آپارتمان‌نشینی

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

اسپری طبیعی ضد کپک

 

یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود در سرویس‌های بهداشتی به وجود می‌آید و باعث ایجاد قارچ سرویس بهداشتی می‌شود. این کپک‌ها که نوعی قارچ بوده و عمدتا به رنگ مشکی هستند در همه نواحی آب و هوایی وجود دارند اما در نواحی مرطوب کشور بیشتر به چشم می‌خورند و معمولا خانه‌هایی که در اقلیم‌های گرم و مرطوب ساخته می‌شوند به دلیل استفاده از گچ کاری در آنها، این آب و هوا زمینه ساز پرورش قارچ بر روی دیوارهای گچی می‌شود چرا که گچ‌ها ساختار متخلخلی داشته که عمدتا باعث جذب قارچ و کپک دیوار با ظاهری سیاه یا قهوه‌ای می شوند. همچنین در قسمت‌هایی که این کپک دیوار به وجود می‌آیند احتمالا نشت آب در دیوارها، تهویه نامناسب و عدم تخلیه لوله‌ها و غیره وجود دارد که با گذشت زمان و خشک کردن آنها می‌توان با آنها مبارزه کرد. از روش‌های مبارزه با کپک دیوار، از بین بردن رطوبت و استفاده اسپری طبیعی ضد کپک است.

کپک دیوار

همانطور که گفتیم قارچ‌ سرویس بهداشتی و کپک‌‌ها در مکان‌هایی که رطوبت در آنها بسیار بالا است به وجود می‌آیند و اغلب از به وجود آمدن آنها در طول زمان مطلع نمی‌شویم. کپک دیوار عمدتا در مکان‌هایی به وجود می‌آید که تهویه مناسبی در آنها وجود نداشته و این اتفاق می‌تواند علاوه بر سرویس‌های بهداشتی که رطوبت زیادی دارند، در زیر کاغذ دیواری‌های مرطوب، زیر فرش‌ها و یا پادری‌ها در حمام نیز صورت بگیرد. به همین دلیل هم باید منشا ایجاد رطوبت در خانه مشخص شده و در آن منطقه تهویه مناسبی صورت بگیرد.

وجود کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی در خانه علاوه بر بوی بد ناشی از رطوبت و غیر جاذب کردن دیوارها، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و یا آلرژی‌های پوستی را نیز به وجود می‌آورد که از خطرات کپک در خانه است. ما در این مقاله با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و خانه تکانی، ابتدا به علل به وجود آورنده کپک دیوار خواهیم پرداخت و سپس به راهکارهای پیشگیری از آنها و در نهایت هزینه راهکارهای صنعتی مبارزه با کپک دیوار می‌پردازیم.

 

 اسپری ضد کپک خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علل ایجاد کپک دیوار چیست؟

کپک در واقع نوعی قارچ میکروسکوپی است که در جاهایی با  رطوبت بالا رشد می‌کند. این قارچ سرویس بهداشتی با پخش کردن هاگ که به رنگ خاکستری ، سبز، آبی یا قرمز رنگ  است، تولید مثل می‌کند که این نوع تولید مثل به گسترش سریع آنها در ظرف چند ساعت منجر می شود.

 

رطوبت و قارچ سرویس بهداشتی

 

 

وجود کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی در خانه علاوه بر بوی بد ناشی از رطوبت و غیر جاذب کردن دیوارها، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و یا آلرژی‌های پوستی را نیز به وجود می‌آورد که از خطرات کپک در خانه است.

 

شما ممکن است در هر جایی از خانه این کپک‌ها را مشاهده کنید برای مثال کپک دیوار توالت، یا حتی داخل ماشین قهوه ساز یا زیر سینک‌ها و غیره که دلیل عمده به وجود آمدن آنها رطوبت و محیط‌های تاریکی هستند که در آنها تهویه هوا به درستی انجام نمی‌شود. مکان‌های بسته و تاریک هم یکی دیگر از علل به وجود آورنده کپک دیوار هستند که هوای تازه به درون آنها راه پیدا نمی‌کنند.

از طرف دیگر باید بدانیم که عامل به وجود آورنده کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی نوعی هاگ شناور در هوا است که دیده نمی‌شود و در هوای آزاد شناور است و به محض آنکه یک محیط نمناک به وجود می‌آید در آنجا رشد کرده و به شکل لک‌های خال خالی و تغییر رنگ در دیوار، کف و غیره ظاهر می‌شود.

همچنین یکی دیگر از علل ایجاد کپک در خانه کارهای روزمره‌ای است که در خانه به ویژه در آشپزخانه و حمام که در آنها بخار تولید می‌شوند، انجام می‌شود چرا که این بخارها عامل رشد کپک هستند. ناگفته نماند که گاهی اوقات نیز کپک و قارچ بر روی دستگاه‌های گرمایشی یا سرمایشی خانه، مرطوب کننده‌ها و آن دسته از دستگاه‌هایی که نیاز به آب دارند هم رشد می‌کند.

 

از بین بردن رطوبت و کپک در خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

راهکارهای پیشگیری از کپک دیوار و از بین بردن رطوبت

کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی همیشه برای ما قابل رویت نیستند و گاهی اوقات نیاز به میکروسکوپ دارند و همین مساله یکی از خطرات کپک در خانه است که سلامتی را تهدید می‌کند. این قارچ‌ سرویس بهداشتی اغلب به رنگ سیاه و سفید بوده و راهکارهای شیمیایی متفاوتی برای مبارزه با آنها در بازار وجود دارد که البته بهترین راه برای مبارزه با کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی آن است که خودتان دست به کار شده و مراحل زیر را انجام دهید.

  • منبع رشد کپک دیوار را پیدا کنید

همانطور که گفتیم کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی در نواحی مرطوب به وجود می‌آید تا زمانی که این رطوبت از بین نرود تمیز کردن این کپک دیوار بی فایده خواهد بود. بنابراین از بین بردن رطوبت گزینه نخست برای مبارزه با کپک دیوار است. اگر شما برای از بین بردن رطوبت اقدامی نکنید به زودی شاهد ایجاد کپک در قسمت‌های مجاور کپک قبلی خواهید بود.

اگر مناطقی را که کپک زده اند به مدت 24 ساعت خشک نگه دارید تمام آنها از بین می‌روند. همیشه دقت داشته باشید که در مناطقی مثل حمام و آشپزخانه به دلیل وجود دوش آب و سینک ظرفشویی برای پیشگیری از ایجاد کپک همیشه آب اضافی روی سینک را پاک کرده و بعد از استحمام پنجره را باز گذاشته یا تهویه را برای مدت زمانی روشن بگذارید.

 

کپک و قارچ سرویس بهداشتی

 

 

کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی همیشه برای ما قابل رویت نیستند و گاهی اوقات نیاز به میکروسکوپ دارند و همین مساله یکی از خطرات کپک در خانه است که سلامتی را تهدید می‌کند.

 

  • سطح کپک را اندازه گیری کنید

گاهی اوقات میزان کپک دیوار از آنچه ما می‌بینیم بیشتر و عمیق‌تر است به همین دلیل هم باید با دقت محیط اطراف دیوارهای کپک زده بررسی شوند تا مطمئن شویم سایر دیوارها، زمین، موکت، کمدها و غیره نیز تمیز هستند. چرا که در صورت یک دید دقیق میزان آلودگی را بهتر بررسی کرده و برنامه ریزی دقیق‌تری را می‌توانید برای آن انجام دهید.

  • دیوارها را چک کنید

پیش از هر چیز نیاز دارید تا برق خانه را قطع کنید و با وسیله‌ای دقیق مثل فازمتر از نبود انرژی الکتریسیته مطمئن شوید تا خطری گریبانگیر شما نباشد. سپس کمی دیوار را برش بدهید تا متوجه شوید عمق این آلودگی تا کجای دیوار پیش رفته است چرا که این نفوذ می‌تواند موجب پوسیدگی دیوارهای کپک زده شود. پس از باز کردن محل کپک زده سعی کنید پیش از هر گونه پاکسازی آن را در معرض هوای تازه قرار دهید.

 

خطرات کپک و رطوبت خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • کپک دیوار را با تجهیزات پاک کنید

علاوه بر از بین بردن رطوبت، شما برای پاک کردن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی نیازمند وسایلی هستید مهم‌ترین آن ماسک تنفسی برای جلوگیری از ورود کپک به دستگاه تنفسی شما است. کیسه‌های محکم برای ریختن کپک در آنها هم گزینه بعدی است که باید به سرعت آن را از خانه خارج کنید. همچنین لباس شما برای تمیز کردن کپک باید به صورتی باشد که تماسی از ناحیه پوست‌تان با کپک‌ها صورت نگیرد و قبل از شروع کار هم پنجره‌ای را باز نگه دارید.

  • لباس‌های مرطوب را در خانه نگهداری نکنید

گاهی اوقات لباس‌های شسته شده و مرطوب را در داخل خانه آویزان کرده و تصور می‌کنیم که این کار یک فعالیت بی ضرر است در حالیکه یکی از عواقب منفی آن تاثیر بر روی سلامت تنفسی ما است. این رطوبت ناشی از لباس‌ها موجب رشد قارچ و کنه شده و کمبود هوا موجب می‌شوند تا به صورت کامل خشک نشود و بوهای نامطبوعی را هم ایجاد کنند.

  • اسپری طبیعی ضد کپک درست کنید

یکی از خطرات کپک در خانه مشکلات تنفسی برای کوکان است که بهتر است از مواد شیمیایی برای از بین بردن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی استفاده نشود. برای همین شما می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی همچون سرکه سفید و یا جوش شیرین در خانه، یک اسپری طبیعی ضد کپک درست کنید. این دو اسپری طبیعی ضد کپک خواصی دارند که علاوه بر تمیزی و پاک کردن سطوح، آن را ضد عفونی کرده و به راحتی قارچ و کپک ها را از بین می‌برند. اسپری طبیعی ضد کپک همچنین دوستدار محیط زیست خواهد بود.

  • لوازم آلوده به کپک دیوار را دور بیاندازید

زمانی که برای از بین بردن رطوبت و به دنبال آن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی اقدام می‌کنید باید بدانید که یکی از خطرات کپک در خانه و لوازمی که آلوده به این نوع از میکروب هستند به سرعت می‌توانند گسترش پیدا کنند و موجب بیماری‌های آلرژیک شوند پس وسایلی همچون کتاب، کوسن، مبلمان و … را که در آنها این آلودگی زیاد است از منزل خود حذف کنید چرا که خطرات کپک در خانه به مراتب هزینه‌بر تر از دور انداختن وسایلی است که آلوده به آن هستند.

 

ازبین بردن رطوبت و کپک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

  • سطح کپک زده را پس از پاکسازی رنگ کنید

علاوه بر استفاده از اسپری طبیعی ضد کپک و پاک کردن سطح از کپک دیوار و یا قارچ سرویس بهداشتی، سعی کنید تمام سطوحی را که دچار کپک شده بودند مانند دیوار یا چوب را رنگ آمیزی کنید و برای این منظور از رنگ‌های روغنی استفاده کنید. همچنین رنگ‌هایی از جنس لاتکس نیز می‌توانند از بروز مجدد کپک جلوگیری کنند.

 

 اسپری ضد کپک و قارچ

 

 

 زمانی که برای از بین بردن رطوبت و به دنبال آن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی اقدام می‌کنید باید بدانید که یکی از خطرات کپک در خانه و لوازمی که آلوده به این نوع از میکروب هستند به سرعت می‌توانند گسترش پیدا کنند و موجب بیماری‌های آلرژیک شوند به همین دلیل وسایلی همچون کتاب، کوسن، مبلمان و … را که در آنها این آلودگی زیاد است از منزل خود حذف کنید چرا که خطرات کپک در خانه به مراتب هزینه‌بر تر از دور انداختن وسایلی است که آلوده به آن هستند.

 

  • از بین بردن مکان‌های جاذب کپک دیوار

شما وقتی با پدیده کپک دیوار روبرو می‌شوید می‌دانید که این آلودگی در کجای خانه شما بیشتر اتفاق می‌افتند برای مثال کاشی‌ها یا سقف‌های گچی ترک خورده جای مناسبی برای رشد کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی هستند. در این حالت تمیز کردن کپک‌ها فایده‌ای نخواهد داشت و پس از گذشت مدتی این آلودگی مجددا به سرویس بهداشتی شما باز می‌گردد.

پس بهتر است منافذی که در آنها کپک دیوار رشد می‌کنند را از بین ببرید یا آنکه با استفاده از راه حل‌های صنعتی که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم از یک پوشش بر روی دیوارهای خانه خود استفاده کنید که مشورت با یک متخصص در این زمینه خالی از لطف نیست.

راهکارهای صنعتی جلوگیری از ایجاد کپک دیوار و هزینه آن

علاوه بر عواملی که در شکل گیری کپک دیوار به آن اشاره کردیم که عمدتا با از بین بردن رطوبت در آن مکان قابل حل شدن بود اما این اتفاق در برخی از ساختمان‌ها به دلایلی همچون لوله کشی معیوب، سیستم لوله کشی ناکارآمد، شکستگی اتصالات، شکستگی دریچه‌ها یا گاهی اوقات خراب بودن وسایل حمام به وجود می‌آید. اگر یکی از عواملی که به آنها اشاره کردیم موجب ایجاد کپک دیوار شده باشد شما می‌توانید به سراغ راه حل‌های صنعتی بروید و در عرض چند دقیقه جلوی منبع ایجاد رطوبت و کپک دیوار را بگیرید.

یکی از این راه حل‌ها استفاده از چسب‌های نشت گیر است که از نشتی لوله‌ها جلوگیری می‌کند و شما نیازی به تعویض لوله‌ها پیدا نمی‌کنید و این چسب‌ها در برابر حرارت 218 درجه سانتی گراد هم مقاوم هستند. این چسب‌ها بستگی به اندازه و کیفیت‌شان قیمت متفاوتی دارند اما ارزان‌ترین آنها که 5 سانتی متر در 1.8 متر است و با توجه به قطر لوله میزان آن تعیین می‌شود 95 هزار تومان است.

 

 رطوبت و قارچ سرویس بهداشتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علاوه بر استفاده از چسب‌های نشتی گیر شما می‌توانید از محصولات ضد قارچ سرویس بهداشتی نیز استفاده کنید که در سه دسته در بازار موجود هستند: ضد عفونی کننده‌ها و دفع کننده‌های قارچ، محصولات متوقف کننده رشد قارچ، رنگ ضد قارچ و گچ ضد قارچ. الکل با خاصیت بالا هم به این منظور استفاده می‌شود اما  به دلیل خاصیت اشتعال پذیری و احتمال آتش سوزی توصیه نمی‌شود.

همه این محصولات اگر توسط خود شما اعمال شود نیاز به پوشیدن لباس، دستکش و ماسک‌های خاصی دارد. قیمت اسپری‌های ضد قارچ و کپک در حجم 750 میلی لیتر از حدود 80 هزار تومان در بازار موجود است. همچنین هزینه رنگ‌های ضد قارچ که به رنگ‌های نانو معروف هستند و ضد باکتری و کپک و قارچ هستند در حجم 20 لیتری آن معادل یک میلیون و پانصد و شصت هزار تومان در بازار است.

 

از بین بردن رطوبت و قارج

 

 

لوله کشی معیوب، سیستم لوله کشی ناکارآمد، شکستگی اتصالات، شکستگی دریچه‌ها یا گاهی اوقات خراب بودن وسایل حمام نیز در به وجود آمدن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی موثر هستند و اگر یکی از عواملی که به آنها اشاره کردیم موجب ایجاد کپک دیوار شده باشد شما می‌توانید به سراغ راه حل‌های صنعتی بروید و در عرض چند دقیقه جلوی منبع ایجاد رطوبت و کپک دیوار را بگیرید.

 

جمع بندی

  • یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها به خصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است که عمدتا به دلیل رطوبت موجود در سرویس‌های بهداشتی به وجود می‌آید.
  • قارچ‌ سرویس بهداشتی و کپک‌‌ها در مکان‌هایی که رطوبت در آنها بسیار بالا است به وجود می‌آیند و اغلب از به وجود آمدن آنها در طول زمان مطلع نمی‌شویم.
  • به وجود آمدن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی در خانه علاوه بر بوی بد ناشی از رطوبت و غیر جاذب کردن دیوارها، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آلرژیک و یا حتی آلرژی‌های پوستی را نیز به وجود می‌آورد.
  • دلیل عمده به وجود آمدن کپک دیوار، رطوبت و محیط‌های تاریکی هستند که در آنها تهویه هوا به درستی انجام نمی‌شود.
  • علاوه بر رطوبت، مکان‌های بسته و تاریک هم یکی دیگر از علل به وجود آورنده کپک دیوار هستند که هوای تازه به درون آنها راه پیدا نمی‌کنند.
  • بر خلاف تصور موجود، کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی همیشه برای ما قابل رویت نیستند و گاهی اوقات نیاز به میکروسکوپ دارند و همین مساله یکی از خطرات کپک در خانه است که سلامتی را تهدید می‌کند.
  • علاوه بر از بین بردن رطوبت، برای پاک کردن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی به وسایلی نیاز است که مهم‌ترین آن ماسک تنفسی برای جلوگیری از ورود کپک به دستگاه تنفسی افراد است.
  • یکی از گزینه‌های مبارزه با کپک دیوار استفاده از اسپری طبیعی ضد کپک است.
  • علاوه بر استفاده از اسپری طبیعی ضد کپک و پاک کردن سطح از کپک دیوار و یا قارچ سرویس بهداشتی، باید تمام سطوحی را که دچار کپک شده است مانند دیوار یا چوب را رنگ آمیزی کرده و برای این منظور از رنگ‌های روغنی استفاده شود.
  • ضد عفونی کننده‌ها و دفع کننده‌های قارچ، محصولات متوقف کننده رشد قارچ، رنگ ضد قارچ و گچ ضد قارچ از روش‌های صنعتی مبارزه با کپک دیوار هستند که در بازار موجود است.
  • چسب‌های نشتی گیر گزینه کاربردی و صنعتی دیگری هستند که منشا ایجاد کپک را از بین می‌برند.
  • استفاده از رنگ‌های نانو که ضد کپک و ضد قارچ هستند نیز کمک زیادی به جلوگیری از ایجاد کپک دیوار می‌کند.

 

مطالب مرتبط

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی

  نحوه شستشوی هر نوع لباس متفاوت است. جنس بعضی از پارچه‌ها حساس است و بای با ماده شوینده خاصی شسته شود. بعضی از پارچه‌ها نباید در ماشین لیاسشویی شسته […]

4 نظر در مورد : “کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  1. درود و سپاس از توضیحات جامع شما
    منزل من کنار ساحل دریاست و دیوارها و سقف اتاق ها در اکثر نقاط دارای جلبلگ های سیاه شده و با صدها بار تمیز کردن مجددا پس از چند روز ایجاد می شوند.
    آیا راهکار خاصی برای رفع این مشکل به صورت اساسی وجود دارد ؟
    چرا که حذف رطوبت هوا به دلیل استقرار منزل در کنار دریا غیر ممکن می باشد

    1
    3
  2. خیلی ممنون لطفا درمورد مشتقات اسپری های ضد کپک توضیح بدهید . چون خارجی هستند و ما حساسیت تنفسی داریم . میترسم اسپری بخرم و در حد وایتکس بو و شدت داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *