آپارتمان‌نشینی

تامین امنیت خانه قبل از سفر

امنیت خانه

 

تامین امنیت خانه یکی از موضوعات مهمی است که به دلیل در ارتباط بودن با دارایی‌های مردم و امنیت جانی آنها اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. از طرف دیگر نیاز به امنیت یک نیاز روانی در ذهن بشر است که همواره و به صورت ذاتی وجود داشته و در زمره نیازهای ضروری انسان به شمار می‌آید. به همین دلیل هم انسان همواره به دنبال راه‌هایی گشته تا از بروز حادثه و اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند. یکی از موضوعاتی که تامین امنیت بیش از پیش در آن مطرح می‌شود مسافرت رفتن و ترک خانه است که رعایت نکات ایمنی قبل از سفر و ترک منزل کمک می‌کند تا با آسودگی خیال بیشتر سفر کنیم. این روزها با افزایش حجم مسافرت‌ها بی توجهی به مواردی که آنها را ساده فرض می‌کنیم می‌تواند جان و مال شهروندان زیادی را به خطر بیاندازد به همین علت هم برای خروج از منزل و پیش از ترک منزل از هر گونه عجله و شتاب باید خودداری شود و با نهایت دقت عمل و خونسردی تمامی اقدامات در جهت افزایش امنیت خانه اعمال گردد. در این مقاله ابتدا به نکاتی در ارتباط با نکات ایمنی در هنگام سفر پرداخته و سپس به موضوعات ایمنی در خصوص منزل می‌پردازیم.

نکات ایمنی برای سفر چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم رعایت نکات ایمنی قبل از سفر به مسافران کمک می‌کند که سفر مطمئن‌تر و دلپذیرتری را تجربه کنند و با آرامش خاطر بیشتری به مسافرت خود بپردازند. علاوه بر خسارت‌های جانی که که عدم توجه به ایمنی به همراه دارد، حوادث دیگری از جمله سرقت اسباب و اثاثیه منزل، جیب ‌بری، بیماری براثر رعایت نکردن مسایل بهداشتی، نگهداری نامناسب مدارک و غیره می‌تواند در سفر برای شما دردسر ساز شود. پس پیش از ترک منزل از نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم غافل نشوید.

 

افزایش امنیت خانه

 

 

با توجه به افزایش حجم مسافرت‌ها بی توجهی به مواردی که آنها را ساده فرض می‌کنیم می‌تواند جان و مال شهروندان زیادی را به خطر بیاندازد به همین علت هم برای خروج از منزل و پیش از ترک منزل از هر گونه عجله و شتاب باید خودداری شود و با نهایت دقت عمل و خونسردی تمامی اقدامات در جهت افزایش امنیت خانه اعمال گردد

 

  • امنیت خانه در سفر

یکی از نکات مهم ایمنی که قبل از سفر و ترک منزل باید رعایت کنید تامین امنیت خانه است. این کار را می‌توانید با استفاده از حفاظ‌ها و قفل‌های مناسب، بستن کانال کولرها و تامین امنیت پنجره‌ها و … انجام دهید. کار دیگری که می‌توان در هنگام سفر انجام داد این است که به یکی از آشنایان قابل اعتماد کلید منزل خود را بدهید تا در هنگام شب چراغ خانه شما را روشن کرده و صبح آن را خاموش کند. اگر اشیاء قیمتی در خانه دارید بهتر است آنها را به صندوق امانات بانک‌ها و مراکز دیگر بسپارید تا در صورت اتفاقات بعدی پشیمان نشوید.

 

ایمنی قبل از سفر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • پیشگیری از حادثه قبل از سفر

یکی دیگر از نکات ایمنی برای سفر، آن است که قبل از سفر، در برگه‌ای مجزا، داخل جیب لباس هر نفر از افراد خانواده اطلاعات  شخصی و مهم مربوط به گروه خونی، حساسیت‌های دارویی، سن، نام و نام خانوادگی و یک شماره تماس با آشنایان وجود داشته باشد تا در صورت وقوع هر گونه حادثه نیروهای امدادی از این اطلاعات بتوانند استفاده کنند. همچنین استفاده از دستگاه جی پی اس یا مکان یاب به شما کمک می‌کند تا در صورت سفر به مناطقی که دسترسی مردم و نیروهای امدادی کمتر است سریعتر بتوانید عمل کنید.

 

ایمنی قبل ترک منزل

 

 

 اگر اشیاء قیمتی در خانه دارید بهتر است آنها را به صندوق امانات بانک‌ها و مراکز دیگر بسپارید تا در صورت اتفاقات بعدی پشیمان نشوید یا در صورت امکان از درب‌های ضد سرقت و آکاردئونی استفاده کنید و برای پنجره‌های قفل‌های آهنی نصب کنید.

 

  • ایمنی در مکان‌های عمومی در مسافرت

زمانی که به سفر می‌روید اگر قصد بازدید از اماکن عمومی و شلوغ را دارید بهتر است مراقب اموال خود باشید. جیب برها اغلب در اماکن عمومی حضور دارند و به دلیل سرعت عمل بالایی که دارند می‌توانند به سرعت جیب و کیف شما را از اشیا گران قیمت و اسکناس خالی کنند. اگر با مامور پلیس روبرو شدید حتما از هویت و کارت شناسایی او مطمئن شوید.

  • احتیاط و آگاهی در هنگام مسافرت

قبل از سفر و رزرو هتل حتما از امنیت شخصی و ایمنی هتل یا مکانی که قصد سکونت در آن را دارید و محیط اطراف آن مطمئن شوید. برای مثال امنیت فرودگاه‌ها، هتل‌ها، بازار و غیره حتما باید قبل از سفر بررسی شوند. یکی دیگر از نکات ایمنی در سفر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که بهتر است از سوار شدن بر خودروهای شخصی در شهر یا کشور غریبه جدا خودداری کنید. در واقع بیش از آنکه در شهر یا کشور خودتان با احتیاط رفتار می‌کنید باید در مسافرت محتاط باشید.

 

ایمنی قبل ترک منزل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • نکات ایمنی برای سفر در طبیعت

یکی دیگر از نکات ایمنی برای سفر که باید قبل از سفر در ارتباط با مقابله با آنها باید تصمیم گیری کنید احتمال صاعقه و وجود حشرات موذی و آلرژی زا در مسافرت‌های طبیعت گردی است. زمانی که شما برای کمپینگ اقدام می‌کنید و هوا بارانی و ابری می‌شود باید این را بدانید که به سرعت چادر خود را ترک کنید چرا که میله‌های آلومینیومی این چادرها که آنها را نگه می‌دارند به انتقال انرژی برق در هنگام صاعقه کمک می‌کنند. یا اگر در این هنگام در حال شنا کردن در آب هستید حتما باید از این رسانا خارج شوید. بهترین گزینه در هنگام صاعقه خودرو است که انرژی الکتریسیته صاعقه را به سرعت به زمین منتقل می‌کند پس بهتر است تا تمام شدن آن در خودرو بمانید.

یکی دیگر از نکاتی ایمنی برای سفر که در گردشگری  در طبیعت باید به آن توجه کنید حشرات و به خصوص زنبورها هستند که اگر به حشره‌ای حساسیت دارید باید داروی درمانی آن را همراهتان داشته باشید و به همسفرانتان هم این نکته را یادآوری کنید. همچنین علائم آلرژی در محیط‌های طبیعی و در ارتباط با حشرات را نیز بشناسید و در صورت هر گونه علامت یا گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه کنید. یکی دیگر از خزندگان موجود در طبیعت مارها هستند که اگر شما در قلمرو آنها چادر زده باشید به شما آسیب می‌رسانند. علاوه بر این باید بدانید که آنها در فضاهای تاریک و لا به لای سنگ‌ها وجود دارند پس بهتر است از چادر زدن در مناطق مشکوک خودداری کرده و در هنگام کار با  جاهایی که شک دارید از دستکش استفاده کنید.

  • نکات ایمنی خودرو

یکی دیگر از نکات ایمنی برای سفر تامین امنیت خودرو است. خودرو شخصی یکی از متداول ترین وسایل برای مسافرت‌های جاده ای است که قبل از سفر حتما باید از ایمنی آن مطمئن شوید. بهتر است سرویس‌های خودرو که قبل از سفر به آن نیاز دارید را حتما بر روی خودروتان انجام دهید و برای این کار هم از تعمیرگاه‌های معتبر استفاده کنید. یکی دیگر از نکات ایمنی برای سفر با خودرو عدم استفاده از وسایلی است که موجب حریق می‌شوند، برای مثال شما نباید وسایلی همچون گاز پیکنیکی را در ماشین قرار دهید و قبل از سفر حتما یک کپسول آتش نشانی برای ماشین خود بخرید تا مطمئن‌تر سفر کنید.

 

ایمنی قبل از سفر

 

 

یکی دیگر از نکات ایمنی که باید در سفر مد نظر قرار دهید این است که جیب برها اغلب در اماکن عمومی حضور دارند و به دلیل سرعت عمل بالایی که دارند می‌توانند به سرعت جیب و کیف شما را از اشیا گران قیمت و اسکناس خالی کنند علاوه بر این اگر با مامور پلیس روبرو شدید حتما از هویت و کارت شناسایی او مطمئن شوید.

 

  • نکات ایمنی تجهیزاتی

قبل از سفر با خودرو بهتر است از پرکردن باک بنزین خودرو مطمئن شوید و همچنین تجهیزات ایمنی (عاج لاستیک‌ها، چراغ‌های راهنما، ترمز، تیغه برف پاک کن، کپسول آتش‌نشانی، زنجیر چرخ، علائم هشدار دهنده، جعبه کمک‌های اولیه و غیره) را به خصوص در مسافرت در فصول سرد سال همراه داشته باشید. از نکات دیگر به خصوص در سفرهای طبیعت گردی، همراه داشتن لوازمی همچون چراغ قوه، رادیو کوچک، چراغ اضطراری، نقشه راهنما و غیره است.

چه نکاتی باید قبل از ترک منزل برای افزایش امنیت خانه انجام داد؟

همانطور که همه ما می‌دانیم آمار سرقت در روزهایی که مردم به مسافرت می‌روند بیشتر از روزهای معمولی است که این مساله در روزهای تعطیل رسمی و عید پر رنگ تر است. علاوه بر رعایت این مساله قبل از سفر، رعایت نکاتی که از بروز حوادث و اتفاقات غیر منتظره در منزل در هنگام خالی بودن آن پیشگیری می‌کند بسیار ضروری است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

ایمنی قبل از سفر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • برای امنیت خانه اعلام عمومی نکنید

بهتر است برای افزایش امنیت خانه پیش از ترک منزل تمامی دوستان و آشنایان خود را در جریان این سفر قرار ندهید. یکی از مشکلاتی که این روزها رواج دارد اطلاع رسانی در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام است که برخی افراد تمام برنامه‌های سفر خود را در این صفحات قرار می‌دهند. در حالیکه کارشناسان معتقدند قبل از سفر برای افزایش امنیت خانه و پیشگیری از هر گونه سرقت در آن بهتر است تنها آشنایان و افراد بسیار نزدیک و صمیمی از سفر ما آگاه شوند.

  • از چندین قفل برای درب‌ها و پنجره‌ها برای امنیت خانه استفاده کنید

یکی دیگر از نکاتی که برای افزایش امنیت خانه به مسافران شدیدا توصیه می‌شود آن است که درب خانه خود را با یک یا چند قفل اضافی ببندند. اگر از درب‌های آکاردئونی استفاده می‌کنید حتما دو قفل پایین و بالای آن بسته باشند. هر گونه پنجره و راه‌های ورودی همچون حیاط خلوت را بسته نگه داشته و برای افزایش امنیت آن از دزدگیر استفاده کنید. قبل از سفر كلیه درهای ورودی و خروجی منزل شامل درب اصلی و كلیه اتاقها را دقیقاً بررسی و كنترل کنید و از سالم بودن قفل آنها مطمئن شوید.

  • کلید را در مکان امنی قرار دهید

قبل از سفر، و پیش از ترک منزل بهتر است این را بدانید که قرار دادن کلید در جاهایی که برای سارقان هم شناسای شده اند همچون زیر جاکفشی، داخل گلدان و یا وسایلی که دم در ورودی هستند امنیت خانه شما را تهدید می‌کنند. شما بهتر است برای افزایش امنیت خانه کلید را همراه خود داشته باشید یا یدک آن را در صورت نیاز به فردی قابل اعتماد بسپارید و تمامی گزینه‌هایی را که اشاره کردیم به فراموشی بسپارید زیرا اینها اولین گزینه سارقان برای جستجو هستند.

 

امنیت خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • برق زنگ منزل را قطع کنید

یكی از عواملی كه باعث آتش سوزی می‌شود، اتصال زنگ منازل است  كه در اثر فشار دادن زنگ آنها  توسط میهمانان و همسایگان این زنگ‌ها دچار اتصالی شده و سپس ایجاد جرقه می‌کنند و انتقال این حرارت جرقه به روزنامه‌ها و فرش و موكت و مواد قابل اشتعال در خانه موجب آتش سوزی شده و در مدت زمانی کوتاه خانه دچار حریق گسترده می‌شود. پس برای افزایش امنیت خانه قبل از سفر و ترک منزل حتما زنگ ورودی خانه را قطع کنید.

  • مراقب وسایل در بالکن و حیاط باشید

ظروف بنزین یا الكل و غیره اگر در پشت پنجره خانه شما باقی بمانند و آفتاب بر روی آن بتابد آتش میگیرند، پس دیکی دیگر از نکات در افزایش امنیت خانه که پیش از ترک منزل باید به آن توجه کنید این است که از قراردادن هرگونه وسیله اضافی و یا اثاثیه منزل در بالکن منزل خود خودداری کنید چرا که در اثر وزش باد احتمال سقوط اجسام برروی سر عابران وجود دارد و یا در اثر افتادن مواد اشتعال زا، امکان آتش سوزی به وجود می آید پس بهتر است از قرار دادن این وسایل در بالکن و حیاط  که به سرعت آتش می‌گیرند پرهیز کنید.

 

نکات ایمنی ترک منزل

 

 

 بهتر است برای افزایش امنیت خانه کلید آن را همراه خود داشته باشید یا یدک آن را در صورت نیاز به فردی قابل اعتماد بسپارید و آنها را در جاهایی همچون زیر جاکفشی، داخل گلدان و یا وسایلی که دم در ورودی هستند قرار ندهید زیرا این موارد اولین گزینه سارقان برای جستجو هستند.

 

  • مراقب اسناد رسمی خود باشید

یکی دیگر از نکات ایمنی برای سفر، قرار دادن مدارک و اسناد رسمی همچون سندها و غیره در یک گاوصندوق یا مکان امن است. همچنین قبل از سفر باید بدانید که در هنگام مسافرت به هیچ وجه ، کارت شناسایی و یا گذرنامه خود را در جایی به امانت نگذارید.

  • برای امنیت خانه از آژیر خطر استفاده کنید

یکی دیگر از گزینه‌ها به منظور تامین امنیت خانه استفاده از آژیر خطر است. بر اساس آمارهای اعلام شده آن دسته از خانه‌هایی که به آژیر خطر مجهز هستند در مقایسه با خانه‌هایی که این آیتم امنیتی را ندارند، کمتر مورد سرقت قرار می‌گیرند چرا که این موضوع باعث می‌شود تا سارقان بدون آنکه بتوانند وسیله را به سرقت ببرند، به محض به صدا در آمدن آژیر خطر مکان را ترک کنند.

 

افزایش امنیت خانه

 

در همین رابطه بخوانید:

 

  • جهت امنیت خانه شیر آب و گاز را ببندید

یکی دیگر از نکات ایمنی برای سفر که قبل از سفر باید به آن توجه کنید بستن شیرهای آب و گاز و بررسی رایزرها است. به احتمال زیاد بارها در صفحات حوادث روزنامه‌ها یا اخبارهای رسمی شنیده اید که امنیت خانه با حوادثی همچون نشت گاز یا آبگرفتگی از بین رفته است پس قبل از سفر همه این نکات را به دقت بررسی کنید. همچنین از وصل بودن برق اصلی مطمئن شوید زیرا در صورت قطع بلند مدت برق ممکن است وسایل موجود در یخچال و فریزر شما فاسد شوند و با این کار از این اتفاق جلوگیری می‌شود. سیستم اعلام و اطفاء حریق را چک کرده و از باز بودن منافذ ورودی و خروجی آن مطمئن شوید.

جمع بندی

  • تامین امنیت خانه یکی از موضوعات مهمی است که به دلیل در ارتباط بودن با اموال و دارایی‌های مردم و امنیت جانی آنها اهمیت چند برابری پیدا کرده است.
  • علاوه بر خسارت‌های جانی که که عدم توجه به ایمنی به همراه دارد، حوادث دیگری از جمله سرقت اسباب و اثاثیه منزل، جیب ‌بری، بیماری براثر رعایت نکردن مسایل بهداشتی، نگهداری نامناسب مدارک و غیره می‌تواند در سفر برای افراد دردسر ساز شود.
  • به منظور تامین امنیت خانه می‌توانید از حفاظ‌ها و قفل‌های مناسب، بستن کانال کولرها و تامین امنیت پنجره‌ها با استفاده از میله‌های آهنی و … استفاده کنید.
  • یکی دیگر از نکات ایمنی در سفر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که بهتر است از سوار شدن بر خودروهای شخصی در شهر یا کشوری که در آن غریبه هستید، جدا خودداری کنید.
  • قبل از سفر بهتر است سرویس‌های خودرو که قبل از سفر به آن نیاز دارید را حتما بر روی خودروتان انجام دهید و برای این کار هم از تعمیرگاه‌های مجاز و معتبر استفاده کنید.
  • سفرتان را در شبکه‌های مجازی به اشتراک نگذارید. کارشناسان معتقدند قبل از سفر برای افزایش امنیت خانه و پیشگیری از هر گونه سرقت در آن بهتر است تنها آشنایان و افراد بسیار نزدیک و صمیمی از سفر شما آگاه شوند.
  • به منظور افزایش امنیت خانه کلید آن را همراه خود داشته باشید یا یدک آن را در صورت نیاز به فردی قابل اعتماد بسپارید و آنها را در جاهایی همچون زیر جاکفشی، داخل گلدان و یا وسایلی که دم در ورودی هستند قرار ندهید.
  • یکی دیگر از نکات در جهت تامین امنیت خانه این است که از قراردادن هرگونه وسیله اضافی و یا اثاثیه منزل در بالکن منزل خود خودداری کنید چرا که در اثر وزش باد احتمال سقوط اجسام برروی سر عابران وجود دارد و یا در اثر افتادن مواد اشتعال زا، احتمال آتش سوزی به وجود می آید.
  • قبل از سفر و ترک منزل از بستن شیرها آب و گاز مطمئن شوید و رایزرها و خروجی و ورودی سیستم اعلام و اطفاء حریق را بررسی کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *