آموزش و مشاوره مالی

وام ساخت مسکن در تهران، شهرستان و روستاها چگونه است؟

وام ساخت مسکن

 

بانک‌ها علاوه‌بر تسهیلات خرید خانه در قالب انواع وام مسکن مانند وام اوراق مسکن یا وام مسکن جوانان، تسهیلات ساخت مسکن نیز ارائه می‌دهد. تسهیلات ساخت مسکن در قالب وام ساخت مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود. بانک مسکن به عنوان بانک دولتی که به صورت تخصصی در بازار مسکن فعالیت می‌کند، علاوه بر ارائه تسهیلات برای خرید مسکن مانند وام مسکن یکم، وام مسکن روستایی به متقاضیان، تسهیلات ساخت مسکن نیز در قالب وام مسکن به متقاضی ساخت مسکن پرداخت می‌کند. در ادامه سقف و سود وام ساخت مسکن روستایی و شهری، تفاوت وام ساخت مسکن با وام جعاله مسکن توضیح خواهیم داد.

بازار مسکن یکی از بازارهای پرسود اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران است. بنابراین با سرمایه‌گذاری در ساخت نیز می‌توان سهمی از سود این بازار را به دست آورد.

وام ساخت مسکن بانک مسکن

قبل‌تر هم اشاره کردیم که بانک مسکن از بنگاه‌های اقتصادی فعال بازار مسکن است. در مقاله‌های قبل به تسهیلاتی که این بانک دولتی برای خرید خانه مانند وام مسکن یکم، وام اوراق مسکن، وام مسکن جوانان و وام مسکن مهر به متقاضیان ارائه می‌دهد، پرداختیم. همچنین شرایط وام مسکن بازنشستگان هر ارگان را توضیح دادیم.

در طرح مسکن ملی نیز بانک مسکن بانک عامل است. اما تسهیلات این بانک در حوزه مسکن تنها به خرید خانه ختم نمی‌شود. تسهیلات ساخت مسکن در قالب وام  از جمله فعالیت‌های این بانک در بازار مسکن است. بانک مسکن جهت تشویق به ساخت و ساز، تسهیلات ساخت مسکن در قالب وام به متقاضیان با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی به افراد پرداخت می‌کند.

ممکن است بعضی افراد این وام را با وام جعاله مسکن یا همان وام تعمیرات مسکن اشتباه بگیرند. وام جعاله مسکن جهت تعمیرات واحد مسکونی ارائه می‌شود. سقف وام جعاله مسکن نسبت به وام ساخت مسکن تفاوت چشمگیری دارد. وام جعاله مسکن را می‌توان هنگام خرید خانه در کنار انواع وام خرید مسکن دریافت کرد.

سقف تسهیلات ساخت مسکن با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • تهران
  • در مراکر استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت
  • سایر شهرها

همچنین سقف تسهیلات ساخت مسکن با توجه به متقاضی نیز تعیین و به دو دسته سازندگان عادی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود.

بانک مسکن علاوه‌بر اعطای تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان در شهرها، تسهیلاتی در قالب وام به روستاها نیز ارائه می‌دهد، که در ادامه شرایط تسهیلات ساخت مسکن روستایی نیز توضیح خواهیم داد.

 

وام ساخت مسکن

 

 

 در همین رابطه ببینید:

 

وام ساخت مسکن چقدر است؟

بانک مسکن در راستای تحقق شعار جهش تولید و تشویق سازندگان به مشارکت در ساخت واحدهای مسکونی سقف تسهیلات ساخت مسکن را در سال 99 افزایش داده است. افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن جهت تامین بخش عمده‌ای از نیاز سازندگان و رونق بازار مسکن است.

طبق آخرین اعلام بانک مسکن سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال 99 تا 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، یعنی 47 درصد بیشتر از سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال 98.

سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال 98 در تهران 170 میلیون تومان و در سال 97 110 میلیون تومان بوده است. بنابراین با توجه به رقم تسهیلات ساخت مسکن در سال‌های گذشته، افزایش 47 درصدی آن در سال جاری می‌تواند به مشوقی برای انبوه سازان باشد. شاید بتوان امید داشت که از این طریق بحران در این بازار پر تلاطم اقتصادی تا حدودی مهار شود.

 

وام ساخت مسکن

 

 

طبق آخرین اعلام بانک مسکن سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال 99 تا 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، یعنی 47 درصد بیشتر از سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال 98.

 

اشاره کردیم که سقف وام مسکن با توجه به متقاضی و تقسیم‌بندی جغرافیایی تعیین می‌شود. بانک مسکن همچنین برای تشویق سازندگان به استفاده از تکنولوژی های جدید جهت کاهش مصرف انرژی سقف تسهیلات ساخت مسکن را با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیز تعیین می‌کند.

در جدول زیر سقف تسهیلات ساخت مسکن با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی و سازنده مشخص شده است:

 

سقف تسهیلات براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی و سازنده سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به صورت عادی سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه‌ای سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه ای و در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی
تهران 70 میلیون تومان 200 میلیون تومان 250 میلیون تومان
مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان 170 میلیون تومان 220 میلیون تومان
سایر شهرها 50 میلیون تومان 140 میلیون تومان 180 میلیون تومان

 

شرایط دریافت وام ساخت مسکن

با توجه به جدول بالا، سقف تسهیلات ساخت مسکن در هر شهر به سازندگان حرفه‌ای پرداخت می‌شود. اگر از سازندگان حرفه‌ای و انبوه‌سازان هستید لازم است مدارکی را از وزارت راه و شهرسازی برای احراز تهیه کنید. طبق جدول زیر مدارک را تهیه و به بانک برای دریافت سقف تسهیلات ارائه دهید:

 

اشخاص حقیقی

نوع صلاحیت  مرجع صادر کننده شرایط
پروانه اشتغال به کار انبوه‌سازی وزارت راه و شهرسازی تمامی دارندگان
پروانه اشتغال به کار مهندسی وزارت راه و شهرسازی موضوع فعالیت: عمران – عمران و معماری

صلاحیت‌های نظارت، طراحی و اجرا

پروانه اشتغال به کار کاردانی فنی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تمامی دارندگان که بیش از 5 سال از تاریخ صدور پروانه ایشان گذشته به شرط ارائه مستندات احداث

حداقل 20 واحد مسکونی

پروانه اشتغال به کار تجربی وزارت راه و شهرسازی تمامی دارندگان با لحاظ حدود صلاحیت حرفه ای و ظرفیت اشتغال تعریف شده در ظهر پروانه اشتغال

 

اشخاص حقوقی

نوع صلاحیت مرجع صادر کننده  شرایط
پروانه انبوه سازی وزارت راه و شهرسازی تمامی دارندگان
پروانه اشتغال به کار مهندسی حقوقی وزارت راه و شهرسازی دارندگان صلاحیت نظارت، طراحی و اجرا در بخش ساخت و ساز (صلاحیت‌های برق و مکانیک مد نظر نیست)
گواهی صلاحیت پیمانکاری وزارت راه و شهرسازی تمامی دارندگان گواهی صلاحیت پیمانکاری صادره از سازمان برنامه و بودجه که در رشته ساختمان و راه

رتبه‌بندی یا تعیین صلاحیت شده‌اند

 

اشخاص حقیقی که پروانه اشتغال به کار تجربی دارند، تنها در صورتی می‌توانند، افزایش سقف وام مسکن با توجه به حدود صلاحیت حرفه‌ای آنها که در پروانه درج شده است، امکانپذیر است. همچنین افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان تجربی در صورت ارائه سابقه احداث واحدهای مسکونی با مدارک و مستندات و سپس با مجوز مدیر شعبه امکان خواهد داشت.

تسهیلات ساخت مسکن حداکثر 80 درصد از محل بدون سپرده و حداقل 20 درصد از محل اوراق گواهی ممتاز تامین می‌شود. اگر پروژه چند مالک داشته باشد، اگر یک و یا تعدادی از مالکین شرایط دریافت تسهیلات داشته باشند، می‌توانند بر روی تمامی واحدهای مشارکت امکان دارد.

در ازای ساخت هر واحد مسکونی به صورت عادی در شهر تهران سقف وام مسکن با استفاده از اوراق حداکثر تا 120 میلیون افزایش پیدا می‌کند. این رقم در شهرهای بزرگ حداکثر 100 میلیون تومان و در سایر شهرها 80 میلیون است.

سود تسهیلات ساخت مسکن با توجه به محل پرداخت وام محاسبه می‌شود. چنانچه وام ساخت مسکن از تسهیلات بدون سپرده باشد نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن 18 درصد خواهد بود. نرخ سود وام ساخت مسکن از محل اوراق ممتاز 17.5 درصد که این میزان در برای ساخت و ساز در بافت فرسوده 16 درصد محاسبه خواهد شد.

 

وام ساخت مسکن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بازپرداخت اقساط وام ساخت مسکن

سقف تسهیلات ساخت مسکن طبق نظر دولت و بانک در سال 98 جهش چشمگیر یعنی 47 درصدی داشت. اما نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن مانند سال‌های قبل یعنی 18 درصد محاسبه خواهد شد و مدت زمان بازپرداخت آن 12 سال خواهد بود. البته اگر سازنده به تعهدات خود نسبت به پرداخت اقساط خود عمل نکند، نرخ سود به 24 درصد افزایش پیدا می‌کند.

عده‌ای از فعالان بازار مسکن در حوزه ساخت و ساز معتقدند که این افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به تنهایی نمی‌تواند باعث جهش تولید در حوزه مسکن باشد، بلکه اعتقاد دارند برای تشویق به ساخت و ساز بانک باید نرخ سود را کاهش دهد و مدت زمان بازپرداخت را حداقل به 20 سال برساند.

البته اگر سازنده از تکنولوژی جدید در راستای کاهش مصرف انرژی استفاده کند، یک درصد تخفیف در نرخ سود در پایان دوره مشارکت خواهد گرفت.

 

ساخت و ساز

 

 

عده‌ای فعالان بازاران مسکن در حوزه ساخت و ساز معتقدند که این افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به تنهایی نمی‌تواند باعث جهش تولید در حوزه مسکن باشد، بلکه اعتقاد دارند برای تشویق به ساخت و ساز بانک باید نرخ سود را کاهش دهد و مدت زمان بازپرداخت را حداقل به 20 سال برساند.

 

وام ساخت مسکن روستایی چقدر است؟

در سال‌های اخیر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل بیشتر از همه به خانه‌‌های روستایی خسارت وارد کرد. مانند زلزله کرمانشاه و سیل آق‌قلا که باعث تخریب بسیاری از خانه‌های روستایی شد. دولت برای جبران این خسارت و پیشگیری از خسارت در سال‌های بعد سقف وام ساخت مسکن روستایی را افزایش داد.

در حال حاضر وام ساخت مسکن روستایی40 میلیون به ازای ساخت هر واحد مسکونی است. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی 5 درصد محاسبه خواهد شد. این کاهش نرخ سود جهت تشویق به ساخت خانه‌های ایمن در روستاها و جلوگیری از خسارت‌های بعدی در اثر بالایای طبیعی است.

مدت زمان بازپرداخت وام مسکن روستایی در دوران مشارکت مدنی 3 سال و در دوران فروش اقساطی حداقل 12 سال است و نباید مجموع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی از 15 سال بیشتر شود.

 

ساخت و ساز

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وام ساخت مسکن روستایی بنیاد مسکن

بنیاد مسکن نهادی است که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در پی فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد. هدف اصلی این بنیاد تامین مسکن محرومان به ویژه روستاییان است. در همین راستا بانک مسکن با همکاری بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن روستایی را ارائه می‌دهد.

بنابراین برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن در روستاها به مبلغ 40 میلیون تومان، متقاضی باید معرفی نامه‌ای از بنیاد مسکن به بانک مسکن ارائه دهد.

همچنین بنیاد مسکن تسهیلاتی برای تعمیرات، مرمت و نگهداری خانه‌ها به روستاییان در قالب وام قرض‌الحسنه تعمیر مسکن روستایی با همکاری بانک‌ها ارائه می‌دهد. سقف وام قرض الحسنه تعمیر مسکن روستایی بنیاد مسکن برای تعمیرات و بازسازی خانه‌ها 5 میلیون تومان با نرخ سود 4 درصد است.

وام ساخت مسکن روستایی در سال 99

آخرین تغییرات در تسهیلات مسکن روستایی در قالب وام ساخت مسکن روستایی متعلق به سال 98 است، که طی آن همانطور که اشاره کردیم سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی به 40 میلیون تومان افزایش یافت. تا کنون که در ابتدای سال 99 هستیم تغییراتی در ارائه این تسهیلات ایجاد نشده است.

متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن روستایی می‌توانند از وام جعاله مسکن تا سقف 10 میلیون تومان از بانک مسکن دریافت کنند.

 

جعاله مسکن

 

 

تسهیلات مسکن روستایی در قالب وام ساخت مسکن روستایی متعلق به سال 98 است، که طی آن همانطور که اشاره کردیم سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی به 40 میلیون تومان افزایش یافت.

 

وام ساخت مسکن بنیاد شهید

طبق آخرین تغییرات در سال 98 سقف تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر به دستور دولت افزایش پیدا کرد. طبق این دستور سقف تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده شهدا و ایثارگر در شهرهایی با بیش از یک میلیون جمعیت 130 میلیون تومان خواهد بود. همچنین سقف تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر در مراکر استان‌ها 100 میلیون و در سایر شهرها 85 میلیون خواهد بود.

خانواده‌های شهدا و ایثارگر ساکن روستاها نیز می‌توانند تسهیلات ساخت مسکن تا سقف 50 میلیون تومان دریافت کنند.

نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌‌های شهدا و ایثارگر 4 درصد محاسبه خواهد شد که مدت زمان بازپرداخت آن 20 سال است. روش بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر تنها به روش ساده است.

متقاضیان دریافت این وام لازم است معرفی نامه‌ای از بنیاد شهید و امور ایثارگران به بانک ارائه دهند.

 

 شهر سقف تسهیلات
شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر

(تهران،مشهد،اصفهان،کرج،شیراز،تبریز،قم،کرمانشاه و اهواز)

130 میلیون تومان
مراکز استان ها 100 میلیون تومان
سایرشهرها 85 میلیون تومان
روستاها 50 میلیون تومان

وام ساخت مسکن بنیاد ملی نخبگان

بنیاد ملی نخبگان جهت رفع بخشی از نیازهای معیشتی نخبگان کشور، تسهیلاتی در قالب وام خرید/ساخت مسکن به برگزیدگان علمی و دانش آموختگان برتر کشور ارائه می‌دهد. سقف وام مسکن نخبگان 160 میلیون تومان داست. این رقم در سال 96 به تصویب رسیده است و در حال حاضر تصمیمی مبنی بر افزایش سقف این وام اعلام نشده است.

مدت زمان بازپرداخت وام خرید/ساخت مسکن نخبگان 12 تا 20 سال است و نرخ سود آن 18 درصد محاسبه می‌شود. وام خرید/ساخت مسکن بنیاد نخبگان به نخبگان مجرد نیز ارائه می‌شود. تسهیلات مسکن بنیاد ملی نخبگان به متقاضیانی ارائه می‌شود که از زمان دانش‌آموختگی آنها در دانشگاه‌های داخل کشور بیش از 3 سال و در دانشگاه‌های خارج از کشور بیش از 6 سال نگذشته باشد.

 

ساخت و ساز

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

جمع بندی:

  • بانک مسکن علاوه بر تسهیلات در قالب وام مسکن، تسهیلات ساخت مسکن نیز به متقاضیان ارائه می‌دهد.
  • تسهیلات ساخت مسکن در سال 99 تا 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، حدود 47 درصد افزایش نسبت به سال 97.
  • سود تسهیلات ساخت مسکن 18 درصد محاسبه می‌شود و مدت زمان بازپرداخت آن 12 سال است.
  • تسهیلات ساخت مسکن علاوه‌بر شهرها به روستاها نیز تعلق می‌گیرد. سقف تسهیلات ساخت مسکن در روستاها 40 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد محاسبه می‌شود و مدت زمان بازپرداخت آن 15 سال است.
  • متقاضیان ساکن روستا می‌توانند تا سقف 10 میلیون تومان، وام جعاله مسکن دریافت کنند.
  • تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی به این صورت است: شهرهای بزرگ 130 میلیون تومان، شهرهای با بیش از یک میلیون جمعیت 100 میلیون تومان، سایر شهرها 85 میلیون تومان و در روستاها 50 میلیون تومان است.
  • نرخ سود تسهیلات مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر 4 درصد محاسبه می‌شود و روش بازپرداخت آن ساده و به مدت 20 سال است.
  • بنیاد ملی نخبگان طی شرایطی به دانش‌آموختگان تسهیلات مسکن اعطا می‌کند، سقف تسهیلات مسکن برای نخبگان 160 میلیون تومان با سود 18 درصد است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *