نکات خانه‌داری

پرورش و نگهداری گل شمعدانی در خانه

گل شمعدانی

 

انواع گل شمعدانی سالیان طولانی است که مورد علاقه مردم است. آن‌ها به راحتی رشد می‌کنند، کاشت شمعدانی بسیار ساده است، در رنگ‌های متنوع در بازار موجود است، به محیط پیرامون خود حس و حال خوبی منتقل می‌کند و راحیه بسیار مناسبی دارند. فصل گلدهی شمعدانی بسته به نوع آن بیشتر در بهار و تابستان است. قلمه زدن گل شمعدانی یکی از راه‌های تکثیر هر چه بیشتر این گل است.

انواع گل شمعدانی از زیر مجموعه‌های Pelargonium به حساب می‌آیند و این مجموعه را به راحتی می‌توانید درون باغ و باغچه خود بکارید. در طول فصول گرم سال بهتر است این گل در بیرون از خانه نگهداری شود. همچنین در طول فصل سرد سال نیز بهتر از گلدان به درون خانه منتقل شود.

در متن زیر پرورش و نگهداری انواع گل شمعدانی بررسی شده است. گلی که بسیار میان مردم پر طرفدار است. عناوین زیر در متن بررسی شده است:

  • گل شمعدانی چیست و خواستگاه آن در کجا قرار دارد
  • انواع گل شمعدانی کدام است و ویژگی هر یک از آن‌ها
  • فصل گلدهی شمعدانی چه زمانی در سال است
  • قلمه زدن گل شمعدانی چگونه است و چه روش‌هایی دارد
  • کاشت شمعدانی چگونه است و روش‌های کاشت شمعدانی

 

گل شمعدانی چیست و خواستگاه آن در کجا قرار دارد

این گل در سراسر جهان توسط هلندی‌ها معرفی شد که خود هلندی‌ها نیز در اویل قرن 18 این گل را از آفریقای جنوبی همراه خود آورده بودند. در سال 1753 گیاه شناس سوئدی به نام کارل لینئوس انواع گل شمعدانی را در زیر مجموعه Geranium قرار داد. از آنجا بود که متوجه شدند گونه شمعدانی اروپا با گونه شمعدانی که از آفریقای جنوبی آورده شده بود فرق دارد.

در نتیجه هر کدام از این دو نوع در شاخه‌های متفاوت دسته‌بندی شدند. این گل در زبان انگلیسی نام‌های مختلفی دارد ولی مورد قبول‌ترین آن geranium است. خود geranium در حقیقت به معنی pelargonium است.

 

گل شمعدانی

 

کاشت شمعدانی و روش‌های آن

هنگام خرید انواع گل شمعدانی به رنگ و اندازه آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. توجه داشتن به برگ‌هایی سالم و از طرف دیگر نداشتن تغییر در رنگ در هر دو طرف برگ، از نکات مهم انتخاب است. برگ‌ها باید محکم باشند. از خرید گل و گلدان‌هایی که نشانه آفت را دارند، خودداری کنید.

گلدان مناسبی برای کاشت شمعدانی خریداری شده انتخاب کنید که دارای فضای مناسب عبور آب و مواد معدنی باشد تا به ریشه صدمه نزند و باعث فاسد شدن آن شود.

از ترکیب مناسب خاک‌ها برای گلدان خود استفاده کنید. ترکیب به گونه‌ای باشد که آب و مواد معدنی از طریق ریشه‌ها قابلیت جذب شدن را داشته باشند.

بهتر است بعد از کاشت شمعدانی برای رشد بیشتر، گلدان را حدود 4 تا 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید تا رشد و شادابی بیشتری داشته باشد.

نگهداری این گل چگونه است و چه روش‌هایی دارد؟

زمانبندی آبیاری گلدان شما به گونه‌ای باشد که خاک گلدان خشک شود. این مسئله باعث می‌شود تا زود به زود به گل شمعدانی آب ندهید.

در طول فصل زمستان تعداد آبیاری را کمتر کنید. البته حواستان باشد ریشه خشک نشود. این موضوع باعث صدمه زدن به گل می‌شود. در طول فصل سرد سال گل شمعدانی به خواب زمستانی می‌رود، در نتیجه به آب کمتری احتیاج دارد و رشد چندانی نیز ندارد.

در فصل گلدهی شمعدانی برای شکوفه دادن آن، شاخه‌های خشک شده را هرس کرده و گل جدا کنید. برای جلوگیری از بزرگ شدن بی‌رویه گیاه آن را هر چند مدت یکبار هرس کنید.

در طول فصول رشد گل شمعدانی هر دو هفته یکبار به آن کود بدهید. از کود محلول در آب استفاده کنید. هیچگاه در فصل سرد و زمستان به گلدان کود اضافه نکنید. گلدان گل شمعدانی را می‌توانید تغییر دهید و این موضوع بهتر است در طول فصل بهار انجام شود تا شادابی گل بیشتر حفظ شود.

 

گل شمعدانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراقبت از انواع گل شمعدانی در طول زمستان

همانگونه که در بالا اشاره شد فصل زمستان بیشتر باید حوستان به این گل باشد. اگر خطایی در مراقبت رخ دهد موجب از بین رفتن گل شمعدانی می‌شود. موارد زیر در طول فصل زمستان بهتر است رعایت شود:

  • به طور معمول گل شمعدانی در طول فصل تابستان خارج از خانه نگهداری می‌شود. اما در زمستان باید به درون خانه برده شود و به عنوان یک گیاه آپارتمانی از آن مراقبت شود. توجه داشته باشید که به گلدان نور مستقیم آفتاب برسد.
  • بیش از شروع اولین یخبندان در محل زندگی خودتان، با کمک گرفتن از یک چاقو و یا انبر تمیز ساقه‌ها را هرس کنید. به گونه‌ای که ارتفاع آن‌ها بین 15 تا 20 سانتی متر باشد. تعدادی ساقه مناسب را برای رشد مجدد گیاه خود نگه دارید.
  • ساقه قلمه زده از گیاه مادر را در گلدانی کوچک و به اندازه ریشه آن نگهداری کنید. از خاک معمولی که برای گلدان اصلی استفاده می‌کنید برای گلدان‌های جدید استفاده کنید.
  • گاهی اوقات گیاه را برای مدتی در سایه قرار دهید و سپس دوباره زیر نور آفتاب بگذارید. گیاه تمامی نور مورد نیاز خود را جذب خواهد کرد.
  • در طول فصل زمستان دمای محیط در شب بهتر است بین 10 تا 16 درجه سانتی گراد باشد. در حالت کلی گیاه در دمای 0 تا 27 درجه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. هنگامی که برگ‌های جدید شروع به در آمدن کردند، برگ‌های قدیمی را هرس کنید.

نکات مهم دیگری در زمان رشد مجدد گیاه وجود دارد که در زمان مراقبت باید آن‌ها را رعایت کرد:

  • زمانی که احساس کردید به برگ‌ها دارد آسیب می‌رسد، آبیاری گلدان را انجام دهید. مقدار آن نیز کم باشد. در این زمان کود دهی را متوقف کنید و بگذارید گیاه به استراحت خود ادامه دهد.
  • اگر از گلدان خود در زمانی خاص می‌خواهید استفاده کنید زمانبندی هرس و مراقبت از آن را رعایت کنید. هنگامی که سرما از بین رفت و به بهار نزدیک می‌شویم دوباره گلدان‌ها را به خارج از خانه منتقل کنید و در گلدان‌های مختلف قلمه بزنید.

 

فصل گلدهی شمعدانی‌ها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آفت و بیماری در گل شمعدانی

از مشکلات رایج این گل میزان کم نور آفتاب یا میزان زیاد نور آفتاب و آب دهی کم به گیاه است. برگ‌های گل به دلیل آب دادن زیاد یا آب دادن کم تغییر رنگ به زرد می‌دهند. برای حل این موضوع بهتر است گل را به میزان کافی سیراب کنید و آن را به خارج از خانه منتقل کنید تا بهترین رشد را داشته باشد.

چگونگی قلمه زدن گل شمعدانی

در ابتدا برگ‌های اضافی را از ساقه‌ای که می‌خواهید قلمه بزنید بردارید. با کمک گرفتن از یک چاقو و یا انبر تمیز، ساقه مورد نظر را جدا کنید. قلمه‌ها را می‌توانید در شن و خاک و مخلوط این دو قرار دهید. به گفته بعضی از کارشناسان بهتر است بعد از 12 الی 24 ساعت بعد از قلمه زدن گل شمعدانی، ساقه کاشته شود. دلیل این ادعا کاهش خطر پوسیدگی ریشه‌های قلمه‌ها است.

در هفته اول گلدان قلمه‌ها را در مکانی نیمه تاریک قرار دهید و بعد از آن گلدان را می‌توان در فضایی پر نور قرار داد. برای حفظ رطوبت پیشنهاد می‌شود روی قلمه‌ها کیسه پلاستیکی کشید. حواستان باشد قلمه‌ها به طور مستقیم زیر نور آفتاب نباشند و خاک آن هم همیشه مرطوب باشد.

ریشه دهی قلمه‌ها حدود 3 الی 4 هفته و حداکثر تا 6 الی 8 هفته زمان می‌برد. با گرم شدن هوا و انتقال قلمه‌ها به گلدان دیگر ساقه زنی را انجام دهید تا رشد ساقه‌های جانبی بیشتر شود. این موضوع باعث می‌شود گیاه به جای یک ساقه اصلی چند ساقه اصلی داشته باشد.

 

فصل گلدهی شمعدانی‌ها

 

انواع گل شمعدانی چیست؟

مدل‌های مختلفی از گل شمعدانی در سطح جهان وجود دارد که بعضی از انواع آن، طرفداران بیشتری دارند. این مدل‌ها عبارت است از:

گل شمعدانی باغبانی (Garden Geranium): شمعدانی باغبانی یا pelargonium x hortorum یکی محبوب‌ترین نوع‌های شمعدانی در جهان است. در بیشتر باغ‌های زینتی این نوع گل یافت می‌شود. این مدل در فصل گلدهی شمعدانی یک یا دو شکوفه در می‌آورد.

این نوع شمعدانی رنگ‌های مختلفی نظیر نارنجی، قرمز، گلبهی، صورتی، سفید و بنفش کمرنگ است. این مدل به خاطر سرسختی و مقاوم بودن و تنوع رنگ بین مردم پرطرفدار است.

شمعدانی مارتا واشنگتن (Martha Washington Geranium): در این مدل شکوفه‌های آن هم هرچه به سمت درون آن می‌رویم بی‌رنگ‌تر می‌شود و مشخصا در سر شکوفه‌ها، رنگ‌ها روشن‌تر جلوه می‌کنند. رنگ‌های این مدل عبارت است از بنفش و بنفش کم رنگ، صورتی و سفید، ارغوانی و صورتی و زرشکی به همراه قرمز است.

این سبک از شمعدانی تحمل سرمای بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد. در نتیجه اگر در محیط‌هایی که زمستان‌های سردی دارد زندگی می‌کنید شمعدانی مارتا واشنگتن گزینه مناسبی است. فصل گلدهی شمعدانی از اوایل بهار تا انتهای پاییز است.

شمعدانی برگ پیچ (Ivy-Leaf Geranium): بر خلاف دیگر مدل‌های گل شمعدانی، شمعدانی برگ پیچ (pelargonium peltatum) ساقه ظریف و باریک دارد. این مدل برای قرار دادن گلدان در قاب پنجره‌ها یا آویزان کردن است.

اسم این مدل بخاطر برگ‌های ضحیم، متراکم و براق برگ‌ها در امتداد ساقه است. این نوع گل شمعدانی در رنگ‌های قرمز، بنفش و صورتی در بازار موجود است و بر خلاف گونه‌های دیگر به طور مداوم به خاک مرطوب و مراقبت در برابر نور آفتاب در روزهای گرم سال احتیاج دارند.

شمعدانی معطر (Scented-Leaf Geranium): شمعدانی معطر با نام علمی Pelargonium graveolens به خاطر شاخ و برگ‌های معطر خود معروف است. شکوفه‌های این مدل از دیگر مدل‌های گل شمعدانی کوچک‌تر است.

بهتر است این گیاه را در کانتر آشپزخانه یا پاسیو و یا هر مکانی که دید خوبی به گلدان می‌توان داشت، قرار داد تا از بوی معطر آن نهایت استفاده را کرد. این نوع شمعدانی بیشترین بویی که از خود پخش می‌کند نعناع، شکلات، ادویه، لیمو و دیگر مرکبات است.

 

فصل گلدهی شمعدانی‌ها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی:

  • انواع گل شمعدانی سالیان طولانی است که مورد علاقه مردم است. آن‌ها به راحتی رشد می‌کنند، کاشت شمعدانی بسیار ساده است، در رنگ‌های متنوع در بازار موجود است، به محیط پیرامون خود حس و حال خوبی منتقل می‌کند و راحیه بسیار مناسبی دارند.
  • این گل در سراسر جهان توسط هلندی‌ها معرفی شد. که خود هلندی‌ها نیز در اویل قرن 18 این گل را از آفریقای جنوبی همراه خود آورده بودند.
  • این گل در زبان انگلیسی نام‌های مختلفی دارد ولی مورد قبول‌ترین آن geranium است. خود geranium در حقیقت به معنی pelargonium است.
  • از ترکیب مناسب خاک‌ها برای گلدان خود استفاده کنید. ترکیب به گونه‌ای باشد که آب و مواد معدنی از طریق ریشه‌ها قابلیت جذب شدن را داشته باشد.
  • بهتر است بعد از کاشت شمعدانی برای رشد بیشتر، گلدان را حدود 4 تا 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید تا رشد و شادابی بیشتری داشته باشد.
  • در طول فصل زمستان دمای محیط در شب بهتر است بین 10 تا 16 درجه سانتی گراد باشد. در حالت کلی گیاه در دمای 0 تا 27 درجه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. هنگامی که برگ‌های جدید شروع به در آمدن کردند، برگ‌های قدیمی را هرس کنید.
  • برای قلمه زدن گل شمعدانی در ابتدا برگ‌های اضافی را از ساقه‌ای که می‌خواهید قلمه بزنید بردارید. با کمک گرفتن از یک چاقو و یا انبر تمیز ساقه مورد نظر را جدا کنید. قلمه‌ها را می‌توانید در شن و خاک و مخلوط این دو قرار دهید.
  • فصل گلدهی شمعدانی بسته به نوع آن بیشتر در بهار و تابستان است. قلمه زدن گل شمعدانی یکی از راه‌های تکثیر هر چه بیشتر این گل است.
  • مدل‌های مختلفی از گل شمعدانی در سطح جهان وجود دارد که بعضی از انواع آن طرفداران بیشتری دارند.
  • در طول فصول رشد گل شمعدانی هر دو هفته یکبار به آن کود بدهید. از کود محلول در آب استفاده کنید. هیچگاه در فصل سرد و زمستان به گلدان کود اضافه نکنید.

 

مطالب مرتبط

5 نظر در مورد : “پرورش و نگهداری گل شمعدانی در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *