دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مناسب خانه

 

انتخاب رنگ مناسب خانه در زیبایی خانه تاثیر زیادی دارد و خانه را جذاب‌تر و درخشان‌تر جلوه می‌دهد. در رنگ‌آمیزی خانه باید هماهنگی رنگ‌ها را مدنظر داشته باشید و برای انتخاب رنگ تاکید و رنگ سایه تصمیم‌تان را گرفته باشید. طراحان پیشنهاد می‌کنند کمد دیواری، خاطرات و زندگی روزانه‌تان را بررسی کنید تا دریابید رنگ مناسب خانه شما کدام است.

یکی از سریع‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌های تغییر ظاهر اتاق رنگ کردن آن با رنگی جدید است اما همیشه انتخاب رنگ تبدیل به چالشی بزرگ می‌شود. طراحان داخلی می‌توانند شما را درمورد طیف رنگی به صورت کلی راهنمایی کنند. مثلا اینکه رنگ‌هایی مانند زرد، خاکستری، سفید یا سبز چه تاثیری بر خانه و وسایل دارند و هماهنگی رنگ‌ها با یکدیگر چگونه خواهد بود؟ اما برای اینکه خودتان حس خوبی به خانه داشته باشید و رنگ اتاق‌تان را عاشقانه دوست داشته باشید بهتر است خودتان با تامل رنگ را انتخاب کنید. برای انتخاب رنگ مناسب خانه سه مورد کمد، خاطرات و زندگی روزمره‌تان دخیل هستند که در متن زیر درمورد تاثیر هر کدام بیشتر می‌خوانیم:

برای انتخاب رنگ مناسب خانه ببینید در کمد خانه‌تان چه خبر است

در انتخاب رنگ مناسب خانه اولین کاری که نباید بکنید یک راست رفتن به مغازه رنگ و ابزار فروشی و خرید رنگ برای رنگ‌آمیزی خانه بدون تامل و فکر کردن است. در این صورت تا مدتی طولانی گیر رنگی می‌افتید که درموردش فکر نکرده‌اید و حالا مجبورید آن را تحمل کنید.

البته بسیاری از مردم درمورد خرید رنگ و رنگ‌آمیزی خانه به همین شکل عمل می‌کنند و بدون اینکه بدانند قرار است خانه را چه رنگی کنند رنگ می‌خرند و نقاش استخدام می‌کنند. اما راه درست انتخاب رنگ مناسب خانه این است که پیش از رفتن به مغازه رنگ و ابزار فروشی حسابی تحقیق و بررسی کنید، انتخاب‌های‌تان را محدود کنید و در نهایت سر رنگ موردعلاقه نتیجه‌گیری کنید.

در اینجا سوال پیش می‌آید که برای انتخاب رنگ موردعلاقه و محدود کردن گزینه‌های رنگ‌آمیزی خانه چگونه تصمیم‌گیری کنیم؟ یکی از ساده‌ترین راه‌های انتخاب رنگ مناسب خانه سر کشیدن به کمد است. با این کار متوجه می‌شوید بیشتر چه طیف رنگی می‌پوشید و کدام رنگ موردعلاقه‌تان است. معمولا افراد رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنند که فکر می‌کنند با آن‌ها بهتر دیده می‌شوند. این قضیه می‌تواند درمورد خانه هم صدق کند. چرا همان چیزی که به خودتان می‌آید و حس خوبی به شما انتقال می‌دهد را برای رنگ‌آمیزی خانه استفاده نکنید؟

بازرسی کمد می‌تواند در انتخاب رنگ تاکید هم به شما کمک کند. برای مثال اگر لباس‌های آبی و خاکی، کفش چرم و جواهرات نقره‌ای را زیاد استفاده می‌کنید همین طیف رنگی می‌توانند تم خانه‌ی شما را تشکیل دهد. این تم در رنگ‌آمیزی خانه می‌تواند به صورت دیوارهای آبی اتاق نشیمن، مبلمان چرم و لوازم نقره‌ای یا طوسی مثلا فرش یا کوسن جلوه کند.

 

کمد لباس

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بیرون کشیدن خاطرات شاد راهی برای انتخاب رنگ مناسب خانه

یکی دیگر از راه‌های انتخاب رنگ مناسب خانه بیرون کشیدن خاطرات است. یکی از طراحان به نام پورتر کارگاه رنگ برگزار می‌کند و در این کارگاه به افرادی که مراجعه می‌کنند برگه‌ای با سوالات شخصی می‌دهد: «رنگ اتاق کودکی شما چه رنگی بود؟» یا «چه رنگی شما را شاد می‌کند؟»

پورتر معتقد است خلاقیت از هر جایی می‌تواند بیاید. ممکن است شما مادربزرگی داشته‌اید که آشپزخانه‌ای زرد رنگ داشته و خاطراتی بسیار خوب از این آشپزخانه در ذهن شما مانده. یا شاید در سفری به ساحل در کودکی وسعت و آرامش دریا و رنگ آبی آن تاثیری خوب در ذهن شما برجای گذاشته.

اگر هیچ رنگی در ذهن شما خاطره‌ی خوشی را تداعی نمی‌کند، شاید تماشای آلبوم گره‌گشا باشد. آلبوم را بردارید و عکس‌های سفر یا مهمانی‌ای که از آن خاطره‌ی خوبی دارید نگاه کنید و ببینید آیا رنگ خاصی در شما حس خاصی ایجاد می‌کند یا خیر.

دیگر اینکه در گذران روزها و سر زدن به جاهای مختلفی مثل رستوران‌ها، مغازه‌ها و یا خانه سایر افراد دقت کنید چه رنگی شما را بیشتر به سوی خود جلب می‌کند.

درمورد انتخاب و رنگ‌آمیزی خانه هیچ قانون خاصی وجود ندارد. گاهی ممکن است فردی رنگ قرمز ملایم را برای اتاق خواب انتخاب کند اگرچه این رنگ معمولا به رنگ آرامش‌بخش مشهور نیست و کمتر کسی از آن برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب استفاده می‌کند. همچنین رنگ قرمز برای بسیاری از اشخاص تداعی‌کننده هشدار است و مانع از خوبی آرام و آسوده می‌شود. اما در مورد آن فرد قرمز ممکن است به او آرامش دهد و خاطرات خوبی از این رنگ داشته باشد. بنابراین در انتخاب رنگ مناسب خانه نباید به سلیقه‌ی دیگران توجه کرد و باید به این مسئله توجه داشت که آنچه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد لزوما بر سایرین تاثیر نمی‌گذارد.

 

اتاق خواب

 

 

بازرسی کمد می‌تواند در انتخاب رنگ تاکید هم به شما کمک کند. برای مثال اگر لباس‌های آبی و خاکی، کفش چرم و جواهرات نقره‌ای را زیاد استفاده می‌کنید همین طیف رنگی می‌توانند تم خانه‌ی شما را تشکیل دهد.

 

حس‌تان را به تصویر بکشید

در انتخاب رنگ مناسب خانه حتی اگر در مورد رنگ اصلی با خودتان به توافق برسید اینکه دقیقا کجای این طیف رنگ مناسب شما است هم مسئله است. مثلا اگر انتخاب شما آبی باشد، کدام آبی مسئله‌ی بعدی و چالش شما است. در این مورد نکته‌ی کمک‌کننده این است که با خود فکر کنید قرار است چه حسی را در اتاق به تصویر بکشید. اگر دوست دارید اتاقی دنج و آرام داشته باشید طیف پررنگ‌تر آبی انتخابی مناسب برای شما است، اما اگر دنبال رنگی متین‌تر و آرام‌تر هستید باید سمت طیف کمرنگ آبی بروید.

اگر در سایر فضاها به آبی جلب می‌شوید دقت کنید آبی موردنظر شما به بنفش نزدیک‌تر است یا سبز یا آبی خالص؟ دانستن اینکه علاقه‌ی شما به چه طیفی میل می‌کند شما را در انتخاب سایر مبلمان و هماهنگی رنگ اتاق و سایر وسایل کمک می‌کند.

ضمنا در رنگ‌آمیزی خانه به این مسئله توجه داشته باشید که چه رنگی سرد و چه گرم انتخاب کنید باید سایر وسایل با آن هماهنگی داشته باشند و در اتاق هارمونی ایجاد کنند. مثلا اگر دیوارها آبی سرد است باید برای مبلمان سمت آبی گرم‌تری بروید. یا اگر در حال حاضر مبلمان‌تان به سمت گرم میل می‌کنند بهتر است برای انتخاب رنگ دیوار به سمت رنگ‌های سرد بروید.

 

انتخاب رنگ مناسب خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در انتخاب رنگ مناسب خانه به دنبال خلاقیت باشید

یکی از روش‌های خوب برای پیداکردن رنگ‌های خلاقانه، جست‌وجو در اینترنت است. این روزها سایت‌های زیادی وجود دارند که انواع و اقسام رنگ‌ها را باهم هماهنگ می‌کنند و در کنار هم قرار می‌دهند تا تاثیر آن‌ها را در رنگ‌آمیزی خانه ببینید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که رنگی که شما در نمایشگر کامپیوتر، موبایل یا تبلت‌تان می‌بینید لزوما در اتاق به این شکل درنمی‌آید و این تصاویر با رعایت مسائل جانبی مانند نور، زاویه‌ی خوب عکاسی و مسائل دیگر گرفته شده و بعد از کمی ویرایش در وب‌سایت قرار گرفته.

اگر در سایتی رنگی دیدید و دوست داشتید بهتر است نمونه‌های مشابه آن را در مغازه‌ها جست‌وجو کنید و پیش از خرید حتما آن را از نزدیک و دور از محیط آراسته شده و زیبای خانه‌ی در عکس ببینید تا بتوانید درک درست‌تری از هماهنگی رنگ‌ها داشته باشید.

گزینه‌های‌تان را به چهار مورد محدود کنید

همین که رنگ اصلی موردنظرتان را انتخاب کردید وقت رفتن به رنگ فروشی و خرید رنگ تاکید و رنگ سایه است. شاید در مغازه رنگ و ابزار فروشی با دیدن انواع رنگ‌ها کمی گیج شوید و چندین مورد رنگ انتخاب کنید. بعد با بررسی دقیق‌تر آن‌ها در خانه به این نتیجه برسید بسیار شبیه هم یا بسیار از هم دور هستند یا اساسا رنگی است که شما هیچ علاقه‌ای به آن ندارید. مثلا اگر یک مورد آبی فیروزه‌ای و یک مورد سبزآبی درمیان رنگ‌های شما باشد هماهنگی رنگ‌ها بین این دو بسیار سخت می‌شود.

بنابراین بهتر است برای رنگ‌آمیزی خانه حین خرید گزینه‌های‌تان را به سه الی چهار مورد محدود کنید. حین خرید رنگ‌ها را به دقت باهم مقایسه کنید و نزدیکی به یکدیگر و هماهنگی رنگ‌ها را مدنظر داشته باشید. ضمنا برای انتخاب رنگ تاکید و رنگ سایه درنظر داشته باشید رنگ‌ها در زمینه‌های روشن کمی تیره‌تر و در زمینه‌های تیره کمی روشن‌تر دیده می‌شوند.

اگر همچنان در انتخاب رنگ مردد هستید می‌توانید همه‌ی گزینه‌ها را کنار بگذارید و هر رنگ را مستقل و مجزا بررسی کنید. هر رنگ را در اتاق تصور کنید و هماهنگی آن با سایر اجزا را بسنجید. بررسی تک‌به‌تک رنگ‌ها این حسن را دارد که کمتر گیج‌تان می‌کند و امکان مقایسه را راحت‌تر.

سنجش رنگ‌ها را روی دیوار برای انتخاب رنگ مناسب خانه

همین که رنگ‌های موردعلاقه‌تان را انتخاب کردید و به انتخاب نهایی رسیدید نوبت سنجش رنگ‌ها روی دیوار است. بهتر است ابتدا دیواری انتخاب کنید و با نمونه رنگ‌ها آن را رنگ کنید و نتیجه را ببینید. ممکن است رنگی که انتخاب کرده‌اید روی دیوار به آن خوبی نباشید که تصور می‌کردید. برای اینکه بتوانید به خوبی اثر رنگ را روی دیوار ببینید باید حداقل مربعی یک در یک متر مربع دراختیار داشته باشید.

بهتر است رنگ‌های انتخابی‌تان را روی دیوار کنار هم بگذارید تا امکان مقایسه راحت‌تر فراهم شود، برای کسانی که مقایسه به این شکل برای‌شان دشوار است می‌توانند هر رنگ را به صورت مجزا بررسی کنند. ضمن اینکه در این مرحله لازم نیست تمام حجم رنگ موردنیازتان را تهیه کنید. اکثر رنگ و ابزارفروشی‌ها قوطی‌های رنگ در ابعاد کوچک‌تر دارند که برای سنجش کافی و مناسب است.

نمونه‌ی رنگی که روی دیوار زده‌اید را در تمام ساعات شبانه روز و با انواع مختلف نور مورداستفاده مانند نورطبیعی خورشید و نور لوستر بررسی کنید. رنگ‌ها بسته به نور کمی تغییر می‌کنند و ممکن است در نور شب به زیبایی نور روز جلوه نکنند. اگر پس از گذشت چند روز همچنان رنگ را دوست داشتید و مطمئن شدید که این رنگ مناسب شما است حالا وقت رنگ کردن تمام خانه است!

 

رنگ‌آمیزی خانه

 

معرفی و انتخاب رنگ مناسب خانه از میان رنگ‌هایی که امتحان‌شان را پس داده‌اند

افراد هنگام انتخاب رنگ مناسب خانه معمولا دچار تردید می‌شوند. نکته‌ی دیگر این است که بعضی رنگ‌ها برای دیوار مناسب هستند و بعضی رنگ‌ها برای مبلمان و فرش. هماهنگی رنگ‌ها نیز در انتخاب رنگ اهمیت دارد. در ادامه رنگ‌هایی را معرفی کرده‌ایم که امتحان‌شان را پس داده‌اند و برازنده‌ی دیوارها هستند.

آبی

آبی یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای اتاق خواب است. آبی ملایم آرامش‌بخش است و به اتاق خواب جلوه‌ای بی‌نظیر می‌دهد. هماهنگی رنگ‌ها با آبی کار دشواری نیست و بسیاری از رنگ‌ها با آبی جور هستند. استفاده از آبی به عنوان رنگ سایه نیز جوابگو است.

سبز

اگر برای انتخاب رنگ مناسب آشپزخانه مردد هستید سبز رنگ مناسب شما است. سبز یادآور سلامتی و سبزیجات است، با کابینت‌های سفید هماهنگ است و گرمای خوبی به فضای آشپزخانه می‌بخشد.

قرمز

بهتر است قرمز را به عنوان رنگ تاکید برای یک یا دو دیوار اتاق نشیمن استفاده کنید. همچنین انتخاب قرمز برای مبلمان یا فرش هم انتخابی مناسب است. هماهنگی قرمز با آبی یا قهوه‌ای هم ایده‌ی خوبی است.

 

رنگ تاکید

 

 

برای انتخاب رنگ تاکید و رنگ سایه درنظر داشته باشید رنگ‌ها در زمینه‌های روشن کمی تیره‌تر و در زمینه‌های تیره کمی روشن‌تر دیده می‌شوند.

زرد

انتخاب زرد به عنوان رنگ مناسب خانه کمی ریسکی است. با انتخاب مناسب‌ترین رنگ این طیف می‌توان به خانه جذابیتی مثال‌زدنی بخشید. رنگ زرد خانه را درخشان می‌کند و آن را دلبازتر جلوه می‌دهد. برای وسایل تزئینی و مبلمان نیز رنگ بژ در طیف زرد انتخاب مناسبی است. همچنین استفاده از رنگ زرد به عنوان رنگ تاکید هم ایده‌ی خوبی است.

قهوه‌ای

کمتر کسی به قهوه‌ای کردن دیوارها فکر می‌کند اما قهوه‌ای هم انتخابی زیبا برای دیوارها است. قهوه‌ای به سادگی با رنگ‌های نارنجی، سبز و قرمز هماهنگ می‌شود و اتاق نشیمنی جذاب و یکتا ایجاد می‌کند.

بژ

گرمای رنگ بژ به خانه نشاط و شادابی می‌دهد و ترکیب آن با سایر رنگ‌های خنثی جلوه خاصی به اتاق می‌بخشد. یکی از بهترین کاربردهای رنگ بژ در اتاق برای وسایل تزئینی است. هماهنگی رنگ‌ها با بژ ساده است و استفاده از آن به عنوان رنگ سایه انتخابی هوشمندانه.

یاسی

یاسی هم رنگی ملایم است که احساس آرامش را القا می‌کند. یاسی با رنگ‌هایی مانند سفید، آبی و خاکستری ترکیبی جذاب ایجاد می‌کند.

صورتی

تصور بیشتر افراد از صورتی رنگ مناسب اتاق خواب دختربچه‌ها است اما صورتی یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای هر نقطه‌ای از خانه حتی نشیمن است. صورتی ملایم رنگی شاد است که توی چشم هم نمی‌زند. صورتی را می‌توان با سفید، خاکستری، سبز و آبی ترکیب کرد. استفاده از صورتی به عنوان رنگ سایه انتخاب بیشتر افراد است.

 

مبلمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

خاکستری

رنگ خاکستری در طراحی داخلی مدرن بسیار پرطرفدار شده و این روزها می‌توان انواع مختلف مبلمان که طیف‌های خاکستری در آن به کار رفته را یافت. خاکستری با کرم و بژ ترکیبی عالی است.

سفید

سفید پراستفاده‌ترین و البته شناخته‌شده‌ترین رنگ مورد استفاده در دکوراسیون است. سفید مخصوصا برای کابینت و کمد مناسب است. رنگ‌های خنثی مثل سفید ساده‌ترین کار را در هماهنگی رنگ‌ها دارند.

مشکی

مشکی جزو رنگ‌هایی است که کلاس خاص خود را دارد و با استفاده درست شیک و خاص جلوه می‌کند. اگر علاقه‌ی زیادی به رنگ مشکی دارید آن را در دیوار و در غیر این صورت برای پارچه مبلمان و فرش استفاده کنید. مشکی نیز به عنوان رنگی خنثی برای هماهنگی رنگ‌ها کار شما را آسان می‌کند.

 

مشکی

 

 

بهتر است قرمز را به عنوان رنگ تاکید برای یک یا دو دیوار اتاق نشیمن استفاده کنید.

سخن آخر:

  • در انتخاب رنگ مناسب خانه می‌توانید به کمد لباس‌ها و خاطرات برای الهام گرفتن رجوع کنید.
  • اینترنت و سایت‌های دکوراسیون نیز الهام‌بخش رنگ‌آمیزی خانه و انتخاب رنگ سایه و رنگ تاکید هستند.
  • چه رنگ‌های شاد انتخاب کنید چه خنثی هماهنگی رنگ‌ها قانونی است که باید رعایت شود.
  • در انتخاب رنگ سایه و رنگ تاکید باید به سایر رنگ‌ها و سلیقه و ابعاد خانه توجه کنید.
  • بهتر است رنگ‌های تندتر به عنوان رنگ تاکید در خانه به کار روند و رنگ‌های روشن‌تر رنگ سایه باشند.

 

مطالب مرتبط

رنگ سفید برای دیوار خانه

  استقبال از رنگ سفید برای دیوار خانه زیاد است. بیشتر افراد به محض خرید خانه دیوار خانه را سفید می کنند و حتی به رنگ های دیگر فکر هم […]

دکوراسیون بهاری را به خانه بیاوریم

  بهار که می‌رسد همه‌چیز تغییر می‌کند و شاید وقتی خوبی برای تغییر به دکوراسیون بهاری در خانه باشد. برای چیدمان بهاری بهتر است از رنگ‌های شاد استفاده کرد و […]

دکوراسیون خانه 2019 – بایدها و نبایدهای طراحی

  هرسال ترندهای جدیدی درمورد دکوراسیون مطرح می‌شود. دکوراسیون خانه 2019 هم از این امر مستثنی نیست. طرح و تن رنگ های جدیدی مد می‌شود. امسال کاغذ دیواری و رنگ‌های […]

برای اتاق خواب چه رنگی بهتر است؟

  هر خانه از محیط‌های مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ها سالن پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس بهداشتی است. توجه به رنگ و چیدمان هر یک از این مکان‌ها […]

استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون، خانه‌تان را زیباتر میکند

  از مدت‌ها پیش، تاثیر رنگ به ویژه رنگ سفید بر روح و روان انسان‌ها به اثبات رسیده است. در قرون گذشته و در ادیان مختلف برخی رنگ‌ها اهمیت بیشتری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *