آموزش و مشاوره مالی

طرح مسکن ملی و هر آنچه که باید بدانید

طرح مسکن ملی

 

مسکن و داشتن سرپناه یکی از مهم‌ترین و از نیازهای اولیه بشر است که با گذشت زمان و پیشرفت در حوزه ساخت و ساز رونق بیشتری پیدا کرده است. احتمالا نام طرح اقدام ملی مسکن به گوش شما هم خورده باشد ولی خیلی از ما تفاوت آن را با مسکن مهر نمی‌دانیم. در واقع این طرح برای تکمیل کردن طرح ناتمام مسکن مهر مطرح شده  است و قرار بر این است که در طی چند مرحله به اجرا در بیاید. زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تامین می‌شود و در این طرح سعی بر این است که مشکلات طرح مسکن مهر رفع شود. در ادامه شرایط ثبت نام در طرح مسکن ملی و البته موقعیت جغرافیایی مسکن ملی تهران و مشهد و سایر شهرها صحبت خواهیم کرد.

شروع  این طرح موجب شده تا قیمت ملک در شهرهای بزرگ تغییرات محسوسی را تجربه کند و تا حدودی از قیمت و هزینه اجاره بهای آن کاسته شود که احتمالا پس از ثبت نام در این طرح و با آغاز ارائه این واحدهای مسکونی به متقاضیان آنها باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن باشیم. در این طرح در کنار تکمیل 500 هزار واحد ناتمام مسکن مهر دولت اقدام به احداث 200 هزار واحد مسکن روستایی در کل حدود یک میلیون و 100 هزار واحد مسکونی احداث خواهد کرد.

در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نمی‌شود بلکه تعداد طبقات در این طرح نهایتا 7 طبقه خواهد بود. شرایط این طرح به این صورت است که متقاضیان باید از شرایط زیر برخوردار باشند: متاهل باشند، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن تا کنون استفاده نکرده باشند و شرایط طرح مسکن ملی برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و غیره را نیز داشته باشند.

 

انبوه‌سازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در کنار شرایط طرح مسکن ملی این نکته نیز حائز اهمیت است که واحدهای مسکونی این  طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن 75 تا 100 میلیون تومان پس از ثبت نام در طرح وام پرداخت می‌شود که این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود که این وام‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت خواهند شد و متقاضی باید در یک بازه ۱۲ ساله اقساط این وام را بازپرداخت کند و در روش ساده و پلکانی باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت شود.

 در بازپرداخت به‌ روش ساده متقاضی که وام دریافت می‌کند باید برای تسهیلات برابر با ۱۰۰ میلیون تومان تقریباً هر ماه یک میلیون و ۹۹۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. کل مقدار بازپرداخت شده توسط متقاضی این طرح در این روش تقریباً ۲۴۵ میلیون تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم ۱۴۵ میلیون تومان برای این وام سود پرداخت خواهد کرد.

در روش پلکانی وام مقدار اقساط از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان در سال دوازدهم افزایش می‌یابد. کل مقدار بازپرداخت شده در سال دوازدهم تقریباً بالغ بر ۲۶۰ میلیون تومان و سود آن ۱۶۰ میلیون تومان است.

برای وام ۷۵ میلیون تومانی نیز فرد متقاضی طرح بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود به ‌روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان پرداخت می‌کند. در روش پلکانی برای وام ۷۵ میلیون تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و ۱۴۴ هزار تومان آغاز می‌شود و در سال دوازدهم به یک میلیون و ۵۸۲ هزار تومان می‌رسد. میزان سود در این روش نیز تقریباً ۱۲۰ میلیون تومان است.

 در ادامه به شرایط طرح مسکن ملی، نکات مربوط به ثبت نام طرح مسکن ملی و ویژگی‌های خانه‌های این طرح پرداخته و استان‌ها و شهرهایی را که در این طرح قرار گرفته اند مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

طرح مسکن ملی

 

 

طرح اقدام ملی مسکن برای تکمیل کردن طرح ناتمام مسکن مهر مطرح شده  است و قرار بر این است که در طی چند مرحله به اجرا در بیاید. زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تامین می‌شود و در این طرح سعی بر این است که مشکلات طرح مسکن مهر رفع شود.

 

شرایط ثبت نام طرح مسکن ملی

شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی به شرح زیر باشد:

  • متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.
  • ثبت نام این طرح برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.
  • متأهل باشند اما بانوان مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند.
  • سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند.
  • متقاضیان این طرح نباید هیچ گونه منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه داشته باشند.
  • فرد متقاضی باید توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن که از توانایی پرداخت اقساط ماهانه جدا است را داشته باشد.
  • فرد متقاضی ثبت نام این طرح ملی باید امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت بر تسهیلات بانکی را داشته باشد.
  • توانایی متقاضی برای پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی.

 

طرح مسکن ملی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در این پروژه ۵۰ تا ۶۰ درصد از واحد‌های مسکونی این پروژه مربوط به سازنده است و ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن هم مربوط به سهم دولت است . متقاضیان بعد از دارا بودن شرایط طرح مسکن ملی و ثبت نام طرح مسکن ملی و سپس تایید شدن و ارسال مدارک در ابتدا و در هنگام عقد قرارداد باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند و باقی مانده آن ۱۵ درصد از مبلغ را در پایان فوندانسیون، ۲۵ درصد در پایان مرحله اسکلت، ۲۵ درصد در پایان سفت کاری، ۲۰ درصد در پایان نازک کاری و ۱۵ درصد باقی مانده را هم در هنگام تحویل کلید باید پرداخت کنند و تسهیلات این طرح هم از سوی بانک مستقیما به این پروژه‌ها تزریق می‌شود.

مراحل اقدام طرح ملی مسکن شامل موارد زیر است:

  • مرحله اول: ثبت ‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن
  • مرحله دوم: ارسال مدارک مورد نیاز از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر
  • مرحله سوم: مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام
  • مرحله چهارم: استعلام بانک در مورد متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه
  • مرحله پنجم: انتخاب طرح مورد نظر
  • مرحله ششم: پرداخت پیش‌ پرداخت ۳۰ درصدی مشخص شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی
  • مرحله هفتم: شروع ساخت واحد مسکونی
  • مرحله هشتم: تحویل واحد مسکونی

 

طرح مسکن ملی تهران

 

 

واحدهای مسکونی این طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن 75 تا 100 میلیون تومان پس از ثبت نام طرح مسکن ملی وام پرداخت می‌شود که این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود .

 

چه کسانی می‌توانند از طرح مسکن ملی استفاده کنند؟

هدف طرح مسکن ملی، خانه دار کردن 6 دهک جامعه است که این روزها در حال عملیاتی کردن است. تخصیص مسکن برای دهک‌های یک و دو توسط نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده‌ای در اختیار آنها زمین قرار داده است. در واقع شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که برای کسانی قابل استفاده است که پیش از این تاریخ از اقدامات دولتی برای خانه دار شدن استفاده نکرده باشند به عبارت دیگر در ثبت نام طرح مسکن ملی شما یک بار اجازه دارید تا از امکانات دولتی استفاده کنید.

 

انبوه‌سازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همچنین تمامی کسانی که در صندوق پس ‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. علاوه‌بر این فرهنگیان نیز می‌توانند از طرح مسکن ملی، برای خانه‌دار شدن استفاده کنند به این صورت که در این طرح  برای فرهنگیان یکی از شروط این تفاهم نامه برای خانه دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند و تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند.

به طور میانگین قیمت تمام شده ساخت واحد‌های مسکونی در استان تهران در طرح اقدام ملی مسکن هر متر حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان است و یک واحد مسکونی ۸۰ متری حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای یک متقاضی تمام می‌شود که بخشی از این قیمت هم از طریق تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی تامین می‌شود.

 

انبوه‌سازی

 

 

در ابتدای تصمیم دولت مبنی بر ساخت مسکن‌های ملی ابتدا قرار بود این طرح در شهرهای جدید پرند و پردیس برای طرح مسکن ملی تهران و هشتگرد در استان البرز، اجرایی شود اما در مرحله دوم ثبت نام  شهرهای زنجان، اصفهان، خراسان جنوبی، مسکن کرمان و هرمزگان نیز به لیست قبلی اضافه شدند.

 

خانه های طرح مسکن ملی چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در ارتباط با مسکن مهر وجود داشت تعداد زیاد طبقات آن بود که در کنار حاشیه نشینی و عدم وجود امکاناتی مانند حمل و نقل عمومی و امنیت پایین دردسرهایی را برای ساکنان آنها به وجود آورده بود. به همین علت هم دولت در راستای مرتفع کردن این مشکلات در طرح اقدام ملی مسکن در نظر دارد طبقات این ساختمان‌ها را حداکثر تا 7 طبقه بسازد و تا حد امکان در نزدیکی شهرها و جایی غیر از حاشیه شهرها اقدام به ساخت کند.

 

مسکن مهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

البته کیفیت ساخت مسکن‌های طرح ملی وابسته به نظارت بر انبوه‌سازان است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و نباید از این نکته نیز غافل شد که عدم ساخت خانه در حاشیه شهرها خود موجب افزایش هزینه زمین می‌شود و همین موضوع باعث افزایش واحدهای مسکونی در این طرح خواهد شد.

در کدام شهرها طرح  مسکن ملی اجرا می شود؟

در ابتدای تصمیم دولت مبنی بر ساخت مسکن‌های ملی ابتدا قرار بود این طرح در شهرهای جدید پرند و پردیس برای طرح مسکن ملی تهران و هشتگرد در استان البرز، اجرایی شود اما در مرحله دوم ثبت نام طرح مسکن ملی زنجان، طرح ملی مسکن اصفهان، خراسان جنوبی، طرح ملی مسکن کرمان و هرمزگان نیز به لیست قبلی اضافه شدند.

 

مسکن مهر

 

 

با توجه به مشکلات مسکن مهر در ارتباط با حاشیه نشینی، عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی و انبوه سازی، دولت در راستای مرتفع کردن این مشکلات در طرح اقدام ملی مسکن در نظر دارد طبقات این ساختمان‌ها را حداکثر تا 7 طبقه بسازد و تا حد امکان در نزدیکی شهرها و جایی غیر از حاشیه شهرها اقدام به ساخت کند.

 

 ثبت نام طرح مسکن ملی کرمان برای شهرهای شهرهای کرمان، سیرجان، بم، بزنجان، ریحان، هماشهر، جوزم، دهج، شهداد، اندوهجرد، گلباف، جوپار، ماهان، خاتون آباد، ارزوئیه، محی آباد، باغین، چترود، هجدک، رابر، فهرج، نرماشیر، نظام‌شهر، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، منوجان، رودبار، قلعه‌گنج و فاریاب و ثبت نام طرح ملی مسکن  اصفهان برای شهرهای کاشان، قمصر، جوشقان قالی، نایین و انارک، در استان خراسان جنوبی در شهرهای بیرجند، طبس و نهبندان و در طرح ملی مسکن زنجان در شهرهای زنجان و آب بر و در استان هرمزگان برای شهر جاسک انجام می‌شود.

در طرح مسکن ملی اصفهان شهرهای بهارستان، ساکنان پنج شهرستان فلاورجان، لنجان، خمینی شهر، نجف‌آباد و اصفهان و ساکنان سراسر استان در این طرح حضور دارند.

طرح مسکن ملی مشهد  در ۳۴ شهر خراسان رضوی شامل سبزوار، تربت‌حیدریه، کاشمر، تایباد، درگز، گناباد، بردسکن، خواف، رباط سنگ، روداب، ششتمد، کاخک، درود، قدمگاه، خرو، سنگان، قاسم آباد، مزداوند، قلندرآباد، سفیدسنگ، فرهادگرد، انابد، جنگل، رشتخوار، شهرزو، کندر، یونسی، همت آباد، جغتای، نقاب، داورزن، گلبهار، بینالود و مشهد انجام می‌گیرد.

 

مسکن مهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سهمیه طرح مسکن ملی شیراز در این طرح ۱۱ هزار و ۸۸۱ واحد است که ۲ هزار و ۹۸۹ واحد در قالب تولید مسکن مشارکتی، سه هزار و ۳۷۳ واحد در قالب واگذاری زمین ۹۹ ساله، ۴۹۰ واحد تامین زمین برای اقشار ویژه و همچنین یک هزار و ۶۷۲ واحد تکمیل واحدهای نیمه تمام خریداری شده و نیمه تمام در قالب مشارکت را شامل می‌شود.

در  طرح مسکن ملی تبریز در مرحله اول این طرح ثبت نام برای ۱۱ هزار و ۹ واحد در استان انجام شده که از این تعداد ۲ هزار و ۳۵۰ واحد در تبریز و ۶ هزار و ۵۰۰ واحد در شهر جدید سهند و بقیه در سایر شهرهای استان ثبت نام شده است.

در طرح مسکن ملی قم یک هکتار زمین برای این طرح در قم به بنیاد مسکن تحویل داده شده است و این طرح در حال حاضر در حال مطالعه و اخذ مشاوره است که در این طرح اقدام ملی مسکن ۹۰۰ واحد پیش بینی شده ولی چشم انداز و برنامه ریزی این اداره در حوزه مسکن ساخت بیش از ۲ هزار واحد مسکونی خواهد بود.

شرایط جدید طرح مسکن ملی در سال 1400

معاون مسکن و ساختمان گفت: تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است ضمن آنکه ثبت‌نام مجدد طرح اقدام ملی مسکن از ۱۷ خرداد سال 1400 در ۲۳۰ شهر آغاز خواهد شد.

محمود زاده افزود: زمین احداث مسکن ملی در ۲۳۰ هزار شهر تامین شده و از هفته آینده مرحله مجدد ثبت‌نام در شهر‌هایی که زمین برای آن‌ها تامین شده آغاز خواهد شد. با مصوبه دولت تسهیلات اختصاص یافته به مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و تولید مستمر مسکن در دستور کار است.

نخست افتتاح‌های طرح اقدام ملی مسکن آبان‌ماه سال گذشته انجام شده بود.

 

مسکن مهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • مسکن و داشتن سرپناه یکی از مهم‌ترین و از نیازهای اولیه بشر است که با گذشت زمان و پیشرفت در حوزه ساخت و ساز رونق بیشتری پیدا کرده است.
  • شروع طرح اقدام ملی مسکن موجب شده تا قیمت ملک در شهرهای بزرگ تغییرات محسوسی را تجربه کند و تا حدودی از قیمت و هزینه اجاره بهای آن کاسته شود که احتمالا پس از ثبت نام این طرح و با آغاز ارائه این واحدهای مسکونی به متقاضیان آنها باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن باشیم
  • شرایط طرح اقدام ملی مسکن به این صورت است که متقاضیان باید از شرایط زیر برخوردار باشند: متاهل باشند، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن تا کنون استفاده نکرده باشند و شرایط این طرح برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و غیره را نیز داشته باشند.
  • واحدهای مسکونی این طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن 75 تا 100 میلیون تومان پس از ثبت نام در طرح وام پرداخت می‌شود که این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود.
  • ثبت نام در این طرح برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.
  • تخصیص مسکن برای دهک‌های یک و دو توسط نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده‌ای در اختیار آنها زمین قرار داده است.
  • کیفیت ساخت مسکن‌های طرح ملی وابسته به نظارت بر انبوه سازان است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و نباید از این نکته نیز غافل شد که عدم ساخت خانه در حاشیه شهرها خود موجب افزایش هزینه زمین می‌شود و همین موضوع باعث افزایش واحدهای مسکونی در این طرح خواهد شد.
  • تمامی کسانی که در صندوق پس ‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.
  • در ابتدای تصمیم دولت مبنی بر ساخت مسکن‌های ملی ابتدا قرار بود این طرح در شهرهای جدید پرند و پردیس برای طرح مسکن ملی تهران و هشتگرد در استان البرز، اجرایی شود اما در مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن زنجان، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان نیز به لیست قبلی اضافه شدند.
  • بنابراین متقاضیان مسکن ملی تهران در شهرهای تازه تاسیس پردیس و پرند صاحب خانه خواهند شد، احتمال دارد مسکن ملی تهران مانند مسکن مهر پردیس با استقبال خوبی مواجه شود.
  • معاون مسکن و ساختمان گفت: تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است ضمن آنکه ثبت‌نام مجدد طرح اقدام ملی مسکن از ۱۷ خرداد سال 1400 در ۲۳۰ شهر آغاز خواهد شد.

 

43 نظر در مورد : “طرح مسکن ملی و هر آنچه که باید بدانید

  1. باسلام کلی توضیح تکراری و تجزیه وتحلیل فقط ادامه ندادید که اشخاصی مثل من دو سال ونیمه که درشهر هشتگرد هنوز کلنگ ساخت واحد هاش اغاز نشده و به قول کارمندان شرکت عمران حدودا 8 تا ده سال طول میکشه تا این طرح به اغاز برسه حتما جهت صحت موضوع بررسی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *