بازار مسکن تهران

معرفی مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس

 

تهران‌پارس از محله‌های قدیمی تهران است. محله‌ای در شرق تهران و ابتدای جاده دماوند. بافت این محله قدیمی ساز است و در سال‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت زمین و خانه کم‌کم دچار تحول شده است. مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس کم نیستند. بوستان پلیس ، فرهنگسرای اشراق ، سرزمین لی‌لی‌پوت ، سینما ماندانا ، پارک سرخه حصار و …  فقط چند نمونه از جاذبه های این منطقه شرق تهران هستند.

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ بوستان پلیس

بوستان پلیس یک مکان تفریحی واقع در شمال شرق تهران است که توسط یک خیابان به دو قطعه‌ی شمالی و جنوبی تقسیم شده است. این بوستان بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه و یکی از مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس محسوب می‌شود. بخشی از این پارک در گذشته درختان انار زیادی داشته و به همین دلیل به باغ اناری معروف است. بخش دیگر نیز در گذشته بیابان بوده که پس از احداث پارک به فضای سبز تبدیل شده است.

 

بوستان پلیس

 

این پارک در سال ۱۳۸۲ در هفته‌ی پلیس افتتاح شد و به همین دلیل بوستان پلیس نام‌گذاری شده است. بوستان پلیس شبیه باغ‌‌های ایرانی ساخته شده و دارای پوشش گیاهی متنوع و آب‌نماهای فراوان است که در معماری ستون‌ها و رواق‌ها نیز از معماری دوران ساسانی بهره گرفته است. در بخش باغ اناری عمارتی به نام عمارت ارباب هرمز وجود دارد که در گذشته مربوط به شخصی به همین نام بوده است‌. ارباب هرمز شخصی زرتشتی و مالک اصلی زمین‌‌های تهران‌پارس بوده و قدمت این عمارت به دوران قاجار می‌رسد.

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ سینما ماندانا

سینما ماندانا یکی از سینماهای قدیمی ایران است که در سال 1340 ساخته شده است. این سینما از استانداردهای جهانی ساخت برخوردار است و چهار سالن برای پخش فیلم دارد. این سینما بعد از انقلاب مدتی تعطیل بود اما در سال 1364 فعالیت خود را با یک سالن آغاز کرد.

پس از سال 1382 سالن‌‌های دیگر این مجموعه بازسازی شدند و هم اکنون هر چهار سالن آن به پخش فیلم اختصاص دارد. یکی از برنامه‌‌های ویژه‌ی این سینما پخش تئاتر است که در هفته یک شب به این موضوع اختصاص دارد. سینما ماندانا یکی از اماکن تفریحی ‌تهران‌ پارس محسوب می‌شود که در خیابان دماوند، بعد از سی متری نارمک، نبش کوچه‌ی بیهقی واقع شده است.

بوستان پلیس

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ فرهنگسرای اشراق

فرهنگسرای اشراق یکی دیگر از مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس است که قدمت ساختمان اصلی آن به 100 سال می‌رسد. همچنین باغی که فرهنگسرا در آن قرار گرفته، قدمت 200 ساله دارد. بر اساس گفته‌ها ساختمان قدیمی فرهنگسرا به دست یکی از دامادهای ناصرالدین شاه ساخته شده است. این ساختمان یک بادگیر هم دارد که یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین بادگیرهای ایران محسوب می‌شود.
در باغ فرهنگسرای اشراق حوض‌هایی وجود دارد که به حوض‌های هفتگانه معروف هستند و از طریق پله بین آن‌ها ارتباط وجود دارد. به همین دلیل به باغ فرهنگسرا باغ هفت حوض نیز گفته می‌شود. از این باغ پس از پیروزی انقلاب بعنوان شهرداری منطقه استفاده می‌شد تا اینکه در سال 1374 هم‌زمان با تأسیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به فرهنگسرا تبدیل می‌شود.

بوستان پلیس

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در این باغ امکانات تفریحی ورزشی از قبیل استخر، کانون‌‌های فرهنگی و خانه کودک وجود دارد. همچنین مرکز آموزش فرهنگسرای اشراق با بیش از صد رشته آموزشی در زمینه‌‌های مختلف هنرهای تجسمی، صنایع دستی، موسیقی، زبان و… فعالیت می‌کند. سینمای خانگی، سالن کنفرانس، کتابخانه، باشگاه‌‌های ورزشی، اتاق‌‌های بازی و سفره‌خانه سنتی از دیگر بخش‌‌های این فرهنگسرا محسوب می‌شوند که باعث استقبال عموم مردم از آن شده است.

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ رستم باغ (مخصوص زرتشتیان)

رستم باغ یکی از مکان‌های تفریحی ‌تهران‌پارس است که برای ساکنان قدیمی این منطقه به خوبی شناخته شده است. بر اساس گفته زرتشتیان این باغ در سال 1336 توسط مردی به نام ارباب رستم ساخته شده است. ارباب رستم زرتشتی مؤمن بوده که نزد ساکنان محل و سایر زرتشتیان از احترام بالایی برخوردار بوده است.

ارباب رستم این باغ را با نیت کمک به افراد نیازمند بنا کرده و علاوه بر آن دو دبستان دخترانه و پسرانه نیز ساخته است. گفته می‌شود که ارباب رستم پس از مسافرت به کشورهای هند و چین، باغ‌‌های آن‌ها را از نزدیک مشاهده کرد و تصمیم گرفت که در ایران نیز نمونه‌ای از آن‌ها را بنا کند. این باغ در حال حاضر مساحتی بالغ بر 25 هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است.

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران یکی از موزه‌‌های تهران است که در منطقه‌ی ‌تهران‌پارس قرار دارد. این موزه در عمارت ارباب هرمز واقع در باغ اناری بوستان پلیس قرار دارد و اولین موزه‌ی گرافیکی آسیا به شمار می‌آید. موزه گرافیک را می‌توان گنجینه‌ای از تاریخ گرافیک ایران دانست که در گنجینه‌ی آن آثار ارزشمندی نگهداری می‌شود. این موزه در سال 1377 تأسیس شده و تاکنون نمایشگاه‌های زیادی در زمینه‌ی هنر و گرافیک در آن دایر گردیده است.

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ باغ پرندگان

باغ پرندگان یکی از مناطق دیدنی و جذاب ‌تهران ‌پارس است که در شمال شرق تهران در جنگل‌‌های لویزان قرار دارد. این باغ در دو فاز به نام‌‌های «دشتچر» و «آبچر» طراحی شده که کار ساخت یکی از فازهای آن به پایان رسیده و فاز دیگر در حال تکمیل است. در فاز دشتچر پرندگانی نگهداری می‌شوند که پرواز نمی‌کنند؛ اما پرندگان فاز آبچر می‌توانند پرواز کنند و توسط تور از خروج آن‌ها جلوگیری شده است.

در بدو ورود به باغ پرندگان، طوطی‌‌های سخنگو به بازدیدکنندگان خوشامد می‌گویند و پرندگان دیگری مانند طوطی، کلاغ، کبوتر، فنچ، عقاب و… نیز در آن قابل مشاهده هستند. طراحی باغ پرندگان در نوع خود منحصر به‌ فرد است و شامل درختان زیبا و سنگفرش‌‌های دیدنی است که نظر همگان را به خود جلب می‌کند.

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ شهر کودک شاپرک

اگر در جستجوی مکانی برای تأمین کلیه‌ی نیازهای کودکتان هستید، شهر کودک شاپرک می‌تواند بهترین پیشنهاد باشد. این مجتمع یک مرکز دائمی ویژه‌ی کودکان است که از امکانات رفاهی نیز برخوردار است. مجتمع شاپرک از هفت بخش که اصطلاحاً هفت دهکده نامیده می‌شوند، تشکیل شده و دهکده‌‌های مختلف به موضوعاتی مانند اسباب بازی، سیسمونی، پوشاک کودک، کتاب و سی دی، مواد غذایی کودک و… اختصاص دارد.

در این مجموعه بازی‌‌های مختلفی برای تحرک کودکان وجود دارد و مواردی از قبیل باشگاه ورزشی، آتلیه عکاسی، کارگاه‌‌های تخصصی مادر و کودک و… نیز از دیگر امکانات آن محسوب می‌شوند. این مجموعه در ‌تهران ‌پارس، بزرگراه رسالت، نرسیده به بزرگراه باقری واقع شده است.

 

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ پارک جنگلی شیان (لویزان)

یکی از مناطق سرسبز ‌تهران ‌پارس پارک جنگلی لویزان است که در قسمت‌‌های شرقی و شمالی تهران قرار دارد. این پارک از امکاناتی مانند رستوران، کافی‌شاپ، سفره‌خانه سنتی، باغ پرندگان و زمین بازی برخوردار است و به همین دلیل مکان مناسبی جهت تفریحات خانوادگی محسوب می‌شود. این پارک از شمال به اتوبان شهید بابایی، از شرق به اتوبان شهید باقری، از جنوب به شمس آباد و از غرب نیز به ده لویزان مرتبط است. همچنین دسترسی به این پارک از طریق ایستگاه متروی نوبنیاد امکان‌پذیر است.

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ سرزمین لی‌لی‌پوت

سرزمین لی‌لی‌پوت یکی از مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس برای کودکان است و اولین شهر مشاغل برای کودکان محسوب می‌شود. در سرزمین لی ‌لی پوت کودکان می‌توانند بازی‌‌های دلخواه خود را انجام داده و ساعت‌ها سرگرم شوند بدون آن که احساس خستگی کنند. غرفه‌‌های مختلف به کودکان مشاغل مختلف را آموزش می‌دهند و کلاس‌‌های آموزش شهروندی نیز در این مجموعه برگزار می‌شود. سرزمین لی‌لی‌پوت در منطقه‌ی ‌تهران ‌پارس، اتوبان باقری جنوب، خیابان 196 غربی، خیابان اردیبهشت، جنب شهرداری منطقه 4 واقع شده است.

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ بوستان جنگلی یاس

پارک جنگلی یاس مکانی است که در سال 1394 به شهرداری تهران واگذار شد تا جهت استفاده‌ی عموم مردم آماده‌سازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. مساحت این پارک حدود 1400 هکتار است و بزرگ‌ترین پارک جنگلی شهر تهران به شمار می‌آید. این پارک با منظره‌ای زیبا به شهر و از سوی دیگر نمای رو به کوه‌‌های شمال تهران مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس بوستان پلیس

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ پارک جنگلی سرخه‌حصار

این مکان که با عنوان پارک ملی سرخه‌حصار نیز شناخته شده، یکی از مکان‌های سرسبز و اماکن تفریحی ‌تهران‌پارس است که از قدیمی‌ترین شکارگاه‌‌های ایران محسوب می‌شود. حیواناتی مانند قوچ، میش، گوزن، پلنگ، کفتار، گرگ، آهو و… جزو حیواناتی هستند که در این پارک حفاظت شده، زندگی می‌کنند.

این منطقه از زمان آغا محمدخان قاجار بعنوان شکارگاه مورد استفاده‌ی شاهان قرار داشته است. پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بادام، زالزالک، زبان گنجشک، چنار، سپیدار، عرعر و کاج است و بعنوان یکی از جاذبه‌‌های توریستی نزدیک به منطقه‌ی ‌تهران‌پارس قرار دارد.

 

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس بوستان پلیس

مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس ؛ زمین تنیس شهرک امید

باشگاه تنیس امید یکی از باشگاه‌‌های واقع در مجموعه‌ی ورزشی تفریحی امید است که در شهرک امید واقع در شرق تهران و نزدیک به منطقه‌ی ‌تهران‌پارس قرار دارد. این باشگاه با بهره‌گیری از مربیان مجرب و امکانات ورزشی مناسب همه روزه پذیرای علاقه‌مندان به تنیس است.

مطالب مرتبط

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

غرب یا شرق تهران؟ کدام برای سکونت بهتر است

تهران کلان‌شهری بزرگ است که به جرات می‌توان گفت هر نقطه از آن مانند شهری مستقل بوده و از جهات گوناگون با منطقه دیگر تفاوت دارد. در میان مناطق مختلف […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 13 تهران

  منطقه 13 در شرق تهران از مناطق قدیمی شهر به حساب می‌آید. باتوجه به افزایش قیمت خانه‌ها در دو سال گذشته خرید خانه در منطقه 13 با توجه به […]

بلوار شاهد محله پر درخواست تهرانپارس

  بلوار شاهد به عنوان محله پر درخواست تهرانپارس شناخته می‌شود. قیمت خانه در بلوار شاهد نسبت به محله‌های اطراف پایین‌تر است و این عاملی است برای افزایش تقاضا. خرید […]

تهرانپارس محله محبوب شرق تهران

  برای خرید آپارتمان و اجاره خانه در تهران، انتخاب محله مناسب برای زندگی بخش مهمی از فرآیند است. دسترسی محله، بافت، ساکنان، فضای سبز و امنیت محله همگی موارد […]

یک نظر در مورد “معرفی مکان‌‌های تفریحی ‌تهران‌پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *