نکات خانه‌داری

کاشت میوه به روش باغبانی گلدانی

 

زندگی آپارتمانی امروز این تصور را ایجاد کرده که نمی‌توانید فضای سبزی در خانه داشته باشید و تنها می‌توانید به داشتن چند گیاه آپارتمانی اکتفا کنید. داشتن باغچه‌ای هرچند کوچک که در آن دو یا سه درخت میوه درآن بکاریم و قسمت کوچکی از آن را به سبزیجات و صیفی‌جات بکاریم برای اکثر افراد تبدیل به آروزیی دست نیافتنی شده است. روش باغبانی گلدانی به کمک شما آمده تا در زندگی آپارتمانی نیز از داشتن درخت میوه محروم نشوید. با استفاده از روش باغبانی گلدانی می‌توانید درخت میوه را در گلدان بکارید و پرورش دهید، زمانی که درخت به بار نشست از میوه آن که حاصل دست‌رنج خودتان است، استفاده کنید. کاشت سیب و کاشت خرمالو و یا کاشت پرتقال در گلدان می‌تواند تجربه جالبی از پرورش گیاه باشد. کاشت میوه در گلدان با رعایت چند نکته به راحتی قابل انجام است.

باغبانی گلدانی چیست

باغبانی گلدانی یعنی شما می‌توانید هر گیاهی را در ظرف با سایز مناسب پرورش دهید. زمانی که می‌خواهید درخت میوه در گلدان بکارید، باید بزرگ‌ترین ظرف را انتخاب کنید. کاشتن درخت میوه در گلدان‌هایی که ظرفیت آنها کمتر از 57 لیتر است، کار اشتباهی است. جنس گلدان نیز در باغبانی گلدانی مهم است، باید گلدانی را انتخاب کنید که مناسب گیاه و محیط زندگی شما باشد. منافذ ظروف سفالی زیاد است و نمک در آن رسوب می‌کند و باعث ایجاد مشکلات باکتریایی می‌شود. ظروف چوبی نیز عمر کوتاهی دارند، گلدان پلاستیکی سبک بهترین ظرف برای کاشت درخت میوه، به روش باغبانی گلدانی است.

 

روش باغبانی گلدانی

 

 

باغبانی گلدانی یعنی شما می‌توانید هر گیاهی را در ظرف با سایز مناسب پرورش دهید. زمانی که می‌خواهید درخت میوه در گلدان بکارید، باید بزرگ‌ترین ظرف را انتخاب کنید.

 

فصل مناسب برای باغبانی گلدانی

اگر قصد دارید در گلدان میوه بکارید، بهتر است در فصل بهار انجام دهید. ابته قبل از کاشت میوه در گلدان از یک متخصص مشورت بگیرید. هنگام کاشت گیاه در گلدان دقت کنید که ریشه گیاه قارچ نداشته باشد یا ساقه‌اش مورب نباشد. برای تقویت رشد گیاه از کودهای با کیفیت که درصد نمک سدیم آن پایین است استفاده کنید، نمک سدیم زیاد در گلدان تولید سم می‌کند.

قبل از اقدام به کاشت میوه در گلدان به روش باغبانی گلدانی دقت کنید که چه گیاهانی قابلیت کاشت در گلدان را دارند. نباید از یک میوه گلدانی توقع داشت که محصول زیادی بدهد.

 

کاشت میوه در گلدان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در زیر روش کاشت چند میوه که با روش باغبانی گلدانی می‌توان آنها را پرورش داد، توضیح می‌دهیم:

کاشت سیب در گلدان با روش باغبانی گلدانی

یکی از میوه‌هایی که به راحتی می‌توانید در گلدان پرورش دهید، سیب است. درخت سیب با هر اقلیم آب و هوایی سازگار است و شما به راحتی می‌توانید میوه سیب را در گلدان بکارید و پرورش دهید و از میوه آن استفاده کنید. با کاشت هسته سیب در گلدان می‌توانید یک گلدان سرسبز در بالکن یا گوشه خانه خود داشته باشید. حتی می‌توانید هسته‌های سیب را سبز کنید و به عنوان سبزه عید در سفره هفت‌سین بگذارید.

 

کاشت سیب در گلدان

 

 

درخت سیب با هر اقلیم آب و هوایی سازگار است و شما به راحتی می‌توانید میوه سیب را در گلدان بکارید و پرورش دهید و از میوه آن استفاده کنید.

 

مراحل کاشت سیب در گلدان

اگر قصد دارید که از درخت سیبی که در گلدان کاشته‌اید، میوه‌ای برداشت کنید بهتر است نهال سیب یا قلمه درخت را در گلدان بکارید. اما اگر قصد دارید که هسته سیب را در بکارید باید بذر سیب یک دوره سرما ببیند تا آماده جوانه زدن شود. مراحل کاشت هسته سیب در گلدان به روش زیر است:

یک سیب سالم و بدون آفت را انتخاب کنید و با چاقو به چهار قسمت تقسیم کنید، زمان قاچ کردن سیب دقت کنید که تا هسته‌ها آسیب نبینند. هسته‌ها را به آرامی از سیب جدا کنید و چند ساعت در آب ولرم قرار دهید تا هیچ گوشتی روی هسته سیب باقی نماند. هسته‌هایی که روی آب شناور می‌مانند، احتمالاً قدرت جوانه‌زنی ندارند، بنابراین از کاشت آنها صرف نظر کنید.

برای کاشت درخت سیب در گلدان تعداد زیادی هسته سیب آماده کنید تا از جوانه زدن‌ آنها مطمئن شوید.

به مدت سه هفته هسته‌های سیب را با فاصله روی یک دستمال کاغذی و یا نخی، بر روی یک سینی قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. هر دو الی سه روز یک بار هسته‌ها را جا به جا کنید تا کاملاً خشک شوند. وقتی هسته‌ها کاملاً خشک شدند، آنها را با مقداری پیت ماس مخلوط کنید و در یک کیسه فریزر تمیز قرار دهید و به مدت سه ماه در طبقات پایین یخچال بگذارید. دقت کنید که هوایی داخل کیسه نباشد و دمای یخچال 2 تا 7 درجه سانتی‌گراد باشد.

 همانطور که در ابتدا گفتیم هسته سیب برای جوانه زدن نیاز به تحمل یک دوره سرما دارد، تا روکش بیرونی سخت هسته نرم شود و قسمت داخلی دانه برای جوانه زدن تحریک شود.

بعد از گذشت سه ماه هسته‌ها را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید با محیط هم‌دما شوند، سپس هسته‌های سیب را از پیت ماس جدا کنید. گلدان متوسطی را انتخاب کنید و بعد از زهکشی و انتخاب خاک مناسب و حاصلخیز هر سه هسته را در عمق دو سانتی‌متری گلدان بکارید. اگر از باکس و یا گلدان بزرگ برای کاشت هسته سیب استفاده می‌کنید، فاصله بذرها از یکدیگر باید 8 سانتی‌متر باشد.

گلدانی که هسته سیب را در آن کاشته‌اید در جایی قرار دهید که دما و نور مناسب داشته باشد. در زمانی که هسته سیب باید جوانه بزند، سطح خاک را مرطوب نگه دارید، ولی حواس‌تان باشد که خاک خیس و غرقاب نشود. می‌توانید با یک پلاستیک سطح گلدان را بپوشانید و شرایط گلخانه‌ای برای جوانه زدن هسته سیب فراهم کنید. بعد از اینکه هسته‌های سیب جوانه زدند، پوشش پلاستیکی را جدا کنید و گلدان سیب را در یک مکان پر نور مانند بالکن یا پنجره‌های نورگیر قرار دهید.

 

کاشت سیب در گلدان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشت خرمالو در گلدان به روش باغبانی گلدانی

خرمالو یکی از میوه‌های محبوب فصل پاییز است. معمولاً خانه‌هایی که حیاط و باغچه دارند، درخت خرمالو با میوه نارنجی خوش‌رنگ همیشه مهمان پاییزی باغچه‌هاست. اگر مانند اکثر افراد آپارتمان نشین هستید، می‌توانید درخت خرمالو را به روش باغبانی گلدانی در پاییز مهمان خانه خود کنید.

مراحل کاشت خرمالو در گلدان

برای کاشت خرمالو در گلدان ابتدا باید دانه‌های مرغوب خرمالو برای کاشت در گلدان پیدا کنید. چند خرمالو رسیده و نرم را انتخاب کنید، حواس‌تان باشد که میوه خرمالو لک و گندیدگی نداشته باشد. میوه را بشویید و خرمالو را از وسط نصف کنید و هسته‌های سالم و بزرگ را از میوه جدا کنید. هسته‌های خرمالو را به مدت سه روز در آب ولرم قرار دهید تا گوشت میوه به خوبی از هسته خرمالو جدا شود. هسته خرمالو را به مدت سه هفته در محیط گرم و مرطوب قرار دهید تا جوانه بزنید.

 

کاشت خرمالو در گلدان

 

 

هسته‌های خرمالو را به مدت سه روز در آب ولرم قرار دهید تا گوشت میوه به خوبی از هسته خرمالو جدا شود. هسته خرمالو را به مدت سه هفته در محیط گرم و مرطوب قرار دهید تا جوانه بزنید.

برای جوانه زدن هسته خرمالو دو روش وجود دارد:

روش اول:

هسته خرمالو را میان یک دستمال کاغذی قرار دهید و روی آن را آب بپاشید تا مرطوب شود، سپس دستمال را داخل یک پلاستیک تمیز بگذارید و در یک مکان گرم و پر نور قرار دهید.

روش دوم:

یک گلدان پلاستیکی که ارتفاع آن حداقل 8 سانتی‌متر را با پر از خاک کنید. گلدان را زهکشی کنید و هسته خرمالو را درون آن قرار دهید و به اندازه یک سانتی‌متر خاک روی آن بکارید. خاک را مرطوب کنید و روی گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید در یک مکان گرم و پرنور قرار دهید. برای کاشت هسته بهتر است گلدان در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و کافی است نور محیط به گلدان برسد.

برای جوانه زدن هسته خرمالو هر دو روش مناسب است، فقط باید رطوبت را چک کنید تا کافی باشد. بعد از گذشت دو هفته هسته‌ها جوانه می‌زنند. اگر برای جوانه زدن هسته‌ها از روش اول استفاده کردید اجازه دهید جوانه‌ها بزرگ شوند و سپس داخل گلدان بکارید. اگر از روش دوم برای جوانه زدن هسته‌های خرمالو استفاده می‌کنید، پلاستیک روی گلدان را بردارید و اجازه دهید که جوانه رشد کند.

زمانی که جوانه‌ها رشد کردند و ریشه‌ها بزرگ شد، جوانه را به یک گلدان بزرگ منتقل کنید تا بتواند به راحتی رشد کند. هسته خرمالو پس از فصل زمستان شروع به جوانه زدن می‌کند. درخت خرمالو نیاز به آب‌دهی زیاد و دقیق دارد، سطح خاک باید همیشه مرطوب باشد. خاکی که هسته خرمالو را در آن می‌کارید باید سبک و زهکشی مناسبی داشته باشد تا بعد از آبیاری، محیط باتلاقی نشود. درخت خرمالو باید روزی 2 الی 3 ساعت نور مستقیم آفتاب ببیند.

خرمالو نیاز به آفتاب مستقیم دارد، اما برای میوه دادن به سرمای زمستان نیاز دارد. شرایط آب و هوایی برای کاشت خرمالو باید معتدل و خنک باشد. بهتر است تا یکسال اول به نهال خرما کود ندهید و از سال دوم به بعد با مشورت گلخانه‌دار از کود خانگی برای تقویت درخت خرمالو استفاده کنید.

 

روش باغبانی گلدانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشت مرکبات به روش باغبانی گلدانی

انواع مرکبات را به راحتی می‌توانید در گلدان بکارید. هسته پرتقال در اقلیمی که زمستان سردی دارد خوب رشد می‌کند. اگر هسته مرکباتی که کاشته‌اید به بار هم ننشیند، گل‌ها و شاخه و برگ آن به محیط خانه طراوت می‌بخشد. همچنین می‌توانید از جوانه هسته مرکبات به عنوان سبزه عید استفاده کنید.

 

روش باغبانی گلدانی

 

 

هسته پرتقال در اقلیمی که زمستان سردی دارد خوب رشد می‌کند. اگر هسته مرکباتی که کاشته‌اید به بار هم ننشیند، گل‌ها و شاخه و برگ آن به محیط خانه طراوت می‌بخشد.

 

مراحل کاشت مرکبات در گلدان

برای کاشت مرکبات در گلدان به روش باغبانی گلدانی باید از خاک پرلیتی که دارای کود گیاهی است. پرتقال را از وسط نصف کنید  هسته‌های آن را با دقت از گوشت پرتقال جدا کنید و سپس در یک ظرف آب به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید تا گوشتی روی هسته‌ها باقی نماند. سپس پوسته سخت رویی پرتقال را از هسته جدا کنید و مراقب باشید که به قسمت نرم و گوشتی آن آسیبی نرسد. هسته‌های پرتقال را با فاصله مشخص رو یک دستمال کاغذی قرار دهید و ببندید. دستمال را مرطوب نگهدارید بعد از 2 الی 3 روز هسته‌ها را داخل گلدان بکارید.

بهتر است روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا برای گیاه حالت گلخانه‌ای ایجاد شود و رطوبت مورد نیاز نیز تامین شود. گلدان را در جایی با دمای 21 تا 24 درجه سانتی‌گرادو به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. معمولاً بعد از گذشت 6 هفته هسته‌های پرتقال جوانه می‌زنند. بعد از جوانه زد پوشش پلاستیک را جدا کنید.

بعد از جوانه زدن گیاه دقت کنید که گیاه روزانه 4 تا 5 ساعت نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کنید. دقت کنید که خاک گلدان مرطوب باشد و نیاز آبی گیاه برطرف شود. همانطور که گفتیم نباید توقع داشته باشید که گیاه مانند یک درخت پرتقال که در باغچه کاشته شده میوه دهد.

 

باغبانی گلدانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشت توت فرنگی به روش باغبانی گلدانی

توت فرنگی گیاهی است که ریشه سطحی دارد و به صورت فشرده و پرپشت رشد می‌کند. به همین دلیل به راحتی می‌توانید توت فرنگی را با روش باغبانی گلدانی در خانه پروش دهید. توت فرنگی نهان دانه و از تیرۀ گل سرخ است، کمتر کسی پیدا می‌شود که طعم توت فرنگی را دوست نداشته باشد و تسلیم ظاهر خوشرنگ و جذاب آن نشود. اما متاسفانه این میوه خوش طعم و جذاب در دسته میوه‌های لاکچری و گرانقیمت قرار می‌گیرد! اگر شما یک عاشق توت فرنگی هستید، با روش باغبانی گلدانی می‌توانید توت فرنگی را در گلدان و در فضای آپارتمان بکارید و پرورش دهید.

مراحل کاشت توت فرنگی در گلدان

برای کاشت توت فرنگی به روش باغبانی گلدانی می‌توانید از نشا و یا بذر استفاده کنید، البته بذر راحت‌تر به فضای گلدان  عادت می‌کند و رشد می‌کنند و بار می‌دهند. هنگام تهیه بذر دقت کنید که بذر تولید امسال باشد، اگر تاریخ انقضا بذر گذشته باشد، گلدان توت فرنگی شما میوه و بتر نمی‌دهد.

قطر گلدانی که برای کاشت توت فرنگی انتخاب می‌کنید باید حداقل 30 سانتی‌متر و عمق گلدان نیز 20 سانتی‌متر باشد و همچنین زهکشی مناسبی داشته باشد. گیاه توت فرنگی نیاز به نور زیاد دارد و در روز باید 6 تا 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند و همچنین آب باید آبیاری نیز منظم و دقیق انجام شود. بذر توت فرنگی را در پاییز و بهار قابل کاشت است. برای کاشت توت فرنگی به روش باغبانی گلدانی مانند کاشت سیب و کاشت خرمالو بهتر است از گلدان‌های روشن استفاده کنید.

 

باغبانی گلدانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشت میوه در گلدان با بذر یک مرحله عقب‌تر از نشا است، به همین دلیل برای کاشت توت فرنگی در گلدان باید مثل کاشت سیب دانه‌ها را فریز کنید. دانه‌های توت فرنگی را در یک دستمال خشک و تمیز قرار داده  و به مدت 7 تا 10 روز بذرها را در یک مکان سرد و خنک نگهدارید.

خاک مناسب برای کاشت میوه در گلدان مخلوط خاک باغچه، پیت ماس و کمپوست است. برای کاشت میوه در گلدان مانند کاشت سیب و کاشت خرمالو ایتدا باید گلدان را از خاک پر کنید و آبیاری کنید، اجازه دهید آب اضافی از طیق حفره‌های زیر گلدان خارج شود، سپس در خاک با انگشت حفره‌هایی با عمق نیم سانتی‌متر ایجاد کنید. بین حفره‌ها باید 10 الی 15 سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرید. در هر حفره سه بذر توت فرنگی قرار دهید، سپس روی بذرها را بپوشانید، دقت کنید که روی روی خاک فشاری ایجاد نکنید تا بذرها امکان رشد داشته باشند و بتوانند سر از خاک بیرون بیاورند.

بعد از کاشت میوه در گلدان می‌توانید مانند کاشت سیب و خرمالو روی گلدان را بایک پلاستیک شفاف بپوشانید تا حالت گلخانه ایجاد شود و بعد از جوانه پلاستیک را از روی گلدان بردارید. گلدان توت فرنگی را در کنار پنجره که نور و گرمای خوبی دارد قرار دهید. گلدان توت فرنگی باید رطوبت کافی داشته باشد ولی غرقابی نشود.

توت فرنگی بعد از 3 هفته که در گلدان کاشته شد جوانه می‌زند و 14 هفته بعد از کاشت میوه می‌دهد. برعکس دیگر میوه‌‌های گلدانی اولین شکوفه توت فرنگی را بچینید تا ریشه گیاه قوی شود و بار دوم باردهی بهتری داشته باشد. یکی از مزایای کاشت توت فرنگی در گلدان این است که گیاه دو بار در سال میوه می‌دهد، یکبار در خرداد ماه و بار دیگر در اواخر تابستان.

 

کاشت میوه در گلدان

 

 

کی از مزایای کاشت توت فرنگی در گلدان این است که گیاه دو بار در سال میوه می‌دهد، یکبار در خرداد ماه و بار دیگر در اواخر تابستان.

 

کاشت آناناس به روش باغبانی گلدانی

در ایران آناناس نیز مانند توت فرنگی جز میوه‌های گرانقیمت است، اما شما به راحتی می‌توانید این میوه خوشمزه را در خانه و با روش باغبانی گلدانی پرورش دهید. کاشت آناناس از کاشت توت فرنگی، کاشت سیب و کاشت خرمالو راحت‌تر است. فقط کافی است شما به یک تاج آناناس نیاز دارید. اگر آناناس عقیم باشد و بار ندهد باز هم شما یک گلدان زیبا در آپارتمان خود دارید.

 

کاشت میوه در گلدان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراحل کاشت آناناس در گلدان

برای کاشت این میوه استوایی در گلدان باید یک آناناس که تاج آن سبز است انتخاب کنید، دقت کنید برگ‌های تاج آناناس زرد یا خشک نباشد. با یک چاقوی تیز تاج آناناس را ببرید، سپس با دقت پوست و باقی گوشت میوه را بعداً فاسد می‌شود را جدا کنید. برگ‌های پایین‌تر گیاه را نیز از ساقه جدا کنید، 2 تا 4 سانتی‌متر از پایین ساقه خالی باشد.

حدود یک هفته صبر کنید تا تاج آناناس خشک شود، این کر قبل از کاشت آناناس در گلدان مهم است. بعد از این مدت باید تاج آناناس را در یک ظرف آب قرار دهید. قسمتی از تاج که برگ‌های آن جدا شده بابد در آب قرار بگیرد. ظرف آبی که تاج آناناس را درون آن قرار داده‌اید در یک مکان پر نور بگذارید. چند هفته طول می‌کشد که ریشه‌های گیاه ظاهر شوند، در این مدت آب ظرف را عوض کنید تا از رشد قارچ و کپک جلوگیری شود.

بعد از ریشه دادن، گیاه آماده کاشت در گلدان و پرورش با روش باغبانی گلدانی است. بهترین خاک برای پرورش آناناس خاک قلیایی، رسی با مخلوطی از کمپوست است. ارتفاع گلدان باید حدود 25 سانتی‌متر باشد، گلدان را از خاک پر کنید و تاج آناناس را در عمق 4 سانتی‌متری در گلدان بکارید و آبیاری کنید. آناناس نور و گرمای زیاد را دوست دارد. دمای مناسب برای نگهداری آناناس 20 تا 26 درجه سانتی‌گراد است، دما در کیفیت و نسبت قند به اسید میوه تاثیر گذار است. برای آبیاری گیاه نیز باید دقت کنید که خاک گلدان در بین دو آبیاری خشک باشد. برای میوه دادن آناناس باید صبوری کنید، اگر گیاه عقیم نباشد 2 تا 3 سال بعد از کاشت گیاه میوه خواهد داد.

 

باغبانی گلدانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • با استفاده از روش باغبانی گلدانی می‌توانید درخت میوه را در گلدان بکارید و پرورش دهید، زمانی که درخت به بار نشست از میوه آن که حاصل دست‌رنج خودتان است، استفاده کنید.
  • هسته سیب برای جوانه زدن نیاز به تحمل یک دوره سرما دارد، تا روکش بیرونی سخت هسته نرم شود و قسمت داخلی دانه برای جوانه زدن تحریک شود.
  • هسته خرمالو پس از فصل زمستان شروع به جوانه زدن می‌کند. درخت خرمالو نیاز به آب‌دهی زیاد و دقیق دارد، سطح خاک باید همیشه مرطوب باشد.
  • توت فرنگی گیاهی است که ریشه سطحی دارد و به صورت فشرده و پرپشت رشد می‌کند. به همین دلیل به راحتی می‌توانید توت فرنگی را با روش باغبانی گلدانی در خانه پروش دهید.
  • آناناس نیز مانند توت فرنگی جز میوه‌های گرانقیمت است، اما شما به راحتی می‌توانید این میوه خوشمزه را در خانه و با روش باغبانی گلدانی پرورش دهید. کاشت آناناس از کاشت توت فرنگی، کاشت سیب و کاشت خرمالو راحت‌تر است.
  • برای کاشت توت فرنگی در گلدان باید مثل کاشت سیب دانه‌ها را فریز کنید. دانه‌های توت فرنگی را در یک دستمال خشک و تمیز قرار داده  و به مدت 7 تا 10 روز بذرها را در یک مکان سرد و خنک نگهدارید.
  • هسته میوه‌ای را که می‌خواهید بکارید نباید با بزاق دهان تماس پیدا کرده باشد. هسته‌های میوه را قبل از کاشت در آب ولرم خیس کنید تا گوشت میوه روی آن باقی نماند.
  • توت فرنگی بعد از 3 هفته که در گلدان کاشته شد جوانه می‌زند و 14 هفته بعد از کاشت میوه می‌دهد. برعکس دیگر میوه‌‌های گلدانی اولین شکوفه توت فرنگی را بچینید تا ریشه گیاه قوی شود و بار دوم باردهی بهتری داشته باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *