آپارتمان‌نشینی

انواع استند گل و ایده‌هایی برای انتخاب گیاه آپارتمانی

استند گل

 

گیاه آپارتمانی و گل آپارتمانی جزو معدود راه‌های آوردن طبیعت به خانه و تازه شدن روح و جان آدمی هستند. علاوه بر پاکیزه کردن هوا و افزایش ترشح دوپامین گیاه آپارتمانی در زیبایی خانه هم نقش دارد. مخصوصا اگر از استند گل در کنار گیاه آپارتمانی برای زیبایی استفاده شود. زیبایی گیاه آپارتمانی مثل گل سانسوریا یا گل پتوس با استند گل جلوه‌گری بیشتری می‌کند. انواع استند گل با ارتفاع‌های مختلف تاثیر حضور گیاه را بهتر نشان می‌دهند. استند گل ممکن است از چوب یا فلز ساخته شود و بسته به سبک دکوراسیون‌تان می‌توانید نوع چوبی یا فلزی استند گل را به چیدمان اضافه کنید. در متن زیر با انواع استند گل و همچنین چند نوع گیاه آپارتمانی از جمله گل سانسوریا و گل پتوس آشنا می‌شویم:

انواع استند گل

وقتی پای انتخاب استند گل به میان می‌آید، هیچ بایدی وجود ندارد. می‌توانید از هرچیزی که قابلیتش را داشته باشد مثل جعبه‌ی میوه گرفته تا میز عسلی و قفسه‌های سیمی برای استند گل در منزل استفاده کنید. البته باید گفت انتخاب استند گل چوبی دست شما را در خلاقیت بازتر می‌گذارد و جلوه‌ی بیشتری به خانه و گیاه آپارتمانی می‌دهد. مخصوصا اگر تم کلی دکوراسیون منزل از چوب باشد.

طرح استند گل

برای انتخاب طرح استند گل توجه به وزن و ابعاد گیاه آپارتمانی مهم است. در انتخاب استند گل می‌توانید از طرح‌های مینی‌مال مثل چارپایه‌های ساده‌ی طرح میان قرنی استفاده کنید که گل‌های آپارتمانی میان آن جای می‌گیرد. اگر گلدان بزرگ و سنگینی هم دارید می‌توانید دنبال طرح‌های معاصرتری بروید و استند گل سطح‌دار انتخاب کنید که تحمل وزن گل آپارتمانی را داشته باشد.

 

گیاه آپارتمانی

 

 

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا نماد دوستی و بخشندگی است و می‌تواند کادویی مناسب برای تولد یا خانه‌ی تازه هم باشد.

 

استند گل طبقه‌ای

استند گل طبقه‌ای برای آپارتمان‌های کوچک انتخاب مناسب‌تری است. استند گل طبقه‌ای با اشغال یک فضا امکان قرار دادن چند گیاه آپارتمانی را دارد. در استند گل طبقه‌ای می‌توان گیاه آپارتمانی بلندتر را در طبقات زیرین، گل آپارتمانی متوسط را در طبقات میانی و گیاه آپارتمانی کوتاه و کوچک را در طبقات بالایی گذاشت.

بعضی از انواع استند گل طبقه‌ای قابل تنظیم هستند و می‌توانید با توجه به ابعاد گیاه آپارتمانی آن را تنظیم کنید تا به بهینه‌ترین شکل از استند گل استفاده کنید.

استند گل ستونی

انواع استند گل ستونی هم بسیار زیبا هستند و از آنجا که جای یک گلدان دارند به آن تک گیاه آپارتمانی درخششی بی‌نظیر می‌دهند. استند گل ستونی انواع مختلف دارد و در مدل‌های ساده مثل مکعبی مرتفع تا مدل‌های پرنقش‌ونگار و کار شده مثل ستون‌های رومی وجود دارد.

 

استند گیاه

 

 

در استند گل طبقه‌ای می‌توان گیاه آپارتمانی بلندتر را در طبقات زیرین، گل آپارتمانی متوسط را در طبقات میانی و گیاه آپارتمانی کوتاه و کوچک را در طبقات بالایی گذاشت.

 

بهترین چوب برای استند گل

بهترین چوب برای استند گل درختان بومی منطقه خودتان هستند که بتوانند شرایط آب و هوایی را تاب بیاورند، مخصوصا اگر روزی تصمیم بگیرید استند گل را بیرون از خانه استفاده کنید اهمیت این تصمیم مشخص‌تر می‌شود.

چوب درختانی مثل افرا، سدار، بلوط، چوب لاستیک، درخت انبه، کاج و صنوبر محکم و مقاوم هستند و در برابر یکی دو لکه آب و صدمات اتفاقی کوچک مقاومت خوبی دارند. اگر بودجه‌ی محدودی دارید، تخته‌های چندلایه هم می‌توانند انتخاب مناسبی برای استند گل باشند و در عین مقاومت قیمت ارزانی هم دارند.

استند گل فلزی

استند گل فلزی هم این روزها بسیار پرطرفدار است و با رقیب چوبی خود رقابت می‌کند. مزیت استند گل فلزی استحکام و دوام آن است و گاه با توجه به مدل و ابعاد از نوع چوبی سبک‌تر هم هست. اگر ترکیب چوب و فلز را دوست دارید خبر خوب این است که استندهایی با پایه فلزی و سطح چوبی هم در بازار وجود دارند و هر دو خواسته‌ی شما را هم‌زمان برآورده می‌کنند.

استند گل بخریم یا بسازیم؟

با دیدن استند گل بسیاری به خصوص کسانی که دستی به کارهای فنی دارند یا به نجاری علاقه دارند به این فکر می‌افتند خودشان دست به کار شوند و یکی بسازند. اگر برای خرید یا ساخت استند گل تردید دارید باید گفت اگر مدلی بسیار ساده می‌خواهید، ساخت استند گل شاید ایده‌ی بهتری باشد اما استند گل طبقه‌ای ظرافت‌هایی دارد که شاید هرکسی به خصوص افراد تازه‌کار از پس آن برنیایند.

 

استند گل آپارتمانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در خرید استند گل به چه مواردی دقت کنیم؟

  • در خرید استند گل مخصوصا استند گل چوبی در نظر داشته باشید، آب و چوب باهم سازگار نیستند. بنابراین در وهله‌ی اول استند گلی برای گیاه آپارتمانی تهیه کنید که روکش ضدآب داشته باشد و با افتادن یک لکه آب که حین آبیاری گیاه اتفاق متداولی است استند گل چوبی شما از ریخت و قیافه نیفتند.
  • همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از انواع گیاه آپارتمانی و گل‌های آپارتمانی نور زیاد یا متوسط نیاز دارند. بنابراین پیش از خرید استند گل فضاهای نورگیر خانه را شناسایی کنید و استند گل را متناسب با این فضاها انتخاب کنید.

قیمت استند گل

استند گل در میان سایر جزئیات دکوراسیون خانه ارزان‌تر به شمار می‌رود. استند گل ساده و مخصوص یک گلدان از 30 هزار تومان شروع می‌شود. انواع طبقه‌ای استند گل با توجه به ابعاد بزرگ‌تر قیمت بیشتری هم دارند و تا 500 هزار تومان هم بالا می‌روند. در کل باید گفت می‌توان با هزینه‌ای کم استند گل زیبای چوبی یا فلزی برای گیاه آپارتمانی تهیه کرد.

 

گل سانسوریا

 

 

استند گل در میان سایر جزئیات دکوراسیون خانه ارزان‌تر به شمار می‌رود.

 

انواع گیاه آپارتمانی با نگهداری راحت

کمتر کسی از فواید داشتن گیاه آپارتمانی غافل است. گل‌های مناسب آپارتمان علاوه بر تازه کردن هوا، جذابیت بصری ایجاد می‌کند و ظاهر خانه را به کلی دگرگون می‌کند. در زندگی ماشینی و آپارتمانی امروز داشتن گیاه آپارتمانی تاثیری مثبت بر روح و روان دارد و رسیدگی و حتی آبیاری به گل آپارتمانی موجب سبکی روح می‌شود.

اگر پس از خرید استند گل حالا عزم خرید گل آپارتمانی کرده‌اید و قرار است فضاهای خالی را پر کنید و به جذابیت خانه اضافه کنید، در ادامه‌ی این مطلب ما را همراهی کنید.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کسانی که قصد خرید گل‌‎های مناسب آپارتمان دارند، مسئله‌ی نگهداری و رسیدگی است. فضای نورگیر شاید در همه‌ی خانه‌ها وجود نداشته باشد یا برای گذاشتن گیاه آپارتمانی در دسترس نباشد. همچنین نحوه‌ی آبیاری، خاک مناسب و کود مواردی هستند که بسیاری را از صرافت خرید گل‌های مناسب آپارتمان می‌اندازند.

 

گلدان عنکبوتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خبر خوب این است که انواع گیاه آپارتمانی وجود دارد که رسیدگی زیادی لازم ندارد و می‌توان به راحتی آن‌ها را در گوشه و کنار خانه گذاشت و از تاثیر مثبت‌شان بر هوای خانه و چیدمان لذت برد. گل سانسوریا و گل پتوس دو نوع از این گیاهان آپارتمانی هستند. در ادامه‌ی مطلب با تعدادی دیگر از انواع گیاه آپارتمانی که نگهداری راحتی دارند، آشنا می‌شویم:

استند گل برای انواع سانسوریا

گل سانسوریا یکی از راحت‌ترین انواع گل آپارتمانی برای نگهداری است. گل سانسوریا می‌تواند نور و آب کم را طاقت بیاورد و به خوبی در بدترین شرایط رشد کند. بنابراین اگر آپارتمان کم‌نوری دارید گل سانسوریا انتخاب مناسبی برای شما است. همچنین گل سانسوریا به آبیاری زیادی هم نیاز ندارد و اگر گیاه آپارتمانی دوست دارید اما رسیدگی‌اش برای‌تان دشوار است گل سانسوریا را انتخاب کنید.

مزیت دیگر گل سانسوریا که کم‌تر درمورد آن صحبت می‌شود، رشد عمودی آن است. بسیاری از انواع گیاه آپارتمانی رشد افقی دارند و باید مدام مرتب شوند و شاخه‌های تازه که ظاهر گیاه را شلوغ کرده‌اند، هرس شود. اما گل سانسوریا با رشد عمودی این مشکل را هم حل می‌کند.

و در نهایت باید گفت گل سانسوریا مواد شیمیایی مضر در خانه مثل بنزن، فرمالئید، تری کلرو اتیلن، زیلین و تولوئن را پاک‌سازی می‌کند.

 

 سانسوریا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

گل آپارتمانی: پتوس

اگر اسم‌تان به عنوان فردی که قاتل گیاه آپارتمانی است و گل آپارتمانی زیر دست او حتما می‌میرد، در رفته وقتش رسیده مراقبت از گل پتوس را برعهده بگیرید. گل پتوس هم به نور و آبیاری زیادی نیاز ندارد. مزیت دیگر گل پتوس این است که به راحتی رشد می‌کند و شما را با رشد سریع خود به وجد می‌آورد و نشان می‌دهد آن‌طور که به نظر می‌رسد قاتل گیاهان نیستید!

کاشت گل پتوس هم بسیار راحت و بی‌دردسر است. کافی است یک شاخه از گل پتوس یکی از آشنایان ببُرید و در آب بگذارید. پس از ریشه دادن هم آن را در خاک بکارید و صاحب یک گلدان گل پتوس زیبا شوید. از آنجا که گل پتوس رشد سریعی دارد و افقی رشد می‌کند می‌توانید هرازگاه ساقه را کوتاه کنید، همین فرآیند کاشت را تکرار کنید و صاحب گلدانی تازه شوید.

گل پتوس هم مانند گل سانسوریا مواد شیمیایی مضر در خانه مثل بنزن، فرمالئید، تری کلرو اتیلن، زیلین و تولوئن را پاک‌سازی می‌کند.

گیاه آپارتمانی: گل دراسنا

اگر ساعات زیادی را خارج از خانه سپری می‌کنید و حتی سفرهای کاری متعدد می‌روید، دراسنا می‌تواند گل آپارتمانی مناسب شما باشد. دراسنا هم به خوبی خود را با نور کم تطبیق می‌دهد و به طور کلی بهتر است در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

دراسنا گیاه آپارتمانی است که با تغییر فصل‌ها هم به خوبی کنار می‌آید و عوض شدن دمای خانه در فصل‌های مختلف آزارش نمی‌دهد. بنابراین گیاه آپارتمانی مقاوم و صبور انتخاب خوبی برای شاغلان محسوب می‌شود.

دراسنا هم از گل سانسوریا و گل پتوس کم نمی‌آورد و توانایی پاکسازی مواد شیمیایی مضر در خانه مثل بنزن، فرمالئید، تری کلرو اتیلن، زیلین و تولوئن را دارد.

 

گل پتوس

 

 

گل سانسوریا مواد شیمیایی مضر در خانه مثل بنزن، فرمالئید، تری کلرو اتیلن، زیلین و تولوئن را پاک‌سازی می‌کند.

 

استند گل برای انواع زاموفیلیا

گل زاموفیلیا هم جزو انواع گل آپارتمانی است که نگهداری راحتی دارد. زاموفیلیا کم‌آبی را تحمل می‌کند و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. تحمل کم‌آبی زاموفیلیا به این دلیل است که انتهای ساقه زائده‌ای سیب‌زمینی شکل دارد که در آن آب ذخیره می‌کند و در روزهای خشک و بی‌آب از آب موجود در این زائده استفاده می‌کند. از نظر نور هم زاموفیلیا نیازی به نور زیاد ندارد و در نور مصنوعی فضای خانه به راحتی دوام می‌آورد.

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا نماد دوستی و بخشندگی است و می‌تواند کادویی مناسب برای تولد یا خانه‌ی تازه هم باشد. مخصوصا اگر فردی که قرار است کادو بگیرد فرصت زیادی برای رسیدگی به گیاه نداشته باشد.

گیاه آپارتمانی: گل گندمی یا گل عنکبوتی

گل گندمی یا عنکبوتی جزو انواع گیاه آپارتمانی است که به دلیل ظاهرش یادآور فضاهای جنگلی و سرسبز است و به همین دلیل این روزها بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در خانه‌ها سر و کله‌اش پیدا شده است. گل گندمی یا عنکبوتی برخلاف انواع گل آپارتمانی معرفی شده مثل گل سانسوریا و گل پتوس کاملا بی‌نیاز از نور نیست و نیاز به نور غیرمستقیم دارد، البته نباید در نور مستقیم هم گذاشته شود. بنابراین بهترین مکان برای گل گندمی اتاقی است که پنجره‌ی نسبتا بزرگ دارد.

گل گندمی یا عنکبوتی جزو انواع گیاه آپارتمانی سرزنده و زیبا است و برگ‌های تازه‌ی آن سریع رشد می‌کنند و گلدان را پر از برگچه‌های ریز بامزه می‌کنند. گل گندمی هم مانند گل سانسوریا و گل پتوس دستی در پاکسازی هوا دارد و فرمالئید و زیلین موجود در فضای خانه را تصفیه می‌کند.

 

گل پتوس و سانسوریا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سایر انواع گل آپارتمانی با نگهداری راحت

انواع گیاه آپارتمانی که نگهداری راحتی دارند و نیاز چندانی به رسیدگی ندارند، به پنج مورد بالا خلاصه نمی‌شوند و تعدادشان بیشتر است. گیاهان دیگری مثل برگ انجیری، بامبو، آلوئه‌ورا و شفلرا هم هستند که نگهداری‌شان بسیار راحت است.

جمع بندی:

  • استند گل انواع طبقه‌ای و ستونی دارد که بسته به نیازتان می‌توانید یکی را انتخاب کنید.
  • استند گل معمولا از چوب یا فلز ساخته می‌شود و البته نوع ترکیبی آن هم وجود دارد و باتوجه به چیدمان می‌توانید انتخاب کنید.
  • قیمت ساده‌ترین استند گل از 40 هزار تومان شروع می‌شود و استند گل جزو عناصر چیدمان گران‌قیمت محسوب نمی‌شود.
  • گل سانسوریا و گل پتوس و دراسنا و زاموفیلیا و گندمی جزو انواع گیاه آپارتمانی با نگهداری راحت هستند.
  • گل سانسوریا و گل پتوس و گل گندمی مواد شیمایی مضر در خانه را تصفیه می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *