گزارش

آیا افزایش وام مسکن راه‌حلی مناسب برای رونق این بازار است؟

 

نوسان قیمت در بازار مسکن اتفاق رایجی است، اما تلاطم‌های قیمت در بازار مسکن و رشد عجیب و غیرمنطقی قیمت خانه در ایران باعث شده که بیشتر خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های ساکن پایتخت توان خرید خانه نداشته باشند. با افزایش قیمت مسکن، اکثریت جامعه به خصوص زوج‌های جوان قدرت خرید خانه ندارند و خرید خانه برای قشر بزرگی از جامعه تبدیل به رویا شده است. براساس گزارش‌ها میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 12 میلیون تومان رسیده است، که نشان دهنده رشد 200 درصدی است. طبق گزاراش‌های مرکز آمار معاملات مسکن در پایتخت به عنوان شهر پیشتاز در معاملات ملکی بیش از 45 درصد کاهش داشته است. کلان‌شهرها نیز در حال ورود به بازار راکد هستند. در این بین راه‌حل دولت برای خروج از این رکود و افزایش قدرت خرید مسکن توسط مردم، افزایش دوباره وام مسکن است. اما افزایش وام مسکن و سقف تسهیلات مسکن راه‌حلی مناسبی برای افزایش توان خرید مسکن است و باعث خروج بازار معاملات مسکن از رکود می‌شود؟

وام مسکن

افزایش چشمگیر قیمت مسکن، خرید خانه را برای اکثر خانواده‌های ایرانی، به ویژه پایتخت نشینان تبدیل به رویا کرده است. دولت افزایش وام مسکن را، راه‌حل خروج از این وضعیت دانست.

شورای پول و اعتبار در اسفند ماه سال گذشته سقف تسهیلات مسکن با قابلیت فروش اقساطی بلندمدت برای بانک‌های تجارت و بانک مسکن را 60 درصد افزایش داده است. در گذشته سقف تسهیلات انفرادی ساخت مسکن 60 میلیون تومان که به 100 میلیون افزایش یافت و زوج‌ها 100 میلیون تومان بود که 160 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

سقف تسهیلات مسکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت در گذشته 50 میلیون تومان برای تسهیلات انفرادی و 80 میلیون تومان برای زوج‌ها  بود، که در حال حاضر تسهیلات انفرادی 80 میلیون و تسهیلات برای زوج‌های خانه اولی 120 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

 

 

شورای پول و اعتبار در اسفند ماه سال گذشته سقف تسهیلات مسکن با قابلیت فروش اقساطی بلندمدت برای بانک‌های تجارت و بانک مسکن را 60 درصد افزایش داده است. در گذشته سقف تسهیلات انفرادی ساخت مسکن 60 میلیون تومان که به 100 میلیون افزایش یافت و زوج‌ها 100 میلیون تومان بود که 160 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

 

روش‌های دریافت وام مسکن:

از طریق سپرده‌ گذاری

خرید اوراق بهادار

خرید برگه تسهیلات برای زوج‌های تهرانی

زوج‌های تهرانی برای دریافت 100 میلیون تومان وام خرید مسکن باید 200 برگه تسهیلات خریداری کنند. هزینه خرید این 200 برگ، 10 میلیون تومان است. به این مبلغ با احتساب 20 میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید 40 برگ تسه خریداری شود، 2 میلیون تومان اضافه می‌شود. در مجموع برای دریافت وام 120 میلیون تومانی  حدود 12 میلیون هزینه کنند. بنابراین به ازای خرید هر 12 متر واحد مسکونی، از پول خرید یک متر مربع آن باید صرف نظر کرد.

 

افزایش وام مسکن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خرید برگه تسهیلات برای زوج‌های غیرتهرانی

همانطور که اعلام کردیم زوج‌های غیر تهرانیِ ساکن شهرهایی با بیش از 200 هزار نفر جمعیت می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام تسهیلات مسکن دریافت کنند، برای دریافت این مبلغ وام باید 160 برگه تسهیلات خریداری کنند. هزینه خرید 160 ورق بهادار معادل هشت میلیون تومان است که با احتساب دو میلیون تومان اوراق وام جعاله، باید 10 میلیون تومان پرداخت کنند.

وام مسکن

 

 

زوج‌های ساکن شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر برای دریافت وام 60 میلیون تومانی، 120 ورق بهادار خریداری کنند که مبلغی معادل 6 میلیون تومان باید بپردازند که این مبلغ با احتساب دریافت 20 میلیون تومان وام جعاله باید 2 میلیون تومان دیگر پرداخت کنند که در مجموع  برای گرفتن وام 80 میلیونی باید هشت میلیون تومان هزینه تسهیلات بپردازند.

 

شرایط خرید خانه

 

 

زوج‌های ساکن شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر برای دریافت وام 60 میلیون تومانی، 120 ورق بهادار خریداری کنند که مبلغی معادل 6 میلیون تومان باید بپردازند.

 

هزینه وام برای مجردها

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و مجردهای ساکن مراکز استان‌هایی که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف حداکثر 50 میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند. مبلغ تسهیلات مسکن برای غیرزوج‌های ساکن دیگر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان است. بنابراین مجردهای ساکن تهران باید 120 ورق بهادار از فرابورس ایران خریداری کنند و مبلغی معادل شش میلیون تومان بپردازند.

تسهیلات مسکن

غیر زوج‌های مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت و کمتر باید به ترتیب 100 و 80 برگ بهادار خریداری کنند که مبلغ پرداختی هر کدام به ترتیب 5 و 4 میلیون تومان است. در صورتی که بخواهند 20 میلیون تومان وام جعاله را نیز دریافت کنند، باید 2 میلیون تومان به مبالغ فوق اضافه کنند.

اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس ایران قابل معامله و ارزش هر برگ آن 500 هزار تومان است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره 6 ماهه قابل تمدید است.

 

افزایش وام مسکن

وام مسکن 23 درصد از قیمت یک آپارتمان را تامین می‌کند

با توجه به افزایش 200 درصدی قیمت مسکن، همچنین افزایش میانگین قیمت مسکن در پاییز 98 به خصوص در کلانشهر تهران، افزایش وام مسکن تنها می‌تواند قسمت کوچکی از هزینه‌های خرید مسکن را تامین کند. بنابراین افزایش وام مسکن نیز نتوانست راه‌حلی برای خروج بازار مسکن از رکود باشد و همچنین بتواند زوج‌ها را صاحب مسکن کند.

اگر یک واحد آپارتمان 75 متری را معیار الگوی مصرف قرار دهیم، 900 میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین قیمت یک واحدهای 65 متری و 55 متری به ترتیب حدود 800 و 700 میلیون تومان است. بنابراین سقف پرداخت تسهیلات مسکن برای زوج‌های خانه اولیِ تهرانی  160 میلیون تومان است و 23 درصد قیمت آپارتمان را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر قسط وام 160 میلیون تومانی که با نرخ سود 8 درصد محاسبه می‌شود، یک میلیون و 700 هزار تومان است. به نظر می‌‎رسد پرداخت این مبلغ با توجه به متوسط درآمد خانوارها مبلغ زیادی است.

 

شرایط خرید خانه برای مجردها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

شرایط افراد برای دریافت وام مسکن:

هریک از زوجین یا افراد مجرد باید 18 سال تمام و دارای درآمد مستقل باشند

هیچ یک از متقاضیان وام، از ابتدای آبان 98 نباید وامی از بانک مسکن و سایر بانک‌ها دریافت کنند.

متقاضیان از ابتدای آبان 98 از امکانات دولتی برای تامین مسکن نمی‌توانند استفاده کنند

مجردها تنها با داشتن درآمد مستقل می‌توانند وام مسکن دریافت کنند.

حساب‌های افتتاح شده قبل از تاریخ یکم آبان 97 مشمول پیروی از مقررات دریافت وام و تسهیلات زمان افتتاح حساب هستند.

افزایش دوباره قیمت وام مسکن

با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن و جهش 200 درصدی، دولت افزایش دوباره وام مسکن را در دستور کار خود قرار داده است. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی اگر زوج‌ها توانایی پرداخت اقساط را تا سقف 5 میلیون تومان داشته باشند، می‌توانند تا سقف بیش از 160 میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند. وزیر راه و شهرسازی این اقدام را راه‌حلی برای تسهیل خرید مسکن اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد که این اقدام توافقی سه جانبه بین بانک، سازنده و خریدار است و افزایش سقف تسهیلات مسکن در گرو افزایش سقف پرداخت اقساط است و سیاست جدید نیست. در واقع تسهیلات به سازنده پرداخت می‌شود و به خریدار انتقال داده می‌شود.

 

 

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی اگر زوج‌ها توانایی پرداخت اقساط را تا سقف 5 میلیون تومان داشته باشند، می‌توانند تا سقف بیش از 160 میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند. وزیر راه و شهرسازی این اقدام را راه‌حلی برای تسهیل خرید مسکن اعلام کرد.

 

نظر کارشناسان در مورد افزایش قیمت وام مسکن

برخی از کارشناسان افزایش سقف وام مسکن را لازم و ضروری می‌دانند و برخی دیگر افزایش سقف وام مسکن را راهکاری مناسب برای رونق بازار مسکن نمی‌دانند. کارشناسان  معتقدند که بیشتر متقاضیان دریافت وام مسکن توانایی پرداخت اقساط را ندارند و همچنین قادر به پرداخت مابه التفاوت قیمت مسکن نیستند.

عده‌ای دیگر از کارشناسان منتقد طرح افزایش وام مسکن نظر جامع‌تری را ارائه می‌دهند، این عده از کارشناسان معتقدند که با توجه به وضعیت اقتصادی و رکود بازار مسکن، ابتدا باید ساخت‌و‌ساز تقویت شود. کارشناسان معتقدند که افزایش وام مسکن در این شرایط که ساخت‌وسازی انجام نشده‌ است منجر به بالا رفتن قیمت مسکن می‌شود. کارشناسان حوزه مسکن بر این باور هستند که افزایش وام خرید مسکن  بازار را با فشار تورم روبرو می‌کند.

 سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات تا این سقف را به متقاضیان وام مسکن دارند؟ اگر بانک‌ها بتوانند این سقف از تسهیلات وام خرید مسکن را تامین کنند و متقاضیان نیز توانایی پرداخت اقساط را داشته باشند بخش مسکن با یک فشار تورمی از رکود خارج می‌شود.

کارشناسان اقتصادی مسکن معتقدند که حباب قیمت مسکن باید از بین برود. این در حالی است که افزایش وام خرید مسکن پیشنهادی خطرناک است و دردی را دوا نمی‌کند و بازار مسکن را با شرایط بدتری روبرو خواهد کرد و حباب قیمت را بزرگ‌تر.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • راه‌حل دولت برای خروج بازار مسکن ار رکود، افزایش وام خرید مسکن است.
  • کارشناسان معتقدند افزایش دوباره وام خرید مسکن، حباب قیمت مسکن را بزرگ‌تر خواهد کرد و باعث ایجاد تورم فشاری می‌شود.
  • کارشناسان حوزه مسکن معتقدند قبل از افزایش وام مسکن باید ساخت‌وساز تقویت شود تا بتواند بازار فعلی مسکن را از رکود خارج کند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مطالب مرتبط

خرید خانه وام دار و نکاتی که باید به آن توجه کرد

  دریافت وام مسکن برای خرید خانه جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما بسیاری از افراد به دلایلی نمی‌توانند وام مسکن بگیرند. همین موضوع باعث شده خرید خانه وام دار […]

وام مسکن 960 میلیون تومانی بانک مسکن

بانک مسکن یکی از قدیمی ترین بانک های کشور است که به عنوان یک بانک تخصصی در حوضه مسکن تاسیس شده است. ارائه تسهیلات به مردم در رابطه با تامین […]

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال ۱۴۰۲ (تمامی بانک‌ها)

امروزه مسکن تبدیل به یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌ پرسود برای بیشتر مردم شده است. از همین رو، خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند یک خانه‌ هر چند کوچک برای […]

محاسبه اقساط وام مسکن چگونه باید انجام شود؟

اگر شما هم می‌خواهید خانه بخرید و به دنبال گرفتن وام مسکن هستید این مقاله را از دست ندهید. وام مسکن را می‌توانید از بانک‌های مسکن، ملی و سامان بگیرید […]

نرخ بازگشت سرمایه در ملک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  بازار مسکن، به عنوان بازاری نسبتا کم ریسک بین سایر بازار‌های مالی، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بوده است. افراد مختلف، با دلایل مختلف در این بازار […]

یک نظر در مورد “آیا افزایش وام مسکن راه‌حلی مناسب برای رونق این بازار است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *