خرید و فروش خانه

قبل از خرید یا اجاره خانه چه مواردی را باید بررسی کرد؟

خرید و اجاره خانه

 

در طول یک سال تعداد زیادی خانه به فروش می‌رسد. از طرف دیگر تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی اجاره‌نشین هستند. اما خرید و فروش ملک مراحل خاصی دارد. پس از توافق و قبل از خرید یا اجاره خانه باید بازدیدهای دقیقی از خانه صورت بگیرد. در نتیجه بازدید ملک و چک کردن وسایل خانه بسیار اهمیت پیدا می‌کند. بررسی وسایل و تجهیزات درون خانه را قبل از معامله حتما انجام دهید.

بخش‌های مختلفی در خانه وجود دارد که قبل از اجاره یا خرید خانه باید به دقت بررسی شود. در این متن نگاه کاملی به این موضوع شده و موارد زیر بررسی شده است:

  • خانه را چه زمانی باید بررسی کرد؟
  • قبل از خرید یا اجاره خانه چه مواردی را باید بررسی کرد؟
  • قبل از خرید یا اجاره خانه چه مواردی را باید در داخل خانه بررسی کرد؟

 

خرید و اجاره خانه

 

خانه را چه زمانی باید بررسی کرد؟

وقتی قصد خرید یا اجاره خانه را دارید به طور متوسط روزی چند خانه را بازدید می‌کنید. امکان دارد خانه‌ای باب میل شما نباشد و از طرف دیگر خانه‌هایی هستند که با سلیقه شما همخوانی دارند. در اینجا می‌توان بررسی خانه را به دو بخش تقسیم‌بندی کرد.

در بخش اول شما به عنوان یک بازدید‌کننده ساده وارد خانه می‌شوید. بخش‌های مختلف خانه را به طور سطحی نگاه می‌کنید و با دیگر ساختمان‌هایی که دیده‌اید مقایسه می‌کنید. این مرحله را می‌توان بازررسی ساده و اولیه ولی مهم نام‌گذاری کرد.

ابتدا مکان های قرارگیری خانه‌ها را با یکدیگر مقاسیه کنید. آیا خانه‌ای که بازدید می‌کنید دسترسی مناسبی دارد؟

مورد دوم توجه به آرامش و آسایش ساختمان بر می‌گردد. وقتی قصد اجاره یا خرید خانه را دارید، ترجیح می‌دهید مکانی را انتخاب کنید که از هر لحاظ آرام و ساکت باشد. در زمان بازدید ملک به این نکته توجه کنید تا ناخواسته وارد ساختمانی شلوغ نشوید.

 

خرید و اجاره خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مورد سوم مربوط به همسایه‌ها است. البته بسیار سخت است در همان بازدیدهای ابتدایی در مورد همسایه‌ها دید دقیقی پیدا کنید ولی حواستان را در همان چند مرتبه اول جمع کنید. داشتن همسایه‌ی خوب نقش مهمی در آسایش و آرامش خانه و محیط ساختمان دارد. برای مثال شما می‌توانید بررسی کنید آیا جاکفشی منزل خود را در خارج از خانه قرار داده‌اند یا خیر.

نکته چهارم مربوط به امکانات رفاهی است. اینکه خرید مایحتاج زندگی در چه مدت زمانی صورت می‌پزیرد، بسیار مهم است. اینکه مجبور نباشید برای هر خرید ساده‌ای سوار ماشین شوید یا مسافت زیادی را بپیمایید اهمیت زیادی دارد.

نکته آخر مربوط به دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی باز می‌گردد. دسترسی به ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس‌های شهری و حتی مترو اهمیت بالایی دارد. در نتیجه این موضوع نیز باید در زمینه خرید و اجاره خانه در نظر گرفته شود. دسترسی مناسب به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی می‌تواند یک امتیاز مثبت برای خرید و اجاره خانه باشد.

نکات بالا مواردی است که باید در ابتدا و قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای خرید و اجاره خانه بررسی کنید. اما پس از تصمیم‌گیری و توافق با مالک، نکات دیگری است که باید حتما با دقت بیشتری بررسی شوند. این نکات در بخش دوم بررسی خانه قرار می‌گیرند.

نکته اول بررسی وضعیت استحکام ساختمان است. اگر خود تخصصی در این زمینه ندارید می‌توانید از متخصصان برای بازدید ملک دعوت کنید. او می‌تواند با توجه به سابقه‌ای که دارد ساختمان را از لحاظ ایمنی و استحکام بررسی کند. مورد بعدی بررسی پارکینگ است. اینکه پارکینگ شما مسقف است یا خیر اهمیت زیادی دارد.

 

چک کردن وسایل

 

نکته سوم مربوط به حفظ حریم شخصی است. عایق کردن صدا یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در حفظ حریم شخصی رعایت شود. اگر هنگامی که ساکن طبقه بالا وسایلی را جابجا می‌کند و یا هنگامی که راه می‌رود صدای زیادی در طبقه پایین بپیچد نشان از ضعف در این موضوع دارد. از طرف دیگر گاهی صدای همسایه به درون خانه می‌آید که این موضوع بسیار آزار دهنده است.

مورد بعدی درباره انشعابات خدمات است. آب، برق و گاز امکان دارد باهم یا جدا از هم کنتور داشته باشند. شخصی که قرار است اجاره و یا خرید خانه را انجام دهد باید بداند هزینه‌های مشاع و شخصی‌شان چگونه محاسبه می‌شود.

نکته پنچم مربوط به شارژ ساختمان است. هر ساختمان با  توجه به تعداد واحدها و روندی که در محاسبه شارژ ساختمان دارند، هزینه مشخصی را به طور ماهیانه باید پرداخت کنند. نحوه پرداخت شارژ خانه بهتر است در زمان بازدید ملک پرسیده شود.

اما بخش دیگری که بسیار نادیده گرفته می‌شود مربوط به داخل ساختمان مسکونی می‌شود. چک کردن وسایل داخل خانه بسیار پر اهمیت است زیرا اگر سهل انگاری در بررسی وسایل صورت بگیرد، خرج زیادی را روی دست شما می‌گذراد.

 

چک کردن وسایل

 

بررسی وسایل داخل ساختمان قبل از خرید و اجاره خانه

بعد از اینکه خانه را پسندیدید نوبت به بررسی وسایل داخل خانه با دقت بیشتری است. تمام مشکلاتی که امکان دارد در خانه وجود داشته باشد باید قبل از بستن قرارداد تکلیفشان روشن شود. از آنجایی که تعمیر هزینه در پی دارد در نتیجه روی معامله تاثیر دارد.

بررسی وسایل آشپزخانه برای خرید و اجاره خانه

اول از همه با دقت به کابینت‌های زمینی و دیواری نگاه کنید. آن‌ها را باز و بسته کرده و داخل آن را بررسی کنید. توجه داشته باشد داخل کابینت خوردگی نداشته باشد. مورد بعدی بررسی سینک ظرفشویی و اتصالات آن است. آیا درست کار می‌کند یا نشتی دارد؟ آیا سینک ظرفشویی به درستی روی کابینت جایگذاری شده است؟ در کابینت را باز کرده و نگاهی دقیق به سیفون ظرفشویی بیاندازید. شیر آب را باز کنید تا عملکرد سیفون را با دقت بررسی کنید.

اگر در آشپزخانه از گاز رومیزی استفاده شده است آن را بررسی کنید. ببینید آیا تمام شعله‌های آن روشن می‌شود و فندک اجاق گاز رومیزی سالم است یا خیر. از آنجایی که طبق قانون شهرداری آشپزخانه باید نور مستقیم داشته باشد نگاه کنید که شیشه‌های پنجره آشپزخانه سالم باشد.

 

بازدید ملک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بررسی سیستم سرمایشی و گرمایشی قبل از خرید یا اجاره خانه

این مورد را حتما در اولویت‌های بررسی خود بگدارید. بررسی نکردن سیستم سرمایشی و گرمایشی قبل از خرید یا اجاره خانه مشکلات زیادی را به وجود آورده است. اگر وسیله سرمایشی خانه کولر است در ابتدا آن را روشن کنید تا از سالم بودن موتور و دینام آن اطمینان حاصل پیدا کنید. اگر وسیله سرمایشی خانه پنکه سقفی است ابتدا به ایمنی نصب آن دقت کرده و سپس آن را روشن کرده تا سلامت آن بررسی شود.

اما داستان کمی برای وسایل گرمایشی تفاوت دارد. اگر خرابی در این وسایل باشد و شما متوجه نشوید خسارت زیادی را متقبل خواهید شد. اگر سیستم گرمایشی خانه بخاری است که نیازی به بررسی ندارد و فقط باید راه لوله باز باشد. حواستان باشد نصب دودکش از پنجره خطرساز است و لوله دودکش حتما باید در محل تعبیه شده قرار بگیرد.

اگر سیستم گرمایشی خانه و ساختمانی که می‌خواهید خریداری کنید پکیج و رادیاتور است باید بررسی‌های زیر را انجام دهید. اگر ساختمان موتورخانه مرکزی داشته باشد که در این صورت کار زیادی از دست شما برنمی‌آید و فقط از همسایه‌ها می‌توانید درباره سالم بودن و میزان کار کرد آن سوال کنید.

 

چک کردن وسایل

 

اگر هر واحد دارای پکیج اختصاصی داشت داستان فرق می‌کند. چک کردن وسایل گرمایشی در این وضعیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر در فصل تابستان هستید و این وسیله گرمایشی خاموش است بدون تعارف از صاحب ملک بخواهید آن را روشن کند تا بررسی کنید. پس از مطمئن شدن از سالم بودن پکیج خانه نوبت به کارکرد صحیح رادیاتورها می‌رسد.

شیر رادیاتور را باز کنید و مطمئن شوید تمام آن گرم می‌شود. از طرف دیگر حواستان باشد که رادیاتور نشتی آب نداشته باشد. نگاهی هم به لوله‌کشی سیستم گرمایشی بیاندازید تا سالم باشد.

سیستم سرمایشی و گرمایشی نامناسب علاوه بر آزارهایی که در فصول سرد و گرم برای شما دارد، هزینه‌های بالایی را روی دست شما می‌گذارد.

 

بازدید ملک

 

چک کردن درها، دیوار و کف خانه

تمام درهای خانه را با دقت بررسی کنید. درها هم باید به راحتی باز و بسته شوند و هم باید قفل شوند. اگر دری مشکل دارد حتما با صاحبخانه در میان بگذارید. مورد بعدی دیوار خانه است. آیا نیاز به مرمت دارد یا خیر. آیا رنگ دیوار از بین رفته است؟ آیا کاغذ دیواری هنوز سالم مانده است؟ قبل از خرید و اجاره خانه باید به این نکته توجه کنید.

نگاهی به کف خانه بیاندازید. کف امکان دارد از سنگ، سرامیک، موزائیک، پارکت، لمینت و … باشد. مصالح کف خانه باید یک دست و سالم باشد. اگر شکستگی در مصالح کف زمین پیدا کردید باید در زمان نقل و انتقال خانه در نظر بگیرید.

چک کردن وسایل دیگر

در خانه وسایل زیادی است که باید حتما بررسی شود که مهم‌ترین آن را در بالا نام بردیم. اما چک کردن وسایل دیگری نیز ضرروری است. کلید و پریز خانه یکی از آن‌ها است. از سالم بودن و تکمیل بودن آن مطمئن شوید.

شیر‌های آب خانه را بررسی کنید. از شیر ظرفشویی آشپزخانه گرفته تا شیر روشویی سرویس بهداشتی. نگاهی به بالکن بیاندازید و مطمئن شوید که تجهیزات لازم را دارد. در نهایت نگاهی هم به شیشه‌های خانه بیاندازید تا شکسته نباشند.

 

بازدید ملک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • در طول یک سال تعداد زیادی خانه به اجاره می‌رود و یا به فروش می‌رسد اما قبل از خرید یا اجاره خانه چه مواردی را باید بررسی کرد؟
  • بازدید ملک و بررسی خانه را می‌توان به دو بخش تقسیم‌بندی کرد.
  • در زمان بازدید ملک بخش‌های مختلف خانه را به طور سطحی نگاه می‌کنید و با دیگر ساختمان‌هایی که دیده‌اید مقایسه می‌کنید. این مرحله را می‌توان بازررسی ساده و اولیه ولی مهم نام‌گذاری کرد.
  • در زمان بازدید ملک ابتدا مکان قرارگیری خانه‌ها را با یکدیگر مقاسیه کنید. آیا خانه‌ای که بازدید می‌کنید دسترسی مناسبی دارد؟ 
  • پس از تصمیم‌گیری و توافق با مالک، نکات دیگری است که باید حتما با دقت بیشتری بررسی شوند. این نکات در بخش دوم بررسی خانه جای می‌گیرند.
  • اول از همه با دقت به کابینت‌های زمینی و دیواری بنگرید. آن‌ها را باز و بسته کرده و داخل آن را نگاه کنید. توجه داشته باشد داخل کابینت خوردگی نداشته باشد.
  • در زمان چک کردن وسایل اگر در آشپزخانه از گاز رومیزی استفاده شده است آن را بررسی کنید. ببینید آیا تمام شعله‌های آن روشن می‌شود و فندک اجاق گاز رومیزی سالم است یا خیر.
  • اگر وسیله سرمایشی خانه کولر است در ابتدا آن را روشن کنید تا از سالم بودن موتور و دینام آن اطمینان حاصل پیدا کنید. اگر وسیله سرمایشی خانه پنکه سقفی است ابتدا به ایمنی نصب آن دقت کرده و سپس آن را روشن کرده تا سلامت آن بررسی شود.
  • در زمان بازدید ملک و چک کردن وسایل اگر واحد پکیج اختصاصی داشت داستان فرق می‌کند. چک کردن وسایل گرمایشی در این وضعیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • اگر در فصل تابستان هستید و پکیج خاموش است بدون تعارف از صاحب ملک بخواهید آن را روشن کند تا بررسی کنید. 
  • شیر رادیاتور را باز کنید و مطمئن شوید تمام آن گرم می‌شود. از طرف دیگر حواستان باشد که رادیاتور نشتی آب نداشته باشد. نگاهی هم به لوله‌کشی سیستم گرمایشی بیاندازید تا سالم باشد.

 

مطالب مرتبط

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

محله یوسف‌آباد محله‌ای اصیل در تهران

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و معروف تهران است که در گذشته باغ های زیادی داشته. این محله در مرکز تهران و منطقه ۶ شهرداری واقع شده. تاریخچه یوسف‌آباد گواه قدمت این محله است […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *