دکوراسیون اداری

دکوراسیون فضای اداری باید چگونه باشد؟

دکوراسیون فضای اداری

 

همه از تاثیر فضای راحت و گرم در حس و حال و افزایش خلاقیت و بهره‌وری در کار باخبر هستیم. اما کمتر کسی تاثیر دکوراسیون فضای اداری خوب را درنظر می‌گیرد. دانستن چگونگی طراحی و چیدمان دفتر کار می‌تواند تاثیر بزرگی در حس کارکنان نسبت به سازمان و حتی وسایل اداری داشته باشد.

پربازده‌ترین دکوراسیون فضای اداری وقتی ایجاد می‌شود که راحتی خانه با حرفه‌ای بودن شغل ترکیب شود. مجموعه‌ای از رنگ‌های مناسب و سرزنده شادمانی و نشاط و حتی سلامتی روحی را به فضای کار می‌آورد و به کارکنان کمک می‌کند بهتر و بی‌دغدغه‌تر کار کنند.

دکوراسیون فضای اداری شما باید ارزش‌های سازمان را طوری تجسم ببخشد که همه از کار کردن در چنین فضایی رضایت خاطر داشته باشند. دکوراسیون فضای اداری باید به گونه‌ای باشد که در برخورد اول افراد را زده نکند و کارمندان در نگاه اول ایرادات را نبینند.

  1. ماموریت سازمان خود را در چیدمان دفتر کار نشان دهید

یکی از راهکارهای نشان دادن ماموریت سازمان قاب کردن عکس بزرگی از این ماموریت و چسباندنش در محیطی عمومی است. دیدن هرروزه ماموریت سازمان در چیدمان دفتر کار راهی تاثیرگذار برای تجسم و به تصویر کشیدن ارزش‌های سازمان و راهکاری فوق‌العاده برای یادآوری این مسئله است.

 

دکوراسیون فضای اداری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. با جامعه هنری محلی ارتباط برقرار کنید

دکوراسیون فضای اداری را بهانه‌ای برای حمایت از هنرمندان محلی قرار دهید. گالری‌های اطراف را بررسی کنید تا اثری پیدا کنید که با استایل اداره شما سازگار است و توان خرید آن‌ها را هم دارید.

همچنین با ارتباط با جامعه هنری محلی می‌توانید پیام سازمان را به افراد تازه‌ای برسانید و مشتری‌های جدیدی پیدا کنید.

  1. از رنگ سازمانی در دکوراسیون فضای اداری استفاده کنید

حین انتخاب تم رنگی برای فضای اداری رنگ سازمانی خود را وارد فضا کنید و حتما از آن استفاده کنید. رنگ درست در ایجاد تاثیر روانی مثبت نقش مهمی دارد و به کارکنان کمک می‌کند بابت کار در این سازمان خوشحال‌تر باشند.

 

چیدمان دفتر کار

 

  1. نقش فرش و کفپوش در دکوراسیون فضای اداری

فرش و کفپوش نقش مهمی در دکوراسیون فضای خانه دارد و به آن روح می‌بخشد. درمورد دکوراسیون فضای اداری نیز به همین شکل است و فرش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. اگر اداره شما از فضای بزرگی تشکیل شده که واحدهای مختلف در آن کار می‌کنند می‌توانید با انداختن فرش فضاها را از هم تفکیک کنید و چیدمان دفتر کار را زیباتر کنید.

اگر فضای اداری شما وسعت زیادی ندارد باز می‌توانید از فرش استفاده کنید. می‌توانید فرش را بین میزها بیندازید یا حتی جلوی در بیندازید و در بدو تاثیری شگفت ایجاد کنید. حتی یک یا دو فرش می‌تواند کمک زیادی به عوض کردن حس‌وحال فضا کند.

  1. آثار هنری بزرگ بیاویزید

اگر دفتر کار کوچکی دارید آویختن اثر هنری بزرگ فضای کار شما را بسیار جذاب‌تر، اندیشمندانه‌تر و دلبازتر می‌کند. سعی کنید اثر هنری ساده‌ای بیاویزید که سیاه و سفید باشد یا رنگ‌های روشن جذاب داشته باشد که با رد شدن از کنارش و نگاهی کوتاه حال را خوش کند. بهتر است این اثر هنری استفاده شده در چیدمان دفتر کار زیاد شلوغ نباشد و موجب آزار چشم نشود.

 

دکوراسیون فضای اداری

 

 

رنگ درست در ایجاد تاثیر روانی مثبت نقش مهمی دارد و به کارکنان کمک می‌کند بابت کار در این سازمان خوشحال‌تر باشند.

 

  1. از مبلمان خاص در دکوراسیون فضای اداری استفاده کنید

با طراحی‌های مدرن و رواج مبلمان و صندلی مدرن شکل و ظاهر بسیاری از دفاتر اداری به خصوص استارتاپ‌ها تغییر کرده و دیگر مثل سابق خشک و بی‌روح نیستند. این روزها در بیشتر دفاتر اداری پاف، اتومن یا صندلی‌های مدرن و رنگارنگ دیده می‌شود. استفاده از مبلمان مدرن و خاص دفتر شما را منحصربه‌فرد می‌کند و به چیدمان دفتر کار هویت می‌بخشد.

 

چیدمان دفتر کار

 

  1. آینه در دکوراسیون فضای اداری

کمابیش همه ما از تاثیر آینه در فضای خانه باخبر هستیم و از آن در دکوراسیون خانه و افزایش نور و دلبازی استفاده می‌کنیم. آینه‌ها در دکوراسیون فضای اداری هم می‌توانند تغییر ایجاد کنند و زیبایی ببخشند. با آینه می‌توانید فضای کار را بزرگ‌تر جلوه دهید و به این ترتیب مهمان‌نوازتر جلوه کنید.

داشتن آینه در چیدمان دفتر کار یک حسن دیگر هم دارد و آن این است که دیگر برای بررسی مجدد ظاهر لازم نیست حتما به سرویس بهداشتی بروید و کارتان با آینه‌های موجود راه می‌افتد!

  1. حین چیدمان دفتر کار در انتخاب میز دقت کنید

میز کار یکی از مهم‌ترین عناصر چیدمان دفتر کار است. کارمندان روزانه حدود 8 ساعت را پشت میز می‌گذرانند و باید با میز ارتباطی خوب برقرار کنند و راحت هم باشند. بهتر است رنگ سفید را برای میزها انتخاب کنید که چشم را خسته نکنند و همچنین محیط را دلبازتر جلوه دهند. نکته دیگر راحتی میز است. دقت کنید ارتفاع میز و صندلی انتخابی شما هماهنگ باشند و فضایی برای گذاشتن وسایل شخصی فراهم باشد.

  1. انتخاب رنگ وسایل اداری در چیدمان دفتر کار

هماهنگی رنگ وسایل اداری شما را منظم جلوه می‌دهد و البته واقعا هم موجب مرتب شدن شما می‌شود. ثابت شده بعضی رنگ‌ها مهارت‌های تفکری شما را افزایش می‌دهد.

رنگ چیدمان دفتر کار در بازدهی شما تاثیر زیادی دارد. تحقیقات علمی نشان می دهد رنگ آبی روی ذهن، قرمز روی بدن، زرد روی احساسات و سبز روی تعادل شما تاثیرگذار است. با ترکیب این رنگ‌ها می‌توانید بر رفتار سازمانی و سطح کار تاثیرگذار باشید.

اگر از ملزومات سازمان شما خلاقیت است از رنگ بنفش استفاده کنید. همچنین رنگ‌های آبی و قرمز هم موجب فعالیت سیناپس‌های مغزی شما می‌شود و ذهن را باز می‌کند و به کار می‌اندازد.

اگر برای «بازده‌ترین رنگ» جستجو کنید متوجه می‌شوید نتایج زیادی که به رنگ آبی اشاره دارند برای شما نمایش داده می‌شوند. اگر تمام روز ذهن‌تان درگیر است و کار فکری می‌کنید، متخصصان توصیه می‌کنند دفترتان را آبی کنید و کمی با نارنجی تزئینش کنید. با این ترکیب موتور ذهن‌تان روشن می‌شود و ایده‌های خلاقانه به سمت شما سرازیر می‌شوند.

 

وسایل اداری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. با فضاهایی که جداکننده و دیوایدر دارند خداحافظی کنید

فضاهای اداری باز این روزها بسیار پرطرفدار شده‌اند و فضای اکثر محیط‌ها به این شکل درآمده است. صرف نظر از دیوارها ارتباطات را افزایش می‌دهد و موجب هماهنگی میان تیم می‌شود. این هماهنگی راندمان فضای کاری را بالا می‌برد و بین اعضای گروه همدلی ایجاد می‌کند.

همچنین در دفاتر اداری باز راحت‌تر می‌توان در مسائل مختلف سازمان اظهار نظر کرد و راه‌حل‌های خلاقانه پیشنهاد کرد چرا که میزان صمیمیت و آشنایی میان اعضای گروه بیشتر است و مکالمات غیررسمی‌تر انجام می‌شود.

  1. هر قست از دفتر کار را متناسب با کاربرد بچینید

هر قسمتی از دفتر اداری باید حس‌وحال خاص خودش را داشته باشد. برای مثال وسایل اداری و دکوراسیون اتاق کنفرانس با سایر اتاق‌ها متفاوت است. فضای اتاق کنفرانس رسمی‌ و جدی‌تر است بنابراین باید از وسایل تزئینی خالی باشد. همچنین بهتر است تم رنگی اتاق کنفرانس خنثی باشد و مبلمان این اتاق رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشند.

در عین حال اتاق‌های کار و پذیرش باید شاد باشد بنابراین رنگ‌های برجسته، مبلمان متنوع، تخته دارت و تخته سیاه از ابزارهای مفید برای فضای کار هستند.

 

کاربرد

 

  1. انتخاب دیوار تاکید

برای شادی و هیجان بیشتر در فضای کار بهتر است دیواری انتخاب کنید و آن را با رنگی برجسته رنگ کنید. بهتر است همه دیوارها را به این رنگ درنیاورید تا چشم اذیت نشود و حالت رسمی از بین نرود. می‌توانید دیوارها را با رنگی خنثی رنگ کنید و برای رنگ تاکید از رنگ‌های ملایم اما جلب توجه کننده مانند سبز روشن، زرد روشن یا نارنجی روشن رنگ کنید.

  1. به کارکنان اجازه دهید محیط مربوط به خودشان را شخصی کنید

هر کس سلیقه‌ای در آراستن محیط دارد و به کمک چیدمان راندمان کاری خود را بالا می‌برد و فضا را برای خود دلپذیر می‌کند. بنابراین بهتر است دست کارکنان را در چیدمان فضای شخصی خود باز بگذارید و آن‌ها را ترغیب کنید از وسایلی استفاده کنند که محیط را برای‌شان دوست‌داشتنی می‌کند.

معمولا وسایلی که کارکنان برای شخصی کردن محیط کار استفاده می‌کنند وسایل عجیب و غریبی نیستند و به فضای کار آسیب نمی‌زنند. آلبوم عکس خانوادگی، برنامه‌ریز رنگی، اثر هنری کوچک مثل گلدان یا تابلو و گیاهی کوچک از وسایلی هستند که کارکنان در محیط کار استفاده می‌کنند و روحیه‌شان را تغییر می‌دهد.

 

کارکنان

 

 

رنگ چیدمان دفتر کار در بازدهی شما تاثیر زیادی دارد. تحقیقات علمی نشان می دهد رنگ آبی روی ذهن، قرمز روی بدن، زرد روی احساسات و سبز روی تعادل شما تاثیرگذار است.

 

  1. از نور طبیعی استفاده کنید

نور طبیعی از ملزومات مهم دکوراسیون فضای اداری است و به بهبود دکوراسیون کمک می‌کند. شما می‌توانید دفتر کار خود را با مبلمان منحصربه‌فرد، بهترین ترکیب رنگی، میزهای شیک و زیبا و هرآنچه از مبلمان برای دفتر موردنیاز است را با بهترین وسایل تهیه کنید اما تا وقتی نور کافی و مناسب نباشد این کارها هیچ فایده‌ای ندارد و زیبایی‌ها عملا دیده نمی‌شوند.

نور طبیعی همیشه بهترین منبع روشنایی است. بنابراین اگر در فضای اداری پنجره دارید سعی کنید پوشش‌های پنجره را به حداقل برسانید تا نور طبیعی تا حدممکن وارد اتاق شود. کرکره یکی از بهترین وسایل برای پوشش پنجره است. به راحتی می‌توان آن را تنظیم کرد و نور مناسب برای فضای کار که نه چشم را بیازارد و نه فضا را تاریک کند را ایجاد کرد.

  1. فضایی را به میان‌وعده‌های سالم اختصاص دهید

از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است و یکی از راه‌های سلامت جسم تغذیه مناسب است. می‌توانید برای تشویق کارکنان به تغذیه سالم فضایی را به خوراکی‌های سالم در وسایل اداری اختصاص دهید. مثلا گذاشتن ظرف میوه یا کشویی پر از دمنوش‌های گیاهی راهی مناسب برای ترغیب کارکنان به تغذیه سالم است. در این صورت می‌توانند هر زمان که مایل بودند تغذیه خود را انتخاب کنند و با این روش بهتر و مفیدتر کار می‌کنند.

 

میان وعده

 

  1. کتابخانه‌ای به دکوراسیون فضای اداری اضافه کنید

در دنیای مدرن امروز آموخته‌های قبلی تاریخ مصرف کوتاهی دارند و زود کهنه و حتی باطل می‌شوند. بنابراین لازم است مدام در زمینه کاری مطالعه کنید و با راهکارها و روش‌های جدید آشنا شوید. اگرچه این روزها همه چیز با اینترنت پیش می‌رود اما کتاب‌ها هنوز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند و نقش مهمی در آموزش دارند. بنابراین برای داشتن شرکتی به روز که با پیشرفت دانش هماهنگ باشند می‌توانید کتابخانه‌ای به وسایل اداری اضافه کنید و جدیدترین کتاب‌های حوزه کاری را در آن قرار دهید.

لازم نیست کتابخانه فضای اداری شما بزرگ و چندطبقه باشد بلکه حتی یک قفسه هم کفایت می‌کند و می‌توانید به تعداد کافی کتاب در آن بگذارید. می‌توانید کارمندان را تشویق کنید کتاب‌های خود را به یکدیگر امانت دهند. همچنین برگزاری کارگاه با دانش کسب شده از کتاب‌ها راهکار خوبی برای انتقال اطلاعات بدون صرف زمان زیاد است.

  1. نظم و ترتیب در فضای اداری

با وجود کاغذها، کارت‌ها و جعبه‌ها و وسایل اداری دفتر کار به سرعت می‌تواند به محیطی بی‌نظم و شلوغ تبدیل شود که کار کردن در آن سخت و حتی غیرممکن است. بنابراین بهتر است روزانه بیست دقیقه را صرف بیرون ریختن وسایل اداری که دیگر به آن‌ها نیازی نیست و مرتب کردن کاغذها کنید.

در دنیای امروز ایجاد نظم و ترتیب فقط به سطح میز و کاغذها خلاصه نمی‌شود و کامپیوترها هم لازم است مرتب باشند. پیدا کردن فایل مهمی که معلوم نیست در کجا ذخیره شده یا گرفتن ذخیره از تمام فایل‌های موجود در یک کامپیوتر بی‌نظم طاقت‌فرساست و ممکن است در این میان فایل‌هایی گم و یا به اشتباه پاک شوند. بنابراین از ابتدای کار پوشه‌های لازم برای کار ایجاد کنید و هر فایلی را در پوشه مربوط به خود بگذارید تا بعدا به دردسر نیفتید.

 

نظم و ترتیب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. عکسی از کارکنان آویزان کنید

قطعا روزهایی در سازمان هست که همه دور هم جمع می‌شوند و رویدادی خاص را جشن می‌گیرند. این رویداد ممکن است جشنی ملی مانند نوروز باشد یا رویدادی منحصر به فرد مانند بالا بردن پروژه‌ای تازه با موفقیت یا دریافت جایزه یا حتی کسب سود باشد. در این مواقع دوربین را فراموش نکنید.

خاطره این لحظات را با دوربین ثبت کنید و آن‌ها را به عنوان انگیزه‌ای برای موفقیت‌های قبلی ذخیره کنید. برای اینکه این موفقیت را مدام ببینید و خاطره جمعی پرشور را بهانه‌ای برای پیشرفت‌های آینده قرار دهید بهتر است عکس را قاب کنید و در فضایی که چشم همه به آن می‌خورد بیاویزید تا همه کارکنان بتوانند آن را ببینند و از آن انگیزه و انرژی دریافت کنند.

  1. وایت برد یا تخته گچی برای یادداشت موارد مهم

اضافه کردن وایت برد یا تخته گچی به وسایل اداری فضا را خلاقانه جلوه می‌دهد و در بسیاری موارد باعث بروز خلاقیت می‌شود. یادداشت نکات حین ارائه مطلبی روی تخته یا یادداشت موارد مهم و کارهای پیش رو کمک می‌کند کارها با نظم و ترتیب بیشتری جلو بروند و فراموش نشوند. همچنین سایر اعضای گروه با یک نگاه به تخته متوجه روند پیشرفت امور می‌شوند و یا می‌توانند نکته و مطلبی به یادداشت‌های شما اضافه کنند.

 

تابلو و گلدان

 

  1. گل و گیاه روح هر فضا

گیاهان به هر فضایی روح می‌بخشند و آن را بانشاط می‌کنند. فضای اداری نیز از این امر مستثنی نیست و اضافه کردن گلدان در وسایل اداری به نشاط کمک می‌کند. می توانید کارکنان را در فرآیند نگهداری از گیاه مشارکت دهید و حس تعلق آن‌ها را به فضای اداری زیاد کنید.

 

سخن آخر:

  • دکوراسیون فضای اداری در روحیه کارکنان تاثیرگذار است و باید به آن توجه شود.
  • استفاده از آثار هنری در چیدمان دفتر کار یکی از راه‌های تقویت روحیه کارکنان است.
  • نزدیک کردن رنگ فضای سازمان به رنگ برند و آویختن تابلوهایی از عکس‌های کارکنان از راه‌های تقویت روحیه است.
  • رنگ وسایل اداری نیز اهمیت دارد و رنگ‌های تند و برجسته خلاقیت را افزایش می‌دهند.

مطالب مرتبط

پاراوان چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟

  برای جدا کردن بخشی از فضا در محیط‌های داخلی گاهی اوقات می‌توان بدون نیاز به انجام تخریب و ساخت و ساز از گزینه‌های راحت‌تری همچون پاراوان استفاده کرد. پاراوان […]

میز کار اداری خود را با این وسایل زیباتر کنید

  به عنوان یک کارمند شما در تمام ساعت کاری پشت میز کار اداری خود نشسته‌اید. البته گاهی اوقات بلند می‌شوید و آبی می‌نوشید، به سرویس بهداشتی می‌روید و یا […]

عملکرد و زیبایی هرچه بیشتر در اتاق اداری

  دو گونه اتاق اداری خانگی وجود دارد. اتاق اداری کاربردی و اتاق اداری زیبا. به عبارتی دیگر تقابل عملکرد و کارایی با زیبای و دل‌نشینی. انتخاب میان هر کدام […]

دکوراسیون اداری در فضای خانگی چگونه است؟

  به طور معمول اتاق اداری خانگی شما در انتهای لیست دکوراسیون قرار می‌گیرد. طبیعی است که اتاق اداری خانگی شما کمتر مورد بازدید اطرافیان قرار می‌گیرد. اما اگر این […]

اتاق اداری خانگی

  داشتن یک اتاق اداری خانگی مناسب باعث تعادل میان سختی کار و آسودگی خاطر در جمع خانوادگی و محیط اطراف شما می‌شود. از طرفی احساس شما به اتاق اداری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *