نکات خانه‌داری

با انواع بذر برای سبزه عید آشنا شوید

کاشت سبزه عید

یکی از اتفاقات جذاب و نوستالژیک هر سال فرا رسیدن عید نوروز است. همه خانواده‌ها به رسم قدیم و باستانی سفره هفت‌سین را با ذوق و سلیقه زیاد می‌چینند. سبزه عید، سماغ، سنجد، تخم مرغ رنگی، سمنوی شیرین و … همه در یک سفره کنار هم چیده می‌شوند و بعد کنار هم منتظر تحویل سال هستیم. قدیم‌‌تر یکی از رسوم عید که هرگز نباید فراموش می‌شد کاشت سبزه عید بود. کاشت سبزه عید آداب و زمان خاصی داشت و بیشتر توسط مادربزرگ‌ها انجام می‌شد. نسل قدیم‌تر بیشتر به خاطر دارند که حیاط نزدیک‌های عید پر بود از ظروفی که انواع سبزه عید بود، از سبزه گندم تا سبزه عدس و ماش. سال‌ها است که کاشت سبزه عید در خانه کمتر اتفاق می‌افتد. اما هنوز هم کسانی هستند که تمایلی به خرید سبزه آماده ندارند و دوست دارند کاشت سبزه عید را با سلیقه خودشان با بذر دلخواه‌شان انجام دهند. در این مقاله نحوه کاشت سبزه عید مثل سبزه هسته مرکبات یا سبزه ذرت و سبزه خاکشیر را آموزش می‌دهیم.

کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

سبزه هسته مرکبات در چند سال اخیر از سبزه‌های محبوب است و حتی خیلی از فروشنده‌ها نیز در کنار سبزه گندم یا سبزه عدس که فروش بیشتری دارند، سبزه هسته مرکبات مثل سبزه هسته نارنج هم برای فروش دارند. اما شما می‌توانید با کمترین هزینه سبزه هسته مرکبات را به سلیقه خود برای سفره هفت‌سین بکارید.

برای کاشت سبزه هسته مرکبات هسته مرکباتی مثل لیمو، پرتقال و نارنج را دور نریزید، هسته‌ها را با دقت بشویید، نباید پالپ میوه روی آن باقی بماند. مرحله بعد برای کاشت سبزه هسته مرکبات این است که هسته‌ها را به مدت دو روز در آب قرار دهید تا خیس شوند. بعد از دو روز هسته مرکبات را از آب خارج و خشک کنید و پوست سفت روی هسته‌ها را بکنید، دقت کنید این کار را با دقت انجام دهید تا به مغز هسته آسیبی نرسد.

 

سبزه هسته مرکبات

 

 

سبزه هسته مرکبات یک جایگزین مناسب برای انواع سبزه عید مثل سبزه گندم یا سبزه عدس است که مقدار زیادی غلات هدر می‌رود. با کاشت سبزه هسته مرکبات هم سبزه عید دارید که عمر آن از 13 روز بیشتر است و هم یک گلدان زیبا برای دکوراسیون خانه.

 

مرحله بعدی برای کاشت سبزه هسته مرکبات باید یک گلدان با خاک مناسب آماده کنید تا هسته مرکبات را در آن بکارید. هسته‌ها را با دقت در گلدان با فاصله 1 الی 2 سانتی‌متر در عمق 2 سانتی‌متری بکارید. اگر دوست دارید سبزه عید پرتر نشان داده شود، فاصله هسته‌ها را کمتر کنید. روی گلدان سبزه هسته مرکبات را را با یک نایلون شفاف بپوشانید و در یک مکان مناسب با نور مناسب قرار دهید. گلدان سبزه هسته مرکبات باید دور از نور مستقیم خورشید باشد و مرتب خاک گلدان رطوبت داشته باشد.

سبزه هسته مرکبات یک جایگزین مناسب برای انواع سبزه عید مثل سبزه گندم یا سبزه عدس است که مقدار زیادی غلات هدر می‌رود. با کاشت سبزه هسته مرکبات هم سبزه عید دارید که عمر آن از 13 روز بیشتر است و هم یک گلدان زیبا برای دکوراسیون خانه. برای کاشت سبزه هسته مرکبات باید از یک ماه قبل اقدام کنید تا زمان سال تحویل یک سبزه زیبا و سبز داشته باشید.

 

 کاشت سبزه مرکبات

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشت سبزه عید با تخم کدو حلوایی

یکی دیگر از بذرهایی که می‌توانید برای کاشت سبزه عید تخم کدو حلوایی است. در طول زمستان حداقل یک بار کدو حلوایی را پخته می‌شود، برای سبزه تخم کدو حلوایی کافی است تخمه‌ها را دور نریزید یا بو ندهید. برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی تعدادی تخمه درون کدو حلوایی را جمع کنید و در با آب بشویید تا اثری از گوشت کدو حلوایی روی آن باقی نماند. برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی مانند سبزه هسته مرکبات باید تخمه‌ها را به مدت دو روز در آب خیس کنید. نکته مهم در کاشت سبزه کدو حلوایی این است که تخمه کدو حلوایی سخت و بدون لعاب است، به همین دلیل در طول این دو روز باید چند بار آب را عوض کنید.

مرحله بعد برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی این است که تخمه‌ها را به مدت سه الی چهار روز در یک دستمال نخی مرطوب قرار دهید؛ مرتب تخمه‌ها را خیس کنید. بعد از اینکه تخمه‌ها جوانه زدند، آنها را روی یک سینی یا هر ظرف مناسب دیگر قرار دهید. روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک شفاف بپوشانید و چند محفظه روی نایلون ایجاد کنید. زمانی که تخمه‌ها را برای کاشت سبزه روی سینی پهن می‌کنید، تخمه‌هایی که جوانه نزده‌اند را جدا کنید، چون باعث می‌شود سبزه تخم کدو حلوایی شما خراب شود.

سینی تخمه‌های کدو حلوایی را در به مدت دو الی سه روز یک جای گرم و پر نور قرار دهید و روزی سه مرتبه روی تخمه‌ها را آب اسپری کنید. بعد از دو روز سلفون یا پوشش پلاستیکی را بردارید و روزی دو بار آب روی تخمه‌ها اسپری کنید. بعد از یک روز سبزه را در فضای باز و زیر نور ملایم زمستانی قرار دهید. سبزه تخم کدو حلوایی را شب‌ها در داخل خانه و در جای تاریک و خنک قرار دهید.

 برای سبزه تخم کدو حلوایی دقت کنید تا زمانی تخمه‌ها زیر پوشش پلاستیکی هستند در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، چون دانه‌ها پخته می‌شوند و می‌گندند. برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی 15 روز مانده به عید اقدام کنید.

 

کاشت سبزه ذرت

 

 

 برای سبزه تخم کدو حلوایی دقت کنید تا زمانی تخمه‌ها زیر پوشش پلاستیکی هستند در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، چون دانه‌ها پخته می‌شوند و می‌گندند. برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی 15 روز مانده به عید اقدام کنید.

 

نحوه سبز کردن ذرت

یکی از غلاتی که برای کاشت سبزه عید می‌توان استفاده کرد، ذرت است. برای کاشت سبزه ذرت باید حدود 20 روز قبل از عید اقدام کنید. در مرحله اول برای کاشت سبزه عید با ذرت، باید مقداری ذرت مرغوب را به مدت 4 روز در آب خیس کنید تا پوست سخت ذرت برای جوانه زدن آماده شود. برای کاشت سبزه ذرت باید هر روز آبی که ذرت در آن خیس کرده‌اید عوض کنید. در مرحله بعد برای کاشت سبزه ذرت باید ذرت‌ها را در یک دستمال نخی قرار دهید و روی ذرت‌ها را با آب اسپری کنید.

مرحله بعد برای کاشت سبزه ذرت وقتی ذرت‌ها جوانه به اندازه یک بند انگشت جوانه زدند، ذرت‌ها را در یک سبد ریخته و روی یک تنگ پر از آب قرار دهید، ذرت‌ها باید در تماس کامل با آب باشند.

بعد از ده روز سبزه ذرت کم‌کم سبز می‌شود و ریشه‌های سبزه ذرت در آب بلند می‌شوند. می‌توانید ظرف آب سبزه ذرت را طوری انتخاب کنید که ماهی قرمز یا ماهی گلی هم درون آن باشد که فضای زیبایی ایجاد می‌کند. کاشت سبزه ذرت عید، برای هفت‌سین متفاوت و زیبا خواهد بود.

برای کاشت سبزه ذرت چند نکته را باید دقت کنید که ذرت باید تازه و مرغوب باشد. ذرتی که با آن پاپ‌کرن درست می‌شود برای کاشت سبزه ذرت مناسب نیست و جوانه نمی‌زنند. تراکم دانه‌ها نباید زیاد باشد، اگر تعداد ذرت‌ها زیاد باشد باعث می‌شود ذرت‌های دیگر رشد نکنند و سبزه ذرت شما زیبا نخواهد شد.

 

کاشت سبزه عید

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشت سبزه عید با خاکشیر

یکی از بذرهایی که برای کاشت سبزه عید می‌توان از آن استفاده کرد، خاکشیر است. سبزه خاکشیر نسبت به بذرهای دیگر زودتر رشد می‌کند و برای افرادی که در روزهای آخر برای کاشت سبزه عید اقدام می‌کنند، انتخاب خوبی است. سبزه خاکشیر برای افرادی که علاقه دارند مدل کاشت سبزه عید آنها متفاوت باشد نیز گزینه مناسبی است چون به راحتی به هر سطحی می‌چسبد. برای کاشت سبزه خاکشیر ابتدا مقداری بذر خاکشیر را به مدت یک شب در آب خیس کنید. برای سبزه خاکشیر باید نسبت 1 به 5 را رعایت کنید، یعنی به ازای هر 1 لیوان بذر خاکشیر باید 5 لیوان آب بریزید.

برای کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه، ابتدا یک کوزه مناسب را انتخاب کنید، روی کوزه را با جوراب زنانه یا تنظیف بپوشانید و جوراب یا تنظیف را خوب خیس کنید. در مرحله بعد برای کاشت سبزه خاکشیر باید بذرهایی را که خوب در آب خیس خورده‌اند و لعاب داده‌اند را روی سطح کوزه به صورت یکدست با خاکشیر بپوشانید.

داخل کوزه را از آب پر کنید، آما باید دقت کنید که روی سطح کوزه را هر روز با اسپری آب دهید. همانطور که اشاره شد، سبزه خاکشیر زود جوانه می‌زند و سبز می‌شود بنابراین یک هفته قبل از عید یعنی هفته آخر اسفند ماه اقدام به کاشت سبزه خاکشیر کنید. برای کاشت سبزه خاکشیر از هر سطحی می‌توانید استفاده کنید ولی معمولا باید روی سطح اتکا را یک لایه نازک پنبه بپوشانید و سپس روی پنبه را با تنظیف بپوشانید.

 

جوانه گندم

 

 

یکی از بذرهایی که برای کاشت سبزه عید می‌توان از آن استفاده کرد، خاکشیر است. سبزه خاکشیر نسبت به بذرهای دیگر زودتر رشد می‌کند و برای افرادی که در روزهای آخر برای کاشت سبزه عید اقدام می‌کنند، انتخاب خوبی است.

 

کاشت سبزه عید با گندم

یکی از بذرهایی که از قدیم برای کاشت سبزه عید از آن استفاده می‌کنند، گندم است. سبزه گندم در بیشتر سفرهخ‌های هفت‌سین به چشم می‌خورد، سبزه گندم نواری شکل رشد می‌کند و سبز می‌شود. برای کاشت سبزه گندم ابتدا باید یک فنجان گندم را درون یک ظرف آب به مدت 2 روز خیس کنید. در این مدت باید مرتب آب ظرف را عوض کنید تا بذرها گندیده نشوند. در مرحله بعد برای کاشت سبزه گندم مثل سبزه هسته مرکبات باید گندم‌ها را روی یک پارچه نخی قرار دهید و به مدت 3 روز کنار پنجره و در معرض نور خورشید قرار دهید. در این مدت یه صورت مداوم باید رطوبت پارچه را حفظ کنید، می‌توانید با اسپری سطح پارچه ره به صورت یکنواخت مرطوب کنید.

بعد از جوانه زدن گندم‌ها، جوانه‌های گندم را در یک ظرف مناسب انتقال دهید. بعد از انتقال جوانه‌های گندم برای سبزه عید می‌توانید به صورت مستقیم به جوانه‌ها آب دهید. توجه کنید تا زمانی جوانه گندم‌ها رنگ سبز به خود نگرفته‌اند، یک پارچه نخی سبک و نرم که رطوبت مناسبی دارد روی آن ظرف سبزه قرار دهید. توجه داشته باشید که برای کاشت سبزه گندم باید حدود 15 روز قبل از عید اقدام کنید.

 

سبزه هسته مرکبات

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشت سبزه عید با عدس

یکی دیگر از بذرهایی که برای کاشت سبزه عید مورد استفاده قرار می‌گیرد و جلوه زیبایی به سفره هفت‌سین می‌دهد، عدس است. برای کاشت سبزه عید با عدس باید حدود 15 الی 20 روز قبل از عید اقدام کنید. برای کاشت سبزه عید با عدس یک کاسه عدس را در یک ظرف پر از آب خیس کنید، عدس آب زیادی به خود جذب می‌کند بنابراین در این مدت سطح آب را چک کنید تا آب به اندازه باشد، بهتر است آب ظف را هر روز عوض شود چون عدس نیز مانند گندم ممکن است در آب گندیده شود.

وقتی عدس‌ها جوانه زدند، عدس‌ها را آبکش کنید و در ظرفی که می‌خواهید سبزه عید در آن بکارید، قرار دهید و روی آن یک پارچه نخی سبک قرار دهید و پارچه را مرطوب کنید. به از اینکه جوانه عدس‌ها سبز شدند، می‌توانید پارچه را بردارید. بهتر است سبزه عدس را یک لایه نازک روی ظرف نباشد که سبزه عید سفره هفت‌سین سبز و پر پشت باشد.

 

جوانه گندم

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • یکی از رسوم ایرانیان از دیرباز استقبال از بهار است و هر ساله با سفره‌های هفت‌سین به استقبال بهار و شروع سال جدید می‌روند.
  • یکی از اجزای مهم سفره هفت‌سین سبزه است که نماد حیات دوباره و زایش و سبزی است.
  • از بذرهای مختلفی برای کاشت سبزه عید استفاده می‌شود و سبزه گندم مرسوم‌ترین بذر برای سبزه عید است.
  • سبزه خاکشیر برای کاشت سبزه روی سطوح مختلف مثل کوزه مناسب است و زودتر سبز می‌شود.
  • سبزه هسته مرکبات این روزها به دلیل جلوگیری از هدررفت غلات و البته زیبایی محبوبیت زیادی دارد.
  • برای کاشت سبزه عید بهتر است از ظرف سفالی و چینی استفاده شود، هرگز از ظروف استیل و فلزی برای کاشت سبزه عید استفاده نکنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *