دکوراسیون داخلی

برای انتخاب کانتر آشپزخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

کانتر آشپزخانه

 

همانطور که همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در آن انجام می‌شود. اما قلب همین آشپزخانه و دکوراسیون آشپزخانه هم کانتر آشپزخانه است که از آن برای انجام اغلب کارهای آشپزخانه استفاده می‌شود. این روزها بر خلاف گذشته که کابینت‌ها را مهم‌ترین اجزا در دکوراسیون آشپزخانه می‌دانستند کانتر آشپزخانه از اهمیت زیادی در دکوراسیون منزل و قلب خانه برخوردار شده است. قیمت کانتر آشپزخانه ارتباط مستقیمی با سنگ و جنس آن دارد.

پیشخوان آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش در دکوراسیون منزل و به خصوص دکوراسیون آشپزخانه است که قسمت داخلی آشپزخانه را از قسمت بیرونی آن جدا می‌کند که در اصطلاح عامیانه به آن اوپن آشپزخانه هم گفته می‌شود.

در بخش دکوراسیون منزل، دکوراسیون آشپزخانه بخشی است که قدرت مانور دادن بر روی آن بسیار زیاد و متنوع است که بخش پیشخوان آشپزخانه عمدتا در آشپزخانه‌های کوچک قابلیت مانور بیشتری دارد. اما تقریبا در همه آشپزخانه‌ها کانتر آشپزخانه یک نقش دکوری و یک نقش کاربردی دارد.

 

مدل کانتر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

شاید این روزها با نزدیک شدن سال نو به فکر تغییر در دکوراسیون منزل یا دکوراسیون آشپزخانه‌تان افتاده باشید که یکی از مهم‌ترین تغییراتی که می‌تواند یک تغییر اساسی را در ظاهر و دکوراسیون آشپزخانه شما به وجود بیاورد پیشخوان آشپزخانه شما است.

پس اگر تصمیم دارید پیشخوان آشپزخانه را تغییر دهید بهتر است بدانید که گزینه‌های متنوعی پیش روی شما قرار دارد که با توجه به بودجه و متریالی که در نظر دارید باید اقدام به انتخاب آن کنید. در این مطلب همراه ما شوید تا با انواع پیشخوان آشپزخانه و متریال موجود در آنها و قیمت کانتر آشپزخانه که باید برای آن پرداخته شود آشنا شویم.

انواع کانتر آشپزخانه و متریالی که در آنها به کار می‌رود

کانتر آشپزخانه در دو نوع اوپن معمولی و اوپن جزیره موجود است که در نوع معمولی آن از یک طرف کانتر به دیوار یا کابینت‌های آشپزخانه متصل است و از طرف دیگر به فضای داخلی آشپزخانه راه دارد که فضای داخلی آشپزخانه را از فضای خارجی مجزا می‌کند.

اما در نوع اوپن جزیره بر خلاف اوپن معمولی از هیچ طرف به جایی وصل نیست و کاملا مستقل است که می‌تواند در وسط آشپزخانه قرار بگیرد یا در جای معمول اوپن‌های معمولی واقع شود.

هر کدام از این دو دکوراسیون آشپزخانه می‌تواند می‌تواند متریال مختلفی را داشته باشد که بر اساس نوع آنها مزیت و برتری نسبت به نوع دیگر پیدا می‌کند. برای مثال در کانترهایی که در ساخت آنها از سنگ مرر و بتن استفاده شده است، قیمت‌ها بالاتر از دیگر انواع کانتر آشپزخانه است.

یا اینکه کانترهای چوبی نگهداری آسانتری داشته و کانترهای از نوع لمینت زیبایی منحصر به فردی را دارند. در ادامه به بررسی انواع کانتر آشپزخانه و متریال موجود در آنها و همچنین قیمت کانتر آشپزخانه می‌پردازیم.

 

کانتر آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • سنگ کانتر آشپزخانه

برای کانتر آشپزخانه می‌توان از سنگ‌های طبیعی متنوعی استفاده کرد برای مثال کوارتز، گرانیت و مرمر از جمله پر کاربردترین سنگ کانتر آشپزخانه هستند.

در میان انواع سنگ کانتر آشپزخانه سنگ گرانیت از محبوبیت بیشتری در مقایسه با دیگر سنگ‌ها برخوردار است که یکی از دلایل آن علاوه بر زیبایی چشم گیر سنگ گرانیت آن است که برای نصب آن بر روی کانتر آشپزخانه نیاز به یک تیم حرفه ای و نصاب متخصص ندارید و در سه نوع در بازار موجود است.

سنگ گرانیت ساده، سنگ گرانیت ترکیبی و سنگ گرانیت موزاییکی که سنگ گرانیت ساده یک دست بوده و معمولا کاربرد بیشتری هم دارد.

 

کانتر آشپزخانه

 

 

پیشخوان آشپزخانه در دو  نوع اوپن معمولی و اوپن جزیره موجود است که در نوع معمولی آن از یک طرف پیشخوان به دیوار یا کابینت‌های آشپزخانه متصل است و از طرف دیگر به فضای داخلی آشپزخانه راه دارد که فضای داخلی آشپزخانه را از فضای خارجی مجزا می‌کند. اما در نوع اوپن جزیره بر خلاف اوپن معمولی از هیچ طرف به جایی وصل نیست.

 

کانترهای گرانیتی هیچ وقت قدیمی نشده و به اصطلاح از مد نمی‌افتند اما قیمت کانتر آشپزخانه در ارتباط با این نوع از کانتر ،از هزینه بالایی برخوردار است. همچنین جنس آنها به گونه‌ای است که در مقابل حرارت، رطوبت، گرما و سرما و هرگونه آسیب و خراش مقاومت بالایی دارند و ضد خش و ضد قارچ و ضد کپک هستند، اما باید در طولانی مدت از آنها به خوبی مراقبت کنید چرا که شکل طبیعی آنها در هیچ کدام از انواع کانتر آشپزخانه وجود ندارد و برای تمیز کردن و مراقبت از آنها تمیز کننده‌های مخصوص خودشان در بازار وجود دارد چرا که در نوع ارزان‌تر این سنگ‌ها حفره‌هایی وجود دارد که با جذب مایعات به خصوص روغن، می‌تواند لکه‌هایی را بر روی این سنگ کانتر آشپزخانه ایجاد کند.

تنوع رنگ و طرح در سنگ‌های گرانیتی بیشتر از سنگ‌های دیگر است و می‌توان از آنها به عنوان سنگ‌های تزئینی بین کابینت‌ها نیز استفاده کرد و از این طریق انسجام دکوراسیون آشپزخانه را بیشتر کرد.

یکی یگر از نکات استفاده از سنگ گرانیت آن است که در دکوراسیون منزل با هر نوع سبک دکوری قابلیت تلفیق را دارد پس از بابت تغییر هر ساله دکوراسیون خیالتان راحت باشد.

 

کانتر آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سنگ مرمر یکی دیگر از انواع سنگ کانتر آشپزخانه است که درخشش و زیبایی منحصر به فردی دارد و اگر دوست دارید دکور آشپزخانه شما همیشه زیبا و تمیز به نظر برسد از سنگ مرمر استفاده کنید. سنگ مرمر هم مانند سنگ گرانیت دوام و مقاومت بالایی دارد و به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شود اما بر خلاف گرانیت، سنگ کانتر آشپزخانه از نوع مرمر قدری ارزان‌تر است.

از طرف دیگر سنگ کانتر آشپزخانه از نوع مرمر به دلیل آنکه یک سطح صیقلی و صافی دارد به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد و این گزینه برای دکور آشپزخانه برای آن دسته از افرادی که عادت دارند اغلب کارهای آشپرخانه را بر روی کانتر آشپزخانه انجام بدهند مناسب نیست.

پس باید مراقب باشید که روی آن خط و خشی نیافتد به خصوص اگر کودک خردسالی در خانه دارید باید مراقب باشید چرا که این سنگ‌ها نازک و بسیار آسیب پذیر هستند.

  • پیشخوان آشپزخانه لمینت

کانتر آشپزخانه از نوع لمینت به لحاظ بودجه‌ای مناسب‌تر است و همچنین نگهداری از این نوع کانتر نیز بسیار آسان است. کانتر لمینت در برابر بخار آب و خراشیدگی مقاوم است و برای آن دسته از خانه‌هایی مناسب است که دکوراسیون آشپزخانه آنها سبک مدرن دارد.

این کانترها ضد زنگ بوده و در برابر انواع شوینده‌ها مقاوم هستند. اگر در دکوراسیون آشپزخانه از رنگ خاصی استفاده می‌کنید می‌توانید کانتر لمینت را با رنگ درب کابینت‌ها هماهنگ کنید زیرا تنوع رنگ لمینت در مقایسه با انواع دیگر کانتر آشپزخانه بیشتر است.

به لحاظ هزینه‌ای نیز کانتر لمینت ارزانتر از انواع دیگر کانتر آشپزخانه است. لمینت در برابر لکه و گرما مقاوم است اما مقاومت سنگ کانتر آشپزخانه از نوع مرمر  و سنگ گرانیت را ندارد.

 

کانتر آشپزخانه

 

 

 سنگ کانتر آشپزخانه از نوع مرمر به دلیل آنکه یک سطح صیقلی و صافی دارد به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد و این گزینه برای دکور آشپزخانه برای آن دسته از افرادی که عادت دارند اغلب کارهای آشپرخانه را بر روی کانتر آشپزخانه انجام بدهند مناسب نیست.

 

  • پیشخوان آشپزخانه چوب

نام دیگر کانتر چوبی آشپزخانه بوچر بلاک یا همان تخته ساطور است که به این اشاره دارد که اگر می‌خواهید از کانتر آشپزخانه خود به عنوان تخته ساطور استفاده کنید می‌توانید به سراغ کانتر چوبی بروید که نیاز به نگهداری بیشتری نیز در مقایسه با انواع دیگر کانتر آشپزخانه دارد و باید هر از گاهی برای آن از انواع جلا دهنده‌ها استفاده کنید چرا که در برابر سرما و رطوبت نیز بسیار آسیب پذیر هستند و به راحتی دچار ترک می‌شوند.

استفاده از چوب به عنوان کانتر آشپزخانه و در دکوراسیون آشپزخانه احساس آرامش بیشتری را به فضای دکوراسیون آشپزخانه و همچنین دکوراسیون منزل شما القا می‌کند که در کنار گل‌ها و قرار دادن چند گلدان فضای آرامتری را می‌توانید تجربه کنید.

هزینه کانتر چوبی از لمینت گرانتر بوده و از سنگ کانتر آشپزخانه از نوع گرانیت و مرمر ارزان‌تر است. معمولا از کانتر چوبی در کنار کابینت‌های سفید استفاده می‌شود که به دلیل تضادی که ایجاد می‌کند زیبایی آشپزخانه را چند برابر خواهد کرد.

 

دکور منزل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • پیشخوان آشپزخانه شیشه‌ای

یکی دیگر از انواع پیشخوان آشپزخانه کانترهای شیشه‌ای هستند که به خصوص در آشپزخانه‌های کوچک کاربرد و جذابیت بیشتری دارند زیرا به دلیل ظاهر شفاف که موجب روشن‌تر شدن محیط می‌شوند فضای دخلی دکوراسیون آشپزخانه را بزرگتر نمایش می‌دهند.

پیشخوان شیشه‌ای گزینه مناسبی در دکوراسیون منزل است چرا که در برابر زنگ زدگی و بخار آب کاملا مقاوم است و تمیز کردن آنها هم بسیار راحت بوده و تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب قابل انجام است و استفاده از آن در دکوراسیون منزل و دکور آشپزخانه مدرن نمای بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند.

  • پیشخوان آشپزخانه استیل

کانترهای استیل عمدتا در آشپزخانه‌های صنعتی کاربرد دارند اما در بسیاری از منازلی هم که به دنبال دکوراسیون آشپزخانه از نوع مدرن هستند و برای آشپزی زمان زیادی را اختصاص می‌دهند این نوع از کانتر آشپزخانه وجود دارد. یکی از مزایای اصلی استیل آن است که می‌تواند با هر نوع رنگی در دکوراسیون منزل شما و دکور آشپزخانه هماهنگی داشته باشد. همچنین این نوع کانتر آشپزخانه به راحتی تمیز می‌شود و ضد خش و ضد لک هستند. هزینه ساخت کانترهای فلزی کمتر از سنگ کانتر آشپزخانه و کانترهای طبیعی مانند چوب است.

 

دکور منزل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • پیشخوان آشپزخانه کاشی و سرامیک

پیشخوان آشپزخانه کاشی و سرامیک در برابر گرما مقاومت زیادی داشته و دچار لک هم نمی‌شوند اما مزیت اصلی که سرامیک نسبت به بقیه انواع پیشخوان آشپزخانه دارد آن است که در صورت آسیب به سطح آن به راحتی تایل‌های آن را می‌توان تعویض کرد بدون آنکه کل پیشخوان آشپزخانه و دکوراسیون منزل شما به هم بریزد.

اما ایراد اصلی و مهمی که سرامیک دارد آن است که به دلیل ناهموار بودن سطح سرامیک امکان جذب مواد غذایی در فضای بین آنها و آلودگی در این فضاها با گذشت زمان وجود دارد. همچنین سرامیک با گذشت زمان کمی کدر می‌شود.

 

 

استفاده از چوب به عنوان پیشخوان آشپزخانه و در دکور آشپزخانه احساس آرامش بیشتری را به فضای دکور آشپزخانه و همچنین دکوراسیون منزل شما القا می‌کند که در کنار گل‌ها و قرار دادن چند گلدان فضای آرامتری را می‌توانید تجربه کنید.

 

  • پیشخوان آشپزخانه سنگ صابون

بر خلاف اسم این نوع سنگ‌ها در دکور آشپزخانه از صابون خبری نیست و یک ترکیب ساخته شده در طبیعت است که شباهتی به گرانیت دارد. این نوع از سنگ کانتر آشپزخانه نرم بوده و با مقادیری کوارتز ترکیب می‌شود.

سنگ صابون غیر قابل نفوذ بوده و در زمینه قیمت کانتر آشپزخانه می‌توان این گونه گفت که به لحاظ قیمت ارزان‌تر و به صرفه‌تر از انواع دیگر سنگ‌ها است.

همچنین این نوع از سنگ کانتر آشپزخانه در برابر انواع شوینده‌ها نیز مقاوم بوده و آسیبی نمی‌بیند. نگهداری از سنگ صابون راحت بوده و هزینه تعمیر اندکی دارد.

 

دکور منزل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

ایده‌هایی برای بزرگتر به نظر رسیدن فضای داخل آشپزخانه

 

جمع بندی در مورد کانتر آشپزخانه

  • آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در آن انجام می‌شود.
  • پیشخوان آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش در دکوراسیون منزل و به خصوص دکور آشپزخانه است که قسمت داخلی آشپزخانه را از قسمت بیرونی آن جدا می‌کند که در اصطلاح عامیانه به آن اوپن آشپزخانه هم گفته می‌شود.
  • پیشخوان آشپزخانه در دو نوع اوپن معمولی و اوپن جزیره موجود است که در نوع معمولی آن از یک طرف پیشخوان به دیوار یا کابینت‌های آشپزخانه متصل است و از طرف دیگر به فضای داخلی آشپزخانه راه دارد که فضای داخلی آشپزخانه را از فضای خارجی مجزا می‌کند.
  • در کانترهایی که در ساخت آنها از سنگ مرر و بتن استفاده شده است، قیمت‌ها بالاتر از دیگر انواع پیشخوان آشپزخانه است.
  • برای پیشخوان آشپزخانه می‌توان از سنگ‌های طبیعی متنوعی استفاده کرد برای مثال کوارتز، گرانیت و مرمر از جمله پر کاربردترین سنگ پیشخوان آشپزخانه هستند.
  • کانترهای گرانیتی هیچ وقت قدیمی نشده و به اصطلاح از مد نمی‌افتند اما در زمینه قیمت کانتر آشپزخانه از قیمت بالایی برخوردارند. قیمت کانتر آشپزخانه به نوع و جنس آن بستگی دارد.
  • تنوع رنگ و طرح در سنگ‌های گرانیتی بیشتر از سنگ‌های دیگر است و می‌توان از آنها به عنوان سنگ‌های تزئینی بین کابینت‌ها نیز استفاده کرد و از این طریق انسجام دکور آشپزخانه را بیشتر کرد.
  • پیشخوان آشپزخانه از نوع لمینت به لحاظ بودجه‌ای مناسب‌تر است و همچنین نگهداری از این نوع پیشخوان نیز بسیار آسان است.
  • هزینه کانتر چوبی از لمینت گرانتر بوده و از سنگ کانتر آشپزخانه از نوع گرانیت و مرمر ارزان‌تر است.
  • پیشخوان آشپزخانه کاشی و سرامیک در برابر گرما مقاومت زیادی داشته و دچار لک هم نمی‌شوند اما مزیت اصلی که سرامیک نسبت به بقیه انواع پیشخوان آشپزخانه دارد آن است که در صورت آسیب به سطح آن به راحتی تایل‌های آن را می‌توان تعویض کرد بدون آنکه کل پیشخوان آشپزخانه و دکوراسیون منزل شما به هم بریزد.

 

مطالب مرتبط

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

  همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

با انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید

  آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است. امروزه آشپزخانه‌ها به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *