بازارچه ساختمان

راهنمای خرید فرش مناسب

فرش یکی از عناصر مهم در دکوراسیون خانه است و باعث جلوه و زیبایی در فضای خانه می‌شود. با رجوع به خاطرات گذشته‌مان متوجه پررنگ بودن نقش فرش در خانه‌ها می‌شویم. در گذشته از فرش دستباف استفاده می‌شد و جنس و طرح فرش مهم بود، بعدها با پیشرفت تکنولوژی فرش‌ ماشینی به بازار آمد که علاوه‌بر قیمت مناسب، تنوع طرح خوبی دارند. دکوراسیون هر خانه از فرهنگ آن ناحیه وام می‌گیرد، ولی در هر نقطه از کشور فرش ایرانی رکن اصلی دکوراسیون خانه‌ها است. خرید فرش مناسب که با دکوراسیون خانه هماهنگ باشد و هم قیمت مناسبی داشته باشد کار دشواری است.

فرش ایرانی تنها پوششی برای کف خانه نیست، بلکه نمادی از هنر ایران است. امروزه فرش ایرانی تنوع زیادی در طرح و رنگ، نوع بافت، جنس و… دارد و می‌توان فرش ایرانی را از چند منظر بررسی کرد.

تفاوت فرش و قالیچه

فرش کلمه‌ای عربی و به معنای گستردنی است. در زبان عربی هر آنچه که قابل گستردن باشد و بتوان روی آن نشست را فرش می‌گویند. ایرانیان به هر گستردنی بافتنی فرش می‌گویند. تفکیک انواع فرش به صورت پسوند به واژه فر اضافه می‌شود، مانند فرش دستباف، فرش ماشینی، فرش مدرن و…

بیشتر افراد فرش را همان قالی می‌دانند ولی فرش بافتنی گستردنی است اما قالی نوعی فرش یکرو، پرزدار، گره‌دار و دارای تار و پود است. قدمت بافت فرش ایرانی به دوران هخامنشیان می‌‍رسد. فرش علاوه‌بر قالی به زیراندازهای دیگری هم اطلاق می‌شود. گلیم، جاجیم، نمد، حصیر، زیلو، گبه و… همگی از انواع فرش هستند.

 

خرید فرش مناسب

 

 

فرش علاوه‌بر قالی به زیراندازهای دیگری هم اطلاق می‌شود. گلیم، جاجیم، نمد، حصیر، زیلو، گبه و… همگی از انواع فرش هستند.

 

انتخاب فرش مناسب بر اساس جنس

فرش‌ ایرانی علاوه برطرح، طیف جنس‌های مختلفی را شامل می‌شود. جنس یکی از معیارهای مهم در خرید فرش مناسب است. بعضی از فراد به بعضی از مواد و الیاف حساسیت دارند و باید هنگام انتخاب فرش به آن توجه کنند. دلیل دیگر توجه به جنس هنگام انتخاب فرش مناسب ظرافت نوع بافت و گره است که به تا حدی به جنس فرش مرتبط است، همچنین اطلاع از جنس فرش بعدها شستشو را با مشکل مواجه نمی‌کند، زیرا نوع شستشو در هر فرش متفاوت است. بنابراین هنگام انتخاب فرش مناسب برای منزل‌تان در کنار طرح و رنگ به جنس آن نیز توجه کنید.

انواع فرش از لحاظ جنس

تمام پشم

تار و پود این نوع فرش به صورت کامل از پشم بافته شده است. این نوع فرش نرم و انعطاف‌پذیر است، چون نخ به کار رفته در بافت آن طبیعی و از جنس پشم گوسفند است. پشم مانند عایق عمل می‌کند، در سرما گرم و در گرما خنک است که به دلیل طبیعت نخ پشمی است. فرش تمام پشم دوام بالا و عمر طولانی دارد. فرش تمام پشم برای افرادی که به این نوع نخ آلرژی دارند مناسب نیست و باعث تشدید آلرژی در آنها می‌شود. اگر شما از آن دسته افراد هستید که دکوراسیون و فرش خانه‌تان را تغییر نمی‌دهید، فرش تمام پشم برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.

 

خرید فرش مناسب

 

 

تار و پود این نوع فرش به صورت کامل از پشم بافته شده است. این نوع فرش نرم و انعطاف‌پذیر است، چون نخ به کار رفته در بافت آن طبیعی و از جنس پشم گوسفند است. پشم مانند عایق عمل می‌کند، در سرما گرم و در گرما خنک است که به دلیل طبیعت نخ پشمی است.

 

چله پشم

چله این فرش از پشم است ولی نخی که در بافت آن به کار رفته از الیاف دیگری است. این نوع فرش نسبت به فرش تمام پشم قیمت پایین‌تری دارد که قیمت آن با توجه الیاف نخ متفاوت خواهد بود.

تمام ابریشم

فرش تمام ابریشم گران‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین نوع فرش است. فرش تمام ابریشم به دلیل بافت ریزش ظریف و بسیار زیبا است. نخ به کار رفته در تار و پود این فرش کامل از ابریشم است و به همین دلیل این فرش جز گران‌ترین فرش‌ها است. فرش تمام ابریشم از فرش تمام پشم ظریف‌تر است. فرش تمام ابریشم در مقابل لکه‌ها مقاوم است، اگر انواع مایعات مانند چای، نوشابه و غیره روی آن ریخته شود با دستمال مربوط و یا شامپو فرش به راحتی پاک می‌شود.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کف ابریشم

قالی کف ابریشم ترکیب پشم و ابریشم است. چله این فرش از پشم و نخ بافته آن ابریشم است. این نوع فرش دوام خوبی دارد و زیبا است.

گل‌ابریشم

در فرش گل ابریشم تنها گل‌ و برگ‌های آن از نخ ابریشم و نخ قسمت‌های دیگر فرش از جنس پشم است. فرش گل ابریشم نسبت به فرش تمام ابریشم و کف ابریشم قیمت پایین‎تری دارد. فرش گل‌ابریشم از لحاظ هنری ارزش بالایی دارد.

 

 

 

فرش گل ابریشم نسبت به فرش تمام ابریشم و کف ابریشم قیمت پایین‎تری دارد. فرش گل‌ابریشم از لحاظ هنری ارزش بالایی دارد.

 

سوف

در این نوع فرش نخ به کار رفته در گل‌ها و بوته‌ها از نوع پرزدار است و زمینه از پودهای نازک و ضخیم دارد.

انواع فرش از لحاظ ابعاد

فرش (قالی)

اگر بخواهیم قالی‌ها یا همان فرش‌ها را از نظر ابعاد دسته‌بندی کنیم در چهار دسته کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ قرار می‌گیرند. ابعاد فرش‌ها از 2 متر تا 6 متر و حتی بالاتر متفاوت و قابل تغییر است.

قالیچه

ابعاد قالیچه‌ها معمولاً کمتر از 4 متر است. قالیچه‌ها در ابعاد یک و نیم متری و دو متر و بیست بافته می‌شوند. قالیچه‌‎های ریزبافت را پرده‌ای می‌گویند. به قالیچه‌های 3 متری سجاده‌ای یا دو ذرعی گفته‌ می‌شود.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کلگی

کَلِگی یا سرانداز می‌توان گفت کناره عریض است. کلگی عرض کمتری نسبت به کناره دارد ولی طول آن از قالی بیشتر است. معمولا راهروهای فراخ را با کلگی پر می‌کنند. ابعاد کلگی معمولا 4 متر است.

کناره

همانطور که از نام این نوع قالی مشخص است، پرکردن قسمت‌های کناری که خالی مانده و با فرش پر نشده بر عهده کناره است. از کناره برای پوشش راهروها و راه‌پله‌ها استفاده می‌شود. ابعاد کناره شامل عرض هفتاد سانتی‌متر تا یک متر و طول آن سه تا 10 متر است.

انواع دیگر فرش از نظر نوع ابعاد شامل ذرع و نیم، ذرع چارک، پشتی و پادری است. پشتی‌ها ابعاد زیر یک متر دارند و کاربردشان برای پوشاندن رویه پشتی‌ها است. پادری‌ها نیز ابعاد کوچک و متفاوتی دارند و برای استفاده در پاگردها هستند.

 

 

انواع دیگر فرش از نظر نوع ابعاد شامل ذرع و نیم، ذرع چارک، پشتی و پادری است.

 

انتخاب فرش مناسب از نظر طرح

طرح شاه عباسی

اساس طرح فرش شاه عباسی را گل‌های طراحی شده خاصی که به شاه عباسی معروف است تشکیل داده. این گل‌ها که در اصطلاح هنر فرش تجرید یافته می‌گویند، یعنی به صورت مجرد مورد بررسی قرار می‌گیرند. این گل‌های تجرید یافته، ضمن شاخه و برگ‌ها وگاهی اسلیمی‌ها و ختائی‌ها در متن و حاشیه بافت فرش، نقشه اصلی فرش هستند.

گروه‌های فرعی طرح شامل افشان، لچک، ترنج، ترنج‌دار، درختی، جانوری، شیخ صفی، طره‌دار سلسله‌ای، شاه عباسی تصرفی، ترنجی طره‌دار، بوته‌ای و لچک و ترنج کف ساده است.

 

خرید فرش مناسب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

طرح اسلیمی

شکل اصلی این طرح شاخه‌های دورانی در میان برگ‌ها است. این شاخه‌ها تجرید یافته طرح درخت هستند. طرح اسلیمی انواع بسیاری دارد و در بیشتر طرح‌های فرش استفاده می‌شود، اما در نقشه بعضی از فرش‌ها این طرح غالب است. معروف‌ترین اسلیمی‌ها شامل: اسلیمی دهان اژدری است، در این نوع اسلیمی انشعاب هر شاخه به دو بخش فک‌های اژدها را نشان می‌دهد. روی ساقه شاخه‌ها جوانه‌هایی در نقاط مختلف طراحی شده که بیشتر این جوانه‌ها را اسلیم می‌گویند. این طرح نیز گروه‌های فرعی با نام‌های اسلیمی بندی، اسلیمی شکسته، اسلیمی دهان اژدری، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ترنج‌دار و اسلیمی ماری دارد.

طرح افشان

اشکال و اجزای طرح فرش‌های ایرانی به هم پیوسته و مرتبط هستند ولی در طرح افشان این پیوستگی مشاهده نمی‌شود. در طرح افشان گل‌ها، برگ‌ها، شاخه‌ها به صورت پراکنده و بدون پیوستگی در فرش افشانده شده، به همین دلیل این طرح با نام افشانی معروف شده است. در طرح افشان نیز دستمایه تنوع و تغییر شده و طرح‌های فرعی زیادی مانند افشان اسلیمی، افشان ختائی،افشان بندی، افشان شکسته، افشان گل اناری، افشان شاه عباسی، افشان شاخه پیچ، افشان دسته گل، افشان حیوان‌دار و افشان ترنج‌دار را شامل می‌شود.

 

 

در طرح افشان گل‌ها، برگ‌ها، شاخه‌ها به صورت پراکنده و بدون پیوستگی در فرش افشانده شده، به همین دلیل این طرح با نام افشانی معروف شده است.

 

طرح بته‌ جقه

بته‌ها سرکج مشهور فرش ایرانی همان تجرید یافته درخت سرو است. در طرح‌های بته‌ای اندازه و اشکال مختلف است. معروف‌ترین طرح‌های بته‌ای شامل بته جقه، بته شاخ گوزن، بته ترمه، بته سرابندی، بته خرقه‌ای، بته قلمکار اصفهان، هشت گل، بته کردستانی یا هشت بته، بته میر شکسته، بته لچک ترنج، بته سنندج، بته افشاری، بته بازوبندی و بته بادامی می‌شود.

طرح درختی

اساس طرحهای فرش ایرانی شاخه‌ها و برگ‌ها است ولی در طرح درختی سعی شده که وجه تشابه با طبیعت حفظ شود. در طرح‌های درختی، درخت و درختچه کوچک و بزرگ ترکیب اصلی را تشکیل می‌دهند و با اجزای دیگر ترکیب می‌شوند. نام‌گذاری طرح‌های درختی به صورت درختی جانوری یا حیوان‌دار، درختی سبزیکار یا آبنما، درختی ترنج‌دار، درختی سروی و درختی گلدانی است.

 

 

اساس طرحهای فرش ایرانی شاخه‌ها و برگ‌ها است ولی در طرح درختی سعی شده که وجه تشابه با طبیعت حفظ شود. در طرح‌های درختی، درخت و درختچه کوچک و بزرگ ترکیب اصلی را تشکیل می‌دهند و با اجزای دیگر ترکیب می‌شوند.

 

طرح شکارگاه

طرح‌های شکارگاه مشخصاتی مانند طرح درختی دارند. در طرح‌های شکارگاه حیوانات وحشی در حال شکار طراحی و بافته شده‌اند. گروه‌های فرعی طرح شکار عبارتند از: شکارگاه درختی، شکارگاه ترنج‌دار، شکارگاه قابی، شکارگاه لچک ترنج، شکارگاه سراسری

طرح قابی

این طرح از قاب‌های چند ضلعی تشکیل شده است. گروه‌های فرعی این طرح به نام‌های قابی اسلیمی، قابی قرآنی کرمانی یا ستونی مشهور است.

طرح ترکمن

طرح فرش‌های ترکمن از لحاظ هندسه و شکستگی خطوط در ردیف طرح‌های ایلی و مردم کوچ نشین است که به صورت ذهنی و بدون نقشه بافته می‌شوند. طرح‌های فرعی ترکمن شامل ترکمنی قاب یمونی، ترکمنی شانه‌ای، ترکمنی غزال‌ گز(چشم آهو)، ترکمنی آخال، ترکمنی چهار قاب، ترکمنی خورجینی و ترکمنی قاشقی می‌شود.

 

فرش ایرانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 خرید فرش مناسب با طرح ماهی درهم

طرح ماهی درهم در ردیف طرح‌های بومی و ایلی قرار می‌گیرد.بافت این فرش ذهنی است و نقشه ندارد. این طرح در شهر بیرجند استان خراسان شمالی بافته می‌شده و به تدریج  گسترش پیدا کرده است. گروه‌های فرعی طرح ماهی درهم شامل: ماهی هرات، ماهی فراهان و زنبوری، ماهی سنه یا کردستان، ریزه ماهی یا خرده ماهی و ماهی درهم بندی است.

طرح گلفرنگ

طرح گلفرنگ ترکیبی از طرح‌های اصیل ایرانی با گل‌های طبیعی به خصوص گل سرخ است. در طرح گلفرنگ از رنگ‌های تند و روشن به ویژه طیف رنگ سرخ استفاده می‌شود. گروه‌های فرعی این طرح شامل: گل سرخ (لچک ترنج)، گلفرنگ بیجار، گلفرنگ مستوفی، گلفرنگ ترنج‌‍دار، گلفرنگ دسته گلو و گلفرنگ گل و بلبل می‌شود.

طرح محرابی

طرح محرابی الهام گرفته از طرح محراب است و تزئیناتی مانند قندیل‌ها، ستون‌ها، سرستون‌ها و گل و برگ به آن اضافه شده است. گروه‌های فرعی طرح محرابی به صورت محرابی درختی، محرابی گلدانی ستونی، محرابی قندیلی، محرابی گلدانی و محرابی دورنما نام‌گذاری شده است.

 

 

طرح گلفرنگ ترکیبی از طرح‌های اصیل ایرانی با گل‌های طبیعی به خصوص گل سرخ است. در طرح گلفرنگ از رنگ‌های تند و روشن به ویژه طیف رنگ سرخ استفاده می‌شود.

 

طرح گلدانی

در طرح گلدانی اشکال مختلف گلدان در اندازه‌‍های مختلف وجود دارد. گاهی یک گلدان بزرگ پر از گل تمام طرح فرش را پوشش می‌دهد، گاهی چند گلدان کوچک به صورت متقارن اطراف و یا به دنبال هم سر تا سر فرش را می‌گیرند. گروه‌های فرعی این طرح عبارتند از  گلدانی ختائی، گلدانی دوطرفه، گلدانی محرابی، گلدانی سراسری، گلدانی ضل السلطان (گل و بلبل)، گلدانی حاج خاتمی، گلدانی تکراری، گلدانی لچک ترنج و گلدانی یکطرفه.

طرح محرمات

در این طرح کل فرش از جهت طول به چند ردیف موازی تقسیم می‌شود و درون این ردیف‌ها با بته جقه، انواع اسلیمی،ختائی و گل  و برگ‌ها تزئین شده، متن فرش نیز راه‌ راه استطرح محرمات در بعضی از نقاط ایران به طرح قلمدانی شهرت دارد. گروه‌های فرعی این طرح شامل قلمدانی سراسری، گل‌ ریز با زمینه یک رنگ و بته با زیمنه الوان است ولی معروف‌ترین طرح محرمات محرمات بته جقه است.

خرید فرش مناسب با طرح ایلی

طرح ایلی از قدیمی‌ترین  اصیل‌ترین طرح‌های فرش ایراین است و زاده ذهن قالیباف‌های بومی است.آنها در این طرح طبیعت و محیط زندگی‌ خود را در فرش پیاده می‌کنند. اطرح ایلی نقشه خاصی ندارد ولی زیبا است. بافندگان طرح فرش ایلی  این طرح را از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر یرده‌اند و تقریبا در تمامی نقاط ایران طرح ایلی بافته می‌شود.

 گروه‌های فرعی طرح ایلی شامل هیبت‌لو، قشقایی بته، افشاری، خاتونی، اردبیل، مزلقان، خمسه، ساده، تفرش، هریس، سیستان، مهربان، گوراوان، زنجان و مشکین شهر، بختیاری، کردی، یلمه، گبه، فردوس، سالارخانی، یعقوب‌خانی، سنگ چوبی، علی‌میرزائی، جان‌بیگی، جانمازی، جوین،موسی آباد، بلوچستان، ویس، قرجه، سنه و دسته ‌گل می‌شود.

طرح هندسی

کلیه نقوش طرح هندسی با استفاده از خطوط زاویه‌دار و اشکال هندسی ایجاد شده است. گروه‌های فرعی این طرح هندسی شامل هندسه‌بندی قابی، هندسی ترنج‌دار، هندسی محرمات، هندسی لچک ترنج، هندسی کف ساده، هندسی ستاره، هندسی خاتم شیرازی و هندسی جوشقانی است.

 

خرید فرش مناسب

 

طرح ایلی از قدیمی‌ترین  اصیل‌ترین طرح‌های فرش ایراین است و زاده ذهن قالیباف‌های بومی است.آنها در این طرح طبیعت و محیط زندگی‌ خود را در فرش پیاده می‌کنند. اطرح ایلی نقشه خاصی ندارد ولی زیبا است.

 

طرح‌های واگیره‌ای

در این طرح یک قطعه کوچک از یک طرح در جهت عرض و طول تکرار می‌شود به همین دلیل این طرح را واگیره‌ای می‌نامند. گروه‌های فرعی این طرح شامل بندی اسلیمی، بندی پیچک، بندی شکسته، بندی کتیبه‌ای، بندی مستوفی، بندی ورامین،بندی قالب خشتی یال لوزی، یندی ترنج‌دار، بندی درختی، بندی قاب‌قابی، بندی شیر شکری،بندی سروی، بندی آدمکی، بندی بختیاری، بندی مجلسی، بندی خوشه انگوری، بندی شاخه گوزن، بندی خاتم شیراز، بندی دسته گل است.

خرید فرش مناسب با طرح اقتباسی

طرح‌های اقتباسی شباهت زیادی با طرح‌‌های فرش در مناظق مرزی و کشورهای مجاور دارد به همین دلیل اقتباسی نامیده می‌شود. مانند طرح قفقازی و طرح گوبلنی.

طرح‌های آثار باستانی

این طرح از ساختمان‌ها و کاشی‌کاری‌‌ها و اشکال هندسی الهام گرفته شده‌اند. معروف‌ترین آنها عبارتند از: مسجد شیخ لطف‌الله، محرابی کوفی، مسجد کبود، مقبره شیخ صفی، سردر امامزاده محروق، گنبد محروق، کنبد قابوس، مسجد شاه اصفهان، تخت جمشید، طاق بستان، طاق کسری و زیر خاکی است.

 

 

کلیه نقوش طرح هندسی با استفاده از خطوط زاویه‌دار و اشکال هندسی ایجاد شده است.

 

طرح تلفیقی

طرح‌های تلفیقی به مرور زمان و با ادغام طرح‌های مختلف به وجود آمده‌اند. برخی از طرح‌های تلفیقی به دلیل ادغام و تلفیق زیبا و صحیح نقوش مختلف جذابیت زیادی دارند. اما بعضی از طرح‌های تلفیقی ادغلم و تلفیقی نابهنجار دارند که باعث تنزل زیبایی شده است. طرح‌های مختلف تلفیقی شامل: لچک و ترنج تلفیقی، تلفیقی دسته گلی، تلفیقی گلفرنگ، تلفیقی هندسی است.

خرید فرش ماشینی مناسب

تا به اینجا از فرش دستباف گفتیم. اما امروزه فرش‌های ماشینی به دلیل تنوع در طرح و بافت، همچنین قیمت مناسب محبوبیت زیادی دارند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در انتخاب فرش ماشینی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

انتخاب فرش ماشینی بر اساس جنس الیاف

الیاف مختلفی در تولید فرش ماشینی به کار می‌رود که الیاف مصنوعی است. الیاف‌های آکریلیک، پلی استر، پلی پروپلین، وسکوز، نایلون و پشم از جمله الیاف مصرفی در فرش ماشینی هستند. از بین تمامی این الیاف‌ها، الیاف پلی استر و آکریلیک بهترین نوع الیافی هستند که در تولید فرش ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت فرش آکریلیک و پلی‌استر

 زمان خرید فرش در کنار بررسی و انتخاب طرح، جنس نخ به کار رفته در انتخاب فرش مهم است. تفاوت فرش آکریلیک و پلی‌استر در قیمت آنها است. فرش آکریلیک نسبت به فرش پلی‌استر بهتر و مزایای بیشتری دارد.

 

 

 

الیاف‌های آکریلیک، پلی استر، پلی پروپلین، وسکوز، نایلون و پشم از جمله الیاف مصرفی در فرش ماشینی هستند. از بین تمامی این الیاف‌ها، الیاف پلی استر و آکریلیک بهترین نوع الیافی هستند که در تولید فرش ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ویژگی فرش‌های آکریلیک

الیاف آکریلیک قابلیت بازگشت‌پذیری دارند و در مقایل حرارت مقاوم هستند. استحکام فرش‌های آکریلیک بالا است. فرش‌های آکریلیک سبک و جذب رطوبت‌شان کم است.

ویژگی فرش‌های پلی‌استر

چگالی فرش‌های پلی‌استر با چگالی پشم تقریباً برابر است. فرش‌های پلی استر سبک و استحکام بالایی دارند. جذب رطوبت فرش‌های پلی‌استر صفر است.  فرش‌های پلی‌استری در مقابل نور و حرارت مقاوم هستند. فرش‌های پلی‌استری نسبت به فرش‌های آکریلیکی قابلیت برگشت‌پذیری کمتری دارند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نکات کلیدی هنگام انتخاب فرش مناسب

توجه به ابعاد هنگام خرید فرش مناسب

زمانی که برای خرید فرش مراجعه می‌کنید باید ابعاد مناسب را در نظر بگیرید. فرش در کدام قسمت خانه قرار می‌گیرید و ابعاد مناسب فرش برای آنجا چگونه است؟ فرش با ابعاد بزرگ مناسب است یا کوچک؟ این سوالات به ظاهر ساده ولی مهم است و حتما باید به پاسخ مناسب برسید تا هنگام خرید فرش دچار سردرگمی نشوید.

توجه به ابعاد هنگام خرید فرش مناسب

بعضی از افراد تصور می‌کنند که فرش‌های کوچک مناسب فضاهای کوچک است و باعث بزرگ نشان دادن فضا می‌شود. این تصور غلطی است و باعث کوچک نشان داده شدن فضا می‌شود. انتخاب اندازه مناسب فرش در دکوراسیون داخلی فضا تاثیر زیادی دارد و باعث زیبایی دکوراسیون خواهد شد. هنگام خرید فرش توجه کنید پایه‌های مبل روی آن قرار بگیرید. اگر قصد خرید فرش برای اتاق‌ خواب‌تان دارید ابعاد فرش باید بگونه‌ای باشد که هنگام پایین آمدن از تخت پاها روی فرش قرار بگیرد.

 

فرش ایرانی

 

 

بعضی از افراد تصور می‌کنند که فرش‌های کوچک مناسب فضاهای کوچک است و باعث بزرگ نشان دادن فضا می‌شود. این تصور غلطی است و باعث کوچک نشان داده شدن فضا می‌شود.

 

خالی گذاشتن فضاهایی از خانه

بدر قدیم کل خانه را با فرش می‌پوشاندند این روش امروزه منسوخ شده. بهتر از لیه‌های دیوار را خالی بگذارید. این کار به بزرگ‌تر شدن فضای خانه نیز کمک می‌کند.

تضاد در انتخاب فرش

گاهی تمامی فضا یکرنگ می‌شود که این باعث بی روح شدن فضای خانه می‌شود. بخصوص اگر از طیف رنگ کرم در دکوراسیون استفاده کنید. برای ایجاد جذابیت در فضا، هنگام خرید فرش سعی کنید طرح و رنگ فرش با سایر وسایل کمی متضاد باشد.

 

فرش ایرانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • هنگام خرید فرش چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی توجه به جنس آن مهم است و در میزان قیمت آن تاثیر زیادی می‌گذارد.
  • فرش ایرانی از لحاظ طرح و رنگ غنی است و قابلیت استفاده در دکوراسیون‎های مختلف را دارد.
  • فرش‌های ماشینی قیمت مناسب و طرح‌های متنوعی دارند، بنابراین هنگام خرید فرش گزینه اول افراد هستند.
  • هنگام خرید فرش توجه به ابعاد مهم است. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند کل خانه را با فرش بپوشانند که پیشنهاد نمی‌شود و بعضی افراد از فرش‌های خیلی کوچک استفاده می‌کنند که باعث عدم دید فرش و همین طور کوچک نشان دادن فضا می‌شود.

 

مطالب مرتبط

با انواع درب داخلی ساختمان و متریال آنها بیشتر آشنا شوید

  درب‌های ساختمان یکی از اجزای اصلی در هر ساختمانی هستند که نقش زیادی نیز در جلوه و زیبایی آن ساختمان دارند که امروزه با پیشرفت هر روزه تکنولوژی و […]

مدل‌های تخت خواب دو نفره و یک نفره را بشناسیم

  اهمیت مدل تخت خواب دو نفره و کیفیت آن در خواب بر هیچکس پوشیده نیست. خواب یکی از موارد تاثیرگذار بر چگونگی انجام کارهای روزانه است و در این […]

رعایت این نکات به شما در خرید باربیکیو کمک قابل توجهی می‌کند

  یکی از بهترین روش‌ها برای کباب‌پز کردن و پخت کباب استفاده از باربیکیو است که می‌توان آن را درقسمت‌های داخلی خانه مانند پاسیو، حیاط خلوت، بالکن و حیاط نیز […]

این کفپوش‌های سنگی ارزش خانه شما را بالا می برند

  همانطور که می‌دانیم یکی از اجزایی که در دکوراسیون داخلی به زیبایی فضای داخلی کمک می‌کند کفپوش‌ها هستند. انواع کفپوش در بازار موجود است و مهم‌ترین نکته در انتخاب […]

راهنمای خرید انواع روشویی برای فضای بهداشتی

  متنوع بودن انواع روشویی سرویس بهداشتی باعث سردرگم شدن خریدار می‌شود. این سردرگمی باعث می‌شود انتخاب یک روشویی برای ما سخت و سخت‌تر شود. انتخاب صحیح روشویی برای فضای […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *