خرید و فروش خانه

برای خرید ملک اداری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

خرید ملک اداری

 

با گسترش شهرنشینی و تغییر الگوهای کسب‌وکار در سال‌های اخیر، آمار خرید ملک اداری به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران افزایش قابل‌توجهی داشته است. شاید به نظر شما خرید ملک اداری تفاوتی با خرید یک آپارتمان مسکونی نداشته باشد؛ اما باید بدانید از آنجا که کارآیی این ملک‌ها با هم فرق می‌کنند، نکاتی که قبل خرید واحد اداری باید به آن توجه کنید نیز منحصر به فرد است. بنابراین اگر قصد دارید یک دفتر کار شخصی با سند اداری داشته باشید، بهتر است به مواردی که در ادامه آورده شده توجه کنید.

اطمینان کسب کنید

پیش از خرید ملک اداری ابتدا با خودتان خلوت کنید، شرایط را سبک سنگین کنید و در نهایت ببینید آیا افتتاح دفتر برای کسب و کار شما مفید است؟ آیا در درازمدت سودده خواهد بود؟ آیا از پس مخارج آن بر می‌آیید؟
هزینه‌ خرید یا اجاره ملک اداری بالاست، و چون می‌تواند بخش قابل‌ توجهی از سرمایه‌‌‍ شما را درگیر کند، اگر بدون سنجیدن جوانب کار دست به انجامش بزنید ممکن است در ادامه‌ مسیر به دردسر بیفتید و یا در بهترین حالت پولتان را هدر دهید..

نیازهایتان را بسنجید

یکی از مهم‌ترین گام‌ها پیش از خرید ملک اداری این است که مشخص کنید دقیقا چه انتظاراتی از دفترتان دارید. آیا لازم است دفترتان در خیابان خاصی باشد؟ یک مکان شلوغ را ترجیح می‌دهید یا یک مکان آرام را؟ متراژ دفترتان بهتر است چقدر باشد؟ آیا کسب‌وکارتان نیاز به یک واحد با سند اداری دارد یا یک آپارتمان مسکونی با موقعیت اداری کارتان راه می‌اندازد؟
تعیین چنین معیارهایی بسیار مهم است، چون می‌تواند دامنه‌ جست‌وجوی شما را محدود کند. بدین ‌ترتیب حین گشتن دنبال واحد مناسب، کمتر گیج می‌شوید و البته باعث می‌شود در بسیاری از موارد تردیدتان نیز از بین برود.

 


گسترش شهرنشینی و تغییر الگوهای کسب‌وکار با ملک اداری و موقعیت اداری

برای دفاتر کار می‌توان از سه نوع ملک استفاده کرد:

  1. املاکی که سند اداری دارند و شما می‌توانید هر نوع دفتری را در آن‌ها راه بیندازید. این املاک اجازه‌ نصب تابلو دارند و البته قیمتشان بالاست.
  2. املاک با موقعیت اداری به املاکی گفته می‌شود که سند مسکونی دارند، اما به خاطر موقعیتشان مناسب دفاتر کارند. طبق قانون در این املاک فقط مالک می‌تواند چند نوع دفتر کار خاص راه‌اندازی کند. در غیر این‌صورت شهرداری دفتر شما را پلمب می‌کند.
  3. املاک مسکونی با موقعیت مسکونی شرایطی شبیه به املاک با موقعیت اداری دارند، تنها تفاوتشان این است که موقعیتشان چندان دلخواه صاحبان کسب و کار نیست، اما همچنان مالک می‌تواند چند نوع دفتر کار خاص در آن راه‌اندازی کند.

مهم است قبل از خرید ملک اداری مشخص کنید به چه ملکی نیاز دارید. اگر قصد دارید دفتر وکالت، دفتر ازدواج و طلاق، دفتر مهندسی، دفتر مجله و روزنامه یا مطب راه‌ بیندازید، حتما لازم نیست سراغ خرید ملک با سند اداری بروید و یک ملک با موقعیت اداری که قیمت پایین‌تری دارد هم کارتان را راه‌ می‌اندازد. حتی شاید بسته به نوع کسب‌وکارتان اصلا نیازی به اداری بودن موقعیت ملک نداشته باشید و یک ملک مسکونی با موقعیت مسکونی نیز مناسب کار شما باشد. فقط به این توجه کنید که اگر می‌خواهید در ساختمان‌ مسکونی دفتر راه بیندازید، سعی کنید آپارتمانی بخرید که اکثر ساکنان آن از واحدهایشان استفاده‌ اداری دارند. مثلا همگی وکیل یا دکترند. در غیر این صورت ممکن است رفت‌ و آمدهای دفتر شما برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد کرده و در آینده باعث درگیری و دلخوری شود.
اما اگر قصد راه‌اندازی دفتری به جز دفاتری که پیش‌تر ذکر کردیم را دارید، حتما و حتما سراغ املاک با سند اداری بروید. در غیر این صورت احتمالا با شهرداری به مشکل برمی‌خورید.

ملک اداری؛ بدون پارکینگ هرگز!

پارکینگ داشتن یک ملک اداری، دقیقا مانند ملک مسکونی، اهمیت بالایی دارد. علاوه بر پارکینگ اگر واحد اداری موردنظرتان انباری نیز داشته باشد می‌توانید آن را یک امتیاز مثبت بزرگ به حساب بیاورید.
با توجه به اینکه معمولا دفاتر با کاغذ و پرونده‌های زیادی سر و کار دارند، برخورداری واحد از کمد دیواری نیز می‌تواند یک برتری محسوب شود.

 

گسترش شهرنشینی و تغییر الگوهای کسب‌وکار

 

 

با گسترش شهرنشینی و تغییر الگوهای کسب‌وکار در سال‌های اخیر، آمار خرید ملک اداری به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران افزایش قابل‌توجهی داشته است.

 

دفاتر کار اشتراکی

در آغاز راه تجارت معمولا افراد سرمایه‌ زیادی ندارند، کسب‌وکارشان هنوز رونق نگرفته و بالطبع کارمند چندانی نیز ندارند. به همین دلیل نیازی نیست که متراژ دفتر کارشان بالا باشد. از یک طرف دفتر کار با متراژ پایین به راحتی پیدا نمی‌شود و از طرفی دیگر اگر بخواهید دفتر با متراژ بالاتر بگیرید، احتمالا نمی‌توانید از پس مخارجش بر بیایید. به همین دلیل پدیده‌ای به نام «دفتر کار اشتراکی» به وجود آمده که چند نفر یک ملک را با هم خریده یا اجاره کرده و به صورت اشتراکی از آن استفاده می‌کنند. این‌گونه هم در آغاز کسب‌وکار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند و هم در پیدا کردن دفتر به مشکل نمی‌خورند. شما هم پیش از خرید ملک اداری این امکان را در نظر بگیرید.

اگر تصمیم گرفتید یک دفتر کار اشتراکی بگیرید، باید یک یا چند شریک پیدا کنید. برای این کار می‌توانید به بنگاه‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها مراجعه کنید. اما یک راه دیگر آن است که در منطقه‌ مورد نظرتان ساختمان‌هایی که مناسب کار شما هستند را شناسایی کنید، با مدیر ساختمان صحبت کنید و از او اجازه بگیرید که اطلاعیه‌ نیاز به شریک را در بورد ساختمان نصب کنید. به این صورت شانس اینکه بتوانید در منطقه‌ مورد نظر یک دفتر کار اشتراکی پیدا کنید بیشتر است.

گسترش شهرنشینی و تغییر الگوهای کسب‌وکار با ملک اداری آرام، شلوغ

معمولا توصیه می‌شود موقعیت دفتر کار در خیابان‌های اصلی، مرکز شهر و مناطقی که رفت و آمد زیاد است باشد. اما شاید شما در دفترتان نیاز به تمرکز داشته باشید و آرام بودن محیط برای شما مهم‌تر از در دید بودن یا دسترسی خوب باشد. در این مواقع می‌توانید دفاتری را انتخاب کنید که در محله‌های آرام‌تر قرار دارند.

جمع‌بندی

  • با گسترش شهرنشینی و تغییر الگوهای کسب‌وکار در سال‌های اخیر، آمار خرید ملک اداری به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران افزایش قابل‌توجهی داشته است.
  • املاک اداری معمولا قیمت خرید و اجاره بالاتری نسبت به سایر املاک دارند ضمن اینکه هزینه‌های این املاک بالاتر از حد معمول است. بنابراین پیش از اقدام به خرید یا اجرای ملکی برای دفترکارتان باید همه جوانب کار را بسنجید تا دچار ضرر نشوید.
  • استفاده از دفاتر کار اشتراکی یکی از روش‌هایی است که برای کم کردن هزینه خرید یا اجاره املاک اداری پیشنهاد می‏شود. به این ترتیب که آن محل توسط چند نفر اجاره می‏شود و به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مهم است ملک اداری که می‌خرید یا اجاره می‌کنید پارکینگ داشته باشد. همچنین با توجه به نوع کارتان حتما شلوغی و خلوت بودن موقعیت ملک و راحتی دسترسی آن را مد نظر قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *