبولی هم دارد.

در ضلع شمال غربی میدان گمرک مغازه‌های متعدد کتونی فروشی قرار دارند. کتونی‌هایی در رنگ و انواع مختلف که طرفداران زیادی را در سطح تهران دارند. پس اگر روزی شخصی برای شما درباره خرید کتونی در میدان گمرک خاطره‌ای تعریف کرد متعجب نشوید. قیمت کتونی‌ها در بازار گمرک بسیار مناسب و مقرون بصرفه است. اگر نیاز به کتونی داشتید بد نیست سری به میدان رازی بیاندازید.

مورد بعدی مربوط به کوهنوردان می‌شود. یکی از بورس‌های فروش لوازم کوهنوردی در تهران میدان گمرک است. اجناسی با قیمت و کیفیت مختلف در این میدان قابل یافت است. قیمت لوازم کوهنوردی در این میدان، به واقعیت بیشتر نزدیک است. البته موقع خرید حواستان باشد تا جنس اصلی و با کیفیت را خریداری کنید.

بورس موتور فروشی هم به این میدان نزدیک است. اگر روزی به فکر خرید موتور افتادید در این میدان و نزدیکی آن می‌توانید بهترین خرید را تجربه کنید. بعضی از شرکت‌های معتبر نیز در این منطقه نمایندگی فروش دارند.

مورد بعدی که می‌توان در میدان رازی به آن اشاره کرد تعداد بسیار زیاد تعمیرگاه موتور و فروشنده‌های لوازم جانبی آن است. قیمت مناسب و دسترسی سریع به تعمیرکار باعث شده صاحبان موتورها ترجیح دهند هنگامی که موتورشان به تعمیر احتیاج داشت به این منطقه بیایند.

در پایین میدان گمرک و خیابان بهداری می‌توان به بورس لوازم یک بار مصرف اشاره کرد. این وسایل یک بار مصرف هم به صورت تعداد و هم به صورت عمده به فروش می‌رسند. روزی اگر نذری یا مهمانی بزرگی داشتید و نیاز به ظرف یکبار مصرف، بهتر است برای کمتر کردن هزینه به آنجا رفته و خرید خود را انجام دهید.

 

بورس دوچرخه

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

اماکن نزدیک به میدان گمرک در منطقه یازده شهرداری تهران

در ابتدای خیابان رباط کریم پایانه تاکسی‌های برون شهری قرار دارد که اکثر ماشین‌ها مقصدشان به طرف شهرهای جنوبی تهران از جمله اسلامشهر و رباط کریم است. کمی جلوتر اتوبوس‌های رباط کریم هم در حال خدمات رسانی هستند.

در بالای میدان گمرک پارک رازی قرار دارد. پارکی با وسعت زیاد که لطافت و هوای مطبوع را به این محدوده می‌دهد. هرچند که با توجه به آلودگی هوای این روزهای تهران این محدوده جزو مناطق آلوده تهران به حساب می‌آید.

در کنار پارک رازی بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی قرار دارد که می‌توان آن را قطب علمی چشم پزشکی ایران و خاورمیانه نام برد. سالانه تعداد زیادی از جمعیت ایران از تمام نقاط کشور برای درمان به این مرکز پزشکی مراجعه می‌کنند.

در خیابان کارگر، بالاتر از میدان رازی میوه و تره بار قلمستان قرار دارد.

 

قیمت خانه در اطراف میدان گمرک

طبق بررسی سایت کیلید میانگین قیمت خانه در دی ماه سال ۹۸ در منطقه یازده تهران ۹ میلیون و 260 هزار تومان است. همانطور که گفته شد در هر چهار طرف میدان یک محله حضور دارد. قیمت خانه در محله قلمستان 8 میلیون 183 هزار تومان است. قیمت خانه در محله آگاهی 6 میلیون و 710 هزار تومان است. قیمت خانه در محله عباسی 6 میلیون تومان است و در نهایت قیمت خانه در محله مخصوص 7 میلیون 727 هزار تومان است.

 

بورس دوچرخه

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد میدان گمرک

منطقه: ۱۱ تهران

محل استقرار: جنوب تهران

بافت محله: قدیمی‌ساز و فرسوده

همسایه‌های محلی میدان گمرک: از شمال شرق به محله قلمستان | از شمال غرب به محله مخصوص | از جنوب غرب به محله عباسی | از جنوب شرق به محله آگاهی

دسترسی : خیابان مولوی | خیابان کارگر |  خیابان هلال احمر | خیابان رباط کریم

ایستگاه مترو : دارد (خط 3 ایستگاه مهدیه و خط 7 ایستگاه مهدیه)

ایستگاه اتوبوس تندرو: دارد (راه آهن – تجریش و پایانه آزادی – پایانه خاوران)

سطح قیمت: متوسط

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

گرانترین و ارزانترین محله‌های تهران در دی ماه 1400

  بر اساس جدیدترین برآوردها در دی‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن در زعفرانیه به عنوان گرانترین محله شهر تهران ۹۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع و در خاورشهر به عنوان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *