بازارچه ساختمان

با عایق رطوبتی ساختمان و انواع آن بیشتر آشنا شوید

عایق رطوبتی

 

نم و رطوبت موجود در خانه به خصوص در قسمت پشت بام می‌تواند قسمت‌های مختلف از جمله دیوارهای آن ساختمان را با گذشت زمان فرسوده کرده و هزینه‌های زیادی را برای صاحبان آنها به همراه بیاورد. اما وجود عایق رطوبتی که با هدف آب بندی بخش‌های مختلف در ساختمان که احتمال نفوذ رطوبت و آب در آنها وجود دارد، انجام می‌شود، کمک می‌کند تا از آسیب جدی به ساختمان جلوگیری شود. عایق رطوبتی انواع مختلفی دارد. از پلیمری گرفته تا نانو و ایزوفیکس هر کدام با توجه به شرایط در پشت بام یا جای دیگر استفاده می‌شوند.

در ادامه همراه ما باشید تا با عایق حرارتی و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

عایق رطوبتی چیست؟

رطوبتی که به دنبال شستشو و بارش برف و باران در خانه‌ها ایجاد می‌شود می‌تواند بر دیوار قسمت‌های مختلف خانه مانند سرویس بهداشتی، نمای بیرونی خانه و بخش‌های دیگر تاثیر گذاشته و موجب نم دادن و پوسته شدن رنگ دیوار شود که با گذشت زمان طول عمر مصالح را کاهش داده و به فرسودگی سریعتر سازه منجر می‌شود.

عایق ‌رطوبتی در واقع یک پوشش جایگزین برای انواع عایق ‌رطوبتی سنتی مانند قیر گونی، ایزوگام و قیر گونی و کاهگل است که عمدتا در مناطقی انجام می‌شد که رطوبت زیادی در آنجا وجود داشت و کمک می‌کند تا نم و رطوبت به فضای داخلی ساختمان نفوذ پیدا نکند. به عبارت دیگر عایق ‌رطوبتی دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انبساط و انقباض مصالح در یک سازه است که به راحتی نیز اجرا و ترمیم می‌شود.

 

عایق رطوبتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در یک تعریف جامع از  عایق ‌رطوبتی این گونه می‌توان تشریح کرد که عایق ‌رطوبتی پوششی است که به طورت لایه‌ای و در شکل رول یا شیت با ترکیبات گوناگون و در سایزهای مورد نیاز مشتریان برای حفاظت در برابر نم و رطوبت ساخته می‌شود.

عایق کاری رطوبتی چیست؟

در عایق کاری رطوبتی این عایق ‌رطوبتی به وسیله نفوذ به بافت و لایه‌های زیرین مانع از ورود رطوبت به بافت داخلی ساختمان شده و سطح را به صورت کامل آب بندی می‌کند. وزن عایق ‌رطوبتی بسیار سبک است به گونه‌ای که  در فرآیند عایق کاری رطوبتی وزن کم این محصول هیچ گونه اضافه باری را به سازه وارد نمی‌کند.

همچنین فشار آب زیادی در عایق ‌رطوبتی قابل تحمل است که به صورت کامل نیز غیر قابل اشتعال است. عایق ‌رطوبتی در انواع و ترکیبات مختلفی ساخته می‌شود که این ترکیبات موجود در عایق نقش مهمی در کیفیت آن ایفا می‌کند که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

 

عایق رطوبتی

 

 

 عایق ‌رطوبتی پوششی است که به طورت لایه‌ای و در شکل رول یا شیت با ترکیبات گوناگون و در سایزهای مورد نیاز مشتریان برای حفاظت در برابر نم و رطوبت ساخته می‌شود.


عایق قیر و گونی چیست؟

عایق قیر و گونی از اولین و سنتی‌ترین روش به منظور عایق کردن ساختمان در برابر نم و رطوبت است که سالها از آن برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان استفاده می‌شده و  امروزه هم در برخی از مکان‌ها کاربرد دارد.

در روش عایق قیر و گونی قیر با همراهی پارچه گونی استفاده می‌شود که در طی این روش قیر که یک ماده حاصل از نفت خام است و به دنبال تقطیر نفت خام و ترکیبی از هیدروکربن‌های آلی، به دست می‌آید، گرم شده و بر روی گونی ریخته می‌شود.

  • شرایط عایق کاری قیر و گونی

عایق کاری با استفاده از قیر و گونی شرایط خاصی دارد که در صنعت ساخت و ساز اجباری است. در درجه اول عایق کاری نباید در هنگام بارندگی انجام شود. همچنین عایق کاری بر روی سطوح مرطوب مجاز نیست چرا که حباب‌هایی در زیر لایه عایق ایجاد می‌شود که با تغییرات در آب و هوا موجب صدمه به عایق می‌شود.

قیر را تا زمانی که گرم است باید استفاده کرد و در غیر این صورت سرد و بلا استفاده می‌گردد. استفاده از میخ برای محکم کردن لایه‌های عایق کاری مجاز نیست و لایه‌های عایق باید از هر طرف حداقل ده سانت همدیگر را بپوشانند و با استفاده از قیر به همدیگر چسبانده شوند و با توجه به شیب بندی، لایه رویی باید به گونه‌ای بر روی لایه زیری قرار گیرد که آب بر روی عایق باقی نماند.

نکته مهم دیگر در عایق کاری قیر و گونی آن است که قبل از انجام کار زیر سازی لازم انجام شود و پس از تکمیل کار نیز باید با یک لایه محافظتی روی عایق پوشانده شود.

 

عایق رطوبتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

عایق رطوبتی نانو چیست؟

عایق رطوبتی نانو ترکیبی است از رزین اکریلیک پایه آب که بر روی سطوحی مانند پشت بام، سرویس بهداشتی، بالکن، آشپزخانه و غیره قابل استفاده است. عایق رطوبتی نانو الاستیسیته بالایی دارد و همین موضوع نیز موجب می‌شود تا مقاومت بالایی در برابر تنش‌های ناشی از انبساط و انقباض به وجود آمده بر روی آن داشته باشد و کمتر دچار ترک، پوسیدگی و بلند شدن عایق شود.

از عایق رطوبتی نانو می‌توان برای اجرا بر روی سازه‌های جدید، ترمیم سازه‌های قدیمی، ترمیم عایق سنتی و غیره استفاده کرد. همچنین عایق رطوبتی نانو به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد انعطاف پذیری بالایی داشته و 100 درصد خاصیت کشسانی دارد. عایق رطوبتی نانو به دلیل آنکه بر پایه آب است دوست دار محیط زیست بوده و آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کند.

اجرای عایق رطوبتی نانو در 4 مرحله صورت می‌گیرد که عبارتند از : زیر سازی، اجرای پرایمر نفوذگر عایق، اجرای عایق رطوبتی نانو با الیاف مخصوص در دو مرحله و تست نهایی عایق رطوبتی نانو.

  • عایق رطوبتی نانو پلیمر

عایق رطوبتی نانو به دو دسته تقسیم می‌شود که عایق ‌رطوبتی نانو پلیمری و عایق ‌رطوبتی نانو سیمانی از جمله آن هستند. در عایق رطوبتی نانو پلیمری استفاده از این نوع عایق ساده‌تر بوده و در واقع عایق رطوبتی نانو پلیمر غیر قابل اشتعال، غیر سمی و بدون بو است.

زمانی که سطح با استفاده از این نوع عایق رطوبتی پوشانده می‌شود، بهترین بازدهی به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی انجام شده و در مصرف سوخت به شدت صرفه جویی می‌شود و اضافه بار بسیار کمی نیز به ساختمان وارد می‌شود.

 

عایق رطوبتی

 

 

عایق رطوبتی نانو به دو دسته تقسیم می‌شود که عایق رطوبتی نانو پلیمری و عایق رطوبتی نانو سیمانی از جمله آن هستند. در عایق رطوبتی نانو پلیمری استفاده از این نوع عایق ساده‌تر بوده و در واقع عایق رطوبتی نانو پلیمر غیر قابل اشتعال، غیر سمی و بدون بو است.

 

  • عایق رطوبتی نانو پشت بام

عایق رطوبتی نانو که برای پشت بام استفاده می‌شود، در واقع پوششی است که طول عمر ایزوگام پشت بام را تا سه برابر افزایش داده و از نرم شدن ایزوگام بر اثر تابش آفتاب و گذر زمان جلوگیری می‌کند که این امر همچنین از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

عایق رطوبتی نانو پشت بام مقاومتی تا 100 درجه سانتی گراد دارد و تا سرمای منفی 20 درجه را تحمل می‌کند. همچنین این نوع از عایق رطوبتی نانو در برابر اشعه یو وی خورشید، برف و تگرگ بسیار مقاوم است و در عین حال اجرای بسیار سریع و آسانی دارد.

  • عایق رطوبتی نانو بی رنگ

عایق رطوبتی نانو از نوع بی‌ رنگ به شکل مایع بوده و توسط قلم مو و پمپ اجرا می‌شود. این نوع عایق بدون ایجاد رنگ و حتی تغییر در حالت ظاهری، با نفوذ در سطوح و مصالح ساختمانی، به آب بندی و مقاوم سازی ساختمان در برابر نم و رطوبت کمک می‌کند.

یکی از خاصیت عایق رطوبتی نانو بی رنگ جلوگیری از ایجاد شوره بر روی مصالح است. از این عایق برای عایق کاری و آب بندی و مقاوم سازی انواع نمای ساختمان، مانند نمای آجری، سنگی، کاهگلی، گچی، چوبی و  المان‌های شهری و نقاشی‌های روی دیوار، بدون تغییر رنگ استفاده می‌شود.

 

عایق رطوبتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • عایق رطوبتی نانو پارسیک

عایق رطوبتی نانو پارسیک یک عایق دو جزئی است که قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی بسیار بالایی داشته و به منظور آب بندی تمامی سطوج اعم از بتنی و غیر بتنی استفاده می‌شود. از عایق رطوبتی نانو پارسیک به صورت نیمه جامد بر روی سطوح استفاده می‌شود که پس از خشک شدن سطوح 100 درصد آب بند می‌شوند.

  • عایق رطوبتی نانو دیوار

استفاده از این نوع عایق عمدتا در مناطقی است که نم و رطوبت زیادی وجود دارد مانند مناطقی شمال کشور که بارش باران بسیاری دارد و نفوذ باران از طریق دیوارها خسارت مالی زیادی را به ساکنان آن وارد می‌کند. عایق رطوبتی نانو دیوار پس از خشک شدن کاملا دیوار را عایق کرده و آب گریز است. این نوع عایق وزن بسیار سبکی داشته و با توجه به چسبندگی بالایی که دارد با هر نوع مصالح ساختمانی سازگار است.

 

عایق رطوبتی

 

 

عایق رطوبتی نانو پارسیک یک عایق دو جزئی است که قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی بسیار بالایی داشته و به منظور آب بندی تمامی سطوج اعم از بتنی و غیر بتنی استفاده می‌شود. از عایق رطوبتی نانو پارسیک به صورت نیمه جامد بر روی سطوح استفاده می‌شود که پس از خشک شدن سطوح 100 درصد آب بند می‌شوند.

 

  • عایق ‌رطوبتی نانو استخر

عایق رطوبتی نانو استخر علاوه بر ویژگی‌های ضد رطوبتی که دارد خواصی مانند صد خزه و باکتری و جلبک را نیز دارد و این نوع عایق در کنار اجرای سریع می‌تواند فشار بسیار بالایی را نیز تحمل کند.

عایق ‌رطوبتی استخر در برابر بسیاری از حلال‌ها مانند نفت و بنزین مقاوم است و از آن برای عایق کردن استخر، جکوزی، آبنما و غیره نیز استفاده می‌شود.

  • قیمت عایق رطوبتی نانو

قیمت عایق ‌رطوبتی نانو با توجه به شرکت فروشنده آن و کیفیتی که این نوع عایق دارد متفاوت است و عمدتا به صورت وزنی به فروش می‌رسد. اما در اینجا به قیمت حدودی چند نمونه از آن می‌پردازیم :

  • پودر عایق ‌رطوبتی نانو با برند ژیکا بام، یک کیلوگرم؛ قیمت: ۴۳۰۰۰ تومان
  • پودر عایق ‌رطوبتی نانو با برند باسیل روف، یک کیلوگرم؛ قیمت: ۳۲۰۰۰ تومان
  • پودر عایق‌ رطوبتی نانو با برند اپرا، بیست کیلوگرم؛ قیمت: ۸۶۸۰۰۰ تومان شصت و هشت

 

نوع عایق وزن قیمت به تومان
عایق نانو کالر 1 کیلوگرم 25.000
عایق نانو آردو کالر 1 کیلوگرم 28.000
عایق نانو رول مترمربع 32.000
عایق نانو استون کالر 1 کیلوگرم 25.000
عایق نانو مالتی 1 کیلوگرم 20.000
عایق نانو بام 1 کیلوگرم 22.000
رنگ آب‌بندی 1 کیلوگرم 22.000
پرایمر پایه آب 1 کیلوگرم 16.000
پودر عایق ‌رطوبتی نانو ژیکا بام 1 کیلوگرم 43.000
پودر عایق ‌رطوبتی نانو باسیل روف 1 کیلوگرم 32.000
پودر عایق ‌رطوبتی نانو اپرا 20 کیلوگرم 86.800

 

عایق رطوبتی

 

عایق رطوبتی پلیمری چیست؟

عایق رطوبتی پلیمری یک نوع عایق به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل و یا جلوگیری از خروج آن است. برای مثال از عایق رطوبتی پلیمری به منظور جلوگیری از نشت آب از استخر و نفوذ آب پشت بام به داخل ساختمان استفاده می‌شود.

از عایق رطوبتی پلیمری در بسیاری از سازه‌های فلزی و یا تاسیسات موجود در دریا که امکان استفاده از عایق سنتی وجود ندارد نیز استفاده می‌شود. این نوع عایق اجرای سرد و بی خطری دارد و به دلیل آنکه بر پایه آب است آتش نمی‌گیرد و تحمل فشار بسیار آب را در استخرها دارد.

  • عایق رطوبتی پلیمری الیاف دار

عایق رطوبتی پلیمری الیاف دار با استفاده از الیاف فایبر گلاس ساخته می‌شود که مقاومت سطح مورد نظر را در برابر رطوبت چندین برابر می‌کند. این نوع از عایق بهترین گزینه برای عایق کردن مخازن آب و استخرها است چرا که سطح را به صورت یکپارچه‌ای در برابر رطوبت عایق می‌کند و در مدت زمان بسیار کوتاهی نیز خشک می‌شود.

عایق رطوبتی پلیمری الیاف دار دمای ساختمان را به صورت کلی پایین برده و به همین دلیل هم در مصرف انرژی به مقدار زیادی صرفه جویی می‌شود.

 

محافظ رطوبت

 

 

از عایق رطوبتی پلیمری در بسیاری از سازه‌های فلزی و یا تاسیسات موجود در دریا که امکان استفاده از عایق سنتی وجود ندارد نیز استفاده می‌شود. این نوع عایق اجرای سرد و بی خطری دارد و به دلیل آنکه بر پایه آب است آتش نمی‌گیرد و تحمل فشار بسیار آب را در استخرها دارد.

 

  • عایق رطوبتی پلیمری پشت بام

عایق رطوبتی پلیمری پشت بام توسط دستگاهی به نام ایرلس در دو مرحله بر روی پشت بام اعمال می‌شود که با استفاده از این روش کار عایق بندی یکپارچه و زیبا می‌شود و هیچ گونه سرمایش و گرمایش به داخل آن راه پیدا نمی‌کند.

استفاده از این نوع عایق بر روی پشت بام به دلیل انعطاف بالایی که دارد در برابر لرزش‌های ساختمان نیز مقاوم است. همچنین این نوع عایق گرد و غبار هوا را نیز به خود جذب نکرده و در صورت خرابی به راحتی تعمیر می‌شود.

  • عایق رطوبتی پلیمری

عایق رطوبتی پلیمری دارای ترکیبات نانو اضافه شده به عایق است که دوام عایق را نیز بسیار بیشتر کرده است. این نوع عایق به شدت غبار گریز بوده و همچنین خاصیت خود تمیز شوندگی دارد به همین دلیل هم نیاز به شستشو با مواد شیمیایی ندارد.

 

محافظ رطوبت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • عایق رطوبتی پلیمری ایزوپل

ایزوپل یک نوع عایق رطوبتی پلیمری است که پایه آن آب بوده و پس از اجرای عایق بندی لایه‌ای مقاوم در برابر رطوبت و نفوذ آب ایجاد می‌شود. قیمت عایق رطوبتی پلیمری ایزوپل در مقایسه با عایق‌های دیگر به صرفه‌تر است و هزینه ترمیم آن نیز بسیار پایین‌تر است. عایق رطوبتی پلیمری ایزوپل در رنگ‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسد.

  • عایق رطوبتی پلیمری تک لایه

عایق رطوبتی پلیمری تک لایه از یک لایه پلی استر ترمو تشکیل شده که این عایق به صورت دو لایه نیز وجود دارد و عمدتا برای عایق کردن سطوح خارجی ساختمان و استخرها و تونل به کار می‌رود.

عایق رطوبتی ایزوفیکس چیست؟

عایق رطوبتی ایزوفیکس با استفاده از ماده ایزوفیکس ساخته می‌شود که این ماده یک ماده بر پایه نفت است و به عنوان عایق رطوبت یا ترمیم و جایگیزین ایزوگام استفاده می‌شود.

عایق رطوبتی ایزوفیکس با دمای محیط تغییر حالت داده و در سرما به صورت جامد در می‌آید و در گرما به حالت روغنی وجود دارد. زمانی که عایق رطوبتی ایزوفیکس بر روی یک سطح اجرا می‌شود تبدیل به یک جسم سخت و بسیار چسبنده‌ای شده که به هیچ عنوان از سطح پایینی خود جدا نمی‌شود. عایق رطوبتی ایزوفیکس در دو نوع پلاس (الیافی) و معمولی وجود دارد.

 

محافظ رطوبت

 

 

عایق رطوبتی ایزوفیکس با استفاده از ماده ایزوفیکس ساخته می‌شود که این ماده یک ماده بر پایه نفت است و به عنوان عایق رطوبت یا ترمیم و جایگیزین ایزوگام استفاده می‌شود. عایق رطوبتی ایزوفیکس با دمای محیط تغییر حالت داده و در سرما به صورت جامد در می‌آید و در گرما به حالت روغنی وجود دارد. عایق رطوبتی ایزوفیکس در دو نوع پلاس (الیافی) و معمولی وجود دارد.

 

  • عایق رطوبتی ایزوفیکس پلاس

در عایق رطوبتی ایزوفیکس پلاس میزان مواد تشکیل دهند با مدل معمولی متفاوت است و در واقع دارای الیافی است که به لحاظ کیفیت و مقاومت در برابر تنش‌های وارد شده به سطح بسیار بهتر از نوع معمولی آن است و در عین حال عمر بیشتری نیز دارد.

از عایق رطوبتی ایزوفیکس پلاس به منظور ترمیم و جایگزین ایزوگام، قیرگونی و آسفالت و همچنین به منظور عایق کردن سرویس بهداشتی، حمام، پشت بام، دیوار جانبی و غیره  استفاده می‌شود و از مدل معمولی آن برای زیر کار ایزوگام به عنوان چسب ایزوگام، ایزولاسیون ستونهای فلزی، منبع‌ها، پل‌ها و غیره استفاده می‌شود.

عایق رطوبتی پشت بام چیست؟

یکی از مشکلاتی که به خصوص در  فصول سرد سال وجود دارد نفوذ نم و رطوبت ناشی از بارش برف و باران به داخل ساختمان است که بهترین کار برای جلوگیری از آن استفاده از روش‌های عایق کاری است که از گذشته شیوه‌های سنتی مانند قیر گونی و ایزوگام وجود داشته اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به گران بودن مواد نفتی و قیر استفاده از عایق‌های پیش ساخته نه تنها کیفیت بالاتری دارد بلکه به صرفه‌تر است.

 

محافظ رطوبت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • بهترین عایق رطوبتی پشت بام

عایق رطوبتی پشت بام ایزوپل یک نوع عایق بسیار با دوام است که منطبق بر آخرین تکنولوژی روز دنیا است و سطوح مختلف پشت بام را به صورت یکپارچه آب بندی کرده و در عین حال ترمیم راحتی نیز دارد.

  • عایق رطوبتی نانو پشت بام

این نوع از عایق مایع غلیظ بر پایه رزین اکریلیک است که برای پشت بام‌های سیمانی و همچنین نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود. از این نوع عایق به منظور افزایش طول عمر ایزوگام نیز استفاده می‌شود.

  • عایق رطوبتی جدید پشت بام

عایق بام سفید یک نوع عایق ‌رطوبتی جدید برای پشت بام است که نوعی پوشش آب بند کننده بر پایه آب است و از مواد پلیمری و الاستومری دوستدار محیط زیست ساخته می‌شود. این نوع عایق بر روی کلیه سطوح فلزی، سیمانی، موزائیک، ایزوگام، آسفالت ترک خورده و غیره قابل اجرا است.

انواع عایق رطوبتی پشت بام کدامند؟

برای عایق کاری پشت بام از پوشش‌های سختی استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مواد پلیمری، ایزوگام، عایق‌های سیمانی و تخته ضد آب اشاره کرد. عایق‌های پلیمری ضد آب و ضد حرارت بوده و به راحتی می‌تواند انبساط و درزها را پر کند.

نوع دیگر عایق رطوبتی پشت بام عایق پلی استارین است که در هنگام قرار گرفتن در معرض بخار منبسط شده و به صورت یکدست قالب ریزی می‌شود.

اما عایق ایزوگام از متداول‌ترین نوع آب بندی پشت بام‌های بتنی است که با توجه به شرایط آب و هوایی در انواع مختلفی وجود دارد. در ایزوگام از چندین لایه چسب، قیر، الیاف مخصوص و غیره استفاده می‌شود. تخته ضد آب نیز نوع دیگری از عایق رطوبتی پشت بام است که به صورت یکنواخت بر روی پشت بام اجرا می‌شود.

 

محافظ رطوبت

 

 

عایق بام سفید یک نوع عایق ‌رطوبتی جدید برای پشت بام است که نوعی پوشش آب بند کننده بر پایه آب است و از مواد پلیمری و الاستومری دوستدار محیط زیست ساخته می‌شود. این نوع عایق بر روی کلیه سطوح فلزی، سیمانی، موزائیک، ایزوگام، آسفالت ترک خورده و غیره قابل اجرا است.


عایق ‌‌رطوبتی z90 چیست؟

عایق ‌رطوبتی z90 یک مایع شیری رنگ است که بدون نیاز به تخریب سطح را صد در صد آب بندی کرده و جایگزین مناسبی برای قیر و عایق‌های سنتی است.

استفاده از این نوع عایق هیچ گونه تغییر رنگی را بر روی سطح به وجود نمی‌آورد. عایق ‌رطوبتی z90 با بهره گیری از تکنولوژی نانو ساخته شده و بر پایه رزین اکریلیک است.

این عایق دمای منفی 75 تا مثبت 350 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند و با محیط زیست نیز سازگار است. همچنین عایق ‌رطوبتی z90  در مقابل مواد شوینده، اشعه یو وی خورشید و گاز co2 به شدت مقاوم است.

عایق ‌رطوبتی پودری چیست؟

پوشش عایق ‌رطوبتی پودری بر پایه سیمان، پلیمر و افزودنی‌های ویژه که بافت نرم و کاملا انعطاف پذیری دارند ساخته شده که به منظور جلوگیری از نفوذ آب و استفاده به عنوان لایه نهایی عایق بندی به کار می‌رود.

از عایق ‌رطوبتی پودری برای پوشش دهی نهایی و آب بندی اماکن مرطوب و نمدار از جمله دیواره و سقف سالن‌های استخر، پارکینگ‌ها ، تونل‌ها و… نیز استفاده می‌شود. این نوع عایق سرعت اجرای بالایی داشته و به راحتی بر روی سیمان، گچ، سنگ، آجر، فلز و لوله پلیکا اجرا می‌شود.

 

محافظ رطوبت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

عایق رطوبتی دیوار چیست؟

در مکان‌هایی مانند شمال کشور که میزان بارش باران و به دنبال آن رطوبت بالا است، رطوبت موجود در دیوار در صورتی که عایق بندی بر روی آن انجام نشود موجب می‌شود تا املاح نمک موجود در مصالح حل شده و به صورت شوره و سفیدک در سطح دیوارها نمایان شود که به مرور این اتفاق به ساختمان نیز آسیب می‌زند. این رطوبت بوی نامطبوعی را تولید کرده و شرایط رشد قارچ را نیز فراهم می‌کند.

دیوار باران گیر

برای عایق کردن دیوارهای باران گیر بهترین نوع عایق، استفاده از عایق نانو اکریلیک به منظور آب بندی دیوارهایی است که در معرض بارش مستقیم باران هستند و رطوبت زیادی را جذب می‌کنند.

در صورت عدم استفاده از عایق ‌رطوبتی بر روی دیوارهای باران گیر، این دیوارها نم داده و ساختمان دچار نشست می‌شود. این نوع عایق به دلیل خاصیت کشسانی که دارد ترک‌های موجود در سطوح را کاملا پوشش می‌دهد و حتی به کاهش ترک دیوار پس از اعمال عایق هم کمک می‌کند.

دیوار زیرزمین

عایق کاری دیوار زیر زمین نیز باید همراه با عایق کاری ساختمان انجام شود و متداول‌ترین عایقی که برای دیوارهای زیر زمین استفاده می‌شود، قیر و گونی یا مقوای قیر اندود است که مانند عایق پشت بام اجرا می‌شود. عایق کاری دیوار زیر زمین باید از بالا به پایین باشد و لایه‌های گونی به صورتی روی هم قرار بگیرند که رطوبت نتواند از زمین به داخل دیوار نفوذ پیدا کند.

دیوار برشی

در مهندسی سازه دیوار برشی به دیواری اطلاق می‌شود که از قطعات برشی ساخته شده و وظیفه خنثی کردن بارهای جانبی وارد شده بر سازه را از جمله باد و زلزله بر عهده دارد. برای عایق بندی این دیوارها از موم پرایمر استفاده می‌شود که به شدت قابل نفوذ است و تمام درزهای دیوار را پر می‌کند.

 

محافظ رطوبت

 

 

برای عایق کردن دیوارهای باران گیر بهترین نوع عایق، استفاده از عایق نانو اکریلیک به منظور آب بندی دیوارهایی است که در معرض بارش مستقیم باران هستند و رطوبت زیادی را جذب می‌کنند. در صورت عدم استفاده از عایق ‌رطوبتی بر روی دیوارهای باران گیر، این دیوارها نم داده و ساختمان دچار نشست می‌شود.

 

جمع بندی

  • عایق ‌رطوبتی در واقع یک پوشش جایگزین برای انواع عایق ‌رطوبتی سنتی مانند قیر گونی، ایزوگام و قیر گونی و کاهگل است که عمدتا در مناطقی انجام می‌شد که رطوبت زیادی در آنجا وجود داشت و کمک می‌کند تا نم و رطوبت به فضای داخلی ساختمان نفوذ پیدا نکند.
  • در عایق کاری رطوبتی این عایق ‌رطوبتی به وسیله نفوذ به بافت و لایه‌های زیرین مانع از ورود رطوبت به بافت داخلی ساختمان شده و سطح را به صورت کامل آب بندی می‌کند.
  • عایق قیر و گونی از اولین و سنتی‌ترین روش به منظور عایق کردن ساختمان در برابر نم و رطوبت است که سالها از آن برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان استفاده می‌شده و امروزه هم در برخی از مکان‌ها کاربرد دارد.
  • عایق ‌رطوبتی نانو ترکیبی است از رزین اکریلیک پایه آب که بر روی سطوحی مانند پشت بام، سرویس بهداشتی، بالکن، آشپزخانه و غیره قابل استفاده است.
  • عایق ‌رطوبتی نانو به دو دسته تقسیم می‌شود که عایق ‌رطوبتی نانو پلیمری و عایق ‌رطوبتی نانو سیمانی از جمله آن هستند .
  • عایق ‌رطوبتی نانو که برای پشت بام استفاده می‌شود، در واقع پوششی است که طول عمر ایزوگام پشت بام را تا سه برابر افزایش داده و از نرم شدن ایزوگام بر اثر تابش آفتاب و گذر زمان جلوگیری می‌کند که این امر همچنین از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می‌کند.
  • عایق ‌رطوبتی نانو پارسیک یک عایق دو جزئی است که قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی بسیار بالایی داشته و به منظور آب بندی تمامی سطوج اعم از بتنی و غیر بتنی استفاده می‌شود.
  • عایق ‌رطوبتی نانو استخر علاوه بر ویژگی‌های ضد رطوبتی که دارد خواصی مانند صد خزه و باکتری و جلبک را نیز دارد و این نوع عایق در کنار اجرای سریع می‌تواند فشار بسیار بالایی را نیز تحمل کند.
  • عایق رطوبتی پلیمری یک نوع عایق به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل و یا جلوگیری از خروج آن است.
  • ایزوپل یک نوع عایق ‌رطوبتی پلیمری است که پایه آن آب بوده و پس از اجرای عایق بندی لایه‌ای مقاوم در برابر رطوبت و نفوذ آب ایجاد می‌شود.
  • عایق رطوبتی ایزوفیکس با استفاده از ماده ایزوفیکس ساخته می‌شود که این ماده یک ماده بر پایه نفت است و به عنوان عایق رطوبت یا ترمیم و جایگیزین ایزوگام استفاده می‌شود.
  • عایق رطوبتی پشت بام ایزوپل یک نوع عایق بسیار با دوام است که منطبق بر آخرین تکنولوژی روز دنیا است و سطوح مختلف پشت بام را به صورت یکپارچه آب بندی کرده و در عین حال ترمیم راحتی نیز دارد.
  • عایق رطوبتی z90 یک مایع شیری رنگ است که بدون نیاز به تخریب سطح را صد در صد آب بندی کرده و جایگزین مناسبی برای قیر و عایق‌های سنتی است.
  • پوشش عایق ‌رطوبتی پودری بر پایه سیمان، پلیمر و افزودنی‌های ویژه که بافت نرم و کاملا انعطاف پذیری دارند ساخته شده که به منظور جلوگیری از نفوذ آب و استفاده به عنوان لایه نهایی عایق بندی به کار می‌رود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *