دکوراسیون داخلی

اندازه‌های کلیدی حمام

اندازه‌های کلیدی در حمام

 

حمام و سرویس بهداشتی معمولا کم‌ترین فضا را در خانه‌ها اشغال می‌کنند. از آنجا که متراژ زیادی به حمام و سرویس بهداشتی کوچک اختصاص داده نمی‌شود دانستن اندازه‌های کلیدی حمام و ابعاد استاندارد در حمام برای نصب روشویی و وان لازم است. برای جا دادن راحت همه وسایل در سرویس بهداشتی و حمام کوچک یا متوسط باید ابعاد لازم را برای وسایل بدانید.

لزوم دانستن اندازه‌های کلیدی حمام

سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها معمولا پس از آشپزخانه توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند و از نظر اهمیت یک رده پایین‌تر از آشپزخانه محسوب می‌شوند. معمولا در حمام تمرکز روی وسایل حمام و کاشی است و ابعاد حمام معمولا مانع از قرار دادن وسایل دلخواه نمی‌شود.

یادگیری تعدادی از اندازه‌های کلیدی حمام و ابعاد استاندارد در حمام به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین استفاده را از محیط ببرید و فضایی خاص و دلپذیر ایجاد کنید.

 

دیگر وسیله به کار رفته در سرویس‌های بهداشتی کابینت‌ها هستند که دانستن اندازه‌های کلیدی حمام به نصب ابعاد مناسب کابینت‌ها کمک می‌کند. قرار دادن کابینت زیر شیر روشویی علاوه بر اینکه زیبایی سرویس بهداشتی کوچک را دوچندان می‌کند فضای زیادی برای گذاشتن وسایل هم در اختیار شما قرار می‌دهد. در این کابینت‌ها به راحتی می‌توان شوینده‌ها و و وسایل مورد نیاز سرویس مثل خمیردندان اضافی یا دستمال را نگهداری کرد.

 

اندازه‌های کلیدی برای حمام

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ابعاد استاندارد در حمام

اندازه‌های کلیدی حمام برای وان

اندازه‌های کلیدی حمام بلندی وان‌های استاندارد معمولا 152 سانتی‌متر را تعیین کرده است و پهنای آن‌ها 76 تا 81 سانتی‌متر. عمق وان‌ها هم از 35 سانتی‌متر تا 50 سانتی‌متر متغیر است.

دوش

طبق ابعاد استاندارد در حمام لازم است فضای اطراف دوش حداقل 81 در 81 سانتی‌متر باشد اما بهترین اندازه برای فضای دوش 91 در 91 سانتی‌متر است.

سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی را می‌توان در فضای به پهنای 76 سانتی‌متر و بلندی 54 سانتی‌متر جای داد اما اگر راحتی بیشتر مدنظر شما است پنهای 91 سانتی‌متری و عمق 154 سانتی‌متری کارکرد بهتری در اندازه‌های کلیدی حمام دارد.

 

ابعاد استاندارد در حمام

 

اندازه‌های کلیدی حمام برای روشویی تک لگنه

برای روشویی تک لگنه که معمولا همه از این نوع روشویی استفاده می‌کنند به 76 سانتی‌متر عرض نیاز دارید البته اگر فضای کافی دارید طبق ابعاد استاندارد در حمام عرض 91 تا 107 سانتی‌متر راحت‌تر است و کم‌تر جلوی دست‌تان را می گیرد.

روشویی دو لگنه

برای روشویی دو لگنه می‌توانید با 152 سانتی‌متر پهنا کارتان را راه بیندازید اما اگر بتوانید 183 سانتی‌متر یا بیشتر در نظر بگیرید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

روشویی

 

 

 طبق ابعاد استاندارد در حمام لازم است فضای اطراف دوش حداقل 81 در 81 سانتی‌متر باشد اما بهترین اندازه برای فضای دوش 91 در 91 سانتی‌متر است.

 

سرهم کردن وان

بنا بر اندازه‌های کلیدی حمام بلندی معمول وان 152 سانتی‌متر است و می‌توانید بسته به فضا و سلیقه این میزان را بیشتر هم بکنید. اینکه تزئینات دور وان چگونه انجام شود به خودتان بستگی دارد. اگر وان به دیوار چسبیده می‌توانید در دیوار روبه‌روی وان قفسه‌هایی ایجاد کنید و چند گلدان در آن‌ها قرار دهید. قرار دادن گلدان در حمام نشاط و شادابی حمام را زیادتر می کند و همچنین فضای حمام را نیز زیبا می‌کند.

وان همراه با دوش

برخی برای صرفه‌جویی در فضا وان و دوش را در یک جا قرار می‌دهند و برای دوش گرفتن هم لازم است وارد وان شوید. وان همراه با دوش از سه طرف محصور هستند. بنابراین برای تزئینات این نوع وان کاشی‌ها اهمیت بیشتری دارند. کاشی‌ها در این نوع وان همراه دوش بیشتر دیده می‌شوند بنابراین بهتر است در انتخاب آن‌ها بیشتر دقت کنید. چرا که قرار است حین دوش گرفتن با این منظره مواجه شوید و کاشی‌ها درست روبه‌روی شما باشند.

 

وان همراه با دوش

 

دیوار شیشه‌ای یا پرده حمام؟

یکی از روش‌های محصور کردن وان با شیشه است. استفاده از شیشه زیبایی و جلوه خاصی دارد و از طرفی از بیرون رفتن بخار جلوگیری می‌کند و فضا را گرم‌تر نگه می‌دارد. همچنین شیشه فضای حمام را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. عیب استفاده از شیشه هم نبود حریم خصوصی است و در حین حمام کردن شخص دیگری نمی‌تواند وارد حمام شود. اگر سرویس بهداشتی و حمام یکی باشند این مسئله تبدیل به معضلی بزرگ می‌شود.

پرده حمام از طرفی باعث راحتی بیشتر می‌شود. همچنین پرده حمام در شکل‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید طرحی را به دلخواه انتخاب کنید.

 

دیوار شیشه‌ای

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اندازه‌های کلیدی حمام برای کابینت داروها

کابینت داروها هم جزو مواردی است که از گذشته در حمام بسیاری از خانه‌ها وجود داشت و امروزه به دلیل کمبود جا معمولا آن را حذف می‌کنند. اما وجود این کابینت‌ها در حمام ایده‌ی بهتری از حذفش است و می‌توان فضایی کوچک و جمع‌وجور برایش دست‌وپا کرد.

طبق ابعاد استاندارد در حمام عمق کابینت‌های دارو معمولا بین 10 تا 13 سانتی‌متر است. پهنا و بلندی کابینت به صاحب خانه بستگی دارد اما معمولا ابعاد استاندارد بین 46 تا 76 سانتی‌متر است که طبق اندازه‌های کلیدی حمام به دست آمده.

 

کابینت داروها

 

چیدمان روشویی

بالاتر گفتیم کابینت زیر روشویی کمدی جادار و خوب برای نگهداری وسایل شستشوی مربوط به سرویس بهداشتی کوچک است. نداشتن کابینت زیر روشویی هم البته مزایای خاص خود را دارد. نبود این کابینت و باز بودن زیر روشویی سبب بزرگ‌تر جلوه دادن دستشویی می‌شود.

حوله را در چه ارتفاعی آویزان کنیم؟

طبق اندازه‌های کلیدی حمام حوله را می‌توان در ارتفاع 91 تا 107 سانتی‌متری بالای زمین آویزان کرد. برای آویختن حوله لازم است در همین ارتفاع میله‌ای افقی نصب کنید تا بتوانید حوله‌ها را روی آن قرار دهید. اگر قدبلند هستید می‌توانید ابعاد را کمی تغییر دهید و ارتفاع 122 تا 127 سانتی‌متری برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

ایده‌های سرویس بهداشتی کوچک و اندازه‌های کلیدی برای حمام

اگر به فکر بازسازی حمام و دستشویی هستید پیش از هرکاری نقشه‌ی حمام‌ها و سرویس بهداشتی کوچک را جستجو کنید و با دقت ببینید. ممکن است در ذهن شما دوش همیشه در گوشه‌ای از حمام باشد که جای زیادی اشغال کند و بخشی از این فضا بی‌مصرف بماند اما با کمی تغییر می‌توانید بهترین استفاده را از فضا ببرید. نمونه‌ی استفاده‌ی کاربردی و درست را در پلان زیر ببینید:

 

پلان سرویس بهداشتی کوچک

 

 

 از آنجا که برای حمام‌ و سرویس بهداشتی کوچک مواد و مصالح کم‌تری هم لازم است و در نتیجه حین خرید پول کمتری خرج می‌کنید بنابراین می‌توانید از وسایل باکیفیت‌تری استفاده کنید.

 

همچنین به خاطر داشته باشید ابعاد حمام شما تعیین‌کننده مکان قرارگیری وسایل است. اگر حمامی دراز و باریک دارید بهتر است همه چیز را کنار هم بچینید. یعنی وان کنار روشویی و سرویس بهداشتی کوچک در کنار وان. به این ترتیب در حمام جای زیادی اشغال نمی‌شود و حمام فشرده و کاربردی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین بهتر است همه چیز در حمام ضدآب باشد تا مجبور نشوید هر سال هزینه‌ای بابت تعویض وسایل صرف کنید.

راه حل دیگر برای جای دادن وسایل در حمام یا سرویس بهداشتی کوچک روشویی گرد است. روشویی گرد جای کم‌تری به نسبت روشویی چهارگوش اشغال می‌کند. در این حالت کابینت زیر روشویی و کابینت داروها نیز می‌توانند گرد طراحی شوند.

از آنجا که برای حمام‌ و سرویس بهداشتی کوچک مواد و مصالح کم‌تری هم لازم است و در نتیجه حین خرید پول کمتری خرج می‌کنید بنابراین می‌توانید از وسایل باکیفیت‌تری استفاده کنید.

یکی از لوکس‌ترین و البته زیباترین مصالح به کار رفته در حمام‌ها سنگ مرمر است. سنگ مرمر از گذشته در ساخت بناها و البته در حمام و دستشویی مورد توجه بوده و استفاده از آن سرویس بهداشتی و حمام را بسیار زیبا جلوه می‌دهد.

 

وان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی

  • دانستن اندازه‌های کلیدی حمام به چیدمان بهتر و زیباتر کمک می‌کند.
  • با دانستن ابعاد استاندارد در حمام می‌توانید ابتدا برنامه‌ریزی و سپس وسایل را نصب کنید.
  • وان همراه با دوش جای کم‌تری اشغال می‌کند.
  • در سرویس بهداشتی کوچک بهتر است از روشویی تک‌لگنه استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

اسپا چیست و چگونه می‌توانیم یک اسپای خانگی داشته باشیم؟

این روزها مشغله‌های کاری و استرس‌های زندگی به حدی زیاد شده که در زندگی کاری و شخصی همه ما جای خالی استراحت و کمی آرامش به چشم می‌خورد که طراحی […]

چگونه رنگ‌های مختلف را به محیط حمام اضافه کنیم؟

  با کمک گرفتن از رنگ‌های مختلف و کاشی رنگی فضای حمام شما می‌تواند زیبا و جذاب شود. استفاده از خط و خطوط رنگی در بدنه کاشی نیز به رنگی […]

فضای حمام خود را زیبا و جذاب کنید

  آیا از فضای حمام خود دل‌زده شده‌اید؟! آیا حمام شما از طراحی به روز به دور است؟ بین ایده‌های به روز برای فضای حمام و طرح‌های سنتی قدیمی می‌توان […]

نگاهی به استاندارد فضای بهداشتی

  طراحی سرویس بهداشتی و حمام کار آسانی است. نکته‌ای که باید خیلی به آن توجه شود رعایت استاندارد فضای بهداشتی برای وسایل داخل این دو فضا است. اگر شما […]

راهنمای انتخاب و خرید وان حمام

  نحوه طراحی حمام و سرویس بهداشتی را می‌توان نشان دهنده میزان اهمیت به آسایش و بهداشت در خانواده تلقی کرد. گرچه حمام مکانی خصوصی است و به ندرت پیش […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *