دکوراسیون داخلی

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

دیوارکوب منزل

 

این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند اضافه شدن حال و هوایی تازه است دکوراسیون منزل است که با کمی تغییر حال و هوای اهالی خانه را هم می‌توان تغییر داد چرا که استفاده از تزئینات در محیط کار و منزل یکی از عوامل موثری است که در کنار زیبایی خاصی که به فضا می‌دهد به آرامش روان افراد ساکن در آن نیز کمک می‌کند. همه ما می‌دانیم که یکی از موثرترین عواملی که در زیبایی دکوراسیون داخلی نقش دارند دیوارها هستند و روش‌های مختلفی نیز برای تزئین آنها وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از دیوارکوب است. یکی از انواع دیوارکوب منزل دیوارپوش است که به آن دیوارکوب نیز می‌گویند. این نوع از دیوارکوب منزل به راحتی بر روی دیوار نصب می‌شود و نیازی به بنایی و کارهایی از این دست ندارد. همچنبن اغلب دیوارکوب منزل در برابر آتش سوزی، رطوبت و صدا عایق خوبی هستند و با توجه به نوع کاربری محلی که استفاده می‌شوند انتخاب می‌گردند و قیمت دیوارکوب نیز متفاوت است. اما انواع دیگر دیوارکوب منزل جزئی از دکوراسیون خانه هستند که به صورت بشقاب دیوارکوب، دیوارکوب سفالی و چراغ دیوارکوب کاربرد دارند.

که شرایط ایده‌آلی را برای جلوه دادن به خانه شما فراهم می‌کنند. استفاده از دیوارکوب منزل عمدتا در آپارتمان‌هایی رواج دارد که کوچک بوده و به دلیل محدودیت جا و متراژ کم از این تکنیک برای زیباسازی خانه و تزئینات آن استفاده می‌شود. بنابراین در صورت کمبود جا می‌توانید به سراغ دیوارها بروید و به سلیقه خودتان بر روی آنها از بشقاب دیوارکوب، چراغ دیوارکوب و غیره استفاده کنید. ما در این مطلب به معرفی و بررسی انواع دیوارپوش و دیوارکوب منزل پرداخته و قیمت و هزینه‌ای را که باید بابت آنها پرداخته شود را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع دیوارپوش و دیوارکوب منزل و هزینه‌های آنها

همانطور که اشاره کردیم برای زیبا شدن دکوراسیون منزل می‌توانیم از انواع وسایل زینتی بر روی دیوارها استفاده کنیم که یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین این روش‌ها استفاده از دیوارپوش و دیوارکوب منزل است.  به عبارت دیگر برای دیوارکوب منزل این تنها قاب عکس‌ها و تابلوها نیستند که به عنوان تزئینات دیوارها استفاده می‌شوند بلکه استفاده از انواع دیوارکوب به فضای خانه صمیمیت و گرما می‌بخشد که این دیوارپوش‌ها درواقع پوشش‌هایی هستند که به صورت دیوارهای پیش ساخته بر روی دیوارهای اصلی نصب می‌شوند و نصب آنها بسیار راحت بوده و در انواع و اقسام مختلف و قیمت‌های متفاوت در بازار وجود دارند. دیوارکوب‌ها نیز در انواع و مدل‌ها و جنس‌های مختلفی وجود دارند که در ادامه به بررسی انواع آنها می‌پردازیم.

 

دیوارکوب منزل

 

 

استفاده از دیوارکوب منزل عمدتا در آپارتمان‌هایی رواج دارد که کوچک بوده و به دلیل محدودیت جا و متراژ کم از این تکنیک برای زیباسازی خانه و تزئینات آن استفاده می‌شود که باید با نحوه چیدمان و نوع دکوراسیون خانه نیز هماهنگی داشته باشد.

دیوارپوش یا دیوارکوب تزئینی منزل

دیوارپوش‌ها از مواد مختلفی مانند چوب یا پی وی سی ساخته می‌شوند که با استفاده از چسب و در قطعات یکسان بر روی دیوارهای اصلی نصب می‌شوند. این نوع از دیوارکوب منزل موجب می‌شود تا زیبایی فوق العاده‌ای به خانه شما ببخشد و یک محیط لوکس و شیک را در فضای داخلی خانه به وجود بیاورد که بدون نیاز به هیچ گونه تخریب  و بازسازی این کار را می‌توان انجام داد. علاوه بر این نصب این نوع از دیوارکوب منزل بسیار سریع انجام می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای فضاهایی است که دیوارهای کهنه و خرابی داشته و فضایی نامناسب را در خانه یا محل کار شما به وجود آورده است. استفاده از این نوع دیوارپوش‌ها گزینه مناسبی برای راهروهای ورودی خانه‌ها است.

علاوه بر استفاده از دیوارکوب منزل بر روی دیوارهای مختلف خانه، یکی ازپرکاربردترین جاهایی که در آن از دیوارپوش‌ها استفاده می‌شود فضای ما بین کابینت‌های آشپزخانه است که به آشپزخانه زیبایی منحصر به فردی را تزریق می‌کند. در قسمت اتاق‌ها نیز عمدتا دیوارهایی که در پشت تخت وجود دارند مورد استفاده دیوارپوش‌ها قرار می‌گیرند. دیوارکوب‌های سه بعدی نیز در بازار وجود دارند که با طرح‌های فانتزی و کودکانه می‌توان از آنها برای تزئینات اتاق کودک استفاده کرد.

 

بشقاب دیوارکوب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همانطور که گفتیم دیوارکوب منزل که با استفاده از چسب بر روی دیوارها نصب می‌شوند در انواع ام دی اف و پی وی سی موجود هستند که در نوع ام دی اف علاوه بر زیبایی که دارد تنوع بیشتر و دوام بالاتری نیز دارد که مقاومت خوبی نیز در برابر سرما و گرمای محیط  دارند. اما عمده ایراد این نوع از دیوارکوب منزل عدم مقاومت در برابر آتش سوزی است اما به راحتی تمیز می‌شوند. در نوع پی وی سی اما می‌توان حتی از آب برای شستشوی این دیوارپوش‌ها استفاده کرد و در دو نوع تو خالی و تو پر یا فومیزه در بازار موجود هستند که به لحاظ هزینه‌ای نیز ارزان تر از ام دی اف هستند.

بهتر است بدانید که علاوه بر هزینه خود دیوارپوش‌ها اجرت نصب نیز به آنها اضافه می‌شود برای مثال قیمت دیوارکوب برای هر متر مربع از دیوارپوش پی وی سی در بازار 42 هزار تومان است که با اجرت نصب برای هر متر مبع 47 هزار تومان محاسبه می‌شود که این قیمت دیوارکوب با توجه به برند پی وی سی متفاوت است. قیمت دیوارکوب ام دی اف نیز برای هر متر مربع 73 هزار تومان است که با اجرت نصب برای هر متر مربع 81 هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

دیوارکوب سفالی

 

 

دیوارپوش‌ها از مواد مختلفی مانند چوب یا پی وی سی ساخته می‌شوند که با استفاده از چسب و در قطعات یکسان بر روی دیوارهای اصلی نصب شده که این نوع از دیوارکوب منزل موجب می‌شود تا زیبایی فوق العاده‌ای به خانه بخشیده و یک محیط لوکس و شیک را در فضای داخلی خانه به وجود بیاورد که بدون نیاز به هیچ گونه تخریب  و بازسازی این کار را می‌توان انجام داد.

 

  • چراغ دیوارکوب منزل

چراغ دیوارکوب یا چراغ‌های دکوراتیو نیز از انواع دیگر دیوارکوب منزل است که به عبارت دیگر نسل جدیدی از چراغ‌هایی هستند که در نورپردازی از آنها استفاده می‌شود و عمدتا برای آنها از پایه‌های زیبا و چشم گیری استفاده می‌شود که لوکس بودن را به فضای خانه شما می‌دهد و علاوه بر این نور خانه شما را نیز دوچندان می‌کند. به همین دلیل هم عمدتا در خانه‌هایی که متراژ بالاتری دارند از چراغ‌ دیوارکوب استفاده می‌شود. چراغ دیوارکوب دارای یک صفحه و یا قابی است که بر روی دیوار نصب شده و چراغ بر روی این قاب قرار می‌گیرد. برای انتخاب چراغ دیوارکوب باید ابتدا به سبک دکوراسیون منزل خود توجه کنید برای مثال اگر دکوراسیون شما سبک سنتی است باید از نوعی از چراغ دیوارکوب استفاده کنید که با خانه شما سازگاری داشته باشد. راهروها، پذیرایی و اتاق خواب بهترین مکان برای نصب چراغ دیواری هستند.

از لحاظ ارتفاعی که چراغ دیوارکوب در آن قرار می‌گیرد، این چراغ‌های دکوراتیو باید در جایی قرار بگیرند که نور مناسبی را برای مطالعه فراهم کرده و در عین حال نور مستقیم و خیره کننده‌ای هم نداشته باشند. بهترین حالت ارتفاع چراغ دیوارکوب آن است که کمی از دو طرف مبل فاصله گرفته باشد و اندکی بالاتر از سر نصب شود. اگر می‌خواهید از دو چراغ دیوارکوب استفاده کنید باید به یاد داشته باشید که رعایت تقارن به تعادل فضا از دید بصری نیز کمک می‌کند.

 

چراغ دیوارکوب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

از چراغ دیوارکوب می‌توانیم به منظور روشن کردن یک قسمت خاص از خانه هم استفاده کنیم به این صورت که آن را به گونه‌ای قرار داده ونصب کنیم که تنها بخش خاصی مانند نشیمن یا میز غذاخوری روشن شود که این تغییر منحصر به فردی را در دکوراسیون کلی خانه ایجاد می‌کند. از نظر تاریخی استفاده از چراغ دیوارکوب به قرون وسطی برمی‌گردد که در آن زمان از شمع و مشعل به عنوان یک عنصر دکوراتیو برای تزئین بر روی دیوار و بر روی پایه‌هایی به منظور ایجاد روشنایی استفاده می‌کردند.

اما در گذشته  جنس چراغ دیوارکوب و قاب آن عمدتا از جنس آهن بود که امروزه برنج و آلومینیوم نیز به این نوع از دیوارکوب منزل اضافه شده است. امروزه علاوه بر منازل، در مکان‌هایی مانند هتل‌ها، حیاط، بالکن و تقریبا تمام محیط‌های داخلی و خارجی نیز از چراغ دیوارکوب استفاده می‌شود که عمدتا روشنایی بخش اصلی نبوده و به عنوان یک روشنایی کمکی و در نقش دکوراتیو عمل می‌کنند. همچنین گاهی اوقات در گالری‌های نقاشی یا حتی در خانه‌ها نیز می‌توان از این چراغ دیوارکوب برای به نمایش گذاشتن آثاری مانند تابلوها و یا عکس‌ها نیز استفاده کرد و آنها را بیشتر از پیش در مرکز توجه قرار داد.

چراغ دیوارکوب در سه نوع چراغ‌های نور بالا، چراغ‌های نور پایین و چراغ‌های یک طرفه در بازار موجود هستند که بر اساس نیاز خود و اینکه چراغ دیوارکوب را در کدام یک از قسمت‌های خانه می‌خواهید استفاده کنید باید نوع آن را مد نظر قرار دهید. چراغ دیوارکوب مدل‌های مختلفی نیز دارد برای مثال طرح‌های سنتی، مدرن و کلاسیک که بر اساس دکوراسیون داخلی منزلتان می‌توانید به خرید چراغ دیوارکوب اقدام کنید. این نوع از قیمت دیوارکوب در بازار از 50 هزار تومان شروع شده و بر اساس کیفیت و طرح آنها متغیر است.

 

تزئین دیوارها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • دیوارکوب سفالی

یکی دیگر از انواع دیوارکوب منزل بشقاب دیوارکوب یا دیوارکوب سفالی است که از هنرهای قدیمی مربوط به شرق آسیا نشات می‌گیرد چرا که در آن زمان طرح‌های سنتی، اسلیمی و غیره بر روی بشقاب‌ها طراحی می‌شد که امروزه طرح‌های فانتزی هم به این بشقاب دیوارکوب استفاده شده است. یکی از جنس‌هایی که برای این بشقاب دیوارکوب استفاده می‌شود دیوارکوب سفالی است که پیش از ایجاد طرح و استفاده از رنگ بر روی آن باید سطح زبر آن توسط سمباده صاف شود و سپس با چسب چوب رقیق شده سطح آن را پوشاند سپس برای طراحی بر روی آن از رنگ‌های اکریلیک  و یا ویترای استفاده می‌کنند که پس از آن با استفاده از اسپری وارنیش براق شده و دوام بیشتری نیز پیدا می‌کنند. همچنین استفاده از این اسپری کمک می‌کند این بشقاب دیوارکوب سفالی قابل شستشو نیز باشد.

علاوه بر بشقاب دیوارکوب سفالی، بشقاب دیوارکوب چینی نیز وجود دارد که در ابعاد مختلف طراحی شده و رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی نیز دارد و می‌توان از آن برای هماهنگی بیشتر دکوراسیون منزل استفاده کرد. از این نوع دیوارکوب منزل می‌توان برای اتاق خواب، اتاق پذیرایی و بنا بر طرح و شکل آن برای آشپزخانه هم استفاده کرد. قیمت دیوارکوب سفالی بستگی زیادی به اندازه، طرح و نوع رنگ به کار گرفته شده در آن دارد و از حدود بشقابی 75 هزار تومن شروع می‌شود.

 

دیوارپوش

 

 

چراغ دیوارکوب در سه نوع چراغ‌های نور بالا، چراغ‌های نور پایین و چراغ‌های یک طرفه در بازار موجود هستند که بر اساس نیاز مشتری و اینکه چراغ دیوارکوب را در کدام یک از قسمت‌های خانه می‌خواهد استفاده کند باید نوع آن را مد نظر قرار داد.

 

  • بشقاب دیوارکوب

بشقاب دیوارکوب نیز یکی دیگر از انواع دیوارکوب منزل است که هنری سنتی و قدیمی است. تاریخچه این هنر قدیمی به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و کارهایی از نوع بشقاب دیوارکوب را می‌توان در آثار هنری شرق دور مانند ژاپن و چین و ترکیه پیدا کرد. از انواع بشقاب دیوارکوب می‌توان برای ایده‌های متفاوت تولد استفاده کرد. در گذشته بشقاب دیوارکوب بعد از طرح‌های سنتی که بر روی آن اعمال می‌شد وارد کوره شده و نقش و رنگ بر روی آن تثبیت می‌شد اما امروزه با استفاده از رنگ‌های اکریلیک بر روی بشقاب دیوارکوب از فیکساتور برای قابل شستشو بودن و براق شدن استفاده می‌شود.

به کار بردن ایده‌های خلاقانه بر روی این بشقاب دیوارکوب می‌تواند به طراحی دکوراسیون متفاوتی در خانه شما منجر شود برای مثال استفاده از بشقاب تزئینی سرامیکی که پس زمینه روشنی هم دارند برای استفاده در دکوراسیون مدرن کاربرد بیشتری دارند که در این نوع از دکوراسیون بهتر است رنگ دیوارهای خانه کمی تیره باشد تا با رنگ بشقاب‌ها در تضاد باشند و به این صورت قرار گرفتن بشقاب‌هایی با پس زمینه همرنگ می‌تواند زیبایی فضای شما چند برابر کند. همچنین یکی از کاربردهای بشقاب دیوارکوب استفاده از آنها در فضاهای بسیار کوچکی همچون دیوارهای باریک یا راهروهای باریک منزل یا محل کار است که از آنها در سه کنج و گوشه نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

تزئین دیوار‌ها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انتخاب نوع و مدل بشقاب دیوارکوب قانون خاصی ندارد و باید به مدل قرار گرفتن وسایل در اتاق نشیمن یا پذیرایی توجه کرد اما عمدتا ما بین مبلمان قرار می‌گیرند تا جلوه بیشتری را به فضای داخلی شما بدهند و همچنین نباید فراموش کرد که اندازه مبلمان شما بر اندازه دیوارکوب تاثیر مستقیم دارد و نباید هر دو را در سایز بزرگ یا هر دو را در اندازه کوچک انتخاب کنید.

طرح‌هایی که عمدتا در این بشقاب دیوارکوب استفاده می‌شود تصاویر مینیاتوری، تصاویر هندسی ایرانی و اسلامی است که امروزه طرفداران زیادی دارد. یکی دیگر از هنرهایی که بر روی این بشقاب دیوارکوب اعمال می‌شود نقطه کوبی است که طرح‌های زیبایی را بر روی ظروف سفالی و سرامیکی ایجاد می‌کند که بشقاب دیوارکوب چینی عمدتا از این نوع هنر بهره می‌گیرد. نصب بشقاب دیوارکوب بسیار آسان بوده و با استفاده از یک بست مخصوص و ایجاد یک سوراخ در پشت آنها انجام می شود و شما به راحتی می‌توانید آن را مانند یک قاب عکس معمولی به هر دیواری که می‌خواهید آن را نصب کنید. قیمت بشقاب دیوارکوب بر اساس طرح و رنگ و ابعاد آن از حدود 45 هزار تومان شروع می‌شود.

 

دیوارپوش

 

 

قیمت دیوارکوب منزل بسیار متنوع است و این عمدتا بستگی به جنس آنها دارد که از نوع سفال یا سرامیک باشند و البته طبیعی است که قیمت سرامیک خام از سفال خام بیشتر است و به دنبال همین هم قیمت دیوارکوب سفالی از قیمت دیوارکوب سرامیکی ارزان‌تر است.

 

در واقع قیمت بشقاب دیوارکوب منزل بسیار متنوع است و این عمدتا بستگی به جنس آنها دارد که از سفال یا سرامیک باشند. البته طبیعی است که قیمت سرامیک خام از سفال خام بیشتر است و به دنبال همین هم قیمت دیوارکوب سفالی از قیمت دیوارکوب سرامیکی ارزان‌تر است. آیتم دیگری که بر روی قیمت دیوارکوب موثر است نحوه تهیه و ساخت این نوع از دیوارکوب منزل است به این صورت که در برخی از روش‌های تهیه بشقاب دیوارکوب منزل بعد از ایجاد طرح و نقش مورد نظر بشقاب را برای پخت به کوره می‌برند اما در برخی دیگر از این آثار با استفاده از یک سری مواد شیمیایی دوام و قابل شستشو بودن را به کار اضافه می‌کنند. به همین دلیل هم استفاده از مواد شیمیایی چون نوعی کار دست است ارزش بیشتری داشته و آنهایی که در کوره و به صورت انبوه پخته می‌شوند ارزان‌تر هستند.

 

تزئین دیوارها

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • یکی از موثرترین عواملی که در زیبایی دکوراسیون داخلی نقش دارند دیوارها هستند و روش‌های مختلفی نیز برای تزئین آنها وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از دیوارکوب است.
  • دیوارپوش‌ها از مواد مختلفی مانند چوب یا پی وی سی ساخته می‌شوند که با استفاده از چسب و در قطعات یکسان بر روی دیوارهای اصلی نصب می‌شوند.
  • یکی ازپرکاربردترین جاهایی که در آن از دیوارپوش‌ها استفاده می‌شود فضای ما بین کابینت‌های آشپزخانه است که به آشپزخانه زیبایی منحصر به فردی را تزریق می‌کند.
  • چراغ دیوارکوب نیز از انواع دیگر دیوارکوب منزل است که نسل جدیدی از چراغ‌هایی هستند که در نورپردازی از آنها استفاده می‌شود و عمدتا برای آنها از پایه‌های زیبا و چشم گیری استفاده می‌شود که لوکس بودن را به فضای خانه شما می‌دهد و علاوه بر این نور خانه را نیز دوچندان می‌کند.
  • پیش از ایجاد طرح و استفاده از رنگ بر روی دیوارکوب سفالی، باید سطح زبر آن توسط سمباده صاف شود و سپس با چسب چوب رقیق شده سطح آن را پوشاند سپس برای طراحی بر روی آن از رنگ‌های اکریلیک و یا ویترای استفاده می‌کنند که پس از آن با استفاده از اسپری وارنیش براق شده و دوام بیشتری نیز پیدا می‌کنند.
  • قیمت دیوارکوب منزل بسیار متنوع است و این عمدتا بستگی به جنس آنها دارد که از نوع سفال یا سرامیک باشند و البته طبیعی است که قیمت سرامیک خام از سفال خام بیشتر است و به دنبال همین هم قیمت دیوارکوب سفالی از قیمت دیوارکوب سرامیکی ارزان‌تر است.

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *