آموزش و مشاوره حقوقی

پارکینگ مزاحم چیست؟

پارکینگ مزاحم

 

از آنجا که امروزه اکثر شهروندان خودروی شخصی دارند، خرید خانه یا اجاره آپارتمانی با پارکینگ اختصاصی به یک ضرورت بدل شده است. در ضوابط شهرداری برای پارکینگ واحدهای مسکونی هر آپارتمان، استاندارد مشخصی وجود دارد که ابعاد و محل دقیق آن در سند ملک ذکر می‌گردد. یکی از این ضوابط امکان عبور و مرور راحت و پارک کردن بدون مزاحم در محل تعیین شده است. اما گاهی دیده می‏‌شود شهرداری برای برخی از واحدها پارک مزاحم در نظر می‌گیرد و مالک پارکینگ مزاحم باید از قوانین اطلاع داشته باشد.
پارکینگ مزاحم یعنی اینکه دو خودرو پشت سر هم به گونه‌ای پارک شوند که برای خروج یکی از آنها نیاز به جابه‌جا کردن خودرو دیگر باشد. متاسفانه اختصاص دادن مزاحم یکی از قوانین دردسرساز شهرداری است، که گاها مالکیت آن در سند ملک نیز قید می‌‏شود، ولی قیمتی کمتر از پارکینگ اختصاصی دارد.

 

پارک خودرو

 

به مزاحمت پارکینگ توجه کنید

اگر قصد خرید یا اجاره آپارتمانی را دارید، که پارکینگ دارد، حتما به مزاحم و غیرمزاحم بودن آن دقت کنید. توجه به این نکته که ماشین شما بتواند بدون مزاحمت و به آسانی از پارک خارج شود و در محل تعیین شده پارک گردد بسیار مهم است.

اگر خودروی جلو خودرو شما مزاحمت ایجاد می‌کند، هر زمان نیاز به بیرون رفتن و داخل آمدن داشته باشید، باید به مالک آن خودرو اطلاع دهید تا ماشینش را جابه‌جا کنید. علاوه بر دردسر هماهنگی چندباره در طول روز، ممکن است با مالکی روبه‌رو شوید که غیرمنطقی باشد و حاضر نباشد به هر بار خودرو خود را حرکت دهد.

 

مالک پارکینگ مزاحم

 

آیا داشتن پارکینگ مزاحم ارزش دارد؟

درست است که با داشتن پارکینگ از گشتن به دنبال جای پارک در کوچه و خیابان راحت می‌‏شود و خودروی شما امنیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ اما گرفتار جابه‌جا کردن چندباره خودرو خود در طول روز خواهید شد.

اگر واحد شما مزاحم دارد باید توجه کنید، هرگاه ساکنین واحدهای دیگر نیاز به خارج کردن خودرو خود یا وارد شدن به پارکینگ را داشته باشند، موظف هستید خودروتان را جابه‌جا کنید؛ حال ممکن است این اتفاق در هر ساعت از شبانه روز چندین بار تکرار شود که صبر و حوصله زیادی می‌طلبد.

شکایت از مالک پارکینگ مزاحم

اصولا بهتر است از معامله آپارتمانی با واحد مزاحم بگذرید تا گرفتاری به وجود نیاید. اما در صورت درگیری با مالک پارکینگ مزاحم بهتر است ابتدا با وساطت مدیر ساختمان به توافق برسید.

طبق قانون هیچ یک از واحدها نباید خودرو خود را به گونه‌ای پارک کنند که مانع رفت و آمد سایر ساکنین شود. در صورتی که واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، خودرو خود را درون ساختمان پارک نماید می‌توان از او شکایت کرد.

همچنین اگر داشتن مزاحم در سند واحد ذکر شده باشد، باز هم مالک مزاحم موظف است در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را، در صورت نیاز، جابه‌جا کند در غیراینصورت سایر مالکین می‌توانند به جهت مزاحمت از او شکایت نمایند.

 

مطالب مرتبط

چند راه حل ساده برای خانه‌های بدون پارکینگ

  این روزها خودرو تبدیل به یک وسیله ضروری برای جابجایی‌هایی شهری و بیرون شهری شده است و اگر این وسیله ضروری نباشد بسیاری از کارهای ما مختل می‌شود در […]

اجاره یا فروش انباری قانونی است؟

  با فراگیر شدن زندگی آپارتمان‌نشینی در تهران، قوانینی که برای این سبک زندگی مناسب است، مورد اهمیت و توجه قرار گرفته است. آگاهی به این قوانین و حقوق مالکین، […]

اگر بر سر پارکینگ آپارتمان با همسایه‌ها مشکل دارید، این مطلب را کامل بخوانید!

  قوانین مشاعات ساختمان از جمله پارکینگ آپارتمان در دو قسمت تعریف و مشخص شده است؛ قسمت‌های اختصاصی در آپارتمان قسمت‌های مشترک یا مشاعات بر طبق ماده 2 قانون تملك […]

39 نظر در مورد : “پارکینگ مزاحم چیست؟

  1. سلام پشت سند بنده نوشته شده است

    ” بانضمام پارکینگ مزاحم قطعه بیست و هفت تفکیکی به مساحت (12) دوازده متر مربع واقع در همکف. با قدرالسهم از عرصه و سایر مشاعات و مشترکات طبق قانون تملک آپارتمانها و آئین نامه اجرایی آن. ”

    در ادامه توضیحات نوشته شده

    ” حدود پارکینگ مزاحم قطعه 27 : شمالا : خط فرضی به محوطه مشاعی است بطول (2.40) دو متر و چهل سانتیمتر شرقا : خط فرضی به محوطه مشاعی است بطول (5.00) پنج متر جنوبا: خط فرضی به محوطه مشاعی است بطول (2.40) دو متر و چهل سانتیمتر غربا : خط فرضی به محوطه مشاعی است بطول (5.00) پنج متر ”

    این یعنی چی دقیقا گاها همسایه ها میان جای پارکینگی پارک میکنن که فروشنده گفته بود مال من هست . حالا من میتوانم از همسایه ها بخواهم جای پارکینگ من پارک نکنن . ایا پارکینگ من مزاحم هست و هر ساعت شبانه روز اگر همسایه بخواد و بگه باید جابجا کنم اصلا همسایه ها اجازه دارن جای من پارک کنن من میتونم 12 متر جای پارک داشته باشم ؟؟؟ خواهشا پاسخ بدید متشکرم

  2. با سلام و وقت بخیر
    اینجانب، مرداد ماه امسال قبل از فروش ملک سند (پارکینگ مزاحم) خودم را با مساعدت یک ملک دیگر در همان ساختمان که ملکی به صورت (پارکینگ غیر مزاحم) بوده “(جابه جا)” کردیم داخل سند.‌ و در همان ماه ذکر شده آن دو ملک فروخته شد. ولی الان مالک جدیدی که ملک دوم را خریداری کرده مغایرت سند جدید را با کپی سند قبلی همان ملک متوجه شده و در حال حاضر هم با تهدید فراوان و حتی طرح شکایت در سامانه ثنا احضاریه فرستاده است. بنظر شما چه کار و راه کار قانونی برای سر جا نشاندن مالک جدید وجود دارد؟ ممنون می شم اگر کسی توضیحاتی دارد. با سپاس

  3. سلام وقت بخیر ببخشید من یک واحد آپارتمان پیش خریدکردم با پارکینگ الان که مراحل اخذ پایان کار داره طی میشه به بنده گفتند که که نقشه اولیه ساختمان پارکینگ به واحد شما تعلق نگرفته بود که پیمانکار نقشه رو عوض میکنه و نقشه دوم را به تایید شهرداری میرسونه و درآن پارکینگ تایید شده که نقشه دوم فاقد اعتباره در نتیجه واحد بدون پارکینگ در نظر گرفته میشه .
    الان من باید چکارکنم ؟ من در دفترخانه ثبت معامله رو به ثبت رسوندم و درآن قید شده واحد با پارکینگ

  4. سلام وقت بخیر
    اپارتمانی پیش خرید کردم که یک سال بعد وقتی واحد مزاحم ساکن شد متوجه شدم که پارکینگ بنده مزاحم دارد در حالی که در قولنامه غیر مزاحم و در سند فقط پارکینگ قید شده است این در حالی است که پارکینگ مزاحم نه تنها مزاحم بنده بلکه مزاحم رفت و امد ساکنین در رفت امد به درب ورودی اسانسور و پله ها هست و فقط40سانت ورود و خروج داریم به سازنده اعتراض کردم ولی ایشان عنوان کردند شما اخرین خریدار بودید و پارکینگ نداشتم این درحالی ست که یک سال بعد از خرید بنده واحدی را که یکی از اقوامش ساکن بود فروخت هنوز به نام سازنده بود در ضمن ایشان موقع خرید به ما نگفتن پارکینگ مزاحم دار است

    4
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *