ساخت، نگهداری و بازسازی

چگونه برای پروژه نوسازی و بهسازی تیم طراحی و پیمانکار پیدا کنیم؟

نوسازی و بهسازی

 

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید نوسازی و بهسازی را برای خانه خودتان انجام دهید شاید برای شما سوال پیش آمده است که بهترین فرد یا گروه برای انجام این کار کیست؟ طراحان و متخصصان چگونه ایده‌های طراحی شما را وارد پروژه طراحی می‌کنند؟ برای به سرانجام رساندن پروژه نوسازی و بهسازی باید حوصله و وقت زیادی داشته باشید. اول از همه باید بودجه ساخت‌وساز خود را نهایی کنید. سپس مشخص کنید برای این پروژه نوسازی و بهسازی دقیقا چه چیزی می‌خواهید. بهتر است در فضای اینترنت جستجوی کاملی در این مورد انجام دهید.

ایده‌ها و طرح‌های مد نظرتان را در ورقه‌ای یادداشت کنید و نیم نگاهی به قیمت تمام شده هر یک از طرح‌ها داشته باشید تا ناخواسته از حد طبیعی بالاتر نرود. در این متن توضیحاتی در زمینه چگونگی پیدا کردن افراد مناسب برای پروژه بهسازی و نوسازی و چگونگی برآورد بودجه ساخت‌وساز ارائه شده است. در متن زیر نگاهی به موضوعات زیر می‌اندازیم:

  • چگونه برای پروژه نوسازی و بهسازی تیم طراحی و پیمانکار را پیدا کنیم؟
  • نحوه تعامل میان کارفرما و تیم طراحی و پیمانکار
  • نهایی کردن بودجه ساخت‌وساز
  • قرارداد و نکاتی در مورد توافق طرفین
  • نحوه پرداخت پول در طول پروژه

 

نوسازی و بهسازی

 

 

برای پروژه‌های بهسازی و نوسازی بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید. آن ها با تجربه‌ای که در این زمینه دارند می‌توانند ایده های طراحی شما را به سرانجام برسانند.

 

آیا شما می‌توانید به تنهایی ایده‌های طراحی را در ذهنتان بپرورانید؟

قبل از اینکه با طراحان و متخصصان دیدار کنید باید بدانید که دوست دارید به چه ایده‌‌های طراحی برسید. آیا در ذهن خود می‌خواهید دوباره آشپزخانه خانه‌تان را از نو بازسازی و بهسازی کنید؟ آیا می‌خواهید بودجه ساخت‌وساز شما به پایین‌ترین حالت ممکن برسد؟ آیا می‌خواهید تمام خانه خودتان را نوسازی و بهسازی کنید؟

تعدادی از صاحبان خانه فقط می‌دانند که خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نیاز به نوسازی و بهسازی دارد ولی نمی‌دانند که از کجا باید کار را شروع کنند. اگر جز این دسته از افراد هستید، به احتمال زیاد ترجیح می‌دهید با طراحان و متخصصان حوزه معماری مشورت کنید. طراحان و متخصصان می‌توانند با توجه به بودجه ساخت‌وساز شما بهترین ایده‌های طراحی را به شما پیشنهاد دهند.

طراحان و متخصصان با توجه به سابقه و تجربه خود می‌توانند بین بودجه مالی و ایده‌های طراحی شما تعادل ایجاد کرده و پروژه را به پیش ببرند. با شهرداری‌ها مکاتبات لازم را انجام دهند و مجوز‌های لازم برای ساخت‌وساز را دریافت کنند.

اگر در زمینه پروژه‌های نوسازی و بهسازی تخصصی ندارید، بهتر است تمامی مراحل کار را به گروه طراحی خود بسپارید. در این حالت شما فقط بهتر است ایده‌های طراحی خود را به آن‌ها انتقال دهید تا گروه طراحی به گونه‌ای وارد پروژه کند.

 

نوسازی و بهسازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

چگونه باید طراحان و متخصصان زبده را برای پروژه نوسازی و بهسازی انتخاب کرد؟

در ابتدا باید به نوع پروژه خود دقت کنید. برای شروع می‌توانید با یک سازنده، معمار و یا یک طراح مسئله خود را مطرح کنید. کار این افراد امکان دارد در بعضی مواقع با یکدیگر تداخل داشته باشد. هرچند در مجموع به یک سمت حرکت می‌کند. در هر حال به طور کلی:

معمار و طراح داخلی، ایده اولیه و نقشه‌های معماری را تهیه می‌کند. آن‌ها هماهنگی‌های لازم برای مدیریت و پیشرفت پروژه‌ نوسازی و بهسازی را انجام می‌دهند. پس از بررسی‌های لازم آن‌ها بهترین پیمانکار را به شما معرفی می‌کنند. پس شما می‌توانید با خیال راحت به آن‌ها اطمینان کرده و به نظرات معماران و طراحان گوش فرا دهید.

طراح منظر مختص طراحی فضای بیرونی شما است. اگر خانه شما ویلایی است باید فکری به حال حیاط خود کنید. طراحان منظر مسئول رسیدگی به فضای بیرونی خانه است.

 

بودجه ساخت‌وساز

 

شما باید پروژه نوسازی و بهسازی خود را پس از طی کردن مراحل اداری و قانونی به یک پیمانکار بسپارید. برای انتخاب پیمانکار دقت فراوانی لازم است. اگر برای پروژه خود پیمانکاری را نمی‌شناسید بهتر است در ابتدا از اقوام و آشنایان سوال کنید تا ببینید کسی پیمانکار باسابقه می‌شناسد. بررسی رزومه پیمانکار مرحله بعدی کار شماست.

اینکه شرکت پیمانکار در چه سالی تاسیس شده و آیا مجوزهای لازم برای فعالیت‌های عمرانی را دارد یا خیر بسیار با اهمیت است. این پیمانکار در چه زمینه‌های فعال بوده و چه پروژه‌هایی را اجرا کرده است. قبل از قرارداد با پیمانکار بودجه ساخت‌وساز خود را نهایی کنید تا در روز قرارداد همه چیز به صورت واضح مشخص باشد. پس از بررسی‌های موارد لازم توسط شما باید بین شما و پیمانکار قرارداد همکاری امضا شود.

 

بودجه ساخت‌وساز

 

برای شهرهای مختلف ایران قوانین خاصی برای معماری و شهرسازی تدوین شده است. پس بهتر است ایده‌های طراحی که توسط طراحان و متخصصان برای پروژه نوسازی و بهسازی شما داده می‌شود، آن‌‌ها را رعایت کرده باشند. بعضی از قوانین به هیچ وجه قابل چشم پوشانی نیستند و اگر شما بر روی ایده‌های طراحی خود مصر باشید هیچ وقت مجوزهای لازم را کسب نخواهید کرد و پرونده شما در شهرداری فقط از بخشی به بخش دیگر فرستاده می‌شود.

حدالامکان پروژه‌ها به گونه طراحی شوند که قابلیت تغییر را داشته باشند. ضمن اینکه امکان دارد بعضی از قوانین معماری و شهرسازی باعث تغییر پروژه شوند، گاهی اوقات امکان دارد خود شما در میانه راه نظرتان عوض شود.

تعامل میان طراح و کارفرما باید به صورت مداوم باشد. کارفرما که شما باشید باید به طور مداوم با طراحان و متخصصان در تماس باشید. روند پروژه نوسازی و بهسازی را به طور مرتب بررسی کنید و ایده‌های خود را به آن‌ها انتقال دهید.

روند مصاحبه کارفرما با طراحان و متخصصان و پیمانکار

پس از بررسی و جستجو لیست خود را محدود و نهایی کنید. در آخر، پروژه‌هایی که هر یک از آن‌ها انجام داده‌اند را با یکدیگر مقایسه کنید. حالا به مهمترین بخش کار رسیده‌اید. انتخاب پیمانکار نهایی. در ذهن خود تصور کنید که آیا توانایی همکاری دو طرفه بینتان وجود دارد؟ مطمئن شوید در طول همکاری هیچ تنشی بین دو طرف پیش نمی‌آید.

هنر طراحی و ایده‌پردازی طراحان و متخصصانی که قرار است با آن‌ها همکاری کنید بسیار مهم است. اما مهم‌تر از این موضوع، تفاهم دو طرف است. اگر کارفرما و گروه طراحی با یکدیگر با مشکل مواجه شوند در طول پروژه مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.

 

بودجه ساخت‌وساز

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در مورد بودجه ساخت‌وساز خود صادق باشید

اگر در مورد بودجه ساخت‌وساز پروژه نوسازی و بهسازی خود با گروهی که قرار است همکاری کنید صادق باشید می‌توانید روند کاری مناسبی را در پیش بگیرید. طراحان و متخصصان ایده‌های طراحی خود را با توجه به بودجه ساخت‌و ساز که توسط شما به آن‌ها گفته شده است برنامه ریزی می‌کنند.

تعدادی از کارفرمایانی که بودجه مشخصی برای پروژه خود تعریف نکرده‌اند، نگران این موضوع هستند که طراحان و متخصصان در این حوزه، با ایده‌های طراحی که ارائه می‌دهند آن‌ها را تحت فشار قرار داده تا بودجه را خودشان تعیین کنند. در این حالت بهتر است کارفرمایان هرچه سریعتر با افراد مطلع در این زمینه مشورت کنند تا یک مبلغ مشخص برای پروژه نوسازی و بهسازی خود کنار بگذارند.

 

ایده‌های طراحی طراحان و متخصصان

 

 

بررسی سابقه طراح و پیمانکار یکی از مراحل کاری مهم است. مطمئن شوید گروهی که می‌خواهید انتخاب کنید از پس پروژه شما برمی‌آیند.

 

چگونه قرارداد همکاری امضا کنید؟

مهمترین بخش یک پروژه مرحله انعقاد قرارداد است. همانطور که در جریان هستید، قرارداد بار حقوقی دارد و دو طرف هنگامی که پای برگه‌ای را امضا می‌کنند، باید عواقب مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند را درک کنند. اگر در مورد متن قرارداد اطلاعات لازم را ندارید حتما با یک حقوقدان مشورت کنید. او تمامی نکات قرارداد را برای شما بازگو می‌کند و مسیر درست را نشان می‌دهد.

شما باید دو قرارداد امضا کنید. ابتدا با گروه طراحی و در مرحله بعد با پیمانکار. هر کدام از این قراردادها ویژگی خاص خود را دارد. برای هر کدام بهتر است مشاوره بگیرید. بندهای مختلفی که شرایط را برای شما بهتر می‌کند باید در متن قرارداد آورده شود.

در صورتی که هرکدام از طرفین نتوانست به تعهدات خود عمل کند باید روش قانونی مشخصی در قرارداد گنجانده شده باشد. بهتر است قبل از شکایت و طی کردن فرآیند قانونی با صحبت مشکل به وجود آمده حل و فصل شود. پیگیری مراحل قضایی زمان‌بر است و خود این کار وقت زیادی را می‌گیرد.

نحوه پرداخت پول در طول پروژه نوسازی و بهسازی

مهمترین بخش یک پروژه ساخت‌وساز، تزریق به موقع پول است. نحوه پرداخت پول به طراح و پیمانکار به توافق دو طرف بستگی دارد. هر توافقی که میان طرفین صورت گرفت باید به صورت دقیق در متن قرارداد آورده شود. در صورتی که هر یک از طرفین از زیر مسئولیت خود شانه خالی کرد با مراجعه به قرارداد و پیگیری از مجاری قانونی می‌توان احقاق حق نمود.

بهتر است دوباره تاکید کرد قبل از شکایت و آغاز روند طولانی پیگری قانونی، با صحبت و سازش مشکلات را برطرف کرد.

 

ایده‌های طراحی طراحان و متخصصان

 

 

برای قرارداد حتما با یک حقوقدان مشورت کنید تا تمامی بندهای مورد نیاز را در قرار داد بگنجاند. این نکات می‌تواند شرایط پرداخت پول، تاریخ تحویل ساختمان، تاریخ تحویل پروژه و از این دست موارد باشد.

 

تاریخ تحویل پروژه نوسازی و بهسازی

هنگامی که طراحان و متخصصان ایده‌های طراحی خود را نهایی کرده و برای شما بازگو می‌کنند، مدت زمان طول اجرای پروژه را نیز مشخص می‌کنند. البته عدد نهایی در جلسه‌ای که با پیمانکار برگزار می‌شود، مشخص می‌شود. اتمام به موقع پروژه توسط پیمانکار منوط به پرداخت مالی منظم است.

تاریخ تحویل پروژه نیز در تمامی قراردادهای ساخت‌وساز قید می‌شود. پس حتما حواستان به روز تحویل پروژه باشد. پیمانکار در همان ابتدای شروع کار معمولا برنامه کاری – زمانی خود را به کارفرما ارائه می‌دهد و طبق آن شروع به فعالیت می‌کند. در نتیجه شما به راحتی می‌توانید نظارت کافی بر روند پروژه نوسازی و بهسازی خود داشته باشید.

 

ایده‌های طراحی طراحان و متخصصان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • تعدادی از صاحبان خانه فقط می‌دانند که خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نیاز به نوسازی و بهسازی دارد ولی نمی‌دانند که از کجا باید کار را شروع کنند.
  • طراحان و متخصصان می‌توانند با توجه به بودجه ساخت‌وساز شما بهترین ایده‌های طراحی را به شما پیشنهاد دهند.
  • اگر در زمینه پروژه‌های نوسازی و بهسازی تخصصی ندارید، بهتر است تمامی مراحل کار را به گروه طراحی خود بسپارید.
  • معمار و طراح داخلی، ایده اولیه و نقشه‌های معماری را تهیه می‌کند.
  • طراح منظر مختص طراحی فضای بیرونی شما است.
  • شما باید پروژه نوسازی و بهسازی خود را پس از طی کردن مراحل اداری و قانونی به یک پیمانکار بسپارید.
  • تعامل میان طراح و کارفرما باید به صورت مداوم باشد.
  • اگر در مورد بودجه ساخت‌وساز پروژه نوسازی و بهسازی خود با گروهی که قرار است همکاری کنید صادق باشید می‌توانید روند کاری مناسبی را در پیش بگیرید.
  • مهمترین بخش یک پروژه مرحله انعقاد قرارداد است. در صورتی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارید از یک حقوقدان مشورت بگیرید.
  • در صورتی که هر یک از طرفین از زیر مسئولیت خود شانه خالی کرد با مراجعه به قرارداد و پیگیری از مجاری قانونی می‌توان احقاق حق نمود.
  • تاریخ تحویل پروژه باید در تمامی قراردادهای ساخت‌وساز قید شود.

 

مطالب مرتبط

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

هر آنچه در ارتباط با بازسازی خانه باید بدانید

  بازسازی یا مرمت یک بنا به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که با انجام دادن آن بر روی یک بنا عمر آن سازه را افزایش داده و با انجام تعمیرات […]

با این اصطلاحات معماری تا چه حد آشنا هستید؟

  به چه میزان با اصطلاحات معماری آشنا هستید؟ آیا در مورد پلان و استراکچر ساختمان اطلاعاتی دارید؟ فرآیند طراحی چیست؟ دیزاین خانه چه معنی دارد؟ در دنیای امروزی که […]

مواردی که معماران و طراحان موفق انجام می‌دهند

  مراحل و روند طراحی معماران و طراحان بسیار شخصی و دارای تفاوت‌های ظریف است. در نتیجه با شروع هر پروژه که با یک کانسپت یا ایده همراه است امکان […]

نکاتی که معماران دوست دارند کارفرما از روند طراحی بداند

  وظیفه اصلی یک معمار طراحی ساختمان و اجرای طرح است. نظارت بر روند طراحی و فرآیند پروژه از دیگر وظایف آن‌ها است.در ایران نیز معماران پس از طی کردن […]

یک نظر در مورد “چگونه برای پروژه نوسازی و بهسازی تیم طراحی و پیمانکار پیدا کنیم؟

  1. با سلام بنده بیست و پنج سال است مجسمه کار میکردم واز سال گذشته گچ بری پیشرفته را در شروع کرده ام که در یک دیوار طرحهای برجسته با گچ و با برجسته گی زیاد که به طرح زیبای خواصی می‌بخشد از شما خواهشمندم مرا راهنمای بفرمایید چگونه میتوانم با ارشتیکت ها ارتباط برقرار کنم و کارم را به آنها نشان بدهم تا بتوانم زیاد خدمت کرده باشم و این طرح را رونق بدهم . با تشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *