گزارش

تحولات تابستانی بازار مسکن تهران

 

تحولات تابستانی بازار مسکن خبر از کاهش قیمت خانه در بسیاری از مناطق پایتخت دارد. بعد از روند افزایشی که این بازار در سال گذشته تجربه کرد، امسال بازار مسکن با روند کاهشی مواجه بوده است. این روند کاهشی همراه با رکود باعث شده تعداد معاملات در محله‌های مختلف پایتخت نتواند به رکوردهای سال گذشته و سال‌های قبل برسد. در شرایطی که کاهش قیمت خانه در بازار محسوس بوده اما هنوز بسیاری از خانوارها به دنبال مسکن ارزان هستند.

سایت کیلید این قابلیت را ایجاد کرده تا کاربران بتوانند تحولات بازار مسکن را در بازه‌های یک ماهه، سه ماهه و … مقایسه کنند و بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

تحولات تابستانی بازار مسکن و رکود بازار مسکن

کاهش قیمت خانه در تمام مناطق تهران یکسان نبوده است. در برخی مناطق به دلیل رکود بازار مسکن این کاهش قیمت چشمگیر‌تر بوده و در برخی مناطق به دلیل تعدد معاملات، روند کاهش قیمت خانه متوقف شده است.

کارشناسان حوزه مسکن مدعی اند به دلیل کاهش قیمت خانه در پایتخت و همچنین رکود بازار مسکن، دلال‌ها و بازیگران غیرمصرفی این بازار دست به کار شدند تا خانه‌هایی که در اختیار دارند بفروشند. از طرف دیگر خریداران هم نیم نگاهی به کاهش قیمت خانه در آینده دارند و به همن خاطر عجله‌ای برای خرید نشان نمی‌دهند. دولتی‌ها و سیاستگذاران این حوزه هم مدام از ترکیدن حبابی سخن می‌گویند که دو سال است گریبانگیر بازار مسکن است. آن‌ها پیشبینی کردند که در تا ماه های انتهایی سال کاهش قیمت خانه در پایتخت ادامه داشته باشد.  

تحولات تابستانی بازار مسکن

در سایت کیلید روند معاملات بازار مسکن و تغییرات آن به تفکیک منطقه وجود دارد. بر اساس داده‌های سایت کیلید مناطق 6، 19، 22، 4 و 10 رکورد‌دار کاهش قیمت خانه در سه ماه گذشته بوده اند.

 

تحولات تابستانی بازار مسکن

 

از میان مناطقی که روکورددار کاهش قیمت خانه هستند سه منطقه 4، 10 و 6 نسبت به باقی مناطق تعداد معاملات بیشتری داشته است. در این میان متراژ خانه نیز در افت قیمت تاثیر گذار است. معمولا در تعیین قیمت مسکن ارزان متراژ خانه جز اولویت‌های فروشندگان است.

 

کاهش قیمت خانه

سال ساخت و تاثیر در قیمت مسکن ارزان

سال ساخت بنا یکی از مهمترین عوامل تعیین قیمت خانه است. تحولات تابستانی مسکن در پایتخت نشان می‌دهد مناطقی که بیشترین کاهش قیمت خانه را تجربه کرده‌اند، حجم معاملات آن‍‌ها بیشتر روی دوش خانه‌های قدیمی‌ساز بوده است. نمودار زیر بیانگر درصد خرید‌و‌فروش خانه بر اساس سال ساخت در مناطقی است که رکورد افت قیمت را در تحولات تابستانی مسکن تجربه کردند.

 

رکود بازار مسکن

تحولات تابستانی بازار مسکن و مناطق دارای رشد قیمت

تحولات تابستانی بازار مسکن در پایتخت روند ثابتی را طی نکرده است. درست است که کل بازار در وضعیت رکود قرار دارد اما بودند مناطقی که در سه ماه تابستان قیمت خانه در آن‌ها رشد داشته است. طبق داده‌های سایت کیلید مناطق 12، 1، 16، 17 و 20 در سه ماه تابستان افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

 

کاهش قیمت خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در مناطقی که رشد قیمت را در تابستان سال جاری تجربه کرده‌اند، فقط منطقه 1 بر خلاف الگوی دیگر مناطق بر اساس متراژ بنا معاملات را ثبت کرده است. نمودار حجم معاملات مناطقی که در سه ماه گذشته دارای رشد قیمت بوده‌اند، بر اساس زیر است.

 

مسکن ارزان

 

در مورد سن بنا هم در مناطقی که در تحولات تابستانی مسکن سال جاری با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، به غیر از منطقه 1 که در سال‌های گذشته با حجم بالای ساخت‌و‌ساز تغییر چهره داده است، مناطق دیگر در اکثر مواقع شاهد معامله ملک قدیمی‌ساز بوده‌اند. در منطقه 12 نیز حجم معاملات خانه‌های قدیمی‌ساز بسیار زیاد است. این منطقه جز مناطق تاریخی پایتخت است که هنوز می‌شود در آن‌جا خانه‌های قدیمی باحیاط و مستقلات پیدا کرد. منطقه 12 فرصت خوبی را برای خریداران مسکن ارزان فراهم کرده است.

نمودار زیر سن بنا در معاملات یک ماه گذشته مناطقی را نشان می دهد که با افزایش قیمت خانه مواجه بوده اند.

 

تحولات تابستانی بازار مسکن

آمار تازه مرکز آمار از وضعیت بازار مسکن

مرکز آمار ایران تازه‌ترین داده‌های خود در زمینه بازار مسکن را منتشر کرده است. بر اساس آمار منتشر شده متوسط رشد قیمت مسکن در کل کشور طی سه ماهه بهار امسال 82 درصد اعلام شده است. بر اساس این گزارش میزان افزایش قیمت در سی استان کشور به غیر از تهران 45 درصد و در شهر تهران 107 درصد بوده است. امروز میانگین قیمت هر متر مربع در کل کشور 3 میلیون و 500 هزار تومان است.

بازار راکد مسکن در تهران و شهرستان ها الگوی ثابتی نداشته و میزان آن در پایتخت بسیار شدیدتر از شهرهای دیگر بوده است. بعد از اوج‌گیری قیمت مسکن و عرضه تعداد زیادی خانه، بازار اشباع شد و حالا در دوران رکود هستیم. رکودی که مسئولان امر با مشوق‌هایی مانند افزایش میزان وام مسکن درصدد حل و فصل آن هستند.

در همین رابطه اتحادیه انبوه سازان مسکن هم طی نامه‌ای به وزارت راه و امور شهرسازی خواستار افزایش میزان وام مسکن شد. از طرف دیگر دولت برای کنترل تورم حوزه مسکن و همچنین کمک به قشر متوسط و مستضعف طرح اقدام ملی را در دستور کار قرار داده است. طرحی که بر مبنای آن قرار است 400 هزار واحد دولتی ساخته و تحویل مردم داده شود.

به غیر از پنج منطقه 12، 1، 16، 17 و 20 باقی مناطق تهران رشد منفی را در تابستان سال جاری در حوزه مسکن تجربه کردند.

 

مطالب مرتبط

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 10 تهران

اگر به دنبال خانه‌هایی با قیمت مناسب هستید بهتر است منطقه 10 تهران را نیز در نظر داشته باشید. منطقه 10 تهران یک منطقه بسیار قدیمی است که 100 سال […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه ۲۲ تهران

هر خانواده‌ای دوست دارد سرپناهی برای خود داشته باشد. امروزه با توجه به شرایط کشور داشتن مسکن مستقل برای جوانان یکی از شروط اصلی ازدواج محسوب می‌شود. لذا هر فردی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *