خرید و فروش خانه

خانه اولی ها برای خرید خانه باید چه نکاتی را رعایت کنند

خانه اولی ها

 

بسیاری از مردم سال‌ها و حتی دهه‌ها در آرزوی خرید خانه هستند. بیشتر افراد، پیش از شروع فرآیند درمورد چندخوابه بودن، همسایه‌ها و دکوراسیون خانه‌شان رویابافی می‌کنند. اما جستجوی خانه و مراحل خرید خانه مخصوصا برای خانه اولی ها به این راحتی نیست و مهم است که وضعیت بازار مسکن و هزینه‌های پنهان خرید خانه را بدانید. در متن زیر تمامی مراحل خرید خانه را آورده‌ایم تا با مطالعه‌ی آن‌ها بتوانید خریدی عاقلانه‌تر بکنید.

شکی نیست که خرید خانه سرمایه‌گذاری خوبی است، اما نباید هنگام خرید هیجان‌زده شوید و تصمیمی عجولانه بگیرید مخصوصا اگر جزو خانه اولی ها هستید. در مطلب زیر با ما همراه شوید تا مراحل خرید خانه را یک به یک شرح دهیم تا بتوانید حین جستجوی خانه رویایی آن را عاقلانه انتخاب کنید:

مراحل خرید خانه

اگر جزو خانه اولی ها هستید قبل از خرید خانه رویایی باید مراحل خرید خانه را بدانید. جهت‌یابی درست در جستجوی خانه و فرآیند و مراحل خرید خانه چالش‌برانگیز است اما اگر از قبل برنامه و نقشه داشته باشید و راه را بدانید همه چیز خیلی ساده‌تر می‌شود. گام‌های ضروری که برای خرید خانه، این تصمیم مهم باید بردارید شامل این موارد هستند:

میزان نقدینگی‌تان را دقیق برآورد کنید

تا وقتی درست ندانید چه میزان نقدینگی دارید و چه‌قدر می‌توانید هزینه کنید خانه خریدن امکان‌پذیر نیست. اگر قرار است بخشی از هزینه‌ی خانه خانه اولی ها با وام تامین شود حتما شرایط وام مسکن یکم را از قبل بخوانید و در جریان جزئیات زمان و شرایط پرداخت و بازپرداخت قرار بگیرید.

 

خانه اولی ها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وضعیت بازار مسکن را بسنجید

اگر قصد خرید خانه دارید باید مدت‌های قبل از دست به کار شدن و جستجوی خانه وضعیت بازار مسکن را بسنجید و شرایط را در محله‌ای که درنظر دارید رصد کنید. به مدت زمانی که قیمت خانه‌ها افزایش یا کاهش می‌یابند دقت کنید و میزان این افزایش یا کاهش را در وضعیت بازار مسکن ثبت کنید. یکی از راه‌های آگاهی از وضعیت بازار مسکن تهران سر زدن به بخش «اطلاعات بازار مسکن» سامانه کیلید است. در این بخش شما می‌توانید از میانگین قیمت هر منطقه و شاخص کیلید در هر محله و به طور کلی وضعیت بازار مسکن تهران آگاه شوید. همچنین می‌توانید سیر قیمت مناطق مختلف را در هفت سال گذشته ببینید.

وارد فرآیند پیش از خرید شوید

با ارزیابی بازار مسکن و برآورد دقیق نقدینگی می‌توانید حدودی دریابید که چه متراژی و در چه محله‌ای مناسب شما است اما صحبت کردن با چند مالک می‌تواند به شما در برآورد رقم دقیق کمک کند. در این مرحله شرایط وام را مجددا بررسی کنید که بدانید پول چه زمانی به حساب‌تان واریز می‌شود و اولین بازپرداخت در چه تاریخی باید انجام شود.

اولویت‌های‌تان را قبل از جستجوی خانه فهرست کنید

به محض اینکه متوجه شدید با بودجه‌تان چه خانه‌ای می‌توانید تهیه کنید و وضعیت بازار مسکن چگونه است، تازه کار اصلی شما یعنی جستجوی خانه در محله و بین گزینه‌ها شروع می‌شود.

بعید است بتوانید همه‌ی موارد دلخواه‌تان را در یک خانه پیدا کنید بنابراین بهتر است اولویت‌های‌تان را به ترتیب اهمیت فهرست کنید و بعد جستجوی خانه را شروع کنید. پس از مشخص شدن فهرست طبق آن جستجوی خانه را شروع کنید و خانه‌هایی که شرایط مناسبی دارند را نشان کنید و نقاط قوت و ضعف هر کدام را یادداشت کنید.

همچنین پس از مدتی دوباره به خانه‌ای که نشان کرده‌اید سر بزنید. در بازدید مجدد ایراداتی که دفعه‌ی اول ندیده‌اید به چشم می‌آیند همچنین بعد از دیدن چند کیس متفاوت در جستجوی خانه بهتر می‌توانید مقایسه کنید.

 

خانه اولی ها

 

 

اگر قرار است بخشی از هزینه‌ی خانه خانه اولی ها با وام تامین شود حتما شرایط وام مسکن یکم را از قبل بخوانید و در جریان جزئیات زمان و شرایط پرداخت و بازپرداخت قرار بگیرید.

 

مشاور پیدا کنید

با فهرست اولویت‌ها و اطلاعات وام و نقدینگی نزد مشاور املاک بروید و از او بخواهید در پیدا کردن خانه به شما کمک کند. مشاورین املاک می‌توانند موارد متعددی را با توجه به مواردی که مدنظر دارید به شما عرضه کنند و مراحل خرید خانه را ساده‌تر کنند. همچنین در فرآیند بستن قرارداد قدرت چانه‌زنی و مذاکره‌ی آن‌ها بسیار کمک‌کننده است و کار را بهتر پیش می‌برد. نکته‌ی دیگر اینکه از وضعیت بازار مسکن بهتر آگاه هستند.

پیشنهاد دهید و مذاکره کنید

با کمک مشاور املاکی که پیش‌تر با او صحبت کرده‌اید مبلغی معقول تعیین کنید و به مالک پیشنهاد دهید. از توصیه‌های این مرحله به خانه اولی ها این است که قیمت را دست پایین اعلام نکنید. معمولا مالکان بعد از شنیدن قیمت خیلی پایین پیشنهاد را رد می‌کنند و کار به دور بعدی مذاکرات نمی‌کشد. در این موارد کمک گرفتن از مشاورین املاک بهتر جواب می‌دهد چون آن‌ها از شرایط بازار خرید و فروش آن محله و وضعیت بازار مسکن بهتر خبر دارند و عوامل تعیین‌کننده‌ی قیمت خانه را بهتر می‌شناسند.

 

خانه اولی ها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سازه را دقیق بررسی کنید

بررسی دقیق ساختمان جزئی مهم و ضروری در فرآیند خرید و جستجوی خانه است و اصلا نباید این مرحله را سرسری بگیرید. حتما باید پیش از خرید سازه، لوله‌کشی و موارد فنی ساختمان را دقیق بررسی کنید تا مطمئن شوید خطری خانه را تهدید نمی‌کند. همچنین این بازرسی شما را درمورد مواردی که صاحب خانه گفته مطمئن می‌کند و می‌توانید از صداقت او اطمینان حاصل کنید و در مورد سایر موارد خانه نگرانی‌تان برطرف شود.

قرار نهایی را بگذارید

پس از مطمئن شدن از همه‌ی موارد، طی کردن مراحل خرید خانه و تصمیم نهایی با صاحب خانه و مشاور املاک قرار بگذارید تا کارهای نهایی انجام شود و قرارداد منعقد شود. همچنین حین عقد قرارداد مجددا وضعیت پرداخت، زمان تحویل خانه و سهم مشاور را بررسی کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

 

خانه اولی ها

 

 

یکی از راه‌های آگاهی از وضعیت بازار مسکن تهران سر زدن به بخش «اطلاعات بازار مسکن» سامانه کیلید است. در این بخش شما می‌توانید از میانگین قیمت هر منطقه و شاخص کیلید در هر محله و به طور کلی وضعیت بازار مسکن تهران آگاه شوید.

 

موقع خرید خانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

وقتی جستجوی خانه را شروع می‌کنید موارد زیادی را در ذهن دارید و ممکن است روی چیزی مثل تعداد کابینت یا نوع کاشی تمرکز کنید اما چیزهای بسیار مهم‌تری هستند که باید در نظر داشته باشید. مخصوصا خانه اولی ها از این موارد اطلاع زیادی ندارند.

خرید خانه نوعی سرمایه‌گذاری است و باید مطمئن شوید با خرید این خانه سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اید. بنابراین باید از مشکلات بزرگ که هزینه‌ی زیادی باید صرف آن کرد دوری کنید و یا درمورد هزینه‌ی تعمیرات با خودتان کنار بیایید و آن را محاسبه کنید. در قدم اول باید بدانید چه چیزهایی در خرید خانه مهم هستند که باید به آن‌ها توجه کرد و دانستن این موارد جزو مراحل خرید خانه است:

  1. وضعیت پشت بام

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه برای بررسی وضعیت پشت بام است. پشت بام جزو نقاط مشاع خانه است و پس از خرید خانه هزینه‌ی هر تعمیری شامل شما هم می‌شود. بنابراین وضعیت پشت بام را بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

  1. نشانه‌های خرابی در پی‌ریزی

مشکلات کوچکی مانند رنگ پریده‌ی دیوار یا دستگیره و کلید پریز آسیب دیده به سادگی قابل تعمیر هستند و هزینه‌ی زیادی ندارند. اما اگر پی‌ریزی خانه‌ای آسیب دیده باشد، باید پول زیادی برای درست کردنش هزینه کنید. برای اینکه بفهمید پی‌ریزی مشکلی داشته یا نه دنبال ترک دیوار در داخل و خارج از خانه بگردید. راه دیگر توجه به کف خانه و وجود هرگونه ناهمواری در آن است که ممکن است نشانه‌ی آسیبی در پی‌ریزی باشد.

 

مراحل خرید خانه
 

  1. احتمال وقوع سیل

ممکن است محل خانه و نزدیکی آن به رودخانه باعث شود عاشق خانه شوید اما باید خطرات احتمالی چنین خانه ای را درنظر بگیرید. هرچه به آب نزدیک‌تر باشید احتمال بالا آمدن آب و وقوع سیل بیشتر می‌شود. مخصوصا در فصل‌های طوفانی سال و مواقعی که بارندگی زیاد می‌شود این مسئله پررنگ‌تر می‌شود. حادثه‌ی تلخ سیل فروردین 98 در خوزستان، آق قلا و شهرهای دیگر نشان داد سیل تا چه اندازه ویرانگر است. اگر هم در نهایت تصمیم گرفتید خانه را بگیرید حتما پیگیر مسائل بیمه‌ای باشید و خانه را مقابل خطرات احتمالی بیمه کنید.

  1. کپک‌زدگی و اشکال در لوله‌کشی

یکی دیگر از مواردی که حین خرید خانه باید رعایت کنید توجه به وضعیت لوله‌های آب است. داخل کابینت‌ها را نگاه کنید و دنبال کپک‌زدگی اطراف لوله‌ها بگردید. رشد کپک ممکن است نشانه‌ی نشتی سیستم لوله‌کشی باشد. همچنین بوی نا و رنگ پوسته پوسته شده نشانه‌های دیگری از صدمه‌ی آب هستند.

 

خانه اولی‌ها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. عایق‌بندی و بهره‌وری انرژی

مورد دیگر قابل توجه، شرایط عایق‌بندی خانه است مخصوصا اگر خانه قدیمی‌ساز است. عایق‌بندی فواید فراوانی دارد که مهم‌ترین آن کمتر هدر شدن انرژی و کاهش هزینه‌ها است. علاوه بر انرژی، عایق‌بندی خوب صدا را نیز عبور نمی‌دهد که این مسئله برای شهری مانند تهران که آلودگی صوتی از معضلات آن است مسئله‌ای مهم است.

هزینه‌های پنهان خرید خانه

پیش از شروع مراحل خرید خانه احتمالا محاسبات لازم را انجام داده‌اید و برای پرداخت قسط بازپرداخت وام، سایر قسط‌ها، هزینه‌های خانه و دیگر هزینه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید اما هزینه‌های پنهان خرید خانه جزو مواردی است که چه جزو خانه اولی ها باشید و چه نه شاید از آن آگاه نباشید.

  • پیش از وارد شدن به خانه باید مبلغی جهت وام، دعوت از کارشناس برای وارسی خانه و هزینه‌های خانه‌ی قبلی‌تان کنار بگذارید و این جزو هزینه‌های پنهان خرید خانه است.
  • مسئله‌ی دیگر میان هزینه‌های پنهان خرید خانه هزینه‌ی مشاور املاک است که باید در نظر گرفته شود.
  • اگر تصمیم داشته باشید خانه را بیمه کنید هزینه‌ی بیمه هم به هزینه‌های پنهان خرید خانه شما افزوده می‌شود.
  • اکثر افراد با تعویض خانه تصمیم می‌گیرند دستی به سروگوش خانه بکشند و آن را به سلیقه‌ی خود نزدیک کنند. حتی اگر وارد خانه‌ای نوساز شوید ممکن است بخواهید دستگیره‌ها را عوض کنید یا در کابینت‌ها را کشویی کنید که همه‌ی این‌ها نیازمند پول و جزو هزینه‌های پنهان خرید خانه هستند.
  • نقل مکان به خانه‌ی جدید به معنی گرفتن حق اشتراک جدید برای اینترنت، مجله و سایر موارد است که جزو هزینه‌های پنهان خرید خانه محسوب می‌شوند.
  • هزینه‌ی اسباب‌کشی نیز جزو مهم‌ترین موارد است که باید میان هزینه‌های پنهان خرید خانه در نظر بگیرید و برای آن آماده شوید.

 

مراحل خرید خانه

 

سوالاتی که هنگام خرید خانه باید بپرسید

چه جزو خانه اولی ها باشید و چه نباشید حین خرید خانه باید سوالاتی از مالک بپرسید:

  1. آیا مشکلی که به تعمیر نیاز داشته باشد در خانه وجود دارد؟

در نهایت پس از نقل مکان به خانه مشکلات یکی یکی خود را نشان می‌دهند اما بهتر است پیش از خرید همه چیز را بدانید تا تصمیمی عاقلانه بگیرید. اگر سیستم گرمایش ایراد دارد یا لوله‌کشی سینک ایراد دارد بهتر است پیش از نقل مکان آن را بدانید و قبل از وارد شدن به خانه تعمیرات را انجام دهید. بنابراین از مالک بخواهید با شما صادق باشد و تمام مشکلات را ذکر کند.

  1. هزینه‌ی شارژ چه قدر است؟

هر ساختمانی هزینه‌های خاص خود را دارد. اگر ترجیح می‌دهید در مجتمع مسکونی یا برج سکونت کنید باید بدانید هزینه‌ی شارژ در این ساختمان‌ها بیشتر است. در کل بهتر است پیش از خرید خانه درمورد هزینه‌ی شارژ ساختمان و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن پرس‌وجو کنید تا پس از خرید خانه به دردسر نیفتید.

 

مراحل خرید خانه

 

 

خرید خانه نوعی سرمایه‌گذاری است و باید مطمئن شوید با خرید این خانه سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اید.

  1. محله‌ی انتخابی شما چه‌طور جایی است؟

هنگامی که در جستجوی خانه هستید محله را هم زیرنظر داشته باشید و به آن دقت کنید. سایر خانه‌های خیابان را ببینید و از قیمت خانه‌ها پرس‌وجو کنید. به امکانات موجود در محله دقت کنید و محله را از نظر نزدیکی به وسایل حمل‌ونقل عمومی، فروشگاه‌ها، پارک‌ها و مدارس بررسی کنید.

  1. کدام یک از وسایل خانه به زودی باید تعویض شوند؟

اگر وسیله‌ای در خانه وجود دارد که عمر آن رو به پایان است و باید تعویض شود بهتر است هزینه‌ی تعویض آن را برآورد کنید و جزو هزینه‌های پنهان خرید خانه قرارش دهید. بهتر است این موارد را از مالک فعلی بپرسید و خودتان هم وسایل خانه را از قبیل شیرآلات، کلید پریزها و سایر موارد بررسی کنید.

 

مراحل خرید خانه

 

آخر کار

عقد قرارداد آخرین مرحله‌ی کار و ممکن است کمی زمان‌بر باشد بنابراین روزی را انتخاب کنید که وقت کافی دارید و حین جلسه اضطراب زمان را ندارید. پیش از رفتن به آژانس املاک هزینه‌هایی که باید به مشاور بپردازید را برآورد کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید تا زمان قرارداد به مشکل بر نخورید.
پس از امضای قرارداد، پرداخت همه‌ی هزینه‌ها و انجام کارهای لازم بالاخره می‌توانید به خانه‌ی جدید نقل مکان کنید! این حس برای خانه اولی ها شگفت‌انگیز و عالی است و اگر خانه را با دقت و عاقلانه انتخاب کرده باشید شیرینی این لذت چند برابر می‌شود!

مطالب مرتبط

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 10 تهران

اگر به دنبال خانه‌هایی با قیمت مناسب هستید بهتر است منطقه 10 تهران را نیز در نظر داشته باشید. منطقه 10 تهران یک منطقه بسیار قدیمی است که 100 سال […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه ۲۲ تهران

هر خانواده‌ای دوست دارد سرپناهی برای خود داشته باشد. امروزه با توجه به شرایط کشور داشتن مسکن مستقل برای جوانان یکی از شروط اصلی ازدواج محسوب می‌شود. لذا هر فردی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *