آموزش و مشاوره مالی

وام مسکن مهر شرایط و نکاتی که باید بدانید

وام مسکن مهر

 

مسکن مهر طرحی بود که در دولت نهم برای حل معضل خرید خانه توسط اقشار با درآمد کم و متوسط مطرح و اجرا شد. ساخت مسکن مهر در دولت دهم نیز که ریاست آن را محمود احمدی‌نژاد به عهده داشت ادامه پیدا کرد. طرح مسکن مهر در شهرهای جدید که اطراف تهران و کرج تاسیس شده‌اند با استقبال مواجه شد، شهرهایی مانند پردیس، پرند و هشتگرد. مسکن مهر پردیس همچنان پرطرفدار است و معامله می‌شود. وام مسکن مهر از تسهیلاتی است که به خریداران این طرح تعلق می‌گیرد و نرخ سود آن پایین است.

ساکنین تهران که کمرشان زیر بار هزینه‌های هنگفت اجاره بها خم شده بود از طرح مسکن مهر در شهر پرند و شهر پردیس که فاصله چندانی با تهران نداشتند، استقبال کردند. مسکن مهر شهر هشتگرد نیز به نسبت مورد توجه قرار گرفت. افرادی که در این طرح ثبت نام کردند با پرداخت مبالغی کم و تسهیلاتی مانند وام مسکن مهر، واحدی را پیش‌خرید کردند تا در آینده بتوانند از اجاره نشینی رها شوند. نرخ سود این وام پایین است و دهک‌های اول قادر به بازپرداخت آن هستند.

 در نهایت این طرح با پیشرفت 70 درصدی به دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی تحویل داده شد. اما دولت یازدهم اعتقادی به این طرح نداشت و عملا این طرح در دولت یازدهم و دوازدهم که ریاست هر دو دوره با حسن روحانی بود رها شد. منتقدان دولت نیز یکی از دلایل گرانی مسکن در سال‌های اخیر که تبدیل به یک معضل جدی شده است، عدم حمایت و رها کردن طرح مسکن مهر توسط دولت حسن روحانی می‌دانند.

البته دولت نیز برای حل معضل گرانی خانه که اقشار با درآمد کم و متوسط به سختی از پس هزینه‌های بالای آن به خصوص در کلانشهرها بر می‌آیند و عملا صاحب خانه شدن برای آنها تبدیل به آرزویی محال شده است، طرح‌های مختلفی را ارائه داده است. یکی از آنها طرح ملی مسکن است. که بسیاری این طرح را بی‌شباهت به طرح مسکن مهر نمی‌دانند. در ادامه نیز توضیحی کوتاه از این طرح خواهیم داد.

وام مسکن مهر چقدر است؟

همانطور که اشاره کردیم طرح مسکن مهر توسط تسهیلاتی در قالب وام مسکن مهر، به متقاضیان این طرح داده شد. در ابتدا سقف تسهیلات مسکن در قالب وام‌هایی با مبالغ 20، 22 و 25 میلیون تومانی به متقاضیان ارائه می‌شد. بعد از نیمه تمام ماندن پروژه مسکن مهر، شورای پول و اعتبار طی جلسه‌ای بابت پروژه‌های باقی مانده و پروژه‌هایی که فروش اقساطی نشده‌اند سقف وام را افزایش داد. به این ترتیب طی مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام برای متقاضیان مسکن مهر پردیس 50 میلیون تومان و در سایر شهرها مانند پرند و هشتگرد 45 میلیون تومان شد.

 

مسکن مهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وام مسکن مهر چگونه است؟

وام مسکن مهر یکی از انواع وام مسکن است که به عنوان تسهیلاتی به طرح مسکن مهر تعلق می‌گیرد و با سود پایین یعنی 4 درصد است. بازپرداخت این وام طولانی است و از آنجایی که این طرح کمکی بود برای صاحب خانه شدن افراد کم درآمد، مبلغ اقساط آن نیز کم است.

البته در انتهای سال 98 معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در صورتی که متقاضیان مسکن مهر اقدام به دریافت دفترچه اقساط نکنند سود نرخ سود وام از 4 درصد به 18 درصد افزایش خواهد یافت. وزارت راه و شهرسازی این افزایش سود را اقدامی جهت ترغیب افرادی دانست که از تحویل واحدهایشان خودداری می‌کردند.

 

مسکن مهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مدارک لازم برای دریافت وام مسکن مهر

در سطرهای بالا اشاره کردیم که  این وام تنها به پروژه‌های طرح مسکن مهر تعلق می‌گیرد؛ بنابراین قبل از مراجعه به بانک باید در طرح مسکن مهر ثبت نام شده باشید.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده

  • سفته به مبلغ 80 میلیون تومان
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی مسکن مهر که وام گیرنده است.
  • اصل و کپی قرارداد ضدجعل. این قرارداد توسط کارگزاری مسکن مهر در شرکت عمران به متقاضی مسکن مهر ارائه می‌شود که سند معتبری برای واحدهای مسکن مهر است.
  • درصورتی که شما امتیاز مسکن مهر را از کسی خریده باشید و متقاضی ثبت نامی نیستید، باید کپی شناسنامه  کارت ملی نفر اول را نیز به همراه داشته باشید.

 

مسکن مهر

 

 

در انتهای سال 98 معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در صورتی که متقاضیان مسکن مهر اقدام به دریافت دفترچه اقساط نکنند سود نرخ سود وام از 4 درصد به 18 درصد افزایش خواهد یافت.

 

شرایط ضامن وام مسکن مهر

در ابتدای این طرح برای دریافت وام افراد باید ضامن معتبر به بانک معرفی می‌کردند. اما با توجه به عدم توانایی افراد در ارائه ضامن معتبر، شرکت‌های عمران طبق دستور وزارت راه و شهرسازی سفته جایگزین ضامن شد. بنابراین برای دریافت وام مسکن مهر پردیس یا پرند نیازی به ارائه ضامن به بانک نیست.

مبلغ اقساط وام مسکن مهر به چه صورت است؟

همانطور که توضیح دادیم نرخ سود این وام پایین است. با توجه به نرخ سود پایین  و مدت زمان طولانی بازپرداخت آن این مبلغ کمتر از یک میلیون تومان است. در این پروژه طرحی با عنوان مسکن مهر 99 ساله نیز مطرح شد. این طرح برای اقشار با درآمد پایین بود که طی آن متقاضی تنها صاحب ساختمان بود و زمین آن طی قراردادی در 99 سال به متقاضی اجاره داده می‌شود، مبلغ اقساط مسکن مهر 99 ساله نسبت به مسکن مهر خود مالک کمتر است.

در انتهای سال 98 وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد در صورتی که متقاضیان دفترچه اقساط خود را دریافت نکنند، سود این وام  از به 18 درصد افزایش پیدا می‌کند. این طرح در حالی مطرح شد که واحدهای مسکن مهر پردیس خالی بودند و متقاضیان به دلایل مختلفی از تحویل آنها خودداری می‌کردند. سود 18 درصد تقریباً معادل سود وام مسکن اوراق است.

این روزها آگهی‌های زیادی در رابطه با خرید و فروش مسکن مهر پردیس و مسکن مهر هشتگرد و پرند دیده می‌شود. هنگام خرید مسکن مهر به نرخ سود وام بانکی که متقاضی اولیه گرفته است توجه کنید. همچنین اگر قصد دارید از انواع وام مسکن مانند وام مسکن یکم یا وام تعمیرات مسکن برای خرید مسکن مهر استفاده کنید، باید وام مسکن مهر، تسویه شده و واحد مدنظر دارای سند باشد. همچنین بازنشستگانی که قصد خرید مسکن مهر با وام مسکن بازنشستگان را دارند، باید وام واحد مذکور تسویه شده و واحد دارای سند باشد.

 

مسکن مهر پردیس

 

 

 در همین رابطه ببیند:

 

وام مسکن مهر بانک مسکن

بانک مسکن بانک عامل در پروژه مسکن مهر است. متقاضیان مسکن مهر پردیس باید برای دریافت این وام به بانک مسکن مراجعه کنند. بانک مسکن سقف تسهیلات را به صورت غیر صنعتی، نیمه صنعتی و صنعتی به ترتیب 20، 22 و 25 میلیون تومان تعیین کرده است.

طبق آخرین مصوبه شواری عالی پول و اعتبار سقف تسهیلات بانک مسکن برای پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر افزایش پیدا کرد. در این مصوبه مبلغ وام مسکن مهر پردیس 50 میلیون تومان، در شهر هشتگرد، پرند و دیگر شهرها هم به 45 میلیون تومان افزایش یافت.

نرخ سود این بانک در شهر تهران 9 درصد، مراکز استان‌ها 7 درصد و سایر شهرها 4 درصد است. در صورتی که متقاضی به تعهدات خود در بازپرداخت اقساط عمل نکند، نرخ سود بانک به 21 درصد افزایش خواهد یافت. مدت زمان قرارداد فروش اقساطی وام مسکن مهر، طبق اعلام بانک مسکن 20 سال است.

وام مسکن مهر، قرض‌الحسنه است؟

همانطور که اشاره کردیم نرخ سود تسهیلات مسکن مهر پایین و مدت زمان بازپرداخت آن طولانی است. با توجه به نرخ سود این وام که برابر با کارمزد قرض‌الحسنه است می‌توان این وام را نوعی قرض‌الحسنه دانست. البته این نکته را فراموش نکنید که در صورت عدم عمل به تعهدات و دریافت دفترچه اقساط این نرخ سود افزایش زیادی خواهد داشت. 

 

پروژه مسکن مهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وام مسکن مهر روستایی

در ابتدای این طرح قرار بود که مسکن مهر در روستاها به نیز به متقاضیان واگذار شود، اما در ادامه این طرح در مراکز استان‌ها، شهرها و البته شهرهای جدید به اجرا درآمد. بنابراین وامی تحت عنوان مسکن مهر روستایی نیست.

اما در ابتدای سال 98 مصوب شد که وام مسکن روستایی افزایش پیدا کند، مبلغ این تسهیلات 40 میلیون تومان با سود 5 درصد برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی است. یکی از دلایل افزایش وام ساخت مسکن در روستاها جبران خسارت‌های ناشی از سیل سال 98 به واحدهای مسکونی روستایی بود و همچنین جلوگیری از خسارت در برابر بلای طبیعی مانند سیل و زلزله در سال‌های آینده است.

وام مسکن مهر 98

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، دولت یازدهم با طرح مسکن مهر مخالف بود و این طرح در سال‌های اخیر بی‌نتیجه ماند و رها شد. ابتدای سال 98 دولت سقف تسهیلات این طرح را افزایش داد. همانطور که قبل‌تر گفتیم وام مسکن مهر پردیس 50 میلیون تومان و سایر شهرها مانند پرند و  هشتگرد به 45 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

طرح افزایش این وام جهت اتمام پروژه‌های نیمه تمام مانده و پروژه‌هایی که فروش اقساطی نشده‌اند، بود. همچنین دولت برای ترغیب افرادی که به دلایلی واحد مسکن مهر خود را تحویل نمی‌گرفتند و به تبع آن دفترچه اقساط را نیز دریافت نمی‌کردند، سود این وام را به 18 درصد افزایش داد. البته این افزایش نرخ سود برای افرادی است که اقساط خود را پرداخت نکنند.

یکی از دلایل افزایش نرخ سود، واحدهایی بود که در مسکن مهر پردیس متقاضیان آن تحویل نمی‌گرفتند و اقساط مربوط به این واحدها پرداخت نمی‌شد.

 

سا‌ختمان‌های هشتگرد

 

 

در ابتدای سال 98 مصوب شد که 40 میلیون تومان وام با سود 5 درصد برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی اعطا شود.

 

وام مسکن مهر 99

منتقدان دولت بر این باورند که یکی از دلایل گرانی مسکن در سال‌‌های اخیر که به نوعی برای اقشار با درآمد کم و متوسط به بحران تبدیل شده است، عدم توجه دولت به طرح مسکن مهر و بی نتیجه گذاشتن آن در سال‌های اخیر است. البته نمی‌توان این اوج‌گیری قیمت خانه در سال‌های اخیر را تنها دلیل رها کردن این طرح دانست. قطعاً تحریم‌ها و به تبع آن بالا رفتن قیمت دلار و … به بالا رفتن قیمت مسکن و تبدیل آن به یک بحران جدی بی‌تاثیر نبوده است.

دولت برای حل مشکل مسکن، طرحی با عنوان طرح اقدام ملی مسکن را مطرح کرد. خیلی از منتقدان دولت و فعالان حوزه مسکن، طرح اقدام ملی مسکن را شبیه به پروژه مسکن مهر دانستند. البته این ادعا از سوی دولت رد شده است. در طرح مسکن ملی متقاضیان می‌توانند از انواع وام مسکن از طریق سپرده‌گذاری برای خرید خانه در در این طرح استفاده کنند. انواع وام مسکن سپرده گذاری شامل: وام مسکن جوانان و وام مسکن یکم و … است.

طرح اقدام ملی مسکن بیشتر طرحی برای خانه‌دار شدن قشر متوسط است، چرا که اقشار با درآمد کم عملاً از پس هزینه‌های این طرح برنمی‌آیند. اما طرح مسکن مهر دهک‌های درآمدی پایین را هدف اصلی قرار داده بود.

با این حال هنوز ابتدای طرح اقدام ملی مسکن است و احتمال دارد شرایط این طرح تا مرحله اجرا  تغییراتی را شامل شود، در مطالب آینده به بررسی این طرح خواهیم پرداخت.

تسهیلات مسکن مهر نیز تا به حال که ابتدای سال 99 هستیم شامل تغییراتی نشده است و همچنان شرایطی مانند سال گذشته دارد. مسکن مهر پردیس و مسکن مهر پرند همچنان توسط پایتخت نشینان و مسکن مهر هشتگرد و مسکن مهر شهرهای کرج توسط ساکنین کلانشهر کرج خرید و فروش می‌شود. 

 

خانه‌سازی

 

 

دولت برای حل مشکل مسکن، طرحی با عنوان طرح اقدام ملی مسکن را مطرح کرد. خیلی از منتقدان دولت و فعالان حوزه مسکن، طرح اقدام ملی مسکن را شبیه به پروژه مسکن مهر دانستند. البته این ادعا از سوی دولت رد شد.

 

جمع بندی:

  • مسکن مهر طرحی بود که از سوی دولت نهم و دهم برای حل معضل خرید خانه توسط اقشار کم درآمد و با درآمد متوسط مطرح شد.
  • پروژه مسکن مهر در قالب تسهیلاتی ویژه در قالب وام با نرخ سود  به متقاضیان ارائه شد.
  • این طرح در با پیشرفت 70 درصدی به دولت بعدی یعنی دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی تحویل داده شد، اما این طرح دراین دولت اقبالی نداشت و بی‌سرانجام باقی ماند.
  • در نهایت در دولت یازدهم نیز این طرح با افزایش نرخ وام، مجدد به اجرا درآمد.
  • مسکن مهر پردیس و پرند که در شهرهای جدید پردیس و پرند که در نزدیکی پایتخت قرار دارند مورد استقبال پایتخت نشینان قرار گرفت. مسکن مهر هشتگرد نیز توانست نظر ساکنین استان البرز را جلب کند.
  • شرایط دریافت تسهیلات مسکن مهر به نسبت دیگر انواع وام مسکن راحت‌تر است و تنها به خانه‌های این طرح تعلق می‌گیرند.

 

مطالب مرتبط

4 نظر در مورد : “وام مسکن مهر شرایط و نکاتی که باید بدانید

  1. قسط وام مسکن مهر شیراز سال‌89 خیلی خیلی زیاده مبلغ 680000 تومان یه فکری کنید کمترش کنید ما در فشاریم با این وضع گرانی

    10
  2. هنوز هسا هشتگرد را تکمیل و تحویل ندادند خدا ازشان نگذرد ضمنا مبالغ دریافتی از من که سالها پیش ثبت نام کردم چند برابر شده چرا؟

    33
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *