بازار مسکن سایر شهرها

خیابان زند هویت شیراز

بازار وکیل شیراز

 

خیابان زند و بازار وکیل از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر شیراز است. گذری تاریخی که از میدان نمازی تا میدان ولیعصر ادامه دارد و بسیاری از آثار باستانی شیراز مانند ارگ کریمخانی ، بازار وکیل، حمام وکیل، نارنجستان قوام و .. در اطراف آن بنا شده‌اند. خیابان زند هویت شیراز است. خیابانی که در زمان حکومت امام قلی خان به تقلید از چهارباغ اصفهان بنا شد و در دوران زندیه و قاجاریه تکمیل گردید. خیابانی با بافتی قدیمی و پر از خانه‌های قاجاری و بناهایی متعلق به پهلوی اول و دوم.  در چند سال گذشته که تب ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بالا گرفت در اطراف خیابان زند صاحبان خانه‌های قدیمی دست به مرمت ملک‌های خود زدند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی یک‌به‌یک ساخته شد و مسافرینی که تعطیلات را در شهر تاریخی شیراز می‌گذراندند، مهمان خیابان زند شدند.

گذرتاریخی زند مرکز تجاری و دادوستد شیراز هم هست. وجود بازار وکیل از قدیم الایام تا به امروز باعث رونق این محل است و از طرف دیگر ساخت پاساژهای تازه بسیاری از کسبه شیرازی را به این خیابان کشانده است. در سال‌های گذشته ساخت مراکز پزشکی نیز وجهی تازه به این خیابان بخشیده است. بیمارستان نمازی و بیمارستان شهید فقیهی از جمله این مراکز درمانی است. گذر تاریخی زند در قسمت جنوبی شیراز قرار دارد و قیمت خانه نسبت به باقی مناطق شهر در آن‌جا پایین‌تر است.

 

خیابان زند

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خرید خانه در خیابان زند

آگهی‌های خرید و فروش خانه در شیراز در وب سایت کلید وجود دارد. همانطور که توضیح داده شد بافت خیابان زند و کوچه‌های منتهی به آن قدیمی است.

بافتی قدیمی که در بسیاری پلاک‌ها به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است. شهرداری شیراز در سال‌های گذشته سعی داشته از تغییر هویت این منطقه جلوگیری کند.

هرچند در برخی موارد موفق نبوده اما با دادن تسهیلاتی مانند وام مرمت و تشویق برای راه اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی بسیاری از پلاک‌های قدیمی حفظ شده است.

خرید و فروش پلاک‌های ثبتی رواج زیادی ندارد. بافت تازه ساخت این محل نیز قیمتی از 5 میلیون تا 10 میلیون تومان دارد و به دلیل طول زیاد این خیابان تفاوت قیمت زیاد است.

 

خیابان زند

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اجاره خانه در خیابان زند

خانه‌های خیابان زند و محله‌های اطراف به دلیل دسترسی بالا به دیگر نقاط شهر و نزدیکی به مراکز تجاری و درمانی هواخواه بسیاری دارد. هرچند بافت فرسوده نیز در این منطقه زیاد است.

کوچه پس‌کوچه‌های این منطقه مخصوصا در جنوب محله ارگ و بازار وکیل بی شباهت به کوچه‌های یزد نیست.

در هم پیچیده و باریک و با دیوارهای کاه گلی و درهای چوبی. به همین خاطر باید کسانی که می خواهند در این منطقه ساکن شوند به زندگی در این محلات عادت داشته باشند.

 

ارگ کریمخانی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی

 

 

خیابان زند از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر شیراز است. گذری تاریخی که از میدان نمازی تا میدان ولیعصر ادامه دارد و بسیاری از آثار باستانی شیراز مانند ارگ کریمخانی ، بازار وکیل، حمام وکیل، نارنجستان قوام و .. در اطراف آن بنا شده‌اند.

 

تاریخچه خیابان زند

خیابان زند محور توسعه شیراز مدرن است. سنگ بنای این خیابان را امام قلی خان حاکم وقت شیراز نهاد و بعدتر در زمان زندیه رونق گرفت.

وکی الرعایا در شمال این خیابان ارگ کریمخانی را ساخت و بعدتر برای پسرش باغ ابوالفتح‌خاني را سر و سامان داد.

توسعه خیابان زند در زمان قاجار هم ادامه پیدا کرد. در آن سال‌ها باغ‌های جهان‌نما و باغ‌نو ساخته شدند و در کنار آن فضای کسب و کار هم در راستای خیابان شکل گرفت.

در زمان پهلوی اول و دوم جمعیت ساکن در منطقه افزایش یافت و مراکز تفریحی از جمله چند سینما در خیابان زند ساخته شدند و شیراز را بدل کردند به قطب فرهنگی کشور.

بسیاری از ادارات دولتی مانند استانداری و ساختمان شهرداری شیراز در امتداد خیابان زند است. از طرف دیگر و در سال های گذشته ساخت چند مجتمع پزشکی این خیابان را به قطب درمان شیراز بدل کرده است.

خیابانی که امروز بخشی از آن پیاده راهی است برای قدم زدن گردشگران شهر تاریخی شیراز و بخشی دیگری زیرگذری یک کیلومتری که ترافیک را به زیر سطح زمین برده است.

بافت محله

عجیب نیست اگر در امتداد گذر تاریخی زند خانه‌هایی ببینید با در و پنجره چوبی، دیوار کاه‌گلی، حوضی آبی رنگ، شیشه‌های رنگی و ستون‌های چوبی و در پلاک کنار دستی آپارتمانی نو ساز با نمای رومی!

در سال‌های گذشته بخشی از هویت تاریخی کلانشهر شیراز تحت عنوان نوسازی بافت فرسوده و توسعه شهری از بین رفته است. البته بخشی دیگر هم نیاز به بازسازی فوری دارد.

وجود بازارهای ریز درشت از جمله بازار وکیل و تعدد رستوران و کافه ها در امتداد خیابان زند بسیار زیاد است.

 

بازار وکیل

 

 

در سال‌های گذشته بخشی از هویت تاریخی کلانشهر شیراز تحت عنوان نوسازی بافت فرسوده و توسعه شهری از بین رفته است. البته بخشی دیگر هم نیاز به بازسازی فوری دارد.

 

دسترسی خیابان زند

خیابان زند محل تقاطع تعداد بسیار زیادی خیابان است. در امتداد این خیابان چهار میدان مهم شیراز از جمله میدان نمازی، میدان امام حسین، میدان شهدا و میدان ولیعصر قرار دارند.

در سال‌های گذشته دو ایستگاه مترو در این گذر تاریخی افتتاح شده است. ایستگاه مترو امام حسین و ایستگاه ولیعصر. از طرف دیگر خط اتوبوس ویژه نیز در این مسیر فعال است. چندین ایستگاه تاکسی نیز در امتداد این مسیر فعالیت می‌کنند.

این خیابان یکی از پر دسترس‌ترین خیابان های شهر شیراز است. خیابانی که پیوندی بین تاریخ، گردشگری و فرهنگ در دل این کلان‌شهر شیراز برقرار کرده است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال‌های گذشته باعث رونق بیش از پیش این خیابان شده است.

 

هویت شیراز بازار وکیل

 

 

در چند سال گذشته که تب ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بالا گرفت در اطراف خیابان زند صاحبان خانه‌های قدیمی دست به مرمت ملک‌های خود زدند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی یک‌به‌یک ساخته شد و مسافرینی که تعطیلات را در شهر تاریخی شیراز می‌گذراندند، مهمان خیابان زند شدند.

 

مراکز تاریخی و  فرهنگی

شیراز جز دو سه شهر گردش پذیر ایران است. شهری به قدمت تاریخ و یادآور شکوه امپراطوری‌های گذشته ایران. از طرف دیگر این شهر ادیبان و شعرای معروفی دارد.

کمتر کسی است که حافظ و سعدی و خواجوی کرمانی را نشناند. به همین خاطر شیراز از دیربار به عنوان قطب گردشگری و فرهنگی کشور مطرح بوده و هست.

وجود بناهای تاریخی در امتداد خیابان کریمخان باعث شده گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات به این شهر می‌آیند، حتما سری به این گذر تاریخی بزنند.

ارگ کریمخانی از معروف ترین این بناها است. قلعه‌ای که مدتی به عنوان زندان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بنایی آجری با معماری زیبا که حیاطش پر است از درخت‌های نارنج. حوض بزرگی که در وسط مجموعه ارگ کریمخانی است در تمام سال آب دارد و جلوه زیبایی به این محوطه بخشیده است.

در جنوب خیابان زند بازاروکیل وجود دارد. بازاری با قدمت 300 سال که هنوز در آن خرید و فروش رونق دارد. صنایع دستی شیراز و شیرینی‌های سوغات این شهر در حجره‌های قدیمی بازار وکیل به وفور پیدا می شود.

حمام وکیل نیز از دیگر مجموعه‌های تاریخی است که در محوطه خیابان زند قرار دارد. مجموعه‌ای تاریخی که در سال‌های گذشته میزبان تعدادی مجسمه نیز شده است.

موزه پارس، سرای مشیر  و باغ نارنجستان نیز از جمله آثار دیدنی این منطقه تاریخی شیراز است. منطقهای که هویت شیراز را ساخته و در صورت حفظ بافت آن‌جا، می‌تواند شناسنامه تاریخی این شهر باشد.

به دلیل حضور زیاد گردشگران در این منطقه چندین هتل و مسافرخانه نیز در این خیابان ساخته شده است. هتل پارس، هتل ارم ، هتل پارسه و هتل جام جم از این دست مراکز اقامتی است.

رستوران‌ها و کافه های موجود در این گذرتاریخی نیز معرف اند. از جمله این رستوران‌ها می توان به رستوران شرزه، حاجی بابا، پیام و بهاران اشاره کرد.

از دیگر مراکز فرهنگی خیابان زند می توان به کتابفروشی های خانه کتاب ایران زمین و خانه فرهنگ مطهری اشاره کرد. همچنین سینما آریانا و سینما پیام نیز در اواسط این خیابان به چشم می‌خورند.

در چند سال گذشته که تب ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بالا گرفت در اطراف خیابان زند صاحبان خانه‌های قدیمی دست به مرمت ملک‌های خود زدند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی یک‌به‌یک ساخته شد و مسافرینی که تعطیلات را در شهر تاریخی شیراز می‌گذراندند، مهمان خیابان زند شدند.

 

هویت شیراز

 

 

ارگ کریمخانی از معروف ترین این بناها است. قلعه‌ای که مدتی به عنوان زندان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بنایی آجری با معماری زیبا که حیاطش پر است از درخت‌های نارنج. حوض بزرگی که در وسط مجموعه ارگ کریمخانی است در تمام سال آب دارد و جلوه زیبایی به این محوطه بخشیده است.

 

مراکز درمانی

دانشکده پزشکی ، بیمارستان شهید فقیهی، بیمارستان نمازی، بیمارستان شهید بهشتی ، بیمارستان تخصصی علوی، مجتمع پزشکی کیمیا، ساختمان پزشکان فارس، ساختمان پزشکی یاس، مرکز اهدای خون، داروخانه حلال احمر، داروخانه زارع تنها بخشی از فضاهای درمانی خیابان زند است.

این محله به غیر از هویت تاریخی خود، در سال های گذشته هویتی درمانی نیز پیدا کرده است.

 

هویت شیراز

 

مراکز آموزشی

دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، دانشکده پزشکی، موسسه آموزش عالي حافظ، موسسه آموزش عالی هنر شیراز و … از جمله اماکن امومزشی خیابان زند است.

 

ارگ کریمخانی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی

 

 

خیابان زند هویت شیراز است. خیابانی که در زمان حکومت امام قلی خان به تقلید از چهارباغ اصفهان بنا شد و در دوران زندیه و قاجاریه تکمیل گردید.

 

مراکز مذهبی

در خیابان زند می شود همنشینی ادیان مختلف را به چشم دید. در این گذر تاریخی که هویت شیراز را معرفی می کند هم مسجد هست، هم آتش کده و هم کنیسه.

از جمله مساجد این خیابان می‌شود به مسجد مولا، مسجد میرزا احمد قطبی و مجسد فاطمه الزهرا اشاره کرد. همچنین در این منطقه کنیسه ربیع زاده نیز میزبان هموطنان کلیمی است.

معروف ترین مسجد خیابان زند، مسجد وکیل است. مسجدی زیبا با ستون های سترگ و کاشی کاری های دقیق. مسجدی که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را مسحور رنگ بندی‌ها و معماری استادانه‌اش می کند.

مراکز تجاری

خیابان زند از دیرباز به عنوان قطب داد‌وستد شیراز شناخته می‌شده است. پاگیری بازار وکیل در این منطقه و همچنین ساخت پاساژهایی مانند فرجادیان و بحرینی کسبه شیرازی را به این منطقه کشانده است.

بازار وکیل نمونه زنده‌ای از بازارهای پر رونق دوران‌ها گذشته است. معمولات در شهرهای بزرگ بازار محل تجمع و رفت و آمد اهالی بوده و همواره زندگی در اطرافش جریان داشته است.

 

ارگ کریمخانی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد محله

منطقه: 8،2 و 1 

محل استقرار: مرکز شیراز

بافت محله: قدیمی‌ساز

همسایه های محلی: از شرق به میدان ولیعصر | از شمال به خیابان کشاورز| از غرب به میدان نمازی | از جنوب به خیابان لطفعلی خان زند

دسترسی: میدان ولیعصر | میدان نمازی | میدان شهدا | خیابان لطفعلی خان

ایستگاه مترو: دارد

ایستگاه BRT : دارد

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و دیگر کلان شهرها

  داشتن خانه و سرپناه، یکی از مهم ترین نیازهای انسان در طول دوره های مختلف زندگی بود و هست. اما در سال های اخیر برخلاف گذشته‌ها، خرید خانه، رهن […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

معروفترین و بهترین محله‌ها در شهر شیراز برای خرید خانه کدامند؟

  خرید خانه در شیراز یک انتخاب عالی برای افراد بومی و غیربومی است زیرا شهری با فرهنگ و تمدن چندین ساله است که مرکز استان فارس بوده و همسایگان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *