دکوراسیون داخلی

با انواع مبلمان در دکوراسیون آشنا شویم

انواع مبلمان

 

مبلمان یکی از المان‌های اصلی دکوراسیون در هرخانه است. سبک دکوراسیون خانه هر چه که باشد یکی از انواع مبلمان راحتی و یا سلطنتی در گوشه‌ای از آن به چشم می‌خورد. در گذشته ایفای نقش مبلمان به عهده پشتی‌ها بود. پشتی‌ها دور تا دور خانه چیده می‌شدند و برای استقبال از مهمان یا افراد خانواده آماده بودند در گذشته مبلمان به خصوص مدل سلطنتی بیشتر در خانه قشر مرفه و افراد متمول دیده می‌شد، بعدها طبقه متوسط حداقل یک دست مبلمان راحتی در خانه داشتند. با گذشت زمان و تغییر سبک معماری خانه‌ها و گرایش جامعه به سکونت در خانه‌هایی با متراژ پایین نحوه چیدمان مبل مطرح شد، خانه‌ها نسبت به گذشته کوچک‌تر شده بودند و چیدمان مبل باید به گونه‌ای می‌بود که حجم زیادی از فضای خانه اشغال نشود و رفت و آمد راحت باشد؛ بنابراین انواع مبلمان L به بازار آمد. انواع مبلمان راحتی طرح L در شرکت‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر قیمت انواع مبلمان راحتی و سلطنتی افزایش چشمگیری داشته و تغییر مبل خانه با یکی از انواع مبلمان جدیدی که هر روز در بازار مشاهده می‌شود، سخت شده است، همچنین با توجه به قیمت مبلمان تامین هزینه خرید مبلمان سفید که محبوب نوعروسان است تا حدی دشوار شده است.

در این مقاله به معرفی انواع مبلمان راحتی و سلطنتی می‌پردازیم.

انواع مبلمان

سبک و یا انواع مبلمان به سه دسته‌بند کلی دارند، هر دسته از انواع مبلمان به دسته‌های کوچکتر تقسیم می‌شود.

دسته‌بندی کلی انواع مبلمان شامل:

  • انواع مبلمان استیل یا سلطنتی
  • انواع مبلمان کلاسیک
  • انواع مبلمان راحتی

 

مبلمان سفید

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع مبلمان استیل

غلو نکرده‌ایم اگر بگوییم که این روزها سبک دکوراسیون مدرن بیشتر از سایر سبک‌های دکوراسیون محبوب است و به تبع انواع مبلمان راحتی در سبک دکوراسیون مدرن بیشتر استفاده می‌شود. اما هنوز هم انواع مبلمان استیل انتخاب لوکس‌پسندان است. ظرافت‌های منبت‌کاری در چوب، طرح و جنس پارچه‌هایی که در انواع مبلمان سلطنتی به کار می‌رود، جلوه‌ای شیک، لوکس و مجلل به فضا می‌بخشد و به همین دلیل محبوب لوکس پسندان است.

سوالی که همیشه پرسیده می‌شود این است که تفاوت مبلمان استیل با مبلمان سلطنتی چیست؟ این دو مبلمان هیچ تفاوتی با هم ندارند و دلیل نامگذاری مبلمان سلطنتی به استیل به دلیل استایل خاص و ظرافت آن بود و کلمه استیل از واژه انگلیسی استایل گرفته شده است. بنابراین منظور از مبلمان استیل همان سلطنتی است.

در مبلمان استیل کلاف از انواع چوب گردو، توسکا، راش استفاده می‌شود، یکی از دلایلی که قیمت مبلمان استیل استفاده از چوب مرغوب در ساخت آنها است. کلاف چوبی قسمت غالب مبلمان استیل را تشکیل می‌دهد، برعکس انواع مبلمان راحتی و کلاسیک که پارچه غالب است.

منبت‌کاری در قسمت تاج، پایه‌ها و دسته‌ها انجام شده، رنگ چوب مبلمان بیشتر طلایی و نقره‌ای است که باعث شده این نوع مبلمان مجلل و با شکوه به نظر برسد. البته گاهی رنگ قهوه‌ای نیز در ساخت انواع مبلمان استیل به کار می‌رود که در کنار پارچه‌های کرم رنگ چیزی از شکوه آن نمی‌کاهد.

 

چیدمان مبلمان استیل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

منبت‌کاری‌های ظریف روی تاج، دسته و پایه‌های مبلمان استیل اغلب هنر دست هنرمندان منبت‌کار است و یکی دیگر از دلایلی است که قیمت مبلمان استیل بالا است. بسته به میزان منبت و ظرافت آنها قیمت مبلمان استیل تغییر می‌کند، هر چه میزان منبت‌کاری و جزئیات و ظرافت آن بیشتر باشد قیمت مبلمان بیشتر خواهد بود.

 مبلمان استیل نسبت به انواع دیگر مبلمان راحتی و گاهی کلاسیک بزرگ‌تر است. تاج این نوع مبلمان باعث شده که ارتفاع آن نیز نسبت به دیگر انواع مبلمان بیشتر باشد. تشک مبلمان استیل بسته به طراحی و مدل دوبل و یا ثابت است.

اگر راحتی مبلمان برای شما مهم است، فکر خرید مبلمان استیل را از سر بیرون کنید. این سبک از مبلمان راحتی و نرمی دیگر سبک‌های مبلمان را ندارد ولی در مقابل به دلیل استفاده از چوب مرغوب و زیاد در کلاف آن قیمت آن عمر و دوام آن بالا است. در ساخت مبلمان استیل یا سلطنتی از فوم سرد استفاده می‌شود که دوام آن نسبت به فوم گرمی که در انواع مبلمان راحتی به کار می‌رود بیشتر است.

نکته‌ای که باید قبل از خرید انواع مبلمان استیل به آن توجه کنید متراژ خانه است. مبلمان استیل به دلیل فضای زیادی که اشغال می‌کند، برای خانه‌هایی با متراژ بالا مناسب است، اما افراد زیادی به خصوص تازه عروس‌ها تمایل دارند از  مبلمان سفید سلطنتی در خانه خود استفاده کنند.

مبلمان استیل اغلب به صورت 9 نفره و در قالب یک کاناپه سه نفره، چهار مبل و دو صندلی میزبان ساخته می‌شود. گاهی نیز به صورت 7 نفره تولید می‌شود که به صورت یک کاناپه سه نفره و دو نفره و دو صندلی میزبان است. چیدمان مبل استیل 9 نفره برای فضاهای بزرگ مناسب است. اگر خانه شما کوچک است ولی به خرید این سبک تمایل دارید، از چیدمان مبل استیل ظریف و 7 نفره مناسب است.

انواع مبلمان استیل شامل:

  • مبل استیل فرانسوی
  • مبل استیل مصری
  • مبل استیل ایتالیایی
  • مبل استیل ترک

 

مبلمان استیل سفید

 

 

منبت‌کاری‌های ظریف روی تاج، دسته و پایه‌های مبلمان استیل اغلب هنر دست هنرمندان منبت‌کار است و یکی دیگر از دلایلی است که قیمت مبلمان استیل بالا است. بسته به میزان منبت و ظرافت آنها قیمت مبلمان استیل تغییر می‌کند، هر چه میزان منبت‌کاری و جزئیات و ظرافت آن بیشتر باشد قیمت مبلمان بیشتر خواهد بود.

 

عوامل موثر در قیمت مبلمان استیل

  • بسته به جنس چوبی که در ساخت کلاف مبل استیل به کار می‌رود، قیمت مبلمان استیل تغییر می‌کند.
  • کیفیت اسفنج و فوم در تعیین قیمت مبلمان استیل تاثیر گذار است.
  • جنس و نوع پارچه‌ای که در رویه مبل به کار می‌رود باعث تغییر چشمگیر قیمت مبلمان می‌شود.
  • منبت‌کاری انواع مبلمان استیل با دست صورت می‌گیرد، بسته به میزان منبت و جزئیات طرح قیمت مبلمان استیل تغییر می‌کند.
  • رنگ چوب نیز در قیمت مبلمان استیل تاثیرگذار است.

 

سبک کلاسیک

 

 

منبت‌کاری انواع مبلمان استیل با دست صورت می‌گیرد، بسته به میزان منبت و جزئیات طرح قیمت مبلمان استیل تغییر می‌کند.

 

انواع مبلمان کلاسیک

مبلمان کلاسیک یکی از سبک‌های قدیمی و اصیل است، این سبک از مبلمان تلفیقی از مبلمان راحتی و استیل است. ظاهر سلطنتی و لوکس را از مبلمان استیل و راحتی را از مبلمان راحتی وام گرفته است. بسیاری مبلمان کلاسیک را با سلطنتی اشتباه می‌گیرند، در حالی که این دو سبک مبلمان کاملا با یکدیگر متفاوت است. به مبلمان کلاسیک مبلمان نیمه استیل نیز می‌گویند.

در ساخت انواع مبلمان کلاسیک مانند سبک استیل یا سلطنتی انواع چوب گردو، راش، توسکا و … به کار رفته است ولی میزان چوب آن نسبت به سبک استیل کمتر است. در مبلمان کلاسیک نیز منبت‌کاری وجود دارد ولی با توجه به حجم کمتر چوب میزان منبت‌کاری نیز کمتر است. مبلمان کلاسیک برای افرادی که به دکوراسیون لوکس و مجلل علاقه دارند ولی از شلوغی مبلمان استیل به دلیل حجم زیاد چوب و منبت نمی‌پسندند انتخاب مناسبی است.

جزئیات منبت‌کاری معمولا در مبلمان کلاسیک کمتر است. گاهی تولیدی‌های مبلمان از دستگاه‌های CNC برای منبت‌کاری تاج، دسته و پایه‌های انواع مبلمان کلاسیک استفاده می‌کنند، که از قیمت مبلمان کلاسیک می‎‌کاهد. البته منبت دستگاه CNC هرگز ظرافت‌ها و ریزکاری‌های منبت‌کاری دست را ندارد.

تاج مبلمان کلاسیک از مبلمان استیل کوتاه‌تر است. مبلمان کلاسیک نسبت به  استیل کوچک‌تر است و بنابراین مبلمان سفید سبک کلاسیک برای خانه‌های متراژ پایین زوج‌های جوان مناسب است. مبلمان کلاسیک اغلب 7 نفره و به صورت یک کاناپه سه نفره و دو نفره و دو مبل است. چیدمان مبلمان کلاسیک به دلیل کوچک‌تر بودن نسبت به مبلمان استیل راحت‌تر است.

مدل کلاسیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع مبلمان کلاسیک شامل:

  • مبل کلاسیک فرانسوی
  • مبل کلاسیک انگلستان یا ویکتوریا
  • مبل کلاسیک تئودور
  • مبل کلاسیک لهستانی
  • شزلون

یکی از انواع مبلمان کلاسیک که طراحی خاصی دارد، مبل شزلون است. خاستگاه این مبل شزلون کشور فرانسه و کلمه شزلون به معنی صندلی بلند است. شزلون مورد علاقه طراحان برای استفاده در دکوراسیون و چیدمان مبلمان است. این مبل در واقع یک مبل راحتی بود ولی امروزه در مبلمان سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. شزلون به صورت تک ساخته می‌شود و به عنوان ترکیبی در چیدمان مبلمان قرار می‌گیرد.

کلاسیک فرانسوی از سبک‌های محبوب و پرطرفدار است. ظرافت در این سبک فرانسوی بسیار زیاد است. معمولا رنگ‌های تند در مبلمان کلاسیک فرانسوی استفاده نمی‌شود و بیشتر رنگ‌های خنثی به کار می‌رود، رنگ سفید از رنگ‌های پرکاربرد در ساخت مبلمان کلاسیک فرانسوی است. مبلمان سفید سبک کلاسیک برای افرادی که به دکوراسیون مجلل و رنگ‌های خنثی علاقه دارند مناسب است. ابعاد مبلمان کلاسیک فرانسوی کوچک است، به همین دلیل چیدمان مبلمان کلاسیک فرانسوی برای خانه‌های متراژ پایین مناسب‌ترین انتخاب است.

 

مدل کلاسیک

 

 

مبلمان سفید سبک کلاسیک برای افرادی که به دکوراسیون مجلل و رنگ‌های خنثی علاقه دارند مناسب است. ابعاد مبلمان کلاسیک فرانسوی کوچک است، به همین دلیل چیدمان مبلمان کلاسیک فرانسوی برای خانه‌های متراژ پایین مناسب‌ترین انتخاب است.

 

انواع مبلمان راحتی

همانطور که اشاره کردیم مبلمان کلاسیک و استیل معمولا انتخاب لوکس پسندان است و طرفداران دکوراسیون مدرن این سبک مبلمان را نمی‌پسندند. طرفداران دکوراسیون مدرن از انواع مبلمان راحتی در دکوراسیون منزل استفاده می‌کنند. افرادی که انواع مبلمان لوکس مانند استیل و کلاسیک را انتخاب می‌کنند. حتما یک دست مبلمان راحتی مانند یک کاناپه سه نفره در کنار چیدمان مبلمان استیل دارند.

مبلمان راحتی همانطور که از نام آنها پیدا است، ساختار نرم و راحت دارند و برای استفاده در طول روز و استراحت مناسب است. برعکس مبلمان استیل و کلاسیک که در ساخت آنها چوب قالب است، در ساخت انواع مبلمان راحتی پاچه و فوم قالب است. در ساخت انواع مبلمان راحتی چوب کاج استفاده می‌شود، بعضی از تولیدی‌ها از نئوپان یا mdf نیز استفاده می‌کنند، به همین دلیل قیمت مبلمان راحتی به نسبت مبلمان استیل و کلاسیک کمتر است.

مبلمان راحتی به نسبت انواع مبلمان دیگر مانند استیل و کلاسیک فضای کمتری را اشغال می‌کند و برای دکوراسیون خانه‌های متراژ پایین مناسب‌تر از انواع دیگر مبلمان است. تنوع رنگ و مدل در این سبک مبلمان بسیار است. مبلمان راحتی در قالب 7 نفره و شامل کاناپه سه نفره و دو نفره و دو مبل است. البته مبلمان راحتی L شکل متفاوت است و چیدمان مبل راحتی L متفاوت است و برای خانه‌های کوچک و با فضای محدود انتخاب بهتری است.

 

مدل مبل راحتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

این سبک مبلمان بین طرفداران دکوراسیون سبک مدرن و مینیمال محبوب است. تنوع مدل در مبلمان راحتی زیاد است و افراد به راحتی می‌توانند در دکوراسیون منزل خود از چیدمان مبل راحتی استفاده کنند. مبلمان راحتی تنها در دکوراسیون فضای مسکونی استفاده نمی‌شود، در بسیاری از دفاتر و شرکت‌ها انواع مبلمان راحتی در اتاق انتظار، دفتر مدیرعامل برای نشستن و پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود.

تنوع مدل در مبلمان راحتی زیاد است و زمانی که برای خرید مبلمان راحتی به بازار می‌روید پیشنهادهای زیادی رو به رو می‌شوید، در انتخاب سبک و مدل مبلمان راحتی، طراحی کاناپه سه نفره نقش اصلی را بازی می‌کند و مدل مبمان بیشتر در کاناپه سه نفره نمایان می‌شود. انواع مدل مبلمان راحتی شامل:

  • مدل چستر فیلد
  • مدل لاوسن
  • مدل تاکسیدو
  • مدل کوهان شتری
  • مدل دسته گرد
  • مدل دسته انگلیسی
  • مدل بریج‌واتر
  • مدل نول
  • مدل مدرن میانه قرن بیستم
  • مدل L شکل یا گوشه
  • مدل معاصر

بعضی از مدل‌های مبلمان راحتی مانند مدل چسترفیلد، لاوسن، کوهان شتری و… به خصوص در ایران پرطرفدارتر است.

 

مدل لاوسن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مدل‌های پرطرفدار مبلمان راحتی

مدل لاوسن: یکی از راحت‌ترین انواع مبلمان راحتی، مدل لاوسن است.کوسن‌ها با ارتفاع مناسب در مبل قرار گرفته و در کنار پهنای زیاد نشیمن و به راحتی بیشتر آن کمک کرده است. رنگ‌های روشن این سبک مبلمان برای افرادی که طرفدار مبلمان سفید و رنگ‌های خنثی هستند، می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

مدل چسترفیلد: مدل چسترفیلد به راحتی از دیگر انواع مبلمان راحتی قابل تشخیص است. چیزی که مبلمان سبک چسترفیلد را از دیگر مدل‌های مبلمان متمایز می‌کند، لمسه دوزی‌های روی تکیه‌گاه و دسته است. این لمسه دوزی‌ها خیلی از افراد را به یاد لحاف‌های قدیمی که عموما قرمز رنگ بودند، می‌اندازد. مدل چستر فیلد به دستور یک نجیب‌زاده انگلیسی به نان ارل چسترفیلد طراحی شد، او می‌خواست مبلی داشته باشد که چروک نشود.  مبل چستر فیلد با پارچه و چرم ساخته می‌شود، چستر فیلد چرم بیشتر در فضاهای رسمی و چسترفیلد پارچه‌ای در چیدمان مبل دکوراسیون مسکونی به چشم می‌خورد. معمولا از رنگ‌های تند در ساخت چسترفیلد استفاده می‌شود و کمتر رنگ‌های خنثی در مدل چستر فیلد دیده می‌شود. البته چسترفیلد برای علاقه‌مندان مبلمان سفید و خنثی هم مناسب است.

 

مبل اِل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مدل دسته انگلیسی: دسته‌های مبلمان دسته انگلیسی به نسبت کوتاه‌ و پشتی یا تکیه‌گاه نیز به نسبت بلندتر است که دلیل تمایز مدل انگلیسی از دیگر انواع مبلمان راحتی شده است. دلیل طراحی این سبک نیز جالب است، در جریان جنگ جهانی خیلی از سربازان بازوهای خود را از دست داده بودند و نیاز به یک مبل راحتی ولی بودن دسته داشتند و طراحان مبل مدل دسته انگلیسی را روانه بازار کردند. مدل دسته انگلیسی تا حد زیادی به مدل بریج‌واتر شباهت دارد. این سبک از مبلمان راحتی برای علاقه‌مندان به سبک دکوراسیون مدرن و مبلمان سفید انتخاب مناسبی است.

مدل کوهان شتری: انحنایی که پشتی این مدل شبیه به کوهان شتر و دلیل نامگذاری این مدل است. این مبل بین سبک کلاسیک و راحتی قرار دارد و شاید یکی از دلایل آن استفاده از خطوط منحنی است در طراحی و ساخت آن است، بنابراین در سیک دکوراسیون کلاسیک نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

مبل راحتی

 

 

یکی از راحت‌ترین انواع مبلمان راحتی، مدل لاوسن است.کوسن‌ها با ارتفاع مناسب در مبل قرار گرفته و در کنار پهنای زیاد نشیمن و به راحتی بیشتر آن کمک کرده است. رنگ‌های روشن این سبک مبلمان برای افرادی که طرفدار مبلمان سفید و رنگ‌های خنثی هستند، می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

 

جمع بندی

  • دسته‌بندی کلی انواع مبلمان شامل: مبلمان سلطنتی یا استیل، مبلمان کلاسیک و مبلمان راحتی است.
  • مبلمان استیل انتخاب افراد لوکس‌پسند و کسانی که به دکوراسیون مجلل و سلطنتی علاقه دارند.
  • در ساخت مبلمان استیل چوب قالب است و انواع چوب‌های با کیفیت گردو، راش و توسکا استفاده می‌شود.
  • مبلمان استیل راحت نیست ولی در مقابل طول عمر و دوام بالایی دارند.
  • نوع چوب، میزان و جزئیات منبت کاری از فاکتورهای مهم در قیمت مبلمان استیل است.
  • انواع مبلمان استیل شامل: مبل استیل فرانسوی، مبل استیل مصری، مبل استیل ایتالیایی، مبل استیل ترک است.
  • سبک کلاسیک تلفیقی از مبلمان راحتی و استیل است، راحتی را از  مبلمان راحتی گرفته‌اند و ظرافت و تجمل را مبلمان استیل به ارث برده‌اند.
  • در ساخت مبلمان کلاسیک برای افرادی که به دکوراسیون مجلل علاقه‌مند هستند ولی شلوغی مبل استیل را نمی‌پسندند، مناسب است.
  • انواع سبک مبلمان کلاسیک شامل: مبل کلاسیک فرانسوی، مبل کلاسیک انگلستان یا ویکتوریا، مبل کلاسیک تئودور، مبل کلاسیک لهستانی و شزلون است.
  • مبلمان سفید در سبک کلاسیک فرانسوی طرفداران زیادی دارد.
  • مبلمان راحتی برای طرفداران دکوراسیون مدرن انتخاب و برای استفاده روزمره و استراحت انتخاب مناسبی است.
  • در ساخت مبلمان راحتی بیشتر از پارچه و فوم استفاده می‌شود و چوب آن معمولا کاج است و در بعضی مواقع mdf نیز در ساخت آنها به کار می‌رود.
  • قیمت مبلمان راحتی نسبت به انواع مبلمان دیگر کمتر و در عین حال تنوع آن بالا است.
  • انواع مبلمان راحتی شامل: مدل چستر فیلد، مدل لاوسن، مدل تاکسیدو، مدل کوهان شتری، مدل دسته گرد، مدل دسته انگلیسی، مدل بریج‌واتر، مدل نول، مدل مدرن میانه قرن بیستم، مدل L شکل یا گوشه، مدل معاصر است.

 

مطالب مرتبط

6 نظر در مورد : “با انواع مبلمان در دکوراسیون آشنا شویم

  1. سلام، پس مبلمان نئو کلاسیک چه فرقی با کلاسیک داره؟
    و اینکه بعضی جاها دسته بندی رو بر اساس، کلاسیک، نئو کلاسیک و مدرن انجام دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *