خرید و فروش خانه

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 17 تهران

منطقه 17 تهران

 

منطقه 17  تهران یکی از مناطق جنوب غرب شهر تهران است. میانگین قیمت منطقه 17 در محله‌های مختلف نسبتا به یکدیگر نزدیک است و تفاوت قیمت به شرایط مختلفی بستگی دارد. از محله‌های گران منطقه 17 می‌‌توان به سجاد و بلورسازی اشاره کرد و از محله‌های ارزان منطقه 17 می‌توان زمزم و مقدم را نام برد. در این منطقه کاربری مسکونی و کاربری تجاری بیشترین سهم را از کاربری اراضی برخوردارند.

بافت جمعیتی و مسکونی در منطقه 17 تهران بسیار متراکم است. این افزایش تراکم در دهه‌های 50 و 60 شمسی بیشتر به چشم می‌آید. میانگین قیمت خانه در این منطقه با توجه به وضعیت این منطقه متفاوت است. از تاثیرگذارترین عناصر در این منطقه، می‌توان به عبور ریل راه آهن و بورس مبلمان اشاره کرد.

در این متن نگاهی به مطالب زیرخواهیم انداخت:

  • معرفی منطقه 17 تهران
  • مسیر دسترسی‌ها و حمل و نقل عمومی به این منطقه از تهران
  • امکانات موجود در منطقه 17
  • شاخص قیمت در منطقه 17
  • شاخص قیمت خانه برای ابعاد زیر 85 متر مربع، بین 85 تا 150 متر مربع و 150 متر مربع به بالا
  • بررسی قیمت در محله‌های گران و ارزان منطقه 17

 

 

معرفی منطقه 17 تهران

  • این منطقه در جنوب غرب تهران قرار دارد.
  • منطقه 17 تهران منطقه‌ای قدیمی است و مهاجر پذیر است.
  • خطوط ریلی راه‌آهن تهران – تبریز و تهران – اهواز از این منطقه عبور می‌کند.
  • منطقه 17 از جنوب به محدوده بزرگراه چراغی، از شمال به خیابان قزوین و خیابان چهل و چنج متری زرند، از غرب به اتوبان آیت الله سعیدی و از شرق به اتوبان نواب محدود شده است .
  • این منطقه از شمال با منطقه 10 و 9، از شرق با منطقه 11 و 16، از غرب به منطقه 18  و از جنوب با منطقه 19 همسایه است.
  • سابقه زندگی و شکل‌گیری این منطقه به سال 1340 به بعد باز می‌گردد.
  • بورس بازار مبل فروشی یافت‌آباد با مغازه‌ها و پاساژهای گوناگون باعث رونق اقتصادی این منطقه شده است.
  • در سال‌های دهه 1350 محلات مسکونی به صورت غیراصولی در این منطقه شکل گرفتند.
  • این منطقه از تهران را متراکم‌ترین منطقه می‌دانند. حد این تراکم 4 برابر استاندارد و مجاز است.
  • گسترش کاربری مسکونی در این منطقه بیشتر مربوط به 1350 و پس از آن است.
  • طبق آمار سر شماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت این منطقه  348،589 نفر است.
  • این منطقه دارای 14محله و 3 ناحیه است.

 

منطقه 17 تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مسیر های دسترسی به این منطقه

دسترسی تاثیر بسزایی در خرید آپارتمان و یا اجاره آن دارد. هر چقدر امکانات حمل و نقل عمومی کارآمدتر باشد افراد بیشتری به خرید خانه در آن محله و منطقه علاقه نشان می‌دهند.

حمل و نقل عمومی در این منطقه متراکم و شلوغ نسبتا خوب است و خدمات در این حوزه در وضعیت مطلوبی قرار دارد. حضور اتوبوس تندروی شهری، ایستگاه‌های مترو و خطوط تاکسیرانی در سطح منطقه نشان دهنده همین موضوع است.

خطوط 10 و 2 اتوبوس تندرو شهری از این منطقه عبور می‌کند. خط 10 مربوط به دانشگاه آزاد علوم تحقیقات به پایانه آزادگان است. این خط راستایی شمالی – جنوبی دارد و ایستگاه‌های بلوار معلم، آموزش و پرورش، شهرداری منطقه 18، پژاوند، سرو شرقی و سرو غربی در این منطقه قرار دارند.

خط 2 اتوبوس تندرو شهری از میدان آزادی آغاز شده و در پایانه خاوران پایان می‌یابد. این خط امتدادی شرقی و غربی دارد. ایستگاه‌های سه راه بوتان، جرجانی، میدان شمشیری، فرهنگسرای قرآن، دو راهی قپان، امامزاده معصوم، کشاورز و هلال احمر در این منطقه قرار دارند.

خط  3 مترو تهران نیز از این منطقه عبور می‌کند. ایستگاه‌های مترو زمزم، شهرک شریعتی و عبدل‌آباد از این خط، در این منطقه از تهران توقف دارند.

خطوط تاکسی نیز در این منطقه برای دسترسی بهتر شهروندان وجود دارد. در این منطقه پایانه تاکسیرانی وجود ندارد اما خطوطی که از این منطقه می‌گذرند در تمامی نقاط این منطقه و محلات مختلف دسترسی ایجاد کرده‌اند.

خطوط عادی اتوبوسرانی نیز در این منطقه با پراکنش مناسب در حال سرویس‌دهی برای جابجایی مردم در این منطقه و مناطق اطراف است.

 

منطقه 17 تهران

 

 

منطقه 17 تهران یکی از مناطق جنوب غرب تهران به حساب می‌آید. این منطقه از دیرباز یکی از مراکز مهاجرپذیر تهران است که به همین دلیلی تراکمی 4 برابر حد استاندارد دارد.

 

امکانات منطقه هفده تهران

در این منطقه بوستان‌های زیادی وجود دارد که تعداد آن‌ها حدودا 30 بوستان است. از مهمترین آن‌ها می‌توان به پارک یا بوستان بهاران، الهادی، زمزم، صالحان، معلم، خانواده، صبا و هزار شهید اشاره کرد.

در این منطقه شهربازی برای اوقات فراغت کودکان وجود ندارد و نزدیک‌ترین شهربازی به این منطقه شهربازی بوستان ولی عصر در منطقه 19 است.

افرادی که اهل هنر و سینما هستند تنها یک سینما در این منطقه به پخش فیلم‌های روز سینمای ایران می‌پردازد. سینما بهاران که در محله وصفنارد قرار دارد پخش فیلم‌های سینمایی را انجام می‌دهد.

در این منطقه حدود دو کتابخانه مجهز وجود دارد.

یک بیمارستان در منطقه 17 قرار دارد. بیمارستان ضیاییان در مرکز این منطقه در حال خدمات رسانی به مردم است. درمانگاه‌های زیادی نیز در سطح محلات مختلف منطقه هفده به بیماران خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

 

محله‌های مسکونی منطقه هفده تهران

همانگونه که در بالا اشاره شد منطقه هفده شهرداری تهران دارای 3 ناحیه و 14 محله است. با بررسی تمام عوام تاثیرگذار در قیمت مسکن از جمله با توجه به موقعیت دسترسی و موقعیت مکانی، میانگین قیمت خانه در محلات این منطقه حدودا نزدیک به یکدیگر است. محله‌های گران منطقه 17 در شمال شرق و محله‌های ارزان منطقه 17 در جنوب این منطقه قرار دارند. 14 محله این منطقه در سه ناحیه قرار دارند که عبارت است از:

  • آذری، امامزاده حسن، ابوذر غربی و یافت آباد در ناحیه یک شهرداری منطقه هفده؛
  • سجاد، گلچین، جلیلی، وصفنارد، زمزم و زهتابی در ناحیه دو شهرداری منطقه هفده؛
  • بلورسازی، مقدم، باغ خزانه و ابوذر شرقی در ناحیه سه شهرداری منطقه هفده.

 

منطقه 17 تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

شاخص قیمت در منطقه 17 تهران (آذر ۱۳۹۸)

با توجه به نوسانات خرید و فروش و اجاره مسکن در ماه‌های اخیر، بازار مسکن نیز دچار تغییر و تحول در رشد قیمت و یا کاهش قیمت شده است. اما با این حال میانگین قیمت خانه با توجه به معاملات انجام شده در آذر سال ۱۳۹۸ قیمت 6٫9 میلیون تومان است و این عدد باعث شده خرید خانه در منطقه 17 از لحاظ قیمت یکی از گزینه‌های قابل تامل باشد.

طبق بررسی ها و آنالیز سایت کیلید میانگین قیمت خانه از آذر سال ۱۳۹۷ تا آذر سال ۱۳۹۸ حدود 44 درصد افزایش داشته و اگر تصمیم خرید خانه در منطقه 17 را دارید باید در نظر داشته باشید قیمت خانه در این یک سال اخیر افزایش داشته است. این افزایش قیمت هم در محله‌های گران منطقه 17 اتفاق افتاده و هم محله‌های ارزان منطقه 17 از این افزایش قیمت بی‌نصیب نبوده‌اند. البته در دو ماه اخیر قیمت مسکن نوسان زیادی نداشته و راکد سپری شده است.

میانگین قیمت خانه طبق شاخص کیلید در آذر ماه ۱۳۹۷ عدد 5 میلیون تومان بوده که این عدد در آذر ماه سال ۱۳۹۸ به 7٫2 میلیون تومان رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که در یک سال اخیر نیز میانگین قیمت خانه روند افزایشی داشته و اشخاصی که قصد خرید خانه در منطقه 17 را دارند باید درباره این افزایش قیمت دقت لازم را داشته باشند.

 

شاخص قیمت خانه در این منطقه برای خانه‌های زیر ۸۵ متر (آذر ۱۳۹۸)

با مشاهده شاخص‌های سایت کیلید برای خانه‌های زیر ۸۵ متر مربع، میانگین قیمت خانه در منطقه 17 در 7 سال اخیر 389 درصد روند افزایشی داشته که بیشترین درصد تغییر در دو سال گذشته رخ داده است.

از آذر ماه سال ۱۳۹۷ تا آذر ماه سال ۱۳۹۸ میانگین قیمت خانه برای بناهای زیر ۸۵ متر مربع 78 درصد افزایش داشته است. قیمت خانه در منطقه 17 در همین بازه از متری 4٫4 میلیون تومان به 7٫9 میلیون تومان تغییر کرده و تفاوت قیمت ملک‌های چند سال ساخت با نوساز حدود متری تا یک و نیم میلیون تومان است.

میانگین قیمت خانه در منطقه 17 برای بنا های زیر ۸۵ متر مربع حدود 437 میلیون تومان در آذر ۱۳۹۸ است. در آذر ماه ۱۳۹۸ حدود 81 درصد معاملات در منطقه 17 برای خانه‌های کمتر از ۸۵ متر مربع بوده که این موضوع نشان می‌دهد تقاضای بازار برای خانه‌های کوچک بسیار بالا است.

 

منطقه 17 تهران

 

 

خطوط 10 و 2 اتوبوس تندرو شهری از این منطقه عبور می‌کند. خط 10 مربوط به دانشگاه آزاد علوم تحقیقات به پایانه آزادگان است. همچنین خط سه متروی تهران نیز در این منطقه توقف دارد.

 

شاخص قیمت خانه در منطقه 17 برای خانه‌های ۸۵ تا ۱۵۰ متر (آذر ۱۳۹۸)

با آنالیز شاخص‌ها توسط سایت کیلید برای خانه‌های بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر مربع میانگین قیمت این خانه‌ها در منطقه 17 در ۷ سال اخیر 448 درصد روند افزایشی داشته که عمده تغییر در دو سال گذشته اتفاق افتاده است. در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ تغییرات اندکی در قیمت این متراژ خانه رخ داده است.

از آذر ماه سال ۱۳۹۷ تا آذر ماه سال ۱۳۹۸ میانگین قیمت خانه برای بناهای بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر مربع 86 درصد افزایش داشته است. قیمت خانه در این منطقه در همین بازه از متری 4٫6 میلیون تومان به 8٫6 میلیون تومان تغییر کرده است. تفاوت قیمت ملک‌های چند سال ساخت با نوساز بین متری ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون است.

میانگین قیمت خانه در این منطقه برای بناهای بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر مربع حدود هشتصد و شانزده میلون تومان در آذر ۱۳۹۸ است و میان خانه‌های نوساز و قدیمی‌ساز تفاوت 50 تا 100 میلیون تومانی دیده می‌شود. در آذر ماه ۱۳۹۸ حدود 18 درصد معاملات در منطقه 17 برای خانه‌های بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر مربع بوده است.

شاخص قیمت خانه در این منطقه برای خانه های بالای ۱۵۰ متر (آذر ۱۳۹۸)

با بررسی شاخص‌های سایت کیلید برای خانه‌های بالای ۱۵۰ متر مربع میانگین قیمت خانه در منطقه 17 در ۷ سال روند افزایشی داشته است.

در آذر ماه سال 98 درصد ناچیزی از معاملات در منطقه 17 برای خانه های بالای ۱۵۰ متر مربع بوده است. حدود 1 درصد از معاملات به خانه‌های بالای 150 متر مربع اختصاص داشته است.

 

امامزاده حسن

 

 

بورس بازار مبل فروشی یافت‌آباد با مغازه‌ها و پاساژهای گوناگون باعث رونق اقتصادی این منطقه شده است و هر ساله تعدادی زیادی از افراد جامعه از سراسر کشور به این محله برای خرید مبل می‌آیند.

 

محله‌های گران منطقه 17 (آذر ۱۳۹۸)

هر منطقه با توجه به ویژگی های حاکم بر آن تفاوت قیمت در محلات آن دیده می‌شود. میانگین قیمت خانه در محله سجاد و بلورسازی از دیگر محله‌های منطقه 17 بیشتر است. قیمت هر متر مربع در آذر ماه سال ۱۳۹۸ در محله سجاد 7 میلیون تومان و در محله بلورسازی به 6٫8 میلیون تومان رسیده است و در زمره محله‌های گران منطقه 17 محسوب می‌شوند.

محله باغ ‌خزانه با قیمت متری 6٫8 میلیون تومان و محله ابوذر غربی با 6٫8 میلیون تومان در رتبه‌های بعدی محله‌های گران قیمت منطقه 17 دیده می‌شوند. محله‌های گران منطقه 17 با محله‌های ارزان منطقه 17 تفاوت قیمتی متری 1.9 میلیون تومانی دارند.

محله‌های ارزان منطقه 17 (آذر ۱۳۹۸)

میانگین قیمت خانه در محله زمزم و مقدم از دیگر محله‌های این منطقه کمتر است. قیمت هر متر مربع در آذر ماه سال ۱۳۹۸ در محله زمزم به 5.51 میلیون تومان و در محله مقدم با 5٫52 میلیون تومان رسیده است و جزو محله‌های ارزان منطقه 17 محسوب می‌شوند. محله وصفنارد با 5٫6 میلیون تومان و امامزاده حسن با 5.8 میلیون تومان در رتبه های بعدی محله‌های ارزان منطقه 17 دیده می‌شوند.

 

بازار مبل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • از محله‌های گران منطقه 17 می‌‌توان به سجاد و بلورسازی اشاره کرد و از محله‌های ارزان منطقه 17 می‌توان به زمزم و مقدم  را نام برد.
  • بافت جمعیتی در منطقه 17 تهران بسیار متراکم و حدود 4 برابر ظرفیت استاندارد است.
  • طبق آمار سر شماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت این منطقه  348،589 نفر است.
  • این منطقه دارای 14 محله و 3 ناحیه است.
  • حمل و نقل عمومی در این منطقه پرجمعیت و متراکم بسیار خوب است و خدمات در این حوزه در وضعیت مطلوب قرار دارند.
  • در آذر ماه ۱۳۹۸ حدود 81 درصد معاملات در منطقه هفده برای خانه‌های کمتر از ۸۵ متر مربع بوده که این موضوع نشان می‌دهد تقاضای بازار برای خانه‌های کوچک بسیار بالا است.
  • میانگین قیمت خانه در محله سجاد و بلورسازی از دیگر محله‌های منطقه 17 بیشتر است. قیمت هر متر مربع در آذر ماه سال ۱۳۹۸ در محله سجاد 7 میلیون تومان و در محله بلورسازی به 6٫8 میلیون تومان رسیده است.
  • میانگین قیمت خانه در محله زمزم و مقدم از دیگر محله‌های این منطقه کمتر است. قیمت هر متر مربع در آذر ماه سال ۱۳۹۸ در محله زمزم به 5.51 میلیون تومان و در محله مقدم با 5٫52 میلیون تومان رسیده است.

 

مطالب مرتبط

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

محله یوسف‌آباد محله‌ای اصیل در تهران

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و معروف تهران است که در گذشته باغ های زیادی داشته. این محله در مرکز تهران و منطقه ۶ شهرداری واقع شده. تاریخچه یوسف‌آباد گواه قدمت این محله است […]

مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و دیگر کلان شهرها

  داشتن خانه و سرپناه، یکی از مهم ترین نیازهای انسان در طول دوره های مختلف زندگی بود و هست. اما در سال های اخیر برخلاف گذشته‌ها، خرید خانه، رهن […]

مقایسه هزینه اجاره خانه در تهران با دیگر شهرهای جهان

    خرید، رهن یا اجاره مسکن موضوعی است که همه ما در طول سالیان مختلف زندگی خود برای یک بار هم که شده قطعاً آن را تجربه خواهیم کرد. […]

افزایش قیمت اجاره خانه 1402

افزایش اجاره خانه در پایان مدت قرارداد، دغدغه مشترک همه مستاجران است. نرخ بالای تورم سالانه در سال های اخیر باعث شده تا صاحبین خانه راهی جز افزایش اجاره خانه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *