نکات خانه‌داری

نظافت خانه در چند مرحله ساده

نظافت خانه

 

اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری خانه. فرش‌ها برای شستشو به قالیشویی سپرده می‌شود، پرده‌ها برای شستشو به خشکشویی می‌رود و …. همه چیز برای استقبال از بهار آماده می‌شد. خیلی از افراد به دلیل مشغله‌های کاری و کمبود وقت از شرکت‌های خدماتی برای نظافت خانه کمک می‌گیرند. تا در وقت صرفه‌جویی کنند و هم به قول معروف کار را به کاردان بسپرند. اما در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا خیلی از خانواده‌ها تصمیم گرفتند امسال نظافت خانه و یا به قول معروف خانه تکانی را خودشان انجام دهند.  در مطلب پیش رو نحوه صحیح نظافت وسایل و نقاطی از خانه مثل تمیز کردن پارکت و سرامیک یا تمیز کردن مبلمان و یا حتی تمیز کردن فرش را که دشوار به نظر می‌رسد را آموزش خواهیم داد.

نظافت خانه

نظافت خانه برای عید یا به اصطلاح خانه تکانی ار اواسط اسفند شروع می‌شود و معمولاً از نظافت اتاق‌ها و یا آشپزخانه شروع می‌شود و در انتهای نظافت خانه به سراغ تمیز کردن سالن نشیمن می‌روند. نظافت سالن نشیمن شامل: تمیز کردن مبلمان و تمیز کردن فرش و در انتها تمیز کردن پارکت و یا سرامیک می‌شود. تمیز کردن لوستر و بعد نصب آن آخرین مرحله نظافت خانه است.

 

تمیز کردن خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تمیز کردن فرش بخش مهم نظافت خانه

وقتی نظافت خانه شروع می‌شد، اول از همه برای تمیز کردن فرش آنها لوله می‌شدند و برای شستشو به یکی از قالیشویی‌ها سپره می‌شد. اما امسال خیلی از خانواده‌ها برخلاف سال‌های گذشته برای تمیز کردن فرش به سراغ قالیشویی نرفتند، که علت آن متاسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

تمیز کردن فرش‌ بدون سپردن به قالیشویی چگونه است؟

همانطور که گفتیم یکی از بخش‌های اصلی نظافت خانه تمیز کردن فرش است. برای تمیز کردن فرش در خانه و از بین بردن لکه‌ها کافی است مطابق فرمول‌های زیر عمل کنید:

قبل از تمیز کردن فرش ابتدا لکه‌ها را از بین ببرید

اگر فرش شما حسابی کثیف شده  و پر از لکه‌های مختلفی مثل لکه چای، قهوه و شربت است، بهتر است ابتدا لکه زدایی کنید و بع به سراغ نمیزکردن فرش بروید. قول می‌دهیم با این روش فرش‌ها تمیزتر می‌شوند و نظافت خانه مطابق اصول پیش خواهد رفت.

 

تمیز کردن فرش

 

 

اگر فرش شما حسابی کثیف شده  و پر از لکه‌های مختلفی مثل لکه چای، قهوه و شربت است، بهتر است ابتدا لکه زدایی کنید و بع به سراغ نمیزکردن فرش بروید.

 

تمیز کردن فرش و لکه‌زدایی

برای تمیز کردن فرش و لکه ‌زدایی کافی است مخلوط سرکه سفید را با جوش شیرین مخلوط کنید و روی لکه‌های فرش بریزید.

سرکه اسیدی و جوش شیرین خنثی است، زمانی که با هم مخلوط می‌شوند، دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند که حباب‌های تمیز کننده ایجاده می‌کند.

یکی دیگر از محلول‌های فوق‌العاده برای لکه‌زدایی و تمیز کردن فرش محلول سرکه سفید، ظرفشویی و آب است. یک قاشق غذاخوری را با یک پیمانه آب گرم مخلوط کنید و یک قاشق چایخوری سرکه سفید به محلول اضافه کنید و روی لکه‌ها قرار دهید تا از بین بروند.

محلول سرکه و نمک نیز یک محلول قوی برای لکه زدایی و تمیز کردن فرش‌ است. این دو ماده به صورت خمیر روی لکه‌های فرش قرار دهید و کمی صبر کنید تا لکه‌ها جذب خمیر شوند.

بعد از لکه‌زدایی نوبت به تمیز کردن کامل فرش می‌رسد. این مورد را هرگز فراموش نکنید که قبل از تمیز کردن فرش ابتدا روی فرش‌ها را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار از روی فرش‌ها پاک شود و سپس شروع به تمیز کردن فرش کنید.

 

تمیز کردن فرش

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همانطور که اشاره کردیم تمیز کردن فرش یکی از بخش‌های اصلی نظافت خانه است. تا به اینجا از نحوه لکه‌زدایی فرش گفتیم. ولی نظافت خانه بدون تمیز کردن کامل فرش ناقص به نظر می‌رسد.

برای تمیز کردن فرش و برق انداختن آن می‌توانید از محلول سرکه سفید، آب، شامپو فرش و البته جوش شیرین استفاده کنید. بهتر است برای تمیز کردن فرش از برس قالیشویی نرم استفاده کنید. محلول را روی فرش اسپری کنید و با برس نرم روی فرش بکشید تا فرش تمیز و براق شود. اگر محلول را روی فرش اسپری کنید، فرش شما زیاد خیس نخواد شد. برای ار بین بردن رطوبت روی فرش پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید فرش کامل خشک شود.

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن فرش هنگام نظافت خانه استفاده از محلول شامپو فرش و آب است. برای تمیز کردن فرش با شامپوی مخصوص فرش باید دو فنجان شامپو فرش را در یک لیتر آب حل کنید و سپس با یک اسفنج یا توری روی فرش بکشید. هنگام تمیز کردن فرش با محلول شامپو فرش باید کف شامپو را روی فرش بریزید تا فرش کاملاً تمیز و نظافت خانه تکمیل شود. بعد از قرار دادن کف شامپو روی فرش نیم ساعت صبر کنید و سپس دستمال زبر یا توری را در جهت خواب فرش بکشید. توجه کنید در این مدت نباید روی فرش راه بروید.

به این ترتیب فرش تمیز شده و باید به سراغ قسمت‌های بعدی نظافت خانه رفت.

 

تمیز کردن فرش

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تمیز کردن مبلمان قدم بعدی در نظافت خانه

در مقاله‌های قبل در کیلیدمگ اشاره کردیم که یکی از اجزای اصلی در دکوراسیون خانه و سالن نشیمن مبلمان است. این وسیله به دلیل استفاده زیاد در طول سال کثیف می‌شود و نیاز به شستشو و نظافت دارد. اگر فرزند شما هنوز خردسال است و یا حیوان خانگی دارید، نباید از تمیز کردن مبلمان هنگام نظافت خانه چشم‌پوشی کرد. برای تمیز کردن مبلمان زمان نظافت خانه به روش زیر عمل کنید:

برای تمیز کردن مبلمان ابتدا قسمت‌هایی که قابل جدا شدن هستند را جدا کنید، درز مبل‌ها را به یک وسلیه مناسب مثل خط‌کش بررسی کنید تا چیزی در شیارها نباشد. احتمال دارد کودک شما وسیله‌ای را که مدت‌ها است گم کرده‌اید در شیارها و درزهای مبل قرار داده باشد.

در مرحله بعدی تمیز کردن مبلمان باید به وسیله جارو برقی گرد و غبار را از روی مبل‌ها پاک کنید، با لوله مخصوص شیارهای مبل را نیز جارو کنید. قسمت‌هایی از مبل ممکن است آلودگی و گرد و غبار به آن چسبیده باشد و باجارو برقی پاک نشود. برای از بین بردن این دست از آلودگی و جرم روی سطح مبلمان، باید با یک برس نرم روی کثیفی‌ها بکشید و دقت کنید که این کار را با فشار زیاد انجام ندهید تا به پارچه مبل آسیبی وارد نشود.

 

نظافت خانه

 

 

اگر فرزند شما هنوز خردسال است و یا حیوان خانگی دارید، نباید از تمیز کردن مبلمان هنگام نظافت خانه چشم‌پوشی کرد.

 

در مرحله بعدی تمیز کردن مبلمان باید با پرزگیر موهای و پرزهای روی سطح مبل را از بین ببرید. اگر حیوان خانگی دارید برای تمیز کردن مبلمان این مرحله ضروری است. بعضی از افراد تصور می‌کنند که تمیز کردن مبلمان مختص به پارچه مبل است، در صورتی که قسمت‌های فلزی و یا چوبی که در نمای مبل به کار رفته در معرض آلودگی هستند و زمان تمیز کردن مبلمان نباید از تمیز کردن این قسمت‌های مبلمان چشم‌پوشی کرد. دقت کنید که از مواد مخصوص برای نظافت قسمت‌های چوبی و یا فلزی مبل استفاده کنید و حواس‌تان باشد که محلول روی پارچه سرریز نشود.

هنگام تمیز کردن مبلمان باید به پارچه مبل توجه کرد، معمولا سازندگان دستورالعمل مراقبت و شستشوی مبلمان را از طریق برچسب‌هایی که علائم اختصاری زیر را دارد تعیین می‌کنند. این علائم را هنگام تمیز کردن مبلمان نباید نادیده بگیرید.

 

علامت معنی
W  حرف اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می‌باشد.
WS  این علامت یعنی با محلول پایه آب و مواد شیمیایی امکان نظافت مبل وجود دارد.
 وجود این علامت به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن باید صورت بگیرد.
O  یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو شود.
 وجود این حرف یعنی باید با برس یا جارو برقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

 

قبل از تمیز کردن مبلمان تثبیت کننده رنگ و جنس پارچه تهیه کنید تا بعد از تمیز کردن مبلمان از آن استفاده کنید. این کار رنگ و دوام پارچه مبل را حفظ می‌کند. اگر روی مبل لکه‌هایی وجود دارد با استفاده از آب و سرکه سفید رقیق شده، لکه‌ها را از بین ببرید. محلول را روی لکه‌ها اسپری کنید و خیلی آرام با دستمال پاک کنید.

حالا نوبت قسمت اصلی تمیز کردن مبلمان می‌رسد. درون یک ظرف بزگ سه لیتر آب بریزید و با سه پیمانه شامپوی غیر شیمایی یا پایه آب مخلوط کنید. قبل از اینکه برای تمیز کردن مبلمان محلول را روی کل سطح بریزید، محلول را روی قسمت کوچکی از مبل بریزید و ده دقیقه صبر کنید. سپس با یک حوله کاغذی را روی آم قرار دهید. اگر حوله رنگ پارچه رت به خودش جذب کرد، باید محلول را رقیق‌تر کنید.

بعد از تمیز کردن مبلمان با محلول نوبت به بخارشو کردن است تا لکه‌های روغنی را از بین ببرد. با قدرت پایین بخارشو از بالا به پایین مبلمان را تمیز کنید. اگر بخار شو ندارید با یک حوله نرم و آب ولرم این کار را انجام دهید. بعد از بخارشو حالا نوبت به شامپو زدن است. این مرحله از تمیز کردن مبلمان با مرحله آب و شامپو تفاوت دارد. در مرحله قبل آلودگی‌ها خیس خورده شده تا راحت‌تر پاک شود.

در این مرحله با یک اسفنج کف شامپو را روی سطح مبل قرار دهید. بعد از آن که سطح مبل را با شامپو کف زدید، بخار شو را  در حالن مکنده قرار دهید تا کف‌ها را از بین ببرد و اگر بخارشو ندارید با یک دستمال مرطوب کف‌ها را از روی سطح مبلمان تمیز کنید.

در سطرهای بالا اشاره کردیم اگر پارچه مبل قابل جدا شدن است با می‌توانید طبق دستورالعمل برچسب بشویید، این کار دردسر کمتری دارد. این روش تمیز کردن اصولی مبلمان برای قسمت‌هایی است که پارچه مبل جدا نمی‌شود. تمیز کردن مبلمان به پایان رسید، حالا نوبت به قسمت‌های بعدی نظافت خانه است.

 

تمیز کردن مبلمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تمیز کردن کفپوش مرحله راحت در نظافت خانه

فرش‌ها و مبل‌ها تمیز شده، حالا نوبت به نظافت و تمیز کردن کفپوش‌ها می‌رسد. جنس کفپوش‌ها متفاوت است و برای تمیز کردن هر کفپوش باید به روش مخصوص عمل کرد. جنس کفپوش خانه چه از پارکت باشد و چه از سنگ یا سرامیک باید قبل از تمیز کردن دقت با جارو برقی تمیز کتید تا گرد و غبار روی آن از بین برود. کنارهای دیوار و قرنیز را با لول مخصوص از گرد و خاک پاک کنید. سپس با توجه به جنس شروع به تمیز کردن کفپوش کنید.

روش تمیز کردن پارکت

برای تمیز کردن پارکت می‌توانید ار محلول زیر استفاده کنید:

  • سه لیتر آب
  • 10 میلی‌لیتر سرکه سفید
  • آب لیمو 5 میلی‌لیتر
  • روغن زیتون 30 میلی‌لیتر

یرای تمیز کردن پارکت ابتدا گرد و غبار را با جارو برقی از سطح پاک کنید و سپس با استفاده از از یک حوله نرم محلول را برای تمیز کردن پارکت روی سطح بکشید. دقت کنید که آب اضافی حوله را خوب بگیرید. بعد از تمیز کردن با محلول به وسلیه یه حوله خشک، رطوبت را از روی سطح پارکت از بین ببرید. دقت کنید هنگام تمیز کردن پارکت آب روی سطح نماند که باعث پوسیگی و خراب شدن پارکت شود.

توجه کنید که برای تمیز کردن سرامیک نمی‌توانید از روش تمیز کردن رامیک و سنگ استفاده کنید، چون به پارکت شما آسیب می‌رسد. برای تمیز کردن پارکت علاوه‌‍بر محلول فوق می‌توانید از شوینده‌های مخصوص نیز استفاده کنید. بعد از تمیز کردن پارکت و در انتهای نظافت خانه می‌توانید از اسپری جلا دهند برای درخشان شدن پارکت‌ها استفاده کنید.

 

تمیز کردن مبلمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تمیز کردن سرامیک

سرامیک یکی از کفپوش‌های پرطرفدار در خانه است. تمیز کردن سرامیک نسبت به تمیز کردن پارکت راحت‌تر است. برای تمیز کردن سرامیک ابتدا با جارو برقی گرد و غبار روی سرامیک را از بین ببرید.

برای تمیز کردن سرامیک محلول سرکه سفید و آب و پکینگ پودر استفاده کنید. استفاده از سرکه در تمیز کردن سرامیک باعث ضدعفونی شدن می‌شود. پکینگ پودر نیز مانند سفید کننده عمل می‌کند و باعث سفید شدن سرامیک می‌شود. پارچه را در به محلول آغشته کنید و رو سرامیک‌ها بکشید. بعد از تمیز کردن سرامیک با محلول، رطوبت را با یک پارچه دیگر بگیرید.

 

نظافت خانه

 

 

استفاده از سرکه در تمیز کردن سرامیک باعث ضدعفونی شدن می‌شود. پکینگ پودر نیز مانند سفید کننده عمل می‌کند و باعث سفید شدن سرامیک می‌شود.

 

جمع بندی

  • یکی از بخش‌های اصلی نظافت خانه تمیز کردن فرش است. برای تمیز کردن فرش ابتدا باید از لکه‌ها را از بین برد و سپس به تمیز کردن تمام فرش پرداخت.
  • تمیز کردن مبلمان یکی از بخش‌های سخت و زمان‌بر در نظافت خانه است. قبل از تمیز کردن مبلمان به علانم برچسب روی مبل توجه کنید.
  • قسمت نهایی در نظافت خانه، تمیز کردن پارکت و سرامیک است.
  • برای تمیز کردن پارکت باید دقت کنید که رطوبت زیادی به پارکت منتقل نکنید و هرگز از روش‌ها و محلول‌هایی که برای تمیز کردن سرامیک و سنگ به کار می‌رود، استفاده نکنید.
  • قبل از تمیز کردن سرامیک و پارکت گرد و غبار با جارو برقی از بین ببرید.

 

مطالب مرتبط

روش خانگی تمیز کردن کف چوبی و پارکت خانه

  این روزها بسیاری ترجیح می‌دهند کف خانه‌های‌شان را پارکت چوبی کنند تا هم خانه‌ای زیبا داشته باشند هم این پارکت به عنوان عایق صدا و گرما عمل کند. اما […]

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *