خواندنی و دیدنی

نکاتی برای خانواده‌ها به مناسبت شروع مدارس دانش آموزان کلاس اولی

کلاس اولی

 

با شروع فصل پاییز و اول مهر مدرسه‌ها باز می‌شوند. به گفته مسئولان امسال حدود ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار نفر به مدرسه‌ها می‌روند. اما تعدادی از این افراد وارد کلاس اول ابتدایی می‌شوند و مدرسه اولی به حساب می‌آیند. اما آیا خانواده‌ها تکنیک‌های لازم برای آرامش هر چه بیشتر این کودکان کلاس اولی را دارند. هر کدام از این کودکان واکنش متفاوتی به روز اول مدرسه دارند. پس بهتر است خانواده‌ها اطلاعات لازم در خصوص بعضی از این مشکلات را داشته باشند. چگونگی برخورد با این مشکل موضوعی دیگر است که اهمیت پیدا می‌کند. آیا والدین برای پاسخ به مشکلات کودکان کلاس اولی خود آمادگی لازم را برخوردارند؟ در زیر نکاتی در مورد دانش آموزان کلاس اولی‌ و کلاس درس و مدرسه برای والدین گفته شده است.

نکاتی در مورد دانش آموزان کلاس اولی و کلاس درس و مدرسه برای والدین

1- مطمئنا روز اول مدرسه زیاد برای کودکان مهم نیست اما برای خانواده‌ها کاملا برعکس این موضوع است. از آنجایی که مدت زمان زیادی فرزندانتان دیگر در کنار شما نیستند، نگرانی شما از جهات مختلف بیشر و بیشتر می‌شود. این نگرانی‌ها در زمینه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. از به موقع بیدار کردن فرزندتان گرفته تا درس خواندن آن‌ها.
 


 
2- اینکه فرزندتان کمی از روز اول مدرسه ترس داشته باشد کاملا طبیعی است. اما گاهی اوقات امکان دارد حالت ترس خود را با زبان به شما نگوید و با واکنش‌های دیگری این ترس را نشان دهد. این حرکات می‌تواند مثل فشردن انگشتان و یا نیشگون گرفتن آن بروز پیدا کند. پس حواستان به فرزندتان باشد و تا جایی که ممکن است با او در مورد مدرسه و آینده‌ای که قرار است از طریق مدرسه به آن برسد صحبت کنید.

3- نوشیدنی‌هایی که کودکان برای باز کردن آن به تنهایی به مشکل بر می‌خورند بهتر است به آن‌ها داده نشود. همچنین تنوع وعده‌های غذایی که فرزندتان عادت به خوردن آن‌ها ندارد بهتر است به فرزندتان داده نشود. شاید برای شما سوال پیش بیاید مگر مشکل غذای جدید برای بچه‌ها چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه کرد که روز اول مدرسه به خودی خود برای کودکانتان تجربه جدیدی است و تغییر غذایی حس دور بودن و دلتنگی را بیشتر و بیشتر می‌کند.
 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

4- در خانه با کودکانتان تمرین کنید در ظرف غذا چگونه می‌توانند غذا میل کنند. از آنجایی که بچه‌های مدرسه‌ای دیگر در خانه پیش شما غذا نمی‌خورند و خبری از بشقاب‌های راحت نیست آن‌ها باید یاد بگیرند چگونه در ظرف‌های کوچک، غذا را میل کنند. از طرف دیگر به فرزندانتان یاد‌آوری کنید که وسایل دور ریختنی را حتما در سطل آشغال مدرسه بیاندازند. داشتن حس مسئولیت به کلاس و مدرسه باید در همان روزهای آغاز تحصیل در فرزند شما نهادینه شود. از زمان قدیم تا بحال مدرسه به خانه دوم معروف بوده است.

5- با توجه به تازگی محیط کلاس درس و مدرسه برای دانش آموزان بهتر است دو شماره تماس از خودتان به معلم کلاس و مسئولان مدرسه بدهید تا در مواقع ضروری با شما تماس بگیرند. نگران نشوید؛ مدرسه محیط بسیار امنی برای بچه‌ها است ولی گاهی اوقات به خاطر موقعیت‌های فوری پزشکی با شما تماس گرفته می‌شود. بهتر است در جیب شلوار یا روپوس مدرسه دانش آموزان کلاس اولی نیز شماره خودتان را بگذارید تا در مواقع مورد نیاز از آن استفاده شود.
 


 

 

در خانه با کودکانتان تمرین کنید در ظرف غذا چگونه می‌توانند غذا میل کنند. از آنجایی که بچه‌های مدرسه‌ای دیگر در خانه پیش شما غذا نمی‌خورند و خبری از بشقاب‌های راحت نیست آن‌ها باید یاد بگیرند چگونه در ظرف‌های کوچک، غذا را میل کنند.

 

6- اگر فرزند شما دچار بیماری خاص است حتما معلم و مدرسه را در جریان این موضوع قرار دهید. مخصوصا کودکانی که مبتلا به آسم هستند و باید از اسپری‌های درمانی به فاصله زمانی مشخص استفاده کنند. این دسته از دانش آموزان نیز در زنگ ورزش مراقب سلامتی خود باشند. اگر استفاده از داروها با توجه به سن دانش آموزان سال اولی کمی سخت است دستورالعمل استفاده دارو را در برگه‌ای نوشته و به مدرسه و معلم تحویل دهید.

7- بهتر است با والدین دانش آموزانی که با فرزند شما هم کلاس هستند آشنا شوید. از آنجایی که دانش آموزان سال اولی وارد محیط تازه‌ای می‌شوند امکان دارد در یادداشت تکالیف و یادآوری آن‌ها کمی با مشکل روبرو شوند. پس بهترین کار این است که با تعدادی از والدین آشنا شوید. مزیت مهم دیگر این آشنایی به سال‌های دیگر تحصیلی فرزندتان بر می‌گردد. در طول شش سال آینده دانش آموزان با یکدیگر هم کلاس هستند و شناخت کامل از دوستان آن‌ها به شما کمک می‌کند.

 


 
8- نظم را از همین ابتدا به فرزندانتان آموزش دهید. با آن‌ها تمرین کنید که روپوش مدرسه را خود بپوشند و خود آن را از تن در بیاورند و حتما آویزان کنند. ایجاد حس مسئولیت از همان شروع مدرسه به دانش آموزان کمک بسزایی در روند تحصیل می‌کند. حس مسئولیت در تمرین کردن دروس مدرسه، حس مسئولیت در تمیز نگه داشتن اتاق خود، حس مسئولیت در منظم بودن در کلاس درس و نمونه هایی از این دست پس از آموزش نظم به فرزندانتان منتقل می‌شود.

9- در روز اول مدرسه سرویس بهداشتی را به فرزند کلاس اولی خود نشان دهید. بعد از 7 سال در محیط خانه زندگی کردن و تغییر به یکباره آن امکان دارد کمی در رفتارهای روزانه آن‌ها تاثیرگذار باشد. به فرزند خود تاکید کنید هنگامی که نیاز به سرویس بهداشتی دارد به آنجا مراجعه کند و خود را نگه ندارد. از بیماری‌هایی که امکان دارد فردی که اجابت مزاج خود را نگه دارد بگویید و تاکید کنید اگر در حین آموزش معلم این نیاز پیدا شد با معلم هماهنگ کرده و به سرویس بهداشتی بروند. در خانه به فرزندتان یادآوری کنید بعد از استفاده از سرویس بهداشتی دست‌های خود را بشویند. به آن‌ها آموزش دهید با شستن کامل دست‌ها ضمن حفظ بهداشت فردی به بهداشت گروهی نیز کمک می‌کنند.
 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

10- در بالا اشاره شد که شماره‌های ضروری خودتان را به معلم و مدرسه تحویل دهید تا در مواقع ضروری با شما تماس بگیرند. اما بهتر است کاغذی که قرار است همیشه همراه فرزندتان باشد حاوی آدرس کامل منزل شما، شماره تلفن منزل، شماره تلفن همراه باشد.

11- به تمام وسایل فرزندتان برچسب مشخصات بزنید. توجه داشته باشید استفاده از کلمه همه چیز از این جهت است که شما دوباره مجبور به خرید وسایل تکراری به سبب گم شدن وسایل دانش آموزان سال اولیتان نباشید. تمامی کتاب‌های درسی فرزندانتان را جلد کنید تا از کثیفی و خط خوردگی به دور باشند. جلد کتاب بهتر است سفید و شفاف باشد تا دانش آموزان به راحتی بتوانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند.
 


 

 

نظم را از همین ابتدا به فرزندانتان آموزش دهید. با آن‌ها تمرین کنید که روپوش مدرسه را خود بپوشند و خود آن را از تن در بیاورند و حتما آویزان کنند. ایجاد حس مسئولیت از همان شروع مدرسه به دانش آموزان کمک بسزایی در روند تحصیل می‌کند.

 

12- هر چیزی که فرزندتان به آن آلرژی دارد را لیست کرده و بر روی کاغذی بنویسید. ترجیحا این کاغذ را لمینت کنید تا نگهداری و مقاومت آن راحت‌تر و بیشتر شود. یکی از مسائلی معمولا خانواده‌ها به آن توجه نمی‌کنند و پشت گوش می‌اندازند موضوع آلرژی فرزندانشان است.

13- بعضی از مدارس اجازه می‌دهند چند روز اول و به خصوص روز اول والدین در کلاس دانش آموزان کلاس اولی حضور داشته باشند. با رفتن مداوم به کلاس درس باعث عادت کردن فرزندتان به این موضوع نشوید. رفتن به سر کلاس باعث ایجاد دلبستگی برای فرزندانتان می‌شود. در نظر داشته باشید هنگامی که زنگ مدرسه به صدا در می‌آید رویه‌های اجتماعی میان کودکان آغاز می‌شود و در همان ابتدا دوست‌های خود را پیدا می‌کنند و به دور بودن از خانواده خود عادت می‌کنند. از همان ابتدا حس مسئولیت را پیدا می‌کنند. پس بگذارید آن‌ها از همان ابتدا روی پای خود بایستند و کار را جلو برند و مانع شروع زندگی اجتماعی فرزندانتان نشوید.
 


 

14- در روزهای ابتدایی مدرسه بهتر است بچه‌ها کفش چسبی بپوشند تا ضمن راحتی در پوشیدن خود به تنهایی این کار را انجام دهند. کفش‌های بندی به دلایل کاملا مشخص امکان دارد برای فرزند شما در روزهای اول دردسر ساز شوند. بعد از گذشت چند روز و آموزش‌های لازم برای گره زدن کفش‌های بندی، فرزندان به راحتی می‌توانند هر نوع کفشی که دوست داشتند را بپوشند.

15- در روزهای اول مدرسه کیف فرزندتان را خودتان خالی کنید. دلیل این کار این است که اگر نامه‌ای یا یادداشتی از طرف معلم یا مدرسه به آن‌ها داده شده باشد به دست شما برسد. معمولا فرزندان از اهمیت این نامه‌ها آگاه نیستند و امکان دارد نامه‌ها را به شما تحویل ندهند. البته شما می‌توانید به دانش آموزان سال اولیتان یادآور شوید هر نامه یا کاغذی که از مدرسه به آن‌ها داده شد حتما به شما تحویل دهند.
 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

16- در روز اول کلاس درس و مدرسه فکر خود را معطوف مسائل مالی نکنید. روز اول مختص فرزندتان است و باید از تمامی جوانب او را مورد توجه قرار دهید. با هماهنگی‌های لازم با مسئولین مدرسه می‌توانید مسائل و مشکلات مالی را در روزهای آتی حل و فصل نمایید. اگر در پرداخت قسط‌های مدرسه دچار مشکل و ناتوانی هستید با مدیر مدرسه مطرح کنید تا ضمن قسط بندی مبلغ شهریه، خیالتان بابت این موضوع راحت شود. البته پرداخت قسط‌های شهریه کار بسیار دشواری است اما معمولا مدرسه‌ها با شماه راه می‌آیند و شما را تحت فشار نمی‌گذارند.

17- به احتمال زیاد فرزند کوچک شما بعد از روز اول مدرسه کمی خسته باشد. یک استراحت کوتاه در بعدازظهر می‌تواند این احساس خستگی را از تنشان در بیاورد. برای خواب ظهر کودکتان برنامه ریزی کنید و مراقب باشید زمان خواب آن‌ها بیشتر از حد استاندارد نباشد.
 

 

 

بعضی از مدارس اجازه می‌دهند چند روز اول و به خصوص روز اول والدین در کلاس دانش آموزان کلاس اولی حضور داشته باشند. با رفتن مداوم به کلاس درس باعث عادت کردن فرزندتان به این موضوع نشوید. رفتن به سر کلاس باعث ایجاد دلبستگی برای فرزندانتان می‌شود.

 

18- این نکته را حتما به فرزندانتان گوش زد کنید که کلاس درس و مدرسه با اخلاق و روش‌های مادرانه اداره نمی‌شود. به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید که رفتار معلم و مسئولین مدرسه با آن‌ها مهربانانه خواهد بود و آن‌ها وظیفه دارند به قوانین کلاس درس و مدرسه احترام بگذارند. در روز اول مدرسه شاید آشنا شدن به شرایط جدید کمی برای بچه‌های کلاس اولی سخت باشد اما کمتر از یک هفته به این شرایط عادت می‌کنند.

19- هنگامی که از فرزند خود جدا می‌شوید به او خاطر نشان کنید از همانجایی که با او خداحافظی کرده‌اید در همانجا به دنبال او باز خواهید گشت. در صورت نیاز محلی که قرار است شما و فرزندتان همدیگر را در آنجا ببینید به معلم اطلاع دهید. نوع انتقال پیام شما به فرزندتان به گونه‌ای نباشد که دچار استرس و نگرانی شود.
 


 

20- گریه کودکان در روز اول مدرسه کاملا طبیعی است. پس شما نگران گریه روز اول آن‌ها نباشید و بدانید آن‌ها از دست شما عصبانی نیستند بلکه تغییر شرایط روزانه و دور بودن از خانواده این حالت را برای بچه‌های کلاس اولی در پی دارد. کم توجهی به گریه‌های کودکان، شما را به عنوان والدین بد معرفی نمی‌کند. بگذارید روز اول مدرسه طبق روال عادی خود برای فرزندانتان به پیش رود.
21- در روز اول کلاس درس و مدرسه دانش آموزان کلاس اولی از زمانی که کنار فرزندتان هستید نهایت لذت را ببرید و مبادا در کنار او شروع به گریه کردن کنید. در نظر داشته باشید مدرسه یک چرخه طبیعی در زندگی فرزندتان است که خواه نا‌خواه اتفاق می‌افتد. شما تمام وظایفی که در مورد مدرسه فرزندتان بوده انجام داده‌اید و از کاری کوتاهی نکرده‌اید. شما از صمیم قلب فرزندتان را دوست دارید و به فکر موفقیت او هستید.
 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:


جمع بندی:

  • با شروع فصل مدارس بعضی از خانواده‌ها فرزندانشان برای بار اول به کلاس درس و مدرسه می‌روند. روز اول مدرسه برای دانش آموزان بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید موارد زیر است:
  •  اینکه فرزندتان کمی از روز اول کلاس درس و مدرسه ترس داشته باشد کاملا طبیعی است.
  • در خانه با کودکانتان تمرین کنید در ظرف غذا چگونه می‌توانند غذا میل کنند.
  • با توجه به تازگی محیط کلاس درس و مدرسه برای دانش آموزان کلاس اولی بهتر است دو شماره تماس از خودتان به معلم کلاس و مسئولان مدرسه بدهید.
  • اگر فرزند شما دچار بیماری خاص است حتما معلم و مدرسه را در جریان این موضوع قرار دهید.
  • نظم را از همین ابتدا به فرزندانتان آموزش دهید. با آن‌ها تمرین کنید که روپوش مدرسه را خود بپوشند و خود آن را از تن در بیاورند و حتما آویزان کنند.
  • به تمام وسایل فرزندتان برچسب مشخصات بزنیدتا شما دوباره مجبور به خرید وسایل تکراری به سبب گم شدن وسایل دانش آموزان سال اولیتان نباشید.
  • هر چیزی که فرزندتان به آن آلرژی دارد را لیست کرده و بر روی کاغذی بنویسید.
  • به احتمال زیاد فرزند کوچک شما بعد از روز اول کلاس درس و مدرسه کمی خسته باشد. یک استراحت کوتاه در بعدازظهر می‌تواند این احساس خستگی را از تنشان در بیاورد.
  • این نکته را حتما به فرزندانتان گوش زد کنید که کلاس درس و مدرسه با اخلاق و روش‌های مادرانه اداره نمی‌شود.
  • گریه کودکان در روز اول مدرسه کاملا طبیعی است.

 

یک نظر در مورد “نکاتی برای خانواده‌ها به مناسبت شروع مدارس دانش آموزان کلاس اولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *