دکوراسیون داخلی

اصول چیدمان مبلمان منزل

انواع مبلمان

 

اتاق نشیمن نقش‌های مختلفی بازی می‌کند: ما در اتاق نشیمن تلویزیون تماشا می‌کنیم، با دوستان‌مان گپ می‌زنیم و کتاب می‌خوانیم. اتاق نشیمن البته نقش‌های دیگری هم دارد و گاهی به عنوان اتاق بازی بچه‌ها، اتاق کار و اتاق غذاخوری هم ایفای نقش می‌کند. با همه‌ی این کارکردها چیدمان مبلمان کاری نسبتا دشوار می‌شود. باید انواع مبلمان را طوری چید که کاربردهای مختلف اتاق نشیمن از بین نرود. چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت و مبلمان راحتی هم کمی باهم متفاوت است و دو نوع صحنه‌پردازی خاص را می‌طلبد. در متن زیر با راهکارها و اصول چیدمان مبلمان بیشتر آشنا شوید:

قواعد ابتدایی چیدمان مبلمان

گفتیم اتاق نشیمن نقش‌های متفاوتی بازی می‌کند. برای برخی این نقش پررنگ‌تر است و خانواده در این اتاق دورهم جمع می‌شوند و ساعات زیادی در آن می‌گذرانند. معمولا چیدمان مبلمان راحتی و چیدمان مبل اسپرت در این نقش پررنگ‌تر است.

اما برای برخی دیگر اتاق نشیمن به مثابه‌ی مهمان‌خانه‌ی قدیم است. ملافه‌ها پیش از ورود مهمان‌های مهم از روی چیدمان مبل سلطنتی بالا می‌روند و از اتاق رونمایی می‌شود. در هر دو حالت قواعدی هست که باید رعایت شود، این قواعد را در ادامه بخوانید:

  • نقطه کانونی اتاق را بشناسید و چیدمان مبلمان را دور آن انجام دهید. در برخی اتاق‌ها، نقطه کانونی به صورت ویژگی فیزیکی مثل شومینه یا پنجره بروز می‌کند و در برخی دیگر باید خودتان چیزی مثل تلویزیون را به آن اضافه کنید تا انواع مبلمان را گرد آن بچینید.
  • چیدمان مبل سلطنتی یا چیدمان مبل اسپرت را طوری انجام دهید که فضای گفت‌وگو فراهم کنید. چیدمان مبلمان باید در اتاق نشیمن به گونه‌ای باشد که افراد بدون گردن درد و فریاد زدن بتوانند به راحتی و بدون مشکل باهم حرف بزنند. اگر اتاق نشیمن‌تان خیلی بزرگ است می‌توانید با چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت فضاهای گفت‌وگوی جداگانه‌ای ایجاد کنید.
  • در چیدمان مبلمان تجمع جمعیت و راه‌های عبور و مرور اتاق را فراموش نکنید. جای کافی در اتاق نشیمن و دور انواع مبلمان درنظر بگیرید تا افراد بتوانند بدون برخورد با یکدیگر و به راحتی در اتاق راه بروند.
  • در چیدمان مبلمان انواع مبلمان را به دیوار نچسبانید. چسباندن پشت مبلمان راحتی یا سلطنتی به دیوار یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که افراد در چیدمان مبلمان اتاق نشیمن مرتکب می‌شوند. چیدمان مبل سلطنتی یا چیدمان مبل اسپرت به گونه‌ای که به هم نزدیک‌تر باشند، فضای دنج‌تری فراهم می‌کند.

 

انواع مبلمان

 

 

نقطه کانونی اتاق را بشناسید و چیدمان مبلمان را دور آن انجام دهید.

 

چیدمان مبلمان با توجه به اندازه و محل قرارگیری

وقتی درمورد چیدمان مبلمان صحبت می‌کنیم اندازه مبلمان راحتی یا سلطنتی اهمیت زیادی دارد.

کاناپه و صندلی‌ها

کاناپه و صندلی جزو خریدهای گران‌قیمت هستند که تندتند انجام نمی‌شوند بنابراین مهم است که با فضای‌تان جور باشند و اصطلاحا به آن بیایند. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید اندازه‌گیری فضا پیش از خرید مبلمان راحتی یا سلطنتی است. قطعا دوست ندارید بعد از خرید ببینید که مبلمان راحتی یا سلطنتی شما برای فضای‌تان کوچک یا بزرگ هستند بنابراین بهتر است از قبل پلان اتاق را داشته باشید.

پیش از خرید مبلمان راحتی و سلطنتی، نقشه اتاق را روی یک تکه کاغذ گراف بکشید و از مقیاس‌های مناسب برای اندازه‌گیری استفاده کنید. همچنین می‌توانید انواع چیدمان مبلمان را روی کاغذ امتحان کنید و ببینید کدام سبک چیدمان برای شما بهتر است و بتوانید فضاهای خالی لازم را هم برای عبور و مرور تعبیه کنید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

فرش

یکی از مزیت‌های استفاده از فرش در چیدمان مبلمان این است که می‌توانید فضاهای نشیمن را از یکدیگر جدا کنید. اما اکثر مردم در این زمینه مرتکب اشتباه می‌شوند و از فرش‌های خیلی کوچک استفاده می‌کنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که انواع مبلمان باید بتوانند به راحتی روی مبلمان قرار گیرند. اگر فضای شما طوری است که مبلمان نمی‌توانند روی فرش قرار گیرند حداقل پایه‌های جلوی مبلمان راحتی و سلطنتی خود را روی فرش بگذارید.

میز قهوه‌خوری

میز قهوه‌خوری جزو وسایل مفیدی است که وسط فضای صحبتی که با چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت ایجاد کرده‌اید پیدا می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید از میز وسط یا میز قهوه‌خوری استفاده کنید، دقت کنید ارتفاع این میز باید کوتاه‌تر از کاناپه و صندلی‌های اطرافش باشد. همچنین عرض این میز قهوه‌خوری باید نصف یا دو سوم عرض کاناپه انواع مبلمان باشد.

اگر ترجیح می‌دهید از میز قهوه‌خوری استفاده نکنید می‌توانید از چند میز عسلی استفاده کنید. فقط دقت کنید ابعادشان زیاد کوچک نباشد و جای کافی برای گذاشتن وسایل پذیرایی داشته باشند. همچنین ارتفاع این میزها باید طوری باشد که افراد با کمی خم شدن بتوانند فنجان یا لیوان‌شان را راحت روی میز بگذارند.

نکته‌ی دیگری که در چیدمان مبلمان و میز به آن توجه کنید این است که فاصله‌ای هم بین میز و صندلی و کاناپه درنظر بگیرید. این فاصله اگر 35 تا 45 سانتی‌متر باشد کفایت می‌کند.

 

انواع مبلمان

 

میزهای عسلی

معمولا میزهای عسلی مدتی بعد از خرید و چیدمان مبلمان خریداری می‌شوند اما نقش مهمی در دکوراسیون دارند. تعداد میزهای عسلی مورد نیاز شما بستگی به تعداد نشیمن‌های شما دارد. همه باید بتوانند بدون بلند شدن از جای‌شان نوشیدنی‌شان را روی میزی در نزدیکی‌شان بگذارند و این می‌تواند معیار شما برای تهیه میزعسلی باشد.

سعی کنید یک میزعسلی در هر طرف کاناپه داشته باشید و یا بین هر جفت صندلی یک میزعسلی بگذارید. نکته کلیدی داشتن سطوح کافی در اتاق بدون شلوغ کردن آن و ایجاد مانع برای رفت‌وآمد است. میزها باید یک اندازه باشند و ارتفاع‌شان تا دسته کاناپه یا صندلی باشد.

چیدمان مبلمان و تزئینات

هنگامی که چیدمان مبل تمام شد حالا باید به چیدمان وسایل تزئینی فکر کنید. اگر در اتاق پنجره دارید باید به فکر پرده‌ی مناسب باشید. همچنین تلویزیون و متعلقاتش بخش دیگری از تزئینات اتاق نشیمن را برعهده دارند که در چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت نقش دارند.

از دیگر تزئیناتی که می‌توانید به انواع مبلمان اضافه کنید، پاف و اتومن متناسب با چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت است.

 

انواع مبلمان

 

 

تعداد میزهای عسلی مورد نیاز شما بستگی به تعداد نشیمن‌های شما دارد.

 

انواع طرح چیدمان مبلمان

طرح‌های مختلفی برای چیدمان مبلمان وجود دارند. ممکن است پس از خرید مبلمان راحتی برای شما سوال پیش بیاید بهترین و کاربردی‌ترین نوع چیدمان چیست؟ یا در چیدمان مبل سطلنتی و چیدمان مبل اسپرت در چیدمان بهینه و قرار دادن تلویزیون به مشکل بخورید. در متن زیر انواع رایج چیدمان مبلمان را بررسی می‌کنیم:

  1. چیدمان مبل رسمی و متوازن

یکی از متداول‌ترین شیوه‌های چیدمان مبلمان به خصوص چیدمان مبل سلطنتی مدل رسمی است. در این مدل کاناپه‌ها روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و میز قهوه‌خوری هم در وسط قرار می‌گیرد. تلویزیون هم طوری گذاشته می‌شود که از طرف هر دو مبل به آسانی دیده شود.

  1. چیدمان مبلمان اسپرت و متوازن

تفاوت چیدمان مبلمان رسمی با اسپرت این است که مدل اسپرت کمی راحت‌تر است. در این مدل هم کاناپه وجود دارد و دو مبل تک‌نفره یا صندلی روبه‌روی آن قرار می‌گیرند تا نشیمن‌های متنوعی ایجاد کنند. میز تلویزیون در این مدل می‌تواند روبه‌روی کاناپه و صندلی‌ها یا بیشتر متمایل به کاناپه قرار گیرد.

 

چیدمان مبل اسپرت

 

  1. چیدمان مبل با چندین نشیمن متحرک

در این حالت می‌توان کاناپه انواع مبلمان را در عرض اتاق گذاشت و جای بیشتری برای بقیه وسایل باز کرد. همچنین تلویزیون را می‌توان مستقیم روبه‌روی همین کاناپه گذاشت. صندلی یا مبل‌های تک‌نفره در این روش قابل جابه‌جایی هستند و می‌توان از پاف به عنوان میز عسلی و در مواقع لزوم به عنوان نشیمن استفاده کرد. این مدل برای جمع‌های دوستانه بسیار مناسب است.

  1. چیدمان مبلمان راحتی مینیمال

وقتی راحتی و سبک انواع مبلمان هر دو از پارامترهای شما برای انتخاب انواع مبلمان باشند باید دقت بیشتری به خرج دهید. مبل‌های ال‌شکل با یک میز قهوه‌خوری یکی از بهترین انواع چیدمان مبل اسپرت هستند که هم راحتی و هم زیبایی را فراهم می‌کنند.

 

چیدمان مبل اسپرت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. چیدمان مبل رترو

سبک چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت دهه‌ی هفتاد میلادی هنوز هم شیک محسوب می‌شود. این مدل چیدمان مخصوص مهمانی‌های پرتعداد است و می‌توان از مبلمان ال‌شکل در یک طرف اتاق و کاناپه‌ای در سمت دیگر استفاده کرد. همچنین می‌توان با اضافه کردن میزی به گوشه‌ی اتاق زحمت پذیرایی را بر دوش او انداخت و خوراکی‌ها را به صورت سلف‌سرویس چید تا پذیرایی ساده‌تر شود.

  1. چیدمان مبل برای فضای کار و زندگی توامان

گفتیم یکی از استفاده‌های اتاق نشیمن به عنوان اتاق کار است. بنابراین می‌توان انواع مبلمان را طوری در اتاق چید که فضاها را مجزا کند. فرش می‌تواند جداکننده‌ی دو فضا باشد. همچنین بهتر است میز را در یکی از 4 گوشه‌ی اتاق و روبه‌دیوار قرار دهید تا فضای کمی اشغال کند و اتاق نشیمن را شلوغ جلوه ندهد.

  1. چیدمان مبل اسپرت کانتری

اگر دنبال چیدمان مبلمان راحتی و ایجاد فضایی دنج و گرم‌ونرم برای صحبت و گعده با دوستان هستید این سبک همانی است که دنبالش بودید. در این سبک می‌توانید دو کاناپه را روبه‌روی هم قرار دهید و دو مبل تک‌نفره را با فاصله از آن‌ها بگذارید. خالی گذاشتن زمین و فاصله بین مبلمان راحتی برای ایجاد فضای نشستن و بردگیم بازی کردن است. تلویزیون هم می‌تواند در مرکز اتاق قرار گیرد تا همه‌ی افراد دید نسبتا مناسبی داشته باشند.

 

چیدمان مبل اسپرت

 

 

مبل‌های ال‌شکل با یک میز قهوه‌خوری یکی از بهترین انواع چیدمان مبل اسپرت هستند که هم راحتی و هم زیبایی را فراهم می‌کنند.

 

  1. چیدمان مبل خانوادگی دوستانه

در این سبک می‌توانید چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت را طوری انجام دهید که دو فضا داشته باشید. یکی فضای نشستن روی مبل و دیگری کمی فضای خالی برای بازی کودکان. پافی بزرگ برای نشستن به اتاق صمیمیت بیشتری می‌بخشد. همچنین اتومنی که بتوان اسباب‌بازی‌های بچه‌ها را در آن جای داد ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد.

  1. چیدمان مبل در حالت اتاق غذاخوری مجزا و اتاق نشیمن

بسیاری ترجیح می‌دهند بخشی از اتاق نشیمن را به غذاخوری اختصاص دهند و میزغذاخوری را هم در اتاق نشیمن بگذارند. در این حالت باز لازم است چیدمان انواع مبلمان راحتی و سلطنتی را طوری انجام دهید که فضای مجزایی پدید آورید. مثلا می‌توانید میز ناهارخوری را پشت کاناپه بچینید و از کاناپه به عنوان جداکننده استفاده کنید. یکی بودن سبک و پارچه‌ی مبلمان و روکش صندلی‌های غذاخوری به شیک‌تر شدن و زیبایی اتاق نشیمن کمک زیادی می‌کند.

  1. چیدمان مبل در حالت یکی شدن اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری

سبک چیدمان مبلمان در این حالت و حالت قبلی تفاوت زیادی ندارد جز اینکه این حالت کمی دوستانه‌تر است و جدا شدن فضای نشیمن و فضای ناهارخوری در آن غیرمحسوس‌تر است. این حالت درصورتی مناسب است که مطمئن باشید غذا زیاد روی زمین نمی‌ریزد و خرده‌های غذا تا فضای نشیمن کشیده نمی‌شود.

 

چیدمان مبل اسپرت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کوتاه درمورد اصول چیدمان مبل

  • نقطه کانونی اتاق را پیدا کنید و چیدمان مبل سلطنتی و چیدمان مبل اسپرت را حول آن انجام دهید.
  • پیش از خرید انواع مبلمان اتاق نشیمن را اندازه‌گیری کنید.
  • میز وسط یا میز قهوه‌خوری باید کوتاه‌تر از مبلمان یا صندلی شما باشد.
  • در خرید عسلی به تعداد نشیمن دقت کنید. همچنین راحتی عبور و مرور افراد را درنظر بگیرید و اتاق را زیاد شلوغ نکنید.
  • طرح‌های چیدمان مبلمان متفاوت است و بسته به کاربرد اتاق نشیمن می‌توانید این طرح‌ها را در منزل پیاده کنید.
  • اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری می‌توانند یکی شوند و می‌توان این دو فضا را کاملا تفکیک کرد یا تا حدی به هم نزدیک‌شان کرد که این بسته به سلیقه‌ی شما دارد.

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

طراحی راه پله خانه و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

  امروزه به طراحی مدرن انواع مدل دیوار راه پله داخل ساختمان توجه زیادی می‌شود و ایده‌های جذابی نیز برای طراحی راه پله وجود دارد. یکی از مهمترین آن‌ها راه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *