آپارتمان‌نشینی

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

گل آپارتمانی

 

خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و یا تراس خودنمایی می‌کنند. افرادی که زمان کمتری برای رسیدگی به گل آپارتمانی دارند، گیاهان آپارتمانی مقاوم مانند انواع کاکتوس‌ها را برای سبزی و طراوت بخشیدن به خانه استفاده می‌کنند. اگر هم فرصت بیشتری برای رسیدگی داشته باشند از نمونه‌های دیگر گیاهان آپارتمانی مثل فیکوس، گل عنکبوتی، سرخس و سانسوریا و… استفاده می‌کنند. گل بامبو هم که به دلایل زیادی مهمان بسیاری از خانه‌ها است.

در این مقاله قصد داریم چند گل آپارتمانی معرفی کنیم، شاید بتوانیم یک باغچه از گل‌ و گیاه آپارتمانی در گوشه‌ای از آپارتمان داشته باشیم.

گیاه آپارتمانی

گل آپارتمانی در واقع گیاهی است که نیاز به توجه و مراقبت زیادی ندارد. اما به این معنی نیست که زمان نگهداری گیاهان آپارتمانی مسئولیت‌پذیر نباشیم، حتی اگر از گیاه آپارتمانی مقاوم مثل کاکتوس نگهداری می‌کنیم. گل و گیاه چه آپارتمانی باشد و چه نباشد نیاز به آب کافی، نور مناسب و خاک دارد.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که در نگهداری گیاه آپارتمانی شکست خوردید و هر بار گل آپارتمانی که از آن نگهداری می‌کردید، خشک یا پژمرده شده، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا علاوه‌بر معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم، با نحوه نگهداری صحیح آنها آشنا شوید.

 

گل سانسوریا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

گل آپارتمانی کالانکوئه

اگر از افرادی هستید که دوست دارید گیاه آپارتمانی شما گل هم بدهد، کالانکوئه انتخاب مناسبی برای شما است. این گل آپارتمانی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است. کالانکوئه از گیاهان بومی ماداگاسکار است و بیش از 200 گونه مختلف دارد. کالانکوئه از تیره گل ناز است، دارای طول عمر بالا و در برابر خشکی و سرما بسیار مقاوم است.

همانطور که اشاره کردیم این گیاه آپارتمانی از دسته گیاهان گل‌دهنده است. اکثر افراد تصور می‌کنند که پس از اتمام فصل گل‌دهی از بین می‌رود، اما احتمال اینکه کالانکوئه مجدد گل دهد، زیاد است. کالانکوئه از گیاهان آپارتمانی است که به نیاز آبیاری زیاد دارد و دوست دارد نور زیاد و غیر مستقیم به برگ‌ها و گل‌هایش بتابد.

گل آپارتمانی کالانکوئه در آغاز فصل سرد در طیف رنگی قرمز، زرد، سفید، سرخابی وارد بازار می‌شود. این گل آپارتمانی دارای گل‌های ریز با گلبرگ‌های چهارتایی و برگ‌های گوشتی است. ساقه‌های کالانکوئه در سال اول آبدار  شکننده است و در سال دوم چوبی و شکننده است.

 

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 

 

گل آپارتمانی کالانکوئه در آغاز فصل سرد در طیف رنگی قرمز، زرد، سفید، سرخابی وارد بازار می‌شود. این گل آپارتمانی دارای گل‌های ریز با گلبرگ‌های چهارتایی و برگ‌های گوشتی است. ساقه‌های کالانکوئه در سال اول آبدار  شکننده است و در سال دوم چوبی و شکننده است.

 

نحوه نگهداری کالانکوئه

کالانکوئه در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم است ولی لازم است که از نحوه نگهداری آن اطلاع کافی داشته باشید. در سطرهای بالا اشاره کردیم که گیاه آپارتمانی کالانکوئه از دسته گیاهانی است که نیاز به آبیاری زیاد دارد، اما نحوه آبیاری آن بسیار مهم است. خاک این گل آپارتمانی باید در بین دو آبیاری کاملا خشک باشد. قبل از اقدام به آبیاری دقت کنید که خاک خشک باشد. آب زیاد باعث فاسد و پوسیده شدن ریشه گیاه می‌شود. زهکش خاک نیز باید به گونه‌ای باشد که آب به سرعت از خاک خارج شود تا ریشه‌ها پوسیده نشوند. کلانکوئه از گیاهان آپارتمانی مقاوم است و در برایر آفات و حشرات مقاومت بالایی دارد اما گاهی مورد حمله شته قرمز قرار می‌گیرد. کالانگوئه نیاز به نور زیاد ولی به صورت غیر مسقیم دارد. بهترین جا برای نگهداری این کالانکوئه پشت پنجره و یا تراس است.

 

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سانسوریا گل آپارتمانی مقاوم

زبان مادرشوهر، شمشیری ازاسامی است که گیاه سانسوریا به آن معروف است. به دلیل مقاومت و سختی برگ‌ها به زبان مادرشوهر معروف و به خاطر شکل تیز و خاص برگ‌ها به گیاه شمشیری شهرت دارد. سانسوریا از گیاهان بومی غرب آفریقا است و 60 گونه مختلف دارد.

سانسوریا با برگ‌های نواری و سبز رنگش از گیاهان آپارتمانی مقاوم است. برگ‌های سربالا و نواری مانند گیاه سانسوریا جلوه‌ای خاص به دکوراسیون خانه می‌دهد. سانسوریا از گیاهان آپارتمانی است که آب کم و محیط کم نور را تحمل می‌کند البته این گیاه نور مستقیم و زیاد را دوست دارد. سانسوریا عمر نسبتا طولانی دارد و برای افرادی که نمی‌توانند زمان زیادی را برای نگهداری گیاه آپارتمانی صرف کنند مناسب است.

گیاه سانسوریا دو گونه بلند و کوتاه دارد. سانسوریا پا کوتاه، برگ‌ها مستقیم از خاک خارج می‌شوند، این گونه سانسوریا ساقه زیرزمینی به نام ریزوم دارد که برگ‌ها مستقیم از روی آن از خاک سر در می‌آورند. چند سالی است که کاکتوس سانسوریا که نوک آنها تیز و رنگی است به بازار آمده.

رنگ‌هایی که به سر برگ‌های این نوع سانسوریا می‌زنند، نوعی رنگ طبیعی گیاه است که با دستگاه مخصوص زده شده‌اند و هم‌زمان با رشد سانسوریا این رنگ نیز کش می‌آید. معمولا در نگاه اول تصور می‌شود که این رنگ طبیعی متعلق به خود گیاه سانسوریا است. سانسوریا رنگی وارداتی و از نوع نیزه‌ای است.

این گل آپارتمانی مقاوم از دسته گیاهان آپارتمانی است که گل می‌دهد. در پاییز بخش میانی سانسوریا گلی به رنگ سبز و سفید می‌روید. این گل جذابیت زیادی ندارد ولی بسیار معطر است. سانسوریا جز گیاهان آپارتمانی است که به تصفیه هوا کمک زیادی می‌کند. سانسوریا برخلاف دیگر گل‌های آپارتمانی در شب اکسیژن تولید می‌کنند.

سانسوریا سم کمی دارد ولی اگر حیوان خانگی دارد، از نگهداری این گیاه چشم‌پوشی کنید، سم این سانسوریا باعث مسمومیت در حیوانات می‌شود.

 

گل آپارتمانی سانسوریا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نحوه نگهداری سانسوریا

همانطور که اشاره کردیم سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که نسبت به آبیاری و نور کم مقاوم است. زمان آبیاری این گیاه دقت کنید که خاک گیاه کاملا خشک باشد. آب زیاد باعث می‌شود که ریشه‌های سانسوریا پوسیده شود. سانسوریا دمای 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، اما دمای مطلوب سانسوریا 16 درجه سانتی‌گراد است.

سانسوریا یه رشد در گلدان‌های کوچک علاقه دارد و جای کمی را اشغال می‌کند. معمولا گلدان سانسوریا هر سه سال یکبار نیاز به تعویض دارد. رشد سانسوریا کند است.

 

گل آپارتمانی سانسوریا

 

 

سانسوریا یه رشد در گلدان‌های کوچک علاقه دارد و جای کمی را اشغال می‌کند. معمولا گلدان سانسوریا هر سه سال یکبار نیاز به تعویض دارد. رشد سانسوریا کند است.

 

گل بامبو از گیاهان آپارتمانی محبوب

گل بامبو از جمله گیاهان آپارتمانی محبوب بین ایرانیان است. شاید یکی از دلایل محبوبت گل بامبو نگهداری آسان و بی‌دردسر آن است. همه افراد تجربه نگهداری از گل بامبو را در خانه دارند. گیاه بامبو برای افرادی که مشغله زیاد دارند و فرصت ندارند مدام یه گیاهان آپارتمانی خود رسیدگی کنند، مناسب است. اگر تا به حال تجربه نگهداری از گیاهان آپارتمانی را ندارید، گل بامبو برای نگهداری انتخاب مناسبی است.

گل بامبو بومی غرب آفریقا و نواحی شرق جنوب آسیا است. تاکنون بیش از 622 گونه گیاه بامبو شناخته شده که قطر و ضخامت‌های متفاوتی دارند. بهترین نوع گل بامبو در کشورهای آسیای شرقی مانند چین و ژاپن، همچنین هند کشت می‌شود. گل بامبو به صورت بوته‌های به هم فشرده شده رشد می‌کنند و می‌توانند ارتفاعی بیش از یک و نیم متر داشته باشند.

گل بامبو انواع مختلفی دارد و مهم‌ترین گونه‌های آن شامل بامبوی جوان، بامبوی برگ سبز، بامبوی طلایی و گل بامبو ابلق است. گل بامبو از لحاظ نوع پیچ  نیز به سه دسته تقسیم می‌شود، گل بامبو با پیچ فنری و گل بامبو با پیچ O و در آخر گل بامبو با پیچ فنری.

گل بامبو از گیاهان آپارتمانی است که در اثر مساعدت آب و هوا و رسیدگی مناسب بلند می‌شود و برگ‌های آن رشد می‌کند. البته بلند شدن بیش از حد گل بامبو و رشد برگ‌های آن چهره زیبایی به گیاه نمی‌دهد و گاهی باعث شکسته شدن گل بامبو می‌شود. بنابراین زمانی که احساس کردید گل بامبو شما بیش از اندازه رشد کرده، برگ‌های آن را با یک قیچی تمیز بچینید، برگ‌های چیده شده گل بامبو را می‌توانید درآب نگهداری کنید و اما رشدی نخواهند کرد.

 

گل بامبو

 

 

زمانی که احساس کردید گل بامبو شما بیش از اندازه رشد کرده، برگ‌های آن را با یک قیچی تمیز بچینید، برگ‌های چیده شده گل بامبو را می‌توانید درآب نگهداری کنید و اما رشدی نخواهند کرد.

 

نگهداری گل بامبو

گل بامبو از گیاهان آپارتمانی مقاوم است و برای نگهداری نیاز به خاک ندارد و در آب نگهداری می‌شود. آبی که گل بامبو را در آن نگهدار می‎‌کنید باید فاقد کلر باشد. بنابراین آب را در ظرفی بریزید و گوشه‌ای بگذارید تا کلر آن از بین برود. سپس داخل گلدان گل بامبو بریزید. گلدانی که گل بامبو را در آن نگهداری می‌کنید شیشه‌ای باشد، طوری که ریشه‌های این گیاه آپارتمانی به وضوح دیده شود.

هرگز گل بامبو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. گل بامبو در اثر قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید آسیب می‌بیند، اما نباید گل بامبو را در فضای تاریک نیز قرار دهید. گل بامبو را در معرض نور خورشیدی که از پنجره تابیده می‌شود و فیلتر شده قرار دهید. آب بامبو را هر 15 روز یکبار تازه کنید و کود مخصوص را برای تغذیه تقویت گل بامبو اضافه کنید.

 

گل بامبو

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نگهداری گل آپارتمانی مانند گل داوودی

اگر از افرادی هستید که علاقه دارید گیاه آپارتمانی شما گل بدهد، گل داوودی انتخاب مناسبی است. داوودی گیاه ملی ژاپن است و بیش از 200 گونه دارد و خاستگاه اصلی آن شرق آسیا است. داوودی گل آپارتمانی زینتی است و به فضای خانه طراوت و شادابی می‌بخشد. گل داوودی به شرطِ شرایط مساعد می‌توانید در آپارتمان نگهداری کنید. گل داوودی از دسته گل‌های آپارتمانی است که در فصل پاییز و اوایل زمستان گل می‌دهد.

گل داوودی عاشق نور خورشید است و هرچه بیشتر نور دریافت کند بهتر رشد می‌کند. خاک گل داوودی باید همواره مرطوب باشد ولی غرقاب نشود. گل داوودی یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که ترکیبات سمی هوا مانند آمونیاک، بنزن، فرمالدئید را از بین می‌برد. گل داوودی سمی است بنابراین اگر کودک و یا حیوان خانگی دارید از نگهداری این گل آپارتمانی خوداری کنید.

 

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • بعضی افراد زمان زیادی ندارند که به گیاهان آپارتمانی رسیدگی کنند ولی علاقه دارند که گیاه آپارتمانی نگهداری کنند.
  • گل‌هایی مانند کالانکوئه و داوودی برای نگهداری در آپارتمان مناسب هستند.
  • گل آپارتمانی نیاز به آب، نور، خاک مناسب برای نگهداری در فضای بسته آپارتمان دارد.
  • گل بامبو یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که برای اولین تجربه نگهداری در گل در آپارتمان مناسب است.

 

مطالب مرتبط

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

چگونه یک باغچه آپارتمانی داشته باشیم؟

خانه‌ها بدون حیاط شدند ولی نگهداری از گل و گیاه فراموش نشده در هر آپارتمانی که پا بگذاریم گوشه‌ای از آن چند کاکتوس با سبزی و طراوت‌شان خودنمایی می‌کنند. اگر […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

یک نظر در مورد “گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *